K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 26-05-2019, 20:22   #11
Nørd
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2014
Indlæg: 1.079
Styrke: 11
Nørd er ny på vejen
Jeg er ikke sikker på om jeg forstår ikke dit spørgsmål.

Du kan ikke forvente at din sagsbehandler kan eller vil svare på om kommunen vil indstille dig til fleksjob, du har så vidt jeg ved intet retskrav om svar.

Når sagsbehandleren mener at sagen er ordentligt belyst har vedkommende pligt til at sætte dig i kø til at komme for rehabiliteringsteamet.

Når du så kommer for teamet så skal de vurdere hvilken ydelse du er berettiget til og så skal rehabiliteringsteamet indstille dig til eksempelvis fleks.

Hvis du er landet på et timeantal på 9 timer ugentligt er det mest sandsynligt at de indstiller dig til fleks, eller alternativt til et ressourceforløb hvis de mener at en eller anden indsats vil kunne forbedre din arbejdsevne.

Efter mødet er det forskelligt fra kommune til kommune hvem der tager beslutningen om hvorvidt du skal have det fleksjob som rehabiliteringsteamet har indstillet dig til.
Jeg mener at hvis du indstilles til et ressourceforløb så er det en formsag, så er du automatisk tildelt det.


Ud fra hvad du har skrevet så lyder det jo som om sagen allerede er belyst men at du er kommet i syltekrukken og her kan du ikke forvente at komme nogen vegne med at skrive til sagsbehandleren og afkræve vedkommende svar.

Efter min mening så er der i givet fald to muligheder:
1. Søge fleksjob (eller pension) på det foreliggende grundlag, så er kommunen forpligtet til (her er retskrav om svar inden for en given tid) at tage stilling til indholdet af din sag, og er nødt til som minimum at give dig et skriftligt afslag med klagevejledning (en klage som kan gå videre til ankestyrelsen) i afgørelsen skal stå en begrundelse for afslag, eksempelvis at din arbejdsprøvning ikke er ordentligt dokumenteret og her kan du så bruge argumentationen som allerede er diskuteret med dårlig kommunal håndtering osv.
2. Klage over manglende progression i din sag (klage til jobcenterchefen) hvor du klager over at din sag der er fuldt belyst er landet i syltekrukken.

Lad os sige at du søger fleksjob, så er der to alternativer, et du får et afslag umiddelbart fordi kommunen ikke mener at du er i målgruppen, den afgørelse kan der klages over og mens du har sagen i ankestyrelsen kan du jo kræve at de lukker det hul de selv har påpeget i sagen.
Mulighed to er at de sender dig videre til rehabiliteringsteamet pga. din egen ansøgning og her skal de jo pege på fleksjob, pension eller ressourceforløb eller begrunde hvorfor du ikke er i målgruppen for nogen af dem og uanset hvilket resultat vil du kunne klage over resultatet, naturligvis medmindre du får det du søger.
Nørd er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-05-2019, 06:12   #12
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
Har du stadig ikke været på smerte klinik?
Ellers vil teamet helt sikkert sige alt ikke er afprøvet og du vil bare ryge retur

Nu ved jeg ikke hvad du fejler men alt for smerter skal være afprøvet, hvis det er fysisk, det vil sige fys og medicin
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-05-2019, 19:55   #13
Stina1
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-09 2017
Indlæg: 63
Styrke: 7
Stina1 er ny på vejen
Jeg har ikke været på smerteklinik endnu og kommunen har ikke forlangt det, men det er nok en god ide at undersøge muligheden selv.

Jeg har været i praktikker samt brugt tid til en masse klagesager, aktindsigter indtil for nylig og har ikke haft overskud til mere

Nu kan jeg se at i de fleste aktindsigter jeg har fået fra læger, fysioterapeut samt mentor er der ikke skrevet det som var aftalt og det som er rigtigt
og jeg undrer mig over at det er muligt,
når jeg har sagt hvad de skal skrive.

Hvordan kan man så sikre sig at de skriver det vi er enige om ?

Jeg er desperat fordi de kan ødelægge mit liv og de mangler åbenbart samvittighed
Stina1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-05-2019, 16:35   #14
Nørd
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2014
Indlæg: 1.079
Styrke: 11
Nørd er ny på vejen
Problemet er at du jo ikke kan bestemme hvad lægen skal skrive, men det er naturligvis et problem hvis lægen siger en ting til samtalen og skriver noget andet.

Jeg vil foreslå dig at du mens du sidder i konsultationen beder lægen om at få en kopi af udtalelsen tilsendt.

Man kan jo håbe at lægen så vil holde sig til at skrive de ting der er foregået til mødet hvis vedkommende ved at du vil læse erklæringen.

Du bør også optage samtalen med lægen, så du senere kan overveje at klage over lægen, så har du et bevis på at lægen siger en ting til konsultationen og skriver noget andet i erklæringen.
Uden en optagelse af mødet så er det bare lægens ord imod dit.
Nørd er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-06-2019, 11:48   #15
Stina1
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-09 2017
Indlæg: 63
Styrke: 7
Stina1 er ny på vejen
Min praktik er endt på 9 tim arbejdsevne.

Min sagsbehandler betvivler nu at det kun er pga det fysiske
og har meldt ud at jeg må have psykiske problemer.

Jeg har ikke lagt skjul på at jeg tidligere har haft nogle depressioner,
som ikke har påvirket min arbejdsevne og jeg har fortalt at jeg får det dårligt af
deres(kommunens) metoder.
Men nu vil de lige pludselig sende mig til psykiatrisk udredning.

Jeg er sååå vred. Det er så uforskammet
De har kontaktet min praktiserende læge for at forhøre sig om min psyke nu og tidligere, men er det ikke på grænsen til ulovligt?

Kan det være en del af funktionsevnevurdering /metoden?

Jeg ser snart ikke anden udvej end at søge på foreliggende grundlag!!!
Stina1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-06-2019, 15:52   #16
Nørd
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2014
Indlæg: 1.079
Styrke: 11
Nørd er ny på vejen
Umiddelbart tænker jeg at du kan vælge at søge på det foreliggende grundlag, som du selv nævner, men det kræver at du har søgt aktindsigt og ved at de nødvendige papirer ligger i sagen. Naturligvis kan du godt søge alligevel men risikerer at de afslår uden at sende den i rehabiliteringsteamet.

Ellers er der også en mulighed for at klage til jobcenterchefen over at sagsbehandleren leger læge (ud af det blå finder på at du må have en psykisk lidelse på trods af at din læge/læger ikke har ment det) og/eller klage over at kommunen forhaler sagen unødigt.

Har I en borgerrådgiver i kommunen? for så er det også en mulighed.

Jeg ville selv foretrække borgerrådgiveren som første prioritet, hvis det ikke er muligt så en klage til jobcenterchefen.

Det ville jeg gøre fordi det er bedst når kommunen indstiller til fleks i stedet for at du selv søger, du kan være heldig at din klage bliver taget til efterretning og at de valgte at sende den i rehabiliteringsteamet.
Hvis ikke har du jo stadig mulighed for at søge på det foreliggende grundlag.

Lyder som en forhalingsstrategi, nu er sagen formodentligt fuldt oplyst (med arbejdsevne vurderet til 9 timer), hvis de kan få lægen til at sende dig til psykiater nu så er der måske 6-9 måneders ventetid.
Hvis de selv betaler kan de vælge en jobcentervenlig speciallæge (her skal du kræve selv at vælge speciallægen i stedet for at accepter den af jobcenteret valgte).

Hvis de er heldige at du får en diagnose (evt. depression) så kan de påstå at din arbejdsevne teoretisk vil kunne blive bedre hvis du behandles for den psykiske sygdom du får diagnose på og så der er uendelige muligheder for at trække tiden ud i et ressourceforløb der holder dig på lav ydelse mens de forsøger at "udvikle din arbejdsevne" ved en behandling.

Hvis det endeligt lykkes dig at undslippe behandling og få bekræftet at du ikke har nogen psykiske lidelser (eller at du nu ikke længere er psykisk syg) så kan der være gået lang tid med det og nu påstår kommunen måske at dine tidligere lægeerklæringer og arbejdsprøvning er blevet forældet og nu kan du starte forfra med dit forløb.
Nørd er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-06-2019, 16:15   #17
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Stina1 Se meddelelser
Men nu vil de lige pludselig sende mig til psykiatrisk udredning.

Jeg er sååå vred. Det er så uforskammet
De har kontaktet min praktiserende læge for at forhøre sig om min psyke nu og tidligere, men er det ikke på grænsen til ulovligt?
Ro på.

Jeg blev tilkendt fp i slutningen af 2009, og du vil kunne finde gamle tråde fra den periode, som viser, at der opstod en tendens til, at alle (eller ihvertfald de fleste) skulle omkring en psykolog eller psykiater før der blev tilkendt fp.

Jeg selv var igennem en undersøgelse ved en erhvervspsykolog, den tog, så vidt jeg husker, ca. 3 timer.

Og dengang erfarede både jeg og andre, at en udtalelse fra psykiater eller psykolog oftest var det sidste tiltag fra kommunens side. Udtalelsen fra psykolog/psykiater blev dét der afgjorde sagen.
For mit eget vedkommende fastslog psykologen, at jeg intet fejlede psykisk, men at der ikke var tvivl om, at mine kroniske rygsmerter havde påvirket både min hukommelse og koncentration.
Samtidig slog psykologen fast, at min arbejdsevne var nedsat i alle erhverv, og antydede meget kraftigt, at han undrede sig over, at jeg ikke var tilkendt fp forlængst.

Så min anbefaling er, at du siger "ja, tak" til psykiatrisk udredning. Også selvom, og måske især fordi, du ikke mener du fejler noget psykisk. En psykiater/psykolog vil kunne "lukke den dør", så kommunen ikke på et senere tidspunkt kan få "sjove idéer".
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.

Sidst redigeret af Vovse; 09-06-2019 kl. 16:21.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-06-2019, 22:37   #18
Stina1
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-09 2017
Indlæg: 63
Styrke: 7
Stina1 er ny på vejen
Mange tak for respons.Nu har jeg lidt at tænke over
Stina1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-07-2019, 09:35   #19
Stina1
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-09 2017
Indlæg: 63
Styrke: 7
Stina1 er ny på vejen
Jeg vil bare sige tak for al hjælp og kommentarer jeg har fået gennem tiden her på K10

Jeg er så utroligt glad over at der er mennesker som trods egne problemer har overskud til at bidrage til at andre kan få mere styr på sit kaos og ikke behøver føle sig helt hjælpeløse mere.

Det er også mange andre indlæg her jeg har fået hjælp eller indput af og som har hjulpet mig til at komme videre.

Det er sååå fantastisk!
Stina1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-07-2019, 11:07   #20
Stina1
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-09 2017
Indlæg: 63
Styrke: 7
Stina1 er ny på vejen
Jeg håber stadig at dette med psykiatrisk udredning kun er den sidste mulighed for at omhyggeligt undersøge alt i mig, så jeg tæller lige til 10.....langsomt

Men hvis jeg kan se der ikke kommer en positiv reaktion må jeg gå ud fra at dette er en forsinkelsesmanøvre

Det er jo åbenbart en "ny" opfindelse at psyken kan påvirke fysikken som også gigtforeningen gør opmærksom på.

Og forhåbentlig er kommunen ikke ude på at misbruge viden og forskningsresultater og lave en fysisk sygdom om til en psykisk lidelse.

Er det nogen som kan forstå hvordan de kan bruge retssikkerhedsloven paragraf 5 her?
Stina1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 23:01.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension