K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 21-11-2016, 14:18   #1
heeeeid
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 13-10 2016
Indlæg: 2
Styrke: 0
heeeeid er ny på vejen
Hvilken kommune skal udbetale kontanthjælp når man flytter d. 30?

Jeg har været på kontanthjælp I Helsingør kommune i cirka 1 år på grund af sygdom.

Den 30/11 flytter jeg til København kommune, jeg begynder i job fra d. 1/12.

Helsingør kommune udtaler at det er København kommune som skal udbetale min kontanthjælp for november måned. De har sag at jeg skal henvende mig i Københavns borgerservice og melde mig ledig fra 1/12 (Jeg kan ikke få en forklaring på hvorfor de mener jeg er ledig når jeg påbegynder job).

Københavns kommune udtaler at det er Helsingør kommune der skal betale min kontanthjælp for november måned, eftersom jeg har boet måneden ud hos dem og jeg ikke er berettiget til kontanthjælp fremover grundet job.


Er der nogen der ud fra viden eller erfaring kan fortælle mig hvordan jeg kommer videre?
heeeeid er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-11-2016, 15:23   #2
Nørd
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2014
Indlæg: 1.079
Styrke: 11
Nørd er ny på vejen
Fandt to kommuners hjemmeside hvor de skriver at det er den kommune du flytter til der skal betale kontanthjælpen for den måned du flytter i, teksten er næsten identiske.

http://jobcenter.hedensted.dk/borger.../kontanthjaelp
Citat:
Flytning
Hvis du flytter til en anden kommune mens du er på kontanthjælp, er det vigtigt, at du husker at melde flytningen til den nye kommune med det samme. Det er nemlig den nye kommune, der skal udbetale din kontanthjælp for hele den måned, hvori flytningen er foregået.
http://www.ikast-brande.dk/borger/jo...se/over-30-aar
Citat:
Flytning
Hvis du flytter til en anden kommune, mens du er på kontanthjælp, er det vigtigt, at du husker straks at give den nye kommune besked om flytningen. Det er nemlig den nye kommune, der skal udbetale din kontanthjælp for hele den måned, hvori flytningen finder sted.
Når nu du er i gang med at flytte til København så vær obs. på at det har været fremme i medierne at de har lange ventetider.
http://www.kk.dk/indhold/s%C3%B8g-%C...isk-hj%C3%A6lp
Citat:
Ydelsesservice har i øjeblikket svært ved at overholde sagsbehandlingsfristen grundet implementering af ny lov.

Nogle borgere kan derfor opleve forlænget sagsbehandling.
http://www.avisen.dk/kontanthjaelps-...-v_416296.aspx
Nørd er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-11-2016, 15:40   #3
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Retssikkerhedsloven:
"§ 9. Opholdskommunen har pligt til at yde hjælp, jf. dog stk. 7 og 9 og § 9 a, stk. 4 og 7.

Stk. 12. Opstår der uenighed mellem to eller flere kommuner om, hvilken kommune der er en persons opholdskommune, må den af de uenige kommuner, som personen har eller senest har haft folkeregisteradresse i, fungere som opholdskommune, indtil det er afklaret, hvilken kommune der er rette opholdskommune. Når rette opholdskommune er blevet bestemt, og den fungerende opholdskommune ikke er personens opholdskommune, yder opholdskommunen refusion for den fungerende opholdskommunes udgifter i den periode, hvor uenigheden har bestået. Refusionen beregnes som refusion efter § 9 c, stk. 1.

Stk. 13. Stk. 10 finder tilsvarende anvendelse, hvis der opstår uenighed mellem to kommuner om, hvilken kommune der har pligt til at yde hjælp, jf. stk. 7 og 9 og § 9 a, stk. 7. "

Meget kort sagt: kommunerne skal indbyrdes finde ud af det, og medmindre de finder ud af andet, er det Helsingør kommune.

Helsingør kommune bør udbetale den kh du optjente fra den 1/11 til den 29/11, da du optjente den i helsingør kommune.
Og så skulle du i princippet i kbh kommune søge kh for den 30/11 (hvilket dog ville være lidt fjollet)
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-11-2016, 15:49   #4
Nørd
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2014
Indlæg: 1.079
Styrke: 11
Nørd er ny på vejen
Har du ingen mulighed for at blive boende i Helsingør en dag mere ?
Hvis du venter med at melde flytning til 1. december, når du alligevel er i job, er alle problemerne løst og du slipper for alt det besvær med tvister mellem kommuner.
Nørd er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-11-2016, 15:51   #5
heeeeid
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 13-10 2016
Indlæg: 2
Styrke: 0
heeeeid er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Nørd Se meddelelser
Har du ingen mulighed for at blive boende i Helsingør en dag mere ?
Hvis du venter med at melde flytning til 1. december, når du alligevel er i job, er alle problemerne løst og du slipper for alt det besvær med tvister mellem kommuner.
Flytningen er desværre allerede meldt.
heeeeid er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 11:17.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension