K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Ressourceforløb

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Ressourceforløb Her kan man lægge alt der har med ressourceforløb at gøre dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 15-01-2017, 23:57   #1
Exnihilo
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 15-01 2017
Indlæg: 1
Styrke: 0
Exnihilo er ny på vejen
Question Kontanthjælp til Ressourceforløb

Jeg er indkaldt til jobsamtale muligvis med henblik på ressourceforløb.

Alder: 34år
Sygemeldt: I 10år pga. TU (traffik ulykke) med påkørsel og betydelig ekstremt multitraume.
Tidligere: Mislykket Revalidering, Stop af mentortræning (dagligdags tilbud om træning). Afvist pension 2012 grundet ikke færdig udret fysisk, psykisk og arbejdsmæssigt (evt. flexjob).
Nu: Lige færdiggjort kompetance center, Lige færdiggjort SmerteCenter. Lige færdiggjort LÆ145.
Pt. på kontant hjælp.

Omfattende sagsakter og helbredsattester godgør en betydelig ekstrem multitraumetilstand med:
Knusningsskader i brystben, lunger, ribbensbrud, nyre, levervæv, fjernelse af milt, fjernelse af galde, multi bækkenbrud, hovedskade, hjernerystelse, byldfjernelse i bughulen, arvævsdannelse i tracheostomi (fra hul ind til luftrøret), blødningsforstyrrelser i hjernens nervevæv, abdominal kirurgiske fund ved knusningslæsionerne som er overordentligt voldsomme og utvivlsomt dødelige uden indgriben, arvævsdannelser/bruddannelse i korsben samt øvre og nedre skamben på venstre side af bækkenet.

Senere følger:
Svigtende hukommelse, svigtende koncentrationsevne, svær depression 3 ud af 5, uro, ingen energi, Intermitterende feber, hævede lymfeknuder, grådlabil under samtale, selvmordstanker, overbelastning, angst, hovedpine, lyssky, øm skulder og arm, afhængig af personstøtte til aftaler, indkøb, rengøring, madlavning, dårlig ryg og lænd, ubalance v. fod og øm ankel, impotens, liggesår i baghovedet, talrige ar på krop, meget øm og smertefuld mave (smerte i midten samt brystbenet, jag i venstre og kroniske smerter i højre) samt ekstrem stærke bækken og hofte smerter svarende til defance. Føleforstyrrelser af underliv og ben medførende ufrivillig vandladning/afføring). Gynækomasti operation i begge bryster, Svær diarretendens op til 20 gange dagligt samt vægttab. let skoliose.

Som egen læge skriver i LÆ145:
Listen er meget længere men der er vidst ikke plads til mere her.

Sygdom:
Kronisk inflammatorisk diarré tarmsygdom (lymfocytær kolitis) behandles med Steroid.

Medicin liste:
Metadon 40mg daglig, Oxynorm op til 40mg daglig, Baclofen efter behov, Panodil op til 4g daglig, Budenafalk 3mg daglig, Imodium efter behov, Sildenafil efter behov.

Tildelt:
Handikapskilt, kørsel uden sele, vederlagsfri fys, krykker, bækkenstol, strømpehjælper, gribetang, bærbar computer, diktafon.

Rygning/Alkohol/Misbrug:
Ingenting


Beskrivelse af funktionsevnen/arbejdsevnen (egen læge):
Vurderet aktuel ikke nogen funktionsevne i forhold til arbejdsmarkedet.
Forventer ikke at kunne vende tilbage til arbejdsmarkedet på fuld tid.
Forventer ikke en større tilknytning til arbejdsmarkedet, hvis overhovedet nogen.

Beskrivelse af sygdom (gastronomisk læge):
Socialt invaliderende diarré sygdom.
Pt anbefalet sygemelding af egen læge.

Beskrivelse fra psykiatrisk afd læge:
Anefaldet psykologbehandling grundet overbelastning og frarådet fysisk belastende aktivitet.

Diverse speciallægeerklæringer lavet:
ortopæd, psykiatrisk, urolog, gastro, diagnostik.





Tværfaglig Kompetance Center Analyse:
Psykolog, Fysioterapeut, Sygeplejeske.

Kompleks sammensat fysisk, psykisk og social karakter som er uafklaret.

1. Der skal tales med borgeren om han tænker, at der er bedre muligheder da det er vurderet at ikke al træning gavner men tværtimod skader.
2. Vederlagsfri fys er bevilget og skal gerne opstartes igen.
3. Egen læge informeres om psykisk pres.
4. Opstarte Forberedende skema samt Funktionsevne skema.
5. Opdateret Ortopædkirugisk speciallægeerklæring.
6. Opdateret Psykiatrisk Speciallægeerklæring.
7. Smertecenter forløb.



Mine spørgsmål til jer er således:
- Om i vurdere at et ressourceforløb vil profitere i denne sammenhæng og med hvilket mål?
- Vil det at gå til Speciallæger være en del af et ressourceforløb?
- Vil det at modtage vederlagsfri fys være en del af et ressourceforløb?
- Kan kommunen forlange en borger at få en operation for at forbedre arbejdsevnen selvom der er mange andre skader?
- Hvordan laver man og hvor kan man finde et Forberedende skema samt Funktionsevne skema?
- Hvilke behandlinger kan man gennemgå i et psykiatrisk forløb på ressource?
- Vil det være realistisk med pension trods min alder?


Det skal siges at jeg i den grad har været i klemme i systemet gennem mange mange år og kylet frem og tilbage og derfor ønsker jeres rådgivning.


Jeg vil holde jer opdateret i mit videre kommunale forløb i denne tråd.

Sidst redigeret af Exnihilo; 16-01-2017 kl. 00:04.
Exnihilo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-01-2017, 00:24   #2
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Jeg kan ikke vurdere din sag, da jeg ikke er uddannet socialrådgiver.

Det jeg tilgengæld kan gøre er, at vise dig den relevante paragraf, der indeholder hvad man skal opfylde:

Lov om aktiv beskæftigelsesindsats:
"§ 68 a. Personer under 40 år, der har komplekse problemer ud over ledighed, der ikke har kunnet løses gennem en indsats efter denne lov eller efter lov om aktiv socialpolitik, og som kræver et helhedsorienteret forløb med en kombination af indsats efter denne lov og sociale eller sundhedsmæssige indsatser, skal tilbydes et ressourceforløb, jf. dog stk. 2. Det er endvidere en betingelse, at personen

1) har modtaget længerevarende offentlig forsørgelse,

2) har deltaget i tilbud efter denne lov eller revalidering efter kapitel 6 i lov om aktiv socialpolitik uden at have øget tilknytningen til arbejdsmarkedet, eller

3) at kommunen vurderer, at der er behov for en længerevarende indsats, før der kan fastsættes et konkret beskæftigelsesmål. "

(dem over 40 år kan også få, men den del er ikke relevant her).
-----

Vi kan prøve at tage paragraffen i bidder:

Først og fremmest: "der har komplekse problemer ud over ledighed". Det kan man vidst sagtens sige at du har.
----

Dernæst: " der ikke har kunnet løses gennem en indsats efter denne lov eller efter lov om aktiv socialpolitik,"
Det betyder ikke at alle ting SKAL prøves, men alle ting der er relevante skal være afprøvet. Her kan din sagsbehandler måske hjælpe med at svare på, om du opfylder den.
----

Så kommer: "og som kræver et helhedsorienteret forløb med en kombination af indsats efter denne lov og sociale eller sundhedsmæssige indsatser"
Dvs man må ikke bare give ressourceforløb der kun indeholder en indsats.
Som de uddyber i en principafgørelse:
"Det er en betingelse for at være omfattet af målgruppen for et ressourceforløb, at den indsats, der er nødvendig for borgeren, er tværfaglig. Det vil sige en indsats fra forskellige dele af den kommunale forvaltning, men ikke nødvendigvis også en indsats fra sundhedsvæsenet."
https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=168066

Der er et "inspirationskatalog" med eksempler på ting der kan indgå i et ressourceforløb:
http://www.cabiweb.dk/media/707227/i...talogmploy.pdf
I sidste ende er det nok kun relevans og hvilke områder, der sætter grænser
(Det besvarer måske lidt dine spørgsmål om hvad et ressourceforløb kan indeholde
----

Til sidst er der:
"1) har modtaget længerevarende offentlig forsørgelse,

2) har deltaget i tilbud efter denne lov eller revalidering efter kapitel 6 i lov om aktiv socialpolitik uden at have øget tilknytningen til arbejdsmarkedet, eller

3) at kommunen vurderer, at der er behov for en længerevarende indsats, før der kan fastsættes et konkret beskæftigelsesmål. "

I starten overså jeg det eller, og troede at man skulle opfylde dem alle. Man behøver kun opfylde en af dem. Men nr 1: sygemeldt 10 år, det må opfylde den.
Nr 2: den ser du også ud til at opfylde. Nr. 3: det er op til kommunen at vurdere.
----


Hvis du fremlægger muligheden for ressourceforløb for din sagsbehandler, og vedkommende ikke handler/tager stilling til det, kan du gøre følgende:
Du skriver til din sagsbehandler at du gerne vil søge ressourceforløb. Heri argumenterer du for, at du er i målgruppen. (Kom evt med eksempler på indhold der kunne være relevant i et tværfagligt forløb).

Så skal de nemlig tage stilling til det, og komme med en afgørelse. Hvis det er et afslag, kan du klage over denne, og så kommer den jo til ankestyrelsen, som så evt kan bede din kommune om at finde ud af hvad der ellers er relevant. Eller de kan mene at ressourceforløb ER relevant.

Hvis kommunen IKKE reagerer på din mail, kan du efter noget tid alligevel klage.
Citeret fra en principafgørelse:
"Det følger af principperne for god forvaltningsskik, at kommunen skal svare på borgerens spørgsmål og relevante bemærkninger i sagen. I den konkrete sag skulle kommunen derfor i begrundelsen for afgørelsen forholde sig til borgerens anmodning om at få et ressourceforløb.

Et afslag på at behandle sagen med henblik på ressourceforløb vil efter Ankestyrelsens praksis være at betragte som en afgørelse, som borgeren kan klage over."

https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=175957

Håber at mit svar kan hjælpe, og at det måske svarede lidt inddirekte på nogen af dine spørgsmål, selvom jeg ikke kan vurdere din specifikke situation

Jeg har lige forsøgt at dele det lidt op i afsnit/bidder, så det blev en anelse mere overskueligt
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-01-2017, 07:45   #3
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
Forventer ikke en større tilknytning til arbejdsmarkedet, hvis overhovedet nogen. skriver lægen, det åbner for et mikro fleks, måske kunne du arbedjde nogle få timer.

mangler smerte klinik, det vil de nok bede om.

de er blevet helt hys med smerteklinik, selv folk som dig med 100 problemer kan blive raske i et smerte klinik ophold, så måske kunne det komme i et rc forløb
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 13:44.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension