K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 09-09-2010, 23:42   #21
superkok
Banned
 
Tilmeldingsdato: 09-10 2009
Indlæg: 1.801
Styrke: 0
superkok er ny på vejen
a kasse er det ikke så man får dagpenge eller hvad det hedder og medlem af fagforening er bare hjælp ikke så det er a kassen man melder fra så man bare betaler kontigent og får hjælp osv

Citat:
og hvis du så bliver visiteret til fleksjob, vil du i stedet skulle betale fleksydelsesbidrag,
det er så 100% friviligt om du vil betale eller ej
superkok er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-09-2010, 01:36   #22
Priks
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 25-06 2010
Lokation: Odense
Alder: 45
Indlæg: 264
Styrke: 14
Priks er ny på vejen
Hold da fast alle de svar, der er kommet. Det skal I have tusind tak for!

@ Sibt:
Du fik mig til at forstå sammenhængen (og mangel på samme) i forbindelse med a-kasse og ledighedsydelse.
Egentlig synes jeg heller ikke det ville give mening, at ledighedsydelse skulle afgøres udfra medlemskab af en a-kasse, så det giver god mening i mit hoved.

Jeg vil så alligevel overveje, hvorvidt det kan betale sig for mig at forblive i a-kassen. Jeg får næppe noget ud af det, men afventer lige lidt endnu til min sag og mit videre forløb ligger helt klart.
Priks er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-09-2010, 09:27   #23
superkok
Banned
 
Tilmeldingsdato: 09-10 2009
Indlæg: 1.801
Styrke: 0
superkok er ny på vejen
men bliv ved med at være medlem af fagforeningen de er en god støtte hvis du nu skal til at søge FD eller får flex så er fagforeningen en støtte man ikke kan undvære og nedlem er jo også kun få 100 kr md lig
superkok er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-09-2010, 09:33   #24
Ayaa
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 28-08 2010
Indlæg: 33
Styrke: 14
Ayaa er ny på vejen
Fagforening/a-kasse

Hej Priks

Jeg er sådan en hverken eller midt i mellem al ting, jeg vil ikke på noget tidspunkt melde mig ud af, hverken fagforening eller a-kasse. Uanset og jeg har brug for dens ydelser eller ej. Det gælder om det er økonomisk eller faglig hjælp.

Når man som jeg har været syg i mange år, er det meget svært at tegne livsforsikringer, præmien vil være meget stor.

Som medlem af HK og nogle andre fagforbund er man dækket af den gruppelivsforsikring som fagforbundet har tegnet med forsikringsselskabet i mit tilfælde ALKA.

Da jeg har mand, barn og hus, så vil de kunne få udbetalt en sum penge, hvis jeg skulle være så uheldig at dø. Så det er sådan set ikke for min egen skyld jeg bliver i fagforeningen. Det er for at sikre dem økonomisk.

Det er ikke den store sum, man får udbetalt, men da min første mand døde fik jeg nok penge udbetalt, så det gjorde det muligt at jeg kunne blive boende i mit hus.

Inden min mand døde var han blevet tilkendt førtidspension, og han fik at vide af sin fagforening, det tidligere SID, at han ikke skulle melde sig ud, men fortsat med at være passiv medlem, det er noget billigere, men han var stadig dækket af gruppelivsforsikringen. Det er idag 14 år siden og jeg fik dengang udbetalt ca 120.000. kr.

En pæn slant når man ellers ikke har mulighed/råd til at sikre sin familie.

Jeg regner dog ikke med at jeg skal af sted de første mange år, men man har dog lov til at tænke lidt længere frem end lige til i morgen.

Men tag et spørge i din fagforening/a-kasse om du er dækket af en gruppeliv. For det er faktisk en billig forsikring.
Ayaa er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-12-2011, 22:05   #25
Priks
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 25-06 2010
Lokation: Odense
Alder: 45
Indlæg: 264
Styrke: 14
Priks er ny på vejen
Nu hiver jeg lige min tråd op igen her.

Jeg er stadig sygemeldt og nu i gang med at søge førtidspension, så det blev altså ikke engang til fleksjob. Det er stensikkert at jeg ikke kommer ud på arbejdsmarkedet igen, så nu sidder jeg så igen og overvejer, hvorfor jeg IKKE skal melde mig ud af min a-kasse. Anyone?
Jeg kan ikke se, at jeg på nogen måde kan bruge dem til noget.

BEMÆRK: Jeg er IKKE medlem af fagforbundet, KUN a-kassen (HK).
Priks er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-12-2011, 23:12   #26
Priks
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 25-06 2010
Lokation: Odense
Alder: 45
Indlæg: 264
Styrke: 14
Priks er ny på vejen
Jeg tror selv jeg fandt et svar:

Hvis du skal have sygedagpenge fra kommunen, skal du:

- have haft mindst 13 ugers uafbrudt arbejde og have haft mindst 120 timers arbejde eller
- ville have haft ret til arbejdsløshedsunderstøttelse, hvis du ikke var syg eller
- have afsluttet en erhvervsuddannelse på mindst 18 mdr. inden for den sidste måned eller
- være elev i praktik med løn som led i en anerkendt uddannelse eller
- være ansat i fleksjob eller
- hvis sygdommen skyldes en arbejdsskade

Jeg må høre ind under det markerede punkt, så jeg må alligevel hellere vente med at melde mig ud til pensionen er i hus.
Priks er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-12-2011, 01:01   #27
Ricky M.
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2011
Indlæg: 1.608
Styrke: 14
Ricky M. er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Huldra Se meddelelser
c.l.e.o. mener du så at hvis man er i a kassen, og har været det hele tiden.
og så selvom man er syg ligesom jeg i nu over 4½ år.. hvis så min kære kommune får nosset sig færdige og jeg evt bliver tilkendt et fleksjob. så kan jeg få ledighedsydelse.. fordi jeg er i a kassen??

for det er nemlig ikke det jeg har forstået.. kun at jeg bliver på kontanthjælpen som jeg får som fortsat sygemeldt. nu. hvis jeg evt bliver tilkendt fleks..
Hvis du er på kontanthjælp nu, og du så får tilkendt fleksjob, så kommer du IKKE på ledighedsydelse, uanset om du er i a-kasse eller ej... Når man kommer fra kontanthjælpen skal man "optjene" retten til ledighedsydelse, og det kan kun gøres ved at være i fleksjob i 9 måneder eller mere...

Så spar du dine penge, medmindre at din a-kasse tilbyder noget specielt, i forhold til socialrådgiver hjælp, og lignende. Der vil ikke være tale om ekstra udbetalinger eller lignende, da disse ville skulle modregnes 1:1 i din kontanthjælp. Der kan være noget med en evt. forsikring, som måske kommer med en udbetaling når din arbejdsevne er nedsat varigt. Men det burde du kunne se i dine papirer fra a-kassen
__________________
Ricky
Privat Socialrådgiver
www.privatraadgiver.com
Husk, jeg fortæller kun hvordan loven tit bliver tolket ude i kommunerne, udfra min erfaring som tidligere myndigheds-sagsbehandler i en stor kommune i DK
Ricky M. er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
er dette en normal reaktion eller er jeg ved at blive mere skør nensypigen Politik og Samfund 14 05-02-2013 00:56
Opsige fagforening/a-kasse...? sandie86 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 6 30-11-2011 23:15
Et råd eller flere vil blive værdsat MEH Alt det andet 16 13-10-2010 15:47
A-kasse eller ej.... CHNEVIDE Alt det andet 26 10-09-2009 13:42
At søge selv eller blive indstillet ? Jan69 At søge førtidspension 3 08-04-2007 13:07




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 19:37.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension