K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 02-09-2011, 09:52   #1
Sweety84
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 02-09 2011
Indlæg: 5
Styrke: 0
Sweety84 er ny på vejen
Kommunen stopper mine sygedagpenge

Hej,

Jeg er ny herinde, og har da fundet et par ting jeg kan bruge i den kamp der venter mig med kommunen.

Jeg har været sygemeldt i over 1 år nu, og her pr. 31.8 har kommunen valgt at stoppe mine sygedagpenge.

Jeg gik ned med en svær depression for over et år siden, jeg har været godt på vej op flere gange, men har flere gange fået slag i hovedet der har skubbet mig langt ned i hullet igen.. Den ene gang var faktisk kommunens skyld - pga deres såkaldte fantastiske aktivering.

Både min læge og psykolog har stadig sagt at jeg er fuldtidssygemeldt, i hvert fald et par måneder endnu, vi har endda snakket om at jeg gerne vil prøve i oktober at komme i jobprøvning, bestemt fordi jeg ikke har det godt med at gå hjemme. Jeg vil jo gerne bare være rask.

Igår var jeg så nede for at søge kontanthjælp - hvilket jeg dropper, jeg orker ikke flere møder, bestemt ikke når de kræver kontoudtog osv. jeg havde også regnet med at de ville forlænge mine sygedagpenge, men igår fik jeg at vide at de havde afsendt partshøring om manglende forlængelses muligheder. dvs. at min sagsbehandler mener jeg åbenbart er rask nok. Jeg forstår bare ikke hvordan hun kan bedømme det når jeg ikke engang har været i jobprøvning eller noget.

Jeg aner virkelig ik hvad jeg skal gøre, så jeg håber at der er nogen af jer der kan give mig nogle gode råd. For jeg har virkelig brug for dem.
Sweety84 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-09-2011, 10:14   #2
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Bekendtgørelse af lov om sygedagpenge:

Citat:
§ 27. Kommunen træffer afgørelse om at forlænge sygedagpengeperioden for personer, der er omfattet af varighedsbegrænsningen i § 24, når

1) det på det foreliggende grundlag anses for overvejende sandsynligt, at der kan iværksættes en revalidering, herunder virksomhedspraktik, der kan føre til, at den sygemeldte kan vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked,

2) det anses for nødvendigt at gennemføre virksomhedspraktik eller andre afklarende foranstaltninger med henblik på at klarlægge den sygemeldtes arbejdsevne, således at sygedagpengeperioden forlænges i op til 39 uger,

3) den sygemeldte er under eller venter på lægebehandling og den pågældende efter en lægelig vurdering skønnes at ville kunne genoptage erhvervsmæssig beskæftigelse inden for 2 gange 52 uger regnet fra varighedsbegrænsningens indtræden,

4) den sygemeldte ikke kan opnå eller fastholde beskæftigelse på normale vilkår og dermed ikke kan vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked, men det endnu ikke er endeligt afklaret, om den sygemeldte vil være berettiget til et fleksjob eller til førtidspension, således at sygedagpengeperioden forlænges i op til 26 uger,

5) den sygemeldte har en livstruende sygdom, hvor de lægelige behandlingsmuligheder anses for udtømte,

6) der er rejst sag om ret til erstatning efter lov om arbejdsskadesikring eller lov om sikring mod følger af arbejdsskade eller

7) der er påbegyndt en sag om førtidspension.

Stk. 2. Ved forlængelse af sygedagpengeperioden efter stk. 1, nr. 3, ses der bort fra den periode, hvor den sygemeldte venter på behandling på et offentligt sygehus.
Du bør anke den afgørelse og henvise til §27 punkt. 3

Det er vigtigt at du anker, ellers acceptere du, og som jeg ser har du altså ret til forlængelse.

Hvis kommunen har vurderet, stik imod hvad lægerne har oplyst til dig, at du IKKE vil blive rask, er deres beslutning om stansning i teorien god nok, MEN efter som at lægerne siger noget andet, så holder den altså ikke vand.
Dog er det super ekstem vigtigt at du har på skrift at lægerne mener du bliver rask, for uden at have det på skrift er din sag tabt på forhånd (om end man ALDRIG bare skal acceptere "nederlaget" det kunne jo være)

Så du skriver bare kort at du ønsker at anke afgørelsen om stop af sygedagpenge, jævnfør §27 punkt 3 i det du fortsat deltager i behandling, og at de læger der har haft med dig at gøre mener at du vil blive rask.

Lige så ønsker du at beskæftigelsesankenævnet ser på om de andre forlængelses muligheder der forefindes jævnfør §27 vil skulle benyttes i din sag.

Og så vedlægger du naturligvis de udtalelser du har liggende fra din læger som siger at de forventer at du bliver rask, har du dem ikke, så bed om at få det.

Det værste der kan ske er at du ikke får medhold, og så har du jo ikke mistet noget *ss*

Men det er altså ekstrem vigtigt at du skynder dig at få sendt den anke af sted, for den SKAL være smidt af sted senest 4 uger fra afgørelsen om stop, når du det ikke, får du IKKE medhold uanset om du havde ret til forlængelse så det er altså super vigtigt at få fingeren ud NU!
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-09-2011, 10:46   #3
Sweety84
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 02-09 2011
Indlæg: 5
Styrke: 0
Sweety84 er ny på vejen
tak for svaret.. altså kommunen har jo alle lægeerklæringer liggende.. Så er det nødvendigt at jeg også sender dem med??

Jeg har også tænkt at anke dommen. Jeg får det dog først idag eller i morgen, så har heldigvis 4 uger fra i dag.. Jeg glæder mig til at se hvad deres begrundelse er for at stoppe dem.. Men jeg ved godt den ikke holde stik.. tusind tak for dit svar.. det har givet mig noget konkret jeg kan sende tilbage til dem..
Sweety84 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-09-2011, 11:05   #4
Håber
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 12-06 2010
Indlæg: 451
Styrke: 14
Håber er ny på vejen
Åh hvor det lyder bekendt! Jeg stod i præcis samme situation som dig i februar og har nu været uden forsørgelse siden, mens jeg afventer BANs dom over afgørelsen.

Jeg oplevede også gentagende forværringer pga kommunens aktivering, hvilket blev brugt direkte imod mig ifbm afslag på forlængelse

Du skriver, at din sb mener du er rask nok. Afslag på forlængelse af sdp har ikke (nødvendigvis) noget at gøre med at være rask, men noget at gøre med, om de mener du opfylder forlængelsesmulighederne.

Det er der nogen kommuner der spekulerer i at du ikke gør stort set uanset hvordan din situation er og hvad dine papirer siger og som pr automatik giver afslag på forlængelse.

Når du får din partshøring så være opmærksom på at få kommenteret alt hvad du mener ikke er korrekt og fastholder de deres afslag så husk at du ikke vinder noget ved ikke at klage!

Mht kontanthjælp - hvis der er den mindste chance for at du kan få det, så søg det selvom det er tungt med alle de oplysninger. Som selvforsørgende har du nemlig ikke samme muligheder ifht afklaring mv som du har på kontanthjælp....ihvertfald skal du formentlig kæmpe langt mere for det end hvis du var på kh, for så længe du ikke koster noget, har kommunen som regel ikke ligefrem travlt med at få dig afklaret
Håber er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-09-2011, 17:53   #5
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Ja du sender alt med, og hvis din anke havner i BAN søger du aktindsigt der også.
Nok hedder det at kommunerne SKAL medsende alt relevant, men der fra og så til også at gøre det er der desværre ved at være temmelig langt i alt for mange sager, så det er du nød til selv at tjekke op på.

Har du ikke selv dine sagsakter liggende, bør du søge aktindsigt og sammen med den bede om en udsættelse af ankefristen til mindst en uge efter du har modtaget dine sagsakter.

Du kan under nyttige links (de små grønne faner i toppen af skærmen) finde en formular at søge aktindsigt efter.
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-09-2011, 18:35   #6
Sweety84
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 02-09 2011
Indlæg: 5
Styrke: 0
Sweety84 er ny på vejen
Tak for jeres råd.

Det er kun en partshøring jeg har modtaget, det vil sige den endelige beslutning er ikke taget endnu. Min sagsbehandler henviser til § 27 stk. 1, jeg gætter på det er den de altid henviser til. Jeg har så givet indsigelse og nævnt § 27 stk. 3.
Hvad hun så ender med at sige til den ved jeg endnu ikke. Og så må jeg jo så se om jeg skal kæmpe videre.. hvilket jeg regner med. Jeg synes bare det er forkert at fordi de mener (på trods af lægeerklæring) at jeg ved opstart i virksomhedspraktik kan vende tilbage til arbejdsmarkedet.
Sweety84 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-09-2011, 19:38   #7
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
dem som bliver forlænget er
alle behandlingsmuligheder er udtømte og du stå mellem flex eller pension.

er man stadig under behandling eller måske ikke så stærke lægepapir
som peger mod flex eller pension.

de får stoppet deres sygedagpenge og kommunen vinder de fleste hos BAN

dette er dog bare en gylden regel
Men man skal altid anke et sygedagpenge stop

du skriver
Både min læge og psykolog har stadig sagt at jeg er fuldtidssygemeldt, i hvert fald et par måneder endnu, vi har endda snakket om at jeg gerne vil prøve i oktober at komme i jobprøvning, bestemt fordi jeg ikke har det godt med at gå hjemme. Jeg vil jo gerne bare være rask.

så er det klart kommunen siger du kan arbejde igen om et par måneder
hvis der ikke er ydeligere oplysninger omkring din funktionsevne

1 kommunen kigger på din arbejdesevne
2 læger skal kigge på din funktionsevne

for at man kan få flex, siger man som regel at man kun har 50 procent erhvervsevne tilbage

Sidst redigeret af MTVRV1; 03-09-2011 kl. 19:43.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-09-2011, 19:59   #8
Mama
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 11-11 2010
Indlæg: 82
Styrke: 14
Mama er ny på vejen
Vil blot give et og sige at jeg virkelig føler med dig

Når jeg logger på og læser disse ting, så bliver jeg igen og igen mindet om - og påskønner - hvor lettet og glad jeg er for, at jeg nu også er fleksjobber.

__________________
Mama - tilkendt fleks pr. 6/6-2011
Mama er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-09-2011, 22:18   #9
Sweety84
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 02-09 2011
Indlæg: 5
Styrke: 0
Sweety84 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af MTVRV1 Se meddelelser
dem som bliver forlænget er
alle behandlingsmuligheder er udtømte og du stå mellem flex eller pension.

er man stadig under behandling eller måske ikke så stærke lægepapir
som peger mod flex eller pension.

de får stoppet deres sygedagpenge og kommunen vinder de fleste hos BAN

dette er dog bare en gylden regel
Men man skal altid anke et sygedagpenge stop

du skriver
Både min læge og psykolog har stadig sagt at jeg er fuldtidssygemeldt, i hvert fald et par måneder endnu, vi har endda snakket om at jeg gerne vil prøve i oktober at komme i jobprøvning, bestemt fordi jeg ikke har det godt med at gå hjemme. Jeg vil jo gerne bare være rask.

så er det klart kommunen siger du kan arbejde igen om et par måneder
hvis der ikke er ydeligere oplysninger omkring din funktionsevne

1 kommunen kigger på din arbejdesevne
2 læger skal kigge på din funktionsevne

for at man kan få flex, siger man som regel at man kun har 50 procent erhvervsevne tilbage
Altså nu er der jo hverken tale om at jeg skal i flexarbejde eller førtidspensioneret.. der kommer til at gå lang tid inden jeg er fuldt arbejdsdygtig igen.. for pt er min arbejdsevne lig nul.. jo den kan arbejdes op, men det kræver også at jeg kan fortsætte i behandling..
Sweety84 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-09-2011, 22:19   #10
Sweety84
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 02-09 2011
Indlæg: 5
Styrke: 0
Sweety84 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Mama Se meddelelser
Vil blot give et og sige at jeg virkelig føler med dig

Når jeg logger på og læser disse ting, så bliver jeg igen og igen mindet om - og påskønner - hvor lettet og glad jeg er for, at jeg nu også er fleksjobber.

tak - jeg ved i det mindste at jeg gerne skulle være tilbage ved fuld arbejdsevne inden der er gået 1 år.. altså hvis alt fortsætter uden de store nedture..
Sweety84 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Kommunen stopper mine sygedp og raskmelder mig stefansson Er det overhovdet til at få fleksjob? 3 11-07-2012 09:30
Hvis kommunen stopper sygedagpenge bullergris Er det overhovdet til at få fleksjob? 8 12-12-2011 18:50
Sygedagpenge stopper - men vi udsætter afgørelsen 1971 Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 32 02-10-2011 18:28
så stopper mine sygedagpenge også :( markvart Alt det andet 9 23-04-2010 13:53
Måske stopper mine sygedagpenge snart Marolle Dit og Dat 16 12-02-2009 20:19




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 13:01.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension