K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 23-08-2015, 11:51   #1
carolines
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 03-04 2012
Indlæg: 381
Styrke: 13
carolines er ny på vejen
Støtte til bil efter lov om social service § 114

Fredag den 14 august indsendte jeg ansøgningsskema om støtte til bil efter lov om social service § 114. Jeg har ansøgt om trivselsbil, da jeg ikke er i arbejde eller er under uddannelse (jeg overgik til førtidspension pr. 1. november 2012).

Jeg valgte, efter samtale og råd fra min praktiserende læge og læge på sygehuset, at vedlægge alle bilag, inklusive lægeerklæringer, funktionsevnemetoden (udfyldt tidligere ved ansøgning om merudgifter - som er godkendt), da jeg håber det kan hjælpe med at fremskynde processen.

Mandag den 17 august fik jeg en mail, hvori der stod følgende:

"Vi har modtaget din ansøgning om støtte til køb af bil d. 17.08.2015. Tak for den meget uddybede ansøgning og de vedlagte bilag.
For at få uddybet oplysningerne i din ansøgning vil jeg gerne komme på besøg onsdag den 14 oktober 2015.

På dette besøg skal vi gennemgå forløbet i din bilsag, herunder:

Lovgivning og økonomi
Din helbredsmæssige situation
Dit transportbehov samt alternativer til kørsel i egen bil
Hvis det er relevant vil jeg lave en test af din gangfunktion.

Hvis du har nogen spørgsmål, er du velkommen til at henvende dig til: XXX

Venlig hilsen XXX"


- og her er så mine spørgsmål:


Er dette normal procedure?
Den samtale, er det den som er afgørende, eller er det rent faktisk mine lægepapirer?

Jeg kan se på min kommunes hjemmeside, at de forsøger at have en behandlingstid på 4 måneder til ansøgninger om støtte til køb af bil.

*****************
carolines er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-08-2015, 12:16   #2
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.746
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Det er helt normalt....

Kære carolines

.... jeg fornemmer, at du er godt forberedt, du har undersøgt den i loven krævede sagsbehandlingsfrist etc.

Tag du det roligt til mødet, det er sandsynligvis en ergoterapeut, som går rundt i dit hjem og pludre om at du har løse tæpper, som man kan falde i etc. Tag det roligt og være meget bevidst om hvad du siger.

ALT positivt vil blive brugt imod dig og din ansøgning.

Her finder du alt om invalidebil:

http://www.k10.dk/showthread.php?t=4678

Vær forberedt på, at den politisk vedtagne sagsbehandlingsfrist ikke bliver overholdt, men gør til mødet opmærksom på, at du forventer at din sag køre efter lovgivningen.

Du forholder dig til, at selve gangfunktionen ikke må stå alene.

Du skal også tænke lidt over om du har behov for eventuelt ekstraudstyr, som automatgear, motorvarmer eller andet der har indflydelse på din brug af bilen vs dine handicaps.

Det er lægebeskrivelser og mødet som i første omgang har betydning.

I følge lovgivningen er trivselsbil en del vanskeligere at få bevilget. Derfor gør noget ud af beskrive dit kørselsbehov. Beskriv de faktiske vanskeligheder ved at bruge anden form for transport, ned til mindste detalje.

Men læs den henviste tråd grundigt igennem, så dukker der flere spørgsmål op.

Mentalt skal du forberede dig på et afslag. Forbered dig på præcis hvad du så skal gøre og hvornår.

Men alene det at din kommune allerede har igangsat det første forberedende møde, er særdeles positivt. Flot!

Hilsen Peter

Sidst redigeret af phhmw; 23-08-2015 kl. 12:28.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 23-08-2015, 12:41   #3
carolines
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 03-04 2012
Indlæg: 381
Styrke: 13
carolines er ny på vejen
Kære Peter,

tak for dine altid grundige svar - det er virkelig dejligt

Jeg tænker jeg er rimelig godt forberedt, jeg ansøgte på opfordring fra mine læger og har overvejet det en del tid inden jeg valgte at gøre det. Netop fordi jeg ved det er vanskeligere når det alene er på trivselsgrundlag.

He, hvis gangdistancen må stå alene - så er det nemt nok, jeg er pt. vurderet til at kunne gå 50 meter på knapt 5 minutter haha. Men jeg formoder at de vel også bruger læge papirerne?

"Du skal også tænke lidt over om du har behov for eventuelt ekstraudstyr, som automatgear, motorvarmer eller andet der har indflydelse på din brug af bilen vs dine handicaps."

Ah, okay så jeg skal simpelthen fortælle hvad jeg tror/mener ville være godt eller?
Jeg tænker umiddelbart i motorvarmer, som det mest vigtige - jeg kan ikke få luft, når der er koldt, så en kold bil er bare dumt. Derudover er der noget med ind/udstigning grundet min lænd - men ellers tror jeg ikke der er så meget omkring det.

"I følge lovgivningen er trivselsbil en del vanskeligere at få bevilget. Der for gør noget ud af beskrive dit kørselsbehov. Beskriv de faktiske vanskeligheder ved at bruge anden form for transport, ned til mindste detalje."

Jeg har noteret alt kørsel for den seneste måned - og tænker jeg fortsætter med det indtil mødet i oktober. Jeg har børn, og jeg formoder at den slags kørsel selvfølgelig også tæller med?

Jeg bruger ikke offentlig transport, jeg har forsøgt mig få gange med at tage en bus - og er endt ud i en taxa hjem. Jeg har indtil for måneder siden haft bil, selv, men den er blevet skrottet så pt. er jeg på delvis lånebil og delvis lejebil.

"Mentalt skal du forberede dig på et afslag. Forbered dig på præcis hvad du så skal gøre og hvornår".

He, jamen et afslag - så er alt jo som vanligt, så skriver jeg en klage og tager den derfra, køber en gammel brugt bil til mellemtiden. Jeg har udelukkende erfaring med at vinde klagerne - men det er åbenbart en god måde at trække tiden på, for kommunerne.

Tak for henvisningen - det er dæleme en laaang tråd
carolines er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-08-2015, 13:27   #4
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.746
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Velbekommen, altid rart med lidt anerkendelse

Kære carolines.

Nej, du skal ikke fortælle noget til mødet om dine ønsker:

Du skriver en ansøgning om det DU mener med begrundelse, skal bevilges. Det skal direkte være en ansøgning, hvor også her begynder en sagsbehandlingsfrist.

Motorvarmer.
Automatgear.
Kran eller lift til hjælpemidler

Ja, den henviste tråd er lang, men scan den igennem da der findes al viden, som du kan bruge, indsamlet igennem en årrække.

Lad os høre nærmere om, hvordan det forløber

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 23-08-2015, 13:31   #5
carolines
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 03-04 2012
Indlæg: 381
Styrke: 13
carolines er ny på vejen
Kære Peter,

uh, nu er jeg lidt forvirret.

Betyder det at hjælpemidler i bilen, som eks. motorvarme, automatgear etc. er en ekstra ansøgning - altså en særskilt ansøgning om disse ting?
Jeg troede den del gik ind under selve bilansøgningen....?

Ih guder
carolines er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-08-2015, 13:50   #6
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.746
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Du skal ikke være forvirret..

Kære carolines.

Det er særskilt bevilling så hav en ansøgning parat til mødet.

http://www.langhoej.dk/lovgiving/hva...r-lovgivningen

Spørg ind til om din kommune har aftale med PTU som er eksperter og professionelle.

De vurdere til Vejledende køreprøver, korret bil og hjælpeudstyr etc.

http://www.ptu.dk/koereskole_indretning/

Skulle du i forløbet blive afkrævet en "Vejledende køreprøve" http://koerekort-guiden.dk/vejledend...smssig_kretest skal du tage det roligt. Det er ikke en normal køreprøve, men hvor du også har mulighed for eventuelt at drøfte ekstra udstyr og påtegninger i dit kørekort.

Det er enten politiet eller privat aktør der foretager disse prøver.

Hvis du har bil nu, skal du hæfte dig ved konsekvens af at søge invalidebil. Konsekvensen finder du også i den henviste tråd.

Personligt har jeg påtegninger i mit kørekort, som kun gælder i 12 måneder ad gangen. Heller ikke noget problem i dette, da det køre rutinemæssig.

Hilsen Peter

Sidst redigeret af phhmw; 23-08-2015 kl. 15:33.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 24-08-2015, 11:38   #7
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.746
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Var det mon en mulighed for dig?

Kære Carolines

Kom til åbent hus på PTUs køreskole


Mandag den 28. september holder PTUs køreskole åbent hus for medlemmer af andre foreninger.

Landsforeningen af Polio-, Trafik- og Ulykkesskadede (PTU) åbner den 28. september dørene til deres køreskole, så medlemmer af andre foreninger kan få bedre kendskab til PTUs specialkøreskole, som kun giver køreundervisning til personer med et særligt behov.

Arrangementet varer fra klokken 13.30-15.30, hvor du kan komme og høre om mulighederne for:

• at få kørekort, selvom du ikke kan betjene en almindelig bil
• fortsat at køre bil, hvis du har fået et handicap
• at generhverve kørekortet, selv om du har kørekortskrav
• at PTU stiller bil til rådighed ved vejledende helbredsmæssige køretest
• at få øvetimer, hvis du får bil med en ny indretning
• at blive testet hos PTU fx efter en blodprop/blødning i hjernen

Du kan også møde kørelærere, se måleudstyr og specialindrettede biler og få svar på spørgsmål omkring støtte til kørekort, bil og særlig indretning.

Tilmeld dig åbent hus-arrangement senest den 21. september 2015 hos sekretær Sussie Jørgensen på telefon 3673 9031 eller mail [email protected]

Åbent hus hos PTUs køreskole:

Mandag den 28. september 2015 kl. 13.30-15.30 - PTU, Fjeldhammervej 8, Villumsalen, 2610 Rødovre

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 25-08-2015, 07:23   #8
carolines
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 03-04 2012
Indlæg: 381
Styrke: 13
carolines er ny på vejen
Hej Peter,

tak igen

Jeg tænker ikke lige PTU's køreskole er så relevant for mig - derfor kan det sagtens være en rigtig fin ting for andre Jeg er udelukkende bevægelseshæmmet grundet dårlige lunger, og derfor er det formentlig også ret begrænset hvad jeg har behov for af ekstra hjælpemidler i en bil.
carolines er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-08-2015, 09:12   #9
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.746
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Jeg har ingen erfaring i din diagnose..

Kære Carolines.

... jeg nævnede bare tilbuddet, for at du måske kunne opdage muligheder som du ikke kendte til.

PTU har stor erfaring i de mange muligheder, som vi andre ikke kender endnu.

Jeg ville skrive en liste med de ting som du tror kunne hjælpe dig i fremtiden.

Rollator?
El-scooter? Til indkøb, færdes i sociale situationer?
Motorvarmer har vi talt om. Her kan der ikke bevilges fjernbetjning. Pris ca 2500 kr
Air-cond system med pollenfilter?
Rat-knop, som skal påtegnes dit kørekort.
Andre ting?

Fordi, at hvis du skal bevilges en invalidebil (naturligvis) så er det NU du skal have dine ønsker på plads.

Hvis du eksempelvis tænker yes, en el-scooter( som jeg kunne tænke mig ville aflaste dig) så er det jo NU du skal gøre dine ønsker gældende.

Skal det være en bil med sidedøre, hvor der er monteret en el-kran som kan hæve din el-scooter ind i bilen eller skal du have lift i bagenden af bilen?

Hvis der tænkes på lift i bagenden, så bliver det en større kassebil end løsning med sidedør og dermed en ret stor bil, som er mere kostbar at køre i fremover.

Hvis du havnede ved PTU så har de jo mødt tusinder af din type medborger og har løsninger parat, som vi ikke kender.

Så det er NU du skal tænke meget nøje over hvad der kan hjælpe dig. Husk også at en bevilget invalidebil, skal fremtidssikres 6 år frem.

Held og lykke med ansøgningen og lad os høre nærmere om forløbet.

Hilsen Peter

Sidst redigeret af phhmw; 25-08-2015 kl. 09:24.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 01-12-2015, 13:24   #10
carolines
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 03-04 2012
Indlæg: 381
Styrke: 13
carolines er ny på vejen
1 december 2015 - og jeg er GODKENDT til køb af bil

Woop woop!


Jeg har fået en liste tilsendt, den er med bilpriser mellem 110.000 kr og 210.000 kr - det er lidt af et spring

Aftalen er at jeg skal ringe rundt, afprøve lidt forskelligt og se hvad der virker for mig, der er forskellige ting som f.eks. sædejustering, elruder/elspejle etc., varmeregulering mm., og så må det ikke være for høj en bil.

Hvor er det vildt!

Jeg har ikke rigtigt turde tro på det, da det er på trivselsgrundlag alene, og så gik der bare 3 en halv måned - jeg er SÅ glad og jeg glæder mig SÅ meget til ikke længere at være afhængig af lånebiler og taxa!

Yay!

Blev i morges ringet op - jeg er godkendt til trivselsbil efter en behandlingstid på blot 3 en halv måned (sogte 14 december)

Jeg er SÅ glad!
carolines er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 21:56.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension