K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Ressourceforløb

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Ressourceforløb Her kan man lægge alt der har med ressourceforløb at gøre dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 18-11-2016, 00:35   #1
Taniadj
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 18-11 2016
Indlæg: 8
Styrke: 0
Taniadj er ny på vejen
Udenlandsrejse til behandling for indsamling.

Jeg har været syg i 8,5 år snart, og fejldiagnotiseret med sclerose i 6 år. Denne diagnose er officielt fjernet 3/8 2016.jeg er nu afsluttet i neurologisk regi, og uden behandlingsmuligheder i Danmark (fordi man ikke anerkender den udenlandske test...&#128545 Via udlandet er jeg testet positiv for neuroborreliose. Jeg står i den situation, at min familie og venner har lavet en indsamling for at jeg kan komme i behandling for neuroborreliose i Polen. Skal jeg have tilladelse til at rejse ud af landet? Jeg er i ikke aktivt ressoursceforløb, og ingen praktik eller lignede.. desuden vil jeg høre hvorvidt min ydelse bliver modregnet i den indsamling der er lavet (20500 kr). Halvdelen fra min far,- som allerede har overført pengene til min konto. Mon det er nødvendigt at rykke dem til en anden konto i stedet?.. håber på svar! Tak🙏🏻
Taniadj er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-11-2016, 08:51   #2
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Hvis du rejser til udlandet udover evt optjent ferie, så skal du ikke umiddelbart regne med at kunne blive ved med at få en ydelse, medmindre forløbet godkendes af din sagsbehandler. For det betyder jo at du ikke opfylder kravet om at stå til rådighed. Men du kan jo prøve at få det skrevet ind i dit ressourceforløb at du skal afprøve den behandling.

Når du er på ressourceforløbsydelse, sker der ingen modregning i formue, så du kan godt lade dem stå på kontoen tænker jeg.

Der har været skrevet en del om borreliose og behandlinger i udlandet.. samt om hvorvidt de test de bruger er troværdige. Så vær obs på måske at få foretaget to forskellige tests, altså med forskellige metoder, så du kan være mere sikker på diagnosen.
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-11-2016, 14:27   #3
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Aktivloven:
"§ 5. Personer, der opholder sig i udlandet, kan ikke få hjælp efter denne lov.

Stk. 2. Kommunen kan dog i særlige tilfælde tillade, at retten til hjælp bevares under kortvarige ophold i udlandet, hvis

1) modtageren deltager i aktiviteter, der er led i tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, tilbud i medfør af integrationsprogrammet efter integrationsloven eller revalidering efter denne lov,

2) modtageren udøver aftalt eller fastsat samvær, som ikke kan foregå her i landet, med egne børn under 18 år,

3) modtageren har brug for nødvendig lægebehandling, som den pågældende ikke kan få her i landet, eller

4) der i øvrigt foreligger ganske særlige forhold, f.eks. besøg hos en nær pårørende, der er alvorligt syg.

Stk. 3. Det er en betingelse for at bevare hjælpen i udlandet, at opholdet ikke hindrer, at modtageren kan opfylde de almindelige betingelser for hjælp, herunder at den pågældende kan tage imod tilbud om arbejde, tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats eller tilbud i medfør af integrationsprogrammet efter integrationsloven.

Stk. 4. Modtageren kan dog opholde sig i udlandet, mens pågældende har ret til ferie efter § 13, stk. 11 og 12, § 54 a, § 68 a, stk. 4, § 69, stk. 4 og 5, § 69 j, stk. 11, § 69 k, stk. 4, § 74, stk. 1, nr. 4, og § 74, stk. 2, nr. 3."

Så hvis du har optjent ret til ferie, kan du bruge den. (Ved du om du har det? Hvis du ikke ved det, hvor længe har du modtaget ressourceforløbsydelse?)
Hvis ikke, kan du håbe at kommunen anerkender, at du opfylder nr 3, som jeg har fremhævet med fed skrift.

Ang pengene:
Spørgsmålet er om det ses som indtægt eller formue.
Uanset hvor meget du flytter rundt på pengene, er det jo dine.

Hvis det ses som formue og ikke indtægt:
Aktivloven
"§ 68. Personer, der er visiteret til et ressourceforløb efter kapitel 12 a i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, modtager ressourceforløbsydelse, jf. stk. 2-5. Personen har ret til ressourceforløbsydelse uden hensyn til egen formue og en eventuel ægtefælles indtægts- og formueforhold. "

Jeg synes du skal kontakte skat, og høre om det ses som indtægt eller formue.
Der er nemlig en principafgørelse, hvor man netop lagde vægt på skats vurdering af betegnelsen.

"Salg af et formuegode i form af bil kunne ikke betragtes som en indtægt i aktivlovens forstand, men skulle anses for at være formue med mindre kontanthjælpsmodtagerens fortjeneste ved salget af skattevæsenet blev betragtet som en indtægt ved selvstændig virksomhed."
https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=153958

Og link til aktivloven:
http://www.socialjura.dk/content-sto...ktivlov/#c1102
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-11-2016, 17:30   #4
Taniadj
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 18-11 2016
Indlæg: 8
Styrke: 0
Taniadj er ny på vejen
Mange tak for svar.

Mit ophold varer kun i 5 dage, så det er ingen længerevarende tur. 'Jeg håber at få den godkendt.

Diagnosen borreliose og coinfektioner bør hovedsageligt baseres på kliniske symptomer, og dernæst sammebholdes med testmetoder. - de danske testmetoder tester kun for antistoffer,- og tester forkert i op til 50 procent af tilfældene.. i Danmark kan man hverken diagnotisere eller behandle borrelia tilstrækkeligt,- ligesom man ikke anerkender de udenlandske testmetoder eller diagnoser. Jeg er testet positivliste udlandet, har fået mørkefeltsmikroskopien hvor spirækterne samt coinfektionerne er blevet bekræftiget (de samme som blodprøverne), samt herxheimer reaktion på antibiotika. Alle disse bestyrker min diagnose, men først og fremmest mine symotomer. Den endelige diagnose bør dog stilles af en kyndig ILADS læge😁 Borrelia kaldes også the great imitator,- og hos mig imiterer den sclerose, så jeg er nu ikke så usikker på hvad jeg fejler, men tak for omtanken👍





Citat:
Oprindeligt indsendt af Pip Se meddelelser
Hvis du rejser til udlandet udover evt optjent ferie, så skal du ikke umiddelbart regne med at kunne blive ved med at få en ydelse, medmindre forløbet godkendes af din sagsbehandler. For det betyder jo at du ikke opfylder kravet om at stå til rådighed. Men du kan jo prøve at få det skrevet ind i dit ressourceforløb at du skal afprøve den behandling.

Når du er på ressourceforløbsydelse, sker der ingen modregning i formue, så du kan godt lade dem stå på kontoen tænker jeg.

Der har været skrevet en del om borreliose og behandlinger i udlandet.. samt om hvorvidt de test de bruger er troværdige. Så vær obs på måske at få foretaget to forskellige tests, altså med forskellige metoder, så du kan være mere sikker på diagnosen.
Tusind tak for dit meget brugbare og grundige svar! Jeg overgik fra sygedagpenge til resourceforløb, /0 umiddelbart mener jeg at jegvhar optjent ferie. Jeg håber min korte tur bliver godkendt 😊

Citat:
Oprindeligt indsendt af MistyMiss Se meddelelser
Aktivloven:
"§ 5. Personer, der opholder sig i udlandet, kan ikke få hjælp efter denne lov.

Stk. 2. Kommunen kan dog i særlige tilfælde tillade, at retten til hjælp bevares under kortvarige ophold i udlandet, hvis

1) modtageren deltager i aktiviteter, der er led i tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, tilbud i medfør af integrationsprogrammet efter integrationsloven eller revalidering efter denne lov,

2) modtageren udøver aftalt eller fastsat samvær, som ikke kan foregå her i landet, med egne børn under 18 år,

3) modtageren har brug for nødvendig lægebehandling, som den pågældende ikke kan få her i landet, eller

4) der i øvrigt foreligger ganske særlige forhold, f.eks. besøg hos en nær pårørende, der er alvorligt syg.

Stk. 3. Det er en betingelse for at bevare hjælpen i udlandet, at opholdet ikke hindrer, at modtageren kan opfylde de almindelige betingelser for hjælp, herunder at den pågældende kan tage imod tilbud om arbejde, tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats eller tilbud i medfør af integrationsprogrammet efter integrationsloven.

Stk. 4. Modtageren kan dog opholde sig i udlandet, mens pågældende har ret til ferie efter § 13, stk. 11 og 12, § 54 a, § 68 a, stk. 4, § 69, stk. 4 og 5, § 69 j, stk. 11, § 69 k, stk. 4, § 74, stk. 1, nr. 4, og § 74, stk. 2, nr. 3."

Så hvis du har optjent ret til ferie, kan du bruge den. (Ved du om du har det? Hvis du ikke ved det, hvor længe har du modtaget ressourceforløbsydelse?)
Hvis ikke, kan du håbe at kommunen anerkender, at du opfylder nr 3, som jeg har fremhævet med fed skrift.

Ang pengene:
Spørgsmålet er om det ses som indtægt eller formue.
Uanset hvor meget du flytter rundt på pengene, er det jo dine.

Hvis det ses som formue og ikke indtægt:
Aktivloven
"§ 68. Personer, der er visiteret til et ressourceforløb efter kapitel 12 a i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, modtager ressourceforløbsydelse, jf. stk. 2-5. Personen har ret til ressourceforløbsydelse uden hensyn til egen formue og en eventuel ægtefælles indtægts- og formueforhold. "

Jeg synes du skal kontakte skat, og høre om det ses som indtægt eller formue.
Der er nemlig en principafgørelse, hvor man netop lagde vægt på skats vurdering af betegnelsen.

"Salg af et formuegode i form af bil kunne ikke betragtes som en indtægt i aktivlovens forstand, men skulle anses for at være formue med mindre kontanthjælpsmodtagerens fortjeneste ved salget af skattevæsenet blev betragtet som en indtægt ved selvstændig virksomhed."
https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=153958

Og link til aktivloven:
http://www.socialjura.dk/content-sto...ktivlov/#c1102
Taniadj er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-11-2016, 20:35   #5
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Taniadj Se meddelelser

Tusind tak for dit meget brugbare og grundige svar! Jeg overgik fra sygedagpenge til resourceforløb, /0 umiddelbart mener jeg at jegvhar optjent ferie. Jeg håber min korte tur bliver godkendt 😊
Hvor længe har du modtaget ressourceforløbsydelse?
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-11-2016, 21:07   #6
Taniadj
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 18-11 2016
Indlæg: 8
Styrke: 0
Taniadj er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af MistyMiss Se meddelelser
Hvor længe har du modtaget ressourceforløbsydelse?
I 12 måneder efterhånden. Før det sygedagpenge, barselsdagpenge, og sygedagpenge før det. -siden 2012.
Taniadj er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-11-2016, 21:11   #7
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Taniadj Se meddelelser
I 12 måneder efterhånden. Før det sygedagpenge, barselsdagpenge, og sygedagpenge før det. -siden 2012.
Når du har modtaget ressourceforløbsydelse i 12 mdr i træk, har du i de efterfølgende 12 mdr ret til 5 ugers ferie (med ressourceforløbsydelse)

Aktivloven §69
"Stk. 4. En person, der har modtaget ressourceforløbsydelse i 12 sammenhængende måneder, har ret til op til 5 ugers ferie, hvor personen kan modtage ressourceforløbsydelse. Ferien skal afholdes inden for de 12 følgende måneder. Det er en betingelse, at personen i øvrigt opfylder betingelserne for at modtage ressourceforløbsydelse, mens ferien afholdes. Personen er ikke omfattet af stk. 1 og 2, mens ferien holdes. Har personen optjent ret til ferie med feriegodtgørelse, skal denne ferie afholdes først. Den samlede ferie kan højst udgøre 5 uger. § 13, stk. 12, finder tilsvarende anvendelse for personer, der er omfattet af 1. pkt. "

Og i ferien må man opholde sig i udlandet, som nævnt i aktivloven §5 stk 4
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-11-2016, 15:32   #8
Taniadj
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 18-11 2016
Indlæg: 8
Styrke: 0
Taniadj er ny på vejen
tusind tak endnu en gang���� Det giver mig lidt mere ro i sindet!
Taniadj er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-11-2016, 15:42   #9
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Du skal dog lige huske at "søge" om ferie ved sagsbehandler, senest 14 dage før (tidligere er selvfølgelig bedre)
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-11-2016, 16:01   #10
Taniadj
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 18-11 2016
Indlæg: 8
Styrke: 0
Taniadj er ny på vejen
Jeg har møde med sb om en uge, og har allerede advarer hende pr. Mail�� Tør næsten ikke bestille fly og hotel inden jeg har tilladelsen helt på plads��
Taniadj er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 04:46.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension