K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 10-10-2016, 17:53   #111
lille hjælper
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 15-09 2016
Indlæg: 58
Styrke: 8
lille hjælper er ny på vejen
Hej Nørd

Tak for de links.... Jeg tror vi havde søgt, selv med den viden.. Men det er da et slag i fjæset, hver gang man finder sådan et tiltag, der tager rettigheder fra den syge borger.

Erfaring siger jo at de små ting og vurderinger, til hver en tid,kan bruges som argument, og til at retfærdiggøre f.eks., at en sag ikke skal for rehab. teamet.

Den skal nok blive brugt flittigt af kommunerne, til afslag af § 17.2

De pegefingre der peger indad, bliver ikke taget i betragtning hos kommunen.

Men jeg har hele tiden tænkt, at sagen skal ud af kommunens og jobcenterets hænder, og ankes, før der kan komme lidt perspektiv i sagen.

Jeg synes stadig der er en rigtig god sag!

Men det jo svært, når der er lavet mikroflex, ned til 2 timer..... Simpelthen direkte latterligt...

Jeg ved næsten 100 % at sagsbehandleren hæfter sig ved den manglende arbejdsprøvning ( som hun så ikke har villet sætte i værk.).

Meget belastende at en person, der flere gange er gået ned på et lavt uprof niveau , som jeg ser det,....... skal vurdere min fætters sag.

Hun blev godt nok personlig fornærmet, da vi klagede over manglende dokumentation fra nuværende psykiatri.Hun forstod heller ikke hvad problemet var/er... som hun skrev det.... Rystende?

Der må være noget forvaltningsret, der kan komme med ind i sagen, når tiden til anke kommer...

Men jeg/vi skal selvfølgelig også se hvad grunden til afslag fra jobcenteret bliver ( som den lille pige, der blev sagsbehandler og nu har et stripper billede hængende på kont., har besluttet. Sagen er jo ikke holdbar ved rehab. teamet.... GRRRRR).....

Nå... følelser væk.... Ellers kører en sag, mennesket bag, i sænk...
lille hjælper er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-10-2016, 21:26   #112
Nørd
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2014
Indlæg: 1.079
Styrke: 11
Nørd er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af lille hjælper Se meddelelser
Jeg ved næsten 100 % at sagsbehandleren hæfter sig ved den manglende arbejdsprøvning ( som hun så ikke har villet sætte i værk.)
Nu må du se hvad der sker. Hvis han får et afslag, så ser du hvad der står som begrundelse, og klager naturligvis over afgørelsen.

Men jeg forestiller mig, at hvis den manglende tildeling er begrundet i den manglende arbejdsprøvning, og sagsbehandler stadigt nægter at iværksætte en sådan, så må du jo i gang med at lave klage til jobcenterchefen igen, dette kan du passende gøre i ventetiden.

Afslaget kan også være begrundet i alder, dette problem løser jo heldigvis sig selv hvis de sylter sagen længe nok, da han jo så vidt jeg husker er 39 nu.

Har læst i andre tråde her på siden ?
Eksempelvis denne http://www.k10.dk/showthread.php?t=33721, der kommer de ind på muligheder for at få en funktionsbeskrivelse som erstatning for arbejdsprøvning.

Nogle har fået pension på dem, men andre skriver at det kan man ikke i deres kommune, men det er måske et forsøg værd at læse lidt i de alternative muligheder.
Nørd er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-10-2016, 22:32   #113
lille hjælper
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 15-09 2016
Indlæg: 58
Styrke: 8
lille hjælper er ny på vejen
Hej Nørd

Igen tak for linket... Det kan da godt være vi skal prøve at spørge ind til en funktionsbeskrivelse? Det bliver jo lidt snævert og meget bureaukratisk, når der skal ske noget igennem systemet og det kommunale.

Min fætters funktions evne er nemlig belyst i journalen fra nuværende kommune. Der er også lavet en konklusion på det fra speciallæge og tilknyttede læge.
Det er bare en mere generel vurdering og ud fra samtaler i psykiatrien (som burde være på højde med en ergoterapeuts udsagn?), .
Det derfor jeg mener sagen er god....

Hvis det er alderen (39) er det jo helt skørt og firkantet... Men det undrer mig ikke.

Mener du ventetiden, når vi anker? Eller nu?

Har du/ i erfaringer med anke/ ankenævnet?
Tager de højde for hvis kommunen bevidst eller ubevidst har trukket sagen i langdrag, været passive? Ikke anmodet om journal fra nuværende lokal psyk f.eks., og først gjort det efter en klage. Sagsb har endda skrevet at hun ikke vil gøre yderligere, før journalen er hende i hænde?? Hvad var der så sket, hvis ikke vi havde klaget??

Dømt ud fra erfaring, er sagen god, og værd at søge pension på? En tung sindslidelse paranoid skizo, svær depression. 40 år om lidt.
Alle udtalelser fra psyk osv osv?
lille hjælper er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-10-2016, 10:24   #114
Nørd
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2014
Indlæg: 1.079
Styrke: 11
Nørd er ny på vejen
Ingen personlig erfaring med ankestyrelsen, men hvis du læser på nettet om ankestyrelsen, så er det ikke flatterende læsning.

Ankestyrelsen er i de fleste tilfælde pot og pande med kommuner og tillader langt hen af vejen at de laver deres ulovligheder, hvilket er årsagen til at så mange sager efterhånden er endt i domstolene, nogle endog så langt som højesteret.

Højesteret har nogle gange givet ankestyrelsen nogle hak i tuden og fået dem til at makke ret.

Mirakler sker dog og ankestyrelsen hjemsender nogen gange sager til kommuner med besked om at det er en ommer.


Nej, du må endeligt ikke kontakte kommunen og give dem gode ideer før du ved at han får afslag og hvad afslaget går ud på.

Men derfor kan du jo sagtens samle ammunition i ventetiden, læse om funktionsbeskrivelser og rigtigt sætte dig ind i emnet i ventetiden.

Når/hvis han så får sit afslag, så starter du naturligvis med klagen over afslaget, det er det vigtigste.
Det at der er en funktionsbeskrivelse fra psykiatrien kan du måske påpege i klagen hvis afslaget er forårsaget af den manglende arbejdsprøvning.

Så har kommunen så vidt jeg husker 30 dage til at vurdere om de skal omgøre deres egen beslutning, hvorefter klagen skal sendes videre til ankestyrelsen hvis de fastholder afslaget.

Når sagen er sendt videre til ankestyrelsen, kan du jo godt kontakte sagsbehandleren for at få rettet op på det som kommunen har besluttet mangler i sagen, for at få gang i sagen og den ikke fortsat skal samle støv.
Nørd er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-10-2016, 12:49   #115
lille hjælper
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 15-09 2016
Indlæg: 58
Styrke: 8
lille hjælper er ny på vejen
Hej Nørd

Jamen det virker som en god plan...
Det giver også mening ikke at give dem for mange ideer,.... de er jo luskede .
Jamen jeg vil da lave en udførlig klage til den tid afslaget kommer.

Men mon ikke det er en god ide at undersøge hvilke ting, ankestyrelsen SKAL tage stilling til ? Personlige meninger, observationer og synspunkter, giver de nok ikke meget for i en sag?

Så håber jeg ankestyrelsen vil læse det lidt i et andet perspektiv, end kommunen.

Afslaget kan jo i følge fætters sagsbehandler afgøres hurtigt, så vi kan komme videre.


Ja, nu når jeg er kommet ind i hele sagen her som pårørende,er jeg faktisk lettere rystet over systemet, og hvordan loven omgås, ja og i mange tilfælde begås ulovligheder.
Vi skal i Danmark ikke bryste os for meget af at være rene i kanterne, og meget lidt korrupte i forhold til andre lande.
Som pårørende til en syg, er det meget lidt værdigt, og direkte usselt.
lille hjælper er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-10-2016, 21:40   #116
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Når/hvis den ender i ankestyrelsen, så vil i modtage et brev fra ankestyrelsen når de har modtaget sagen, og når i har modtaget dette brev, så bør i bede om aktindsigt i sagen hos ankestyrelsen, så du kan tjekke, om kommunen har sendt alle relevante akter med.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-10-2016, 23:34   #117
lille hjælper
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 15-09 2016
Indlæg: 58
Styrke: 8
lille hjælper er ny på vejen
Hej Vovse

Jamen det lyder som en god ide.. tak for det "fif"...

Puha... jeg føler pludselig sagen er en smule tynd, fordi systemet virker så firkantet, og det er indrettet mere efter økonomi og besparelser, end til fordel for den syge borger....
lille hjælper er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-01-2017, 22:40   #118
lille hjælper
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 15-09 2016
Indlæg: 58
Styrke: 8
lille hjælper er ny på vejen
Hej

Der går hurtig et par år i systemet.

Her er en update af min fætters sag.

Vi søgte om førtidspension på foreliggende grundlag 17.2 d. 07.10.2016.

Efter udfyldning af et spørgeskema, angående min fætters kompetencer, styrker, svagheder, og andre spørgsmål, der rammer heeelt ved siden af, i en sag om førtidspension, har vi været igennem 2 partshøringer ( 2. partshøring er vores kommentarer til FORVENTET afslag på førtidspension).

D. 3 jan. kommer der afslag på ansøgningen, med den begrundelsen, at der mangler mere dokumentation, for min fætters manglende arbejdsevne.

Samtidig er der fokus på tre linjer i speciallægerapportens konklusion, der kunne være til kommunens fordel, og bruges til afslaget.
Vi mener selvfølgelig det er helt snæversynet, og næsten useriøst.

Det svært at gennemføre arbejdsprøvning fra vores side, når det er kommunens pligt at indhente alle nødvendige oplysninger i en sag og dermed få opstartet arbejdsprøvning eller lignende .

d. 30 jan. kommer en tredje høring. 3 partshøring. Det er min fornemmelse at den høring kommer, på grund af den manglende tillid vi har udvist, og brokken til højre og venstre til jobcenterchef og byrådspolitiker.

Vi har nu gjort brug af borgerrådgiveren (jurist). Borgerrådgiveren går ind i sagen, og kommer med til mødet som bisidder. Samtidig har jeg taget kontakt til SIND, og spurgt om de har mulighed for at støtte min fætter til mødet også.

Hvis kommunen fastholder afslaget, bliver sagen sendt til ankestyrelsen, og der vil gå yderligere 6- 7 måneder. Da er den manglende arbejdsprøvning helt afgørende, og fører nok til et afslag.

Vi vil dog i mellemtiden gøre vores til, at min fætters sag får tilført nødvendig dokumentation.

Vi må ordne de eksterne ting og tage udfordringerne. Sager og udfordringer kommer hele livet.
Samtidig må vi ikke glemme nuet, og de små glæder i livet.
lille hjælper er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-01-2017, 12:00   #119
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Det svært at gennemføre arbejdsprøvning fra vores side, når det er kommunens pligt at indhente alle nødvendige oplysninger i en sag og dermed få opstartet arbejdsprøvning eller lignende .

Ved en §17.2 ansøgning er det netop det materiale, der ligger i sag på ansøgningstidspunktet, der er beslutningsgrundlaget. Der skal generelt ikke indhentes yderligere oplysninger.
Ved ikke om I forud for ansøgningen har anmodet om aktindsigt, så I var bekendt med, hvad kommunen havde liggende i sagen..

Ved en §17.1 ansøgning - der oftest har en meget længere behandlingstid - indhentes der yderligere oplysninger.

Håber det hele ender godt.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-01-2017, 15:11   #120
Thisted_1970
Hvor skulle jeg ellers være
 
Thisted_1970s avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-03 2016
Indlæg: 124
Styrke: 9
Thisted_1970 er ny på vejen
hvordan tager hovedpersonen det? din fætter? - freder I ham og kører sagen selv, eller indvies han delvist i hvad der sker?
Det er hårdt at være pårørende, jeg ved det af egen erfaring.
PS uden at kende jeres sag i detaljer, vil jeg skyde på at I har en reel chance for at få tilkendt pension nu i 3. ombæring d. 30 januar.
Forstår godt at I ikke tør håbe, men det er set ofte, at dette "pres" har sin effekt. Helt tåbelige er de folk jo heller ikke rent begavelsesmæssigt, så der kommer et tidspunkt hvor de kan fornemme at det er tid til at trækkes sig.
Thisted_1970 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 11:19.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension