K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 13-01-2017, 23:23   #1
Ramtafpcs
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 13-01 2017
Indlæg: 4
Styrke: 0
Ramtafpcs er ny på vejen
Bliver depositum modregnet?

Jeg er flyttet og står til at få 6000 kr tilbage i depositum. Jeg er på kontanthjælp. Skal jeg oplyse kommunen om dette eller er det en gråzone? (I sagsopfølgningsbrevet står der man skal oplyse det hvis man har fået lån til indskud af kommune, det har jeg ikke). Og kunne de finde på at modregne det kontanthjælpen?
Ramtafpcs er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-01-2017, 07:11   #2
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Man bør nok oplyse det...da reglerne siger dette...

Men de vil ikke blive modregnet da man må have en "formue" på op til 10.000 kr hvis man er enlig...eller 20.000 kr hvis man er samlevende...

Se paragraf 14 her https://www.retsinformation.dk/Forms...7-5ba65dec5831
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-01-2017, 15:08   #3
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
oplysningspligten

Hej Ramtafpcs

Iflg. Retssikerhedslovens i:

Citat:
§ 11, stk. 2, har borgeren pligt til at oplyse om ændringer, der kan have betydning for hjælpen.
https://www.retsinformation.dk/Forms...7-f79d542898e5

Min fremhævning.

Du oplyser dog intet om dit samlede formuebeløb (max. 10.000 kr. for en person) el. om hvorvidt du skal bruge de 6.000 kr. til et fornyet lejemål. (undtagelse for samlede formue pga. §14, stk. 2 i VEJ nr 39 af 05/03/1998 Vejledning om Lov om aktiv socialpolitik).

Se yderligere mit svar her for uddybning af dette:

http://www.k10.dk/showthread.php?t=34847

Mange hilsner

Gunvor
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-01-2017, 15:27   #4
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Jeg henviser til mit svar her:
http://www.k10.dk/showthread.php?t=34847

Det skal oplyses, også selvom det ikke nødvendigvis skal modregnes
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-01-2017, 16:41   #5
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Ganske kort: samlet formue under 10.000 kr. har ingen betydning for hjælpen iflg. tidl. omtalte lovbek. §14 og § 11, hvorfor man IKKE skal opgive det.

Det kaldes i faglig sprog for en bagatelgrænse. Som egentlig ganske fornuftigt uanset beløbsgrænse ikke giver overadm. i forvaltningen.

Hvis borger oplyses skal forvaltning jo også svare, derfor er lovgivningen udformet på denne måde, så man undgår unødig brevveksling.
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-01-2017, 17:04   #6
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Men nu er det jo kommunen der skal beregne ens samlede formue.
Hvordan kan de det, uden at vide hvad formuen består af?

Og hvorfor kan de så kræve 3 mdr konto-posteringer ved ansøgning af kh, og oversigt over konti? For ifølge den logik burde borger kun skulle give kommunen den dokumentation, hvis borger overstiger formuegrænsen?

Min kommune kan selvfølgelig lave fejl, men i de breve jeg har modtaget om oplysningspligt står der ret tydeligt:
"Ændringer i forhold, der skal meddeles din sagsbehandler i Kontanthjælpsafsnittet:

Alle ændringer i formueforhold, f.eks.:
- kontantbeholdning
- obligationer, aktier, pantebreve o. lign.
- hus, sommerhus o. lign.
- bil, motorcykel, scooter, campingvogn
- indestående i pengeinstitut - kostbart indbo"

Der står ikke at jeg kun skal oplyse det hvis jeg overstiger formuegrænsen. Der står at jeg skal oplyse alle ændringer.

Og så er der en principafgørelse her:
" En kontanthjælpsmodtager, der får udbetalt et forbrugslån, har oplysningspligt over for kommunen om lånet

En person, der optager et forbrugslån og samtidig modtager kontanthjælp, har oplysningspligt over for kommunen. Undladelse heraf medfører tilbagebetalingskrav. Kommunen skal vejlede personen om, hvad oplysningspligten indebærer."

Ja, tilbagebetalingskravet er kun hvis vedkommende overstiger formuegrænsen, men der står da ret tydeligt at lån skal oplyses til kommunen. Der står ikke "lån skal oplyses til kommunen hvis det samt andet formue gør at man overstiger formuegrænsen".
Eller blev de bare trætte af at uddybe det?

https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=153698
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-01-2017, 18:20   #7
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Nej, det er ikke kommunen, der skal beregne din samlede formue. Det er delvis Skat (via bankoplysninger) og UdafDK (også kaldet UdbetalingDanmark) (via den samkøring der sker der).

Når man modtager nogen form for ydelse skriver man samtidig under på netop §11, stk. 2, hvor teksten klart er:

Citat:
har borgeren pligt til at oplyse om ændringer, der kan have betydning for hjælpen.
Hvorfor man jo ikke har pligt til at oplyse om ændringer, der ikke har betydning for hjælpen.

At din kommune og måske flere ikke kan formulere sig eller misinformere deres borgere er jo ikke en ukendt sag herinde og pressen. Trods det netop også fremgår af lovgivningen, at kommunen har pligt til at oplyse borgerne om de tilfælde, hvor man skal oplyse om ændringer i indtægt el. formuforhold, som det også fremgår af den principafgørelse som du linker til. Korrekt oplysning burde derfor være (sikker på Ombudsmanden ville udtale sig på samme måde), enten at henvise til lovbek. og hvilken § eller hele teksten, og ikke som din kommune kun delvis gengivelse og manglende lovbek.

I forhold til den omtalte principafgørelse har du udeladt, at det drejede sig om et samlet beløb på 30.000 kr., som det fremgår af her:

Citat:
Vi har lagt vægt på, at hun har et indestående på 30.000 kroner (uvis hvor megen kontantbeholdning, som reelt skal medregnes), som hun har overført til sin bankkonto i december 2010, og derved er beløbet frit tilgængeligt. Selvom der er tale om et forbrugslån, som skal tilbagebetales, ændrer det ikke ved vurderingen af, at hun har et beløb på over 10.000 kroner til at leve for, det vil sige formue i aktivlovens forstand.
Mine fremhævninger.

https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=153698

Dvs. at afgørelsen går ud på at vedkommende først skal opbruge de 20.000 kr. som ligger OVER de 10.000, som er formuegrænse iflg. aktivloven.

Denne principafgørelse skriver ikke, at "..hvis vedkommende overstiger formuegrænsen.." at der pr. automatik så er et tilbagebetalingskrav. Dette beror netop på en vurdering af, hvorvidt kommunen har overholdt deres oplysningpligt, samtidig med om de kan løfte byrden, at vedkommende har været i "ond tro", dvs. været klar over at de 20.000 kr. skal modregnes i kontanthjælpen.
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-01-2017, 18:32   #8
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af gunvor Se meddelelser
Nej, det er ikke kommunen, der skal beregne din samlede formue. Det er delvis Skat (via bankoplysninger) og UdafDK (også kaldet UdbetalingDanmark) (via den samkøring der sker der).
Nej, når det kommer til kontanthjælp er det kommunen der skal vurdere om man overstiger formuegrænsen.
Det gør ved at se på borgers samlede formue, som borger skal dokumentere.
(Noget af det kan kommunen dog selv hente, f.eks. dokumentation på pensionsoparing, hvor mange konti man har via skat, hvad man har af biler osv.).
Det dokumentation skat har på borgers formue er en opgørelse de får ved årsskiftet. Dvs et øjebliksbillede den dato.

Men det er jo ikke kun den ene dag man ikke må overstige formuegrænsen.

Tænker at Gunvor og jeg har fremlagt hver vores argumenter, og så må du gøre op med dig selv, hvad du vælger at gøre

Hvis du ikke har andet formue, er der ikke nogen økonomiske konsekvenser, da du ikke overstiger formuegrænsen, og pengene er formue, ikke indtægt. Altså worst case hvis du ikke oplyser det, og kommunen senere finder ud af det, er at de måske vil begynde at tænke: "er der så andet du heller ikke har oplyst?". Og så kan de finde på at tjekke op på din økonomi en gang i mellem via konto-posteringer.

(jeg siger selvfølgelig ikke at gunvor ikke må fortsætte med at argumentere, hvilket heller ikke er op til mig :P , men jeg har fremlagt min "vinkel", så jeg trækker mig fra denne diskussion her )
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-01-2017, 20:03   #9
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Igen et indlæg kl. 17:32, hvor der fremtures med flere unøjagtigheder. Denne gang omkr. pensionsopsparing. Som altså nævnes bredt, men virkeligheden er: at den form for pensionsopsparing, kommunen kan indeberegne som formue er:

kapitalpensioner, som yderligere har en karensperiode. Hvis man vil dykke ned i denne problematik kan det læses under bek. af kapitalpensioner. El. mit gamle indlæg fra 2011: http://www.k10.dk/showthread.php?t=18374

Det vedr. sådan set ikke denne trådstarters spørgsmål.

Og igen: man bliver træt i ansigtet af ovenstående. Specielt, når jeg ikke har startet denne diskussion. Og trådstarter bare får mere og mere udenomssnak frem for et klart svar.
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 07:35.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension