K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 25-06-2011, 14:15   #21
Persille
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 03-06 2010
Lokation: Vejle
Indlæg: 145
Styrke: 14
Persille er ny på vejen
Hej..

Du er berettiget til at de kommer hjem til dig og holder det møde..

Du skal have merudgifter for over 500 kr om mdr. pga. din sygdom.

Det kan være alt lige fra medicin uden recept, vitaminer, håndrækninger ( familie, venner og andre) der hjælper dig og du er nød til at honorere for det, vinduespudsning, sko, osv..

Du skal i tænkeboks... der er flere ting end man selv lige regner med..

Køber du f.eks. engangsvaskeklude eller andre ting du bruger mere af end raske mennesker i din alder gør.

Håber du kan bruge det til noget.

Knuz
Persille er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-06-2011, 00:33   #22
Larscity
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2009
Lokation: Nordsjælland
Indlæg: 34
Styrke: 15
Larscity er ny på vejen
Jeg troede at § 100 var ens udgifter

Servicelovens § 100

§ 100 kaldes også for handicapkompenserende ydelse.

Betingelserne for at få støtte er at:

du er mellem 18 og folkepensionistalder
du har insulinkrævende diabetes eller anden sygdom, som kræver hjælp fra andre
dine samlede merudgifter er på mere end 500 kr. om måneden

Førtidspensionister med pension tilkendt før 1. januar 2003 kan ikke søge hjælp efter § 100.
Hvad er en merudgift?

En merudgift er en udgift, der både er nødvendig og direkte forbundet med din diabetes.

For diabetikere er typiske merudgifter:

merudgift til kost
egen andel af medicinudgifter – evt. fradrag af refusion fra Sygeforsikring Danmark
transport til kontrol og behandling
dyrere forsikringspræmier
udgift til fornyelse af kørekort
andet der både er nødvendigt på grund af diabetes og direkte følger af diabetes

Hvis du opfylder betingelserne og har merudgifter på mere end 500 kr. om måneden,
vil du få udbetalt mindstebeløbet på 1.500 kr. om måneden.
Hjælp efter § 100 er skattefri og uafhængig af din økonomi.

Eller har jeg misforstået noget ????
Larscity er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-06-2011, 10:19   #23
Persille
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 03-06 2010
Lokation: Vejle
Indlæg: 145
Styrke: 14
Persille er ny på vejen
Hej

Nej, du har ikke misforstået noget...

merudgiftsdækning dækker mange forskellige sygdomme, jeg har selv Morbus Crohn og Morbus Bechterew.

Her er det :

Vitaminer
toiletpapir ( overforbrug i forhold til raske )
Transport takst da transport er i egen bil til læge, sygehus og træning.
hygiejne produkter, som følge af sygdom.
Sko
vinduespudser ( håndsrækninger i hjemmet)
jeg kan få hjælp til maler udgifter, hvis min stue skal males ( ikke malingen)


Der findes et hav af udgifter, man som syg ikke ville have haft, hvis man var rask..

Knuz
Persille er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-06-2011, 15:03   #24
L.S.
Lever på K10
 
L.S.s avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-09 2010
Indlæg: 1.553
Styrke: 17
L.S. er fast beboer på K10L.S. er fast beboer på K10L.S. er fast beboer på K10
Vitaminer accepteret som §100 merudgift

Citat:
Oprindeligt indsendt af Persille Se meddelelser

Vitaminer

Knuz
Vl du være sød at uddybe, hvilke begrundelser og dokumentation du har skullet lægge, for at få medregnet vitaminer som en ekstraudgift?
Hvor stor er din månedlige udgift til vitaminerne?

PB helt fint, hvis det er for privat.
L.S. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-06-2011, 11:09   #25
Persille
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 03-06 2010
Lokation: Vejle
Indlæg: 145
Styrke: 14
Persille er ny på vejen
Hej...

Intet er for mig så privat at jeg ikke kan skrive det her, når det er mine sygdomme og min sagsbehandling det drejer sig om..

Mine læger har jo anbefalet mig at spise forskellige vitaminer og kosttilskud ( Husk ) så ud fra den daglige dosis og priser på de enkelte produkter, jeg er blevet anbefalet, så har jeg regnet mig frem til hvad udgiften på årsbassis er, jeg har ikke haft kvitteringer på noget af det, for var ikke forberedt på det. Alle kan jo se hvad dagsprisen er for de forskellige vitaminer. Husk at det ikke er tilbudspris du går ud fra.

Knuz
Persille er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-06-2011, 16:25   #26
jomfruen
Klart Afhængig af K10
 
jomfruens avatar
 
Tilmeldingsdato: 27-06 2008
Lokation: Århus
Alder: 68
Indlæg: 474
Blog Indlæg: 1
Styrke: 16
jomfruen er ny på vejen
Det er lidt mærkelig at man i den ene kommune kan få til nogen ting som man absolut ikke kan i en anden .....

Eks. fodpleje er der nogen der får til ...jeg har lige fået afslag da det slet ikke hører til under §100 ...og også afslag i anken.

Dyrere udgift til ulykkesforsikring afslag ...også afslag i anken...

mærkelig der ikke er de samme regler...sagsbehandlingen er efterhånden dyrere end udbetaling ...men de håber vel folk giver op.

Kommunen er nu ved at vurdere min sag igen efter anken ...det har indtil videre taget 2 år....
__________________
Nu med blog http://www.k10.dk/blog.php?b=409
jomfruen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-07-2011, 11:24   #27
Persille
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 03-06 2010
Lokation: Vejle
Indlæg: 145
Styrke: 14
Persille er ny på vejen
Det er meget forskelligt hvad kommunerne mener der skal gives til, også selvom personerne har de samme sygdomme...

Jeg kan ikke får til store vasketøjsudgifter, der anbefaler de at jeg bruger ble og underlag. Har så ikke fundet en ble, der kan holde det inde endnu og kan ikke sove med underlag, da jeg sover med uldrullemadras for den anden sygdom jeg har..

Jeg har kendskab til én der har fået bevilliget merudgiftsdækning til hårvask hos frisør, da hun ikke kan løfte armene derop selv.

Jeg tror det kommer meget an på hvilken sagsbehandler man render ind i, hende der bevilligede mig §100 er der ikke mere, men det er pga. sygdom.

__________________
Kommunen tror at mine kroniske sygdomme er fritidsbeskæftigelse jeg har anskaffet mig

Man skal have et godt helbred for at være syg
Persille er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-07-2011, 11:36   #28
Indiansummer
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2009
Indlæg: 637
Blog Indlæg: 2
Styrke: 15
Indiansummer er ny på vejen
Exclamation § 100 og en modbydelig sagsbehandler

hej igen. Jeg ansøgte i 2008 dec, og er endnu kun kommet til frem og tilbage i mellem kommunen, jeg, og Det Sociale Nævn.

Sagen tilbagevist 2 gange fra Det Sociale Nævn til kommunen, som er blevet bedt om at indhente nye oplysninger, rette ind efter nye regler, men lige meget hjælper det.

For desværre er jeg en af dem, som har en sagsbehandler til dette jeg har søgt om, som absolut ikke kan døje mig, og som mener at jeg er en svindler og bedrager fordi jeg har tilladt mig at ansøge om merudgifter.

Jeg har også et stort forbrug af vitaminer som jeg ikke kan optage på normal vis pga af mine tarme, men overvejende er min kommunens afslag hængt op på at jeg ikke modtager nok hjælp fra kommunen selv , men får hjælpen fra mit netværk i stedet.

Og at jeg insistere på selv at kunne klare personlig pleje, lettere madlavning i sindsygt lette gryder og pander som jeg selv har indkøbt, at jeg køber ind på min scooter, og selv klare vasketøj da jeg selv har vaskemaskine.

At alt dette gør sindsygt ondt og tager længere tid, men at jeg uden dette slet ikke ville have nogen form for liv.

Jeg syntes min kommune tolke lovgivningen på dette felt, meget snæver synet og efter besparelse, i stedet for at se på hele min livs situation. Og selvfølgelig er det hele helt umuligt med en sagsbehandler som ikke på nogen måde kan lide mig, eller udvise den mindste forståelse for mine lidelser, eller gider at sætte sig ind i dette.

Jo længere tid der går fra ansøgelses tidspunktet til måske bevilling, ligger også i, at kommunen skal efter betale beløbet fra ansøgelses tidspunkt, så jeg får aldrig nogensinde medhold med denne lange behandling af min ansøgning, så min ansøgning bliver en evig frem og tilbage.

Hvor længe kan De tillader sig dette? Og hvor længe vil Det Sociale Nævn være med til dette? Kh Indiansummer
Indiansummer er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-07-2011, 13:20   #29
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Indiansummer Se meddelelser
Hvor længe kan De tillader sig dette? Og hvor længe vil Det Sociale Nævn være med til dette? Kh Indiansummer
I teorien kan de blive ved i 100 år hvis de har lyst til det.
Lige der er det en rigtig god ide, at vænne sig til at give dem en frist, jeg forventer inden en afgørelse eller en dato for hvornår xxx kommune forventer at denne kan have en afgørelse om bl bla bla, senest den xx/xx hvis jeg ikke skriftligt har modtaget senest den dato betragter jeg det som et afslag på min ansøgning.
Normalt ville jeg ved 1. gangs søgning give dem en måned, og der efter en uges varsel (altså da jeg intet har hørt bla bla bla giver jeg nu en ny frist til den xx/xx)

Men her har de haft massere af tid til at hive fingeren ud, så jeg ville vælge at give dem 14 dage, bla fordi du ikke tidligere har benyttet denne taktik (havde du ville jeg sige en uge) efter de 14 dage end nu frist på en uge, og så falder harmen, hvilken indeholder en anke over afslag.
Det kan du selvfølgelig kun gøre hvis du ikke har modtaget en dato for hvornår de forventer at have en afgørelse.

Får du en dato, og den overskrides giver du dem en uge, og uden en ny varsel betragter du det som afslag.
Ligger datoen flere måneder ude i fremtiden klager du, over lang sagsbehandlings tid, det er ikke rimeligt at du skal vente jeg ved ikke hvor mange måneder yderligt.

Hvor mange gange det sociale nævn finder sig i det, jamen søde i teorien har de ikke fundet sig i det, desværre er det bare sådan at nævnet ikke kan gøre en pind, de kan ikke udbetale dig det du har ret til, og de kan ikke gøre indhold i kommunens konti, de kan ikke ret meget andet end at løfte fingrene og dele næser ud (hvilket de har gjort)

Derfor ville jeg vælge efter endnu en hjemvisning at smide en klage over urimelig langtrukken til, ikke kun, borgmester men hele kommunalbestyrelsen 2 gange hjemvisning kan gå, men ikke 3, der stopper festen altså.
Virker det ikke så er det tid til at skrive læserbreve til lokalsprøjterne, nok er nok.

Og så vend dig til at give frister og på den måde give dig selv muligheden for at anke afslag du enlig slet ikke har fået, man må nemlig gerne betragte lang sagsbehandling som afslag, og det gør du da bare i fremtiden
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Mette Frederiksen endnu engang. MarianneNM Politik og Samfund 4 14-01-2013 19:32
Fleks udsat endnu engang futtefreja Spørgsmål ang fleksjob 32 29-08-2011 08:21
Har endnu engang vundet over Sorø Jobcenter hopper Alt det andet 30 23-07-2011 17:35
Hvor længe kan kommunen trækker en ansøgt merudgiftsydelse ud? Indiansummer Alt det andet 4 07-09-2010 09:51
Endnu engang... Claudine Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 2 24-11-2009 22:04




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 13:42.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension