K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 25-10-2012, 20:04   #1
frup
Mit andet hjem K10
 
frups avatar
 
Tilmeldingsdato: 20-10 2011
Indlæg: 632
Styrke: 13
frup er rigtig godt på vej
Er jeg forkælet?

Jeg bor i eget hus, hvor der er mange trapper både inde og ude. Jeg er dårligt gående og har efterhånden for mange dage, hvor jeg ikke kan komme ud eller rundt i hele huset.
Vi har derfor besluttet os for at sætte det til salg og i stedet købe et etplans nede ved jorden.
Det koster dog rigtig meget i form af salær til ejendomsmægler etc. Det betyder, at vi ikke kan købe et hus tilsvarende det vi har nu. Da min mand i forvejen står for alt det praktiske omkring husholdningen og børnepasning osv. er det rigtig svært - for ikke at sige umuligt - for ham at male og hvad der ellers skal til i et nyt hus. Netop fordi jeg er syg og derfor ikke længere er i arbejde, har vi ikke råd til at sætte håndværker på.
Jeg ved ikke om det lyder forkælet, men vover pelsen og spørger om nogen ved om man kan søge enkeltudgifter til både flytning og fx maling af ejerbolig, når sygdom er årsagen til, at man er nødt til at flytte? Mener at have hørt, at man kan søge hjælp, når der er tale om lejebolig, men på en måde burde der vel ikke være forskel - beder jo ikke om hjælp til nye vinduer eller lign., men 'kun' de ekstraudgifter vi får i kraft af, at jeg er syg.
frup er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-10-2012, 21:23   #2
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Jeg tror det bliver svært, desværre.

Men er der ikke noget med en ordning, hvor man kan trække udgifterne fra i skat?

Jeg kan ikke huske hvad det hedder, men der har været "reklameret" en del for ordningen, som vist blev lavet for at sætte skub i beskæftigelsen.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-10-2012, 22:54   #3
Thomas1981
Mit andet hjem K10
 
Thomas1981s avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-12 2011
Lokation: Horsens
Alder: 43
Indlæg: 671
Styrke: 13
Thomas1981 er ny på vejen
Håndværker fradrag Men der løber tiden også snart ud. Det slutter 31. dec. 2012 https://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1947018

Du kan få håndværkerfradrag (servicefradrag) på op til 15.000 kr. om året inkl. moms for arbejdsløn til service og vedligeholdelse på din bopæl. På den måde sparer du ca. 5.000 kr. i skat. Arbejdet skal være udført mellem den 1. juni 2011 og 31. december 2012.

•Arbejdet skal stå på listen med ydelser, der giver servicefradrag.
•Hvis du skal have fradrag i 2011 for arbejde udført i 2011, skal du senest have betalt den 29. februar 2012.
•I TastSelv kan du indtaste fradrag for arbejde udført i 2011, men betalt i januar eller februar 2012.
•Vedligeholdelse skal laves af en virksomhed, der er momsregistreret i Danmark.
•Service kan også udføres af privatpersoner. Bed personen om at udfylde en serviceerklæring.
Thomas1981 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-10-2012, 23:31   #4
maruus
Ved at flytte ind på K10
 
maruuss avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-04 2009
Lokation: Gladsaxe
Alder: 75
Indlæg: 533
Styrke: 16
maruus er ny på vejen
Så det er med at komme i gang - mens ordningen er i kraft. God vind
maruus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-10-2012, 05:31   #5
jyttep57
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-10 2012
Lokation: sjÐ***Ð*’В¶lland
Indlæg: 54
Styrke: 12
jyttep57 er ny på vejen
Og lige for at svare på det hele grundlæggende plan, NEJ!! Du er ikke forkælet.
Lyder som om du kæmper en hård kamp, og jeg ønsker dig held og lykke med det hele.
Sidst vil jeg dog evt foreslå at i evt flytter i rækkehus eller lign, da der langt fra er samme mængde arbejde som hvis i flytter til et "rigtigt" hus. Det vil din mand sikkert sætte stor pris på, og i har trods alt stadigvæk mulighed for at drikke morgenkaffe på terrassen ;-)
jyttep57 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-10-2012, 06:23   #6
1980
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 29-10 2009
Indlæg: 137
Styrke: 15
1980 er ny på vejen
Det mener jeg da ikke at man kan, så længe ens partner er rask!

Dumme regler, da jeg synes det går ud over parforholdet

Det er jo os der er syge, som er skyld i en masse problemer.
Så jeg synes man burde få mere hjælp, så man ikke OGSÅ havde problemer i ens familie.
1980 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-10-2012, 09:23   #7
frup
Mit andet hjem K10
 
frups avatar
 
Tilmeldingsdato: 20-10 2011
Indlæg: 632
Styrke: 13
frup er rigtig godt på vej
Tak for svar alle sammen!
Håndværkerfradraget når jeg/vi desværre ikke at kunne få glæde af, da vi næppe når både at sælge og købe nyt, inden året er omme.

@Jyttep57: tanken om et nemt rækkehus har strejfet mig :-), men umiddelbart vil et helt almindeligt 70'er parcelhus sikkert også være væsentligt nemmere at holde fremfor det mere end 100 år gamle hus vi har nu.
Under alle omstændigheder er det skønt endelig at have givet slip på tanken om, at jeg skulle blive gammel i det her hus, som altid har været mit drømmehus. Numre jeg forhåbentlig bare et nyt drømmehus ;-)
frup er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-10-2012, 09:25   #8
FrkM
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 17-04 2012
Lokation: Region Syddanmark
Indlæg: 160
Styrke: 13
FrkM er ny på vejen
Jeg kan på ingen måde forstille mig at du vil kunne opnå økonomisk støtte til betaling af maling og "hvad der nu ellers skal til" mv.

Hjælpen vil i givet fald skulle gives efter Aktivlovens § 81.

Der er ikke i Aktivlovens sat en begrænsning for hvad du kan søge om hjælp til, men økonomisk hjælp kan som udgangspunkt kun ydes, hvis du opfylder 4 nedenstående betingelser, og ikke har formue som kan anvendes til formålet.

Bemærk, at alle fire betingelser skal være opfyldt før der ydes hjælp:

- Rimelig begrundet enkeltudgift.

- Der skal være sket en social begivenhed med deraf følgende indtægtstab. Den sociale begivenhed skal i udgangspunkt være udefrakommende - eks. arbejdsløshed.

- Egen afholdelse af udgiften vil bringe familiens/ din økonomi ud af balance

- Udgiften der søges om må ikke kunne forudses

På baggrund af de oplysninger som du har givet, så mener jeg ikke, at man kan argumentere for, at du opfylder alle betingelserne. Så jeg føler mig helt overbevist om, at du vil få et rungende afslag.

Hvis du vælger at søge, skal du huske at søge om støtte inden du påtager dig udgiften eller betaler denne - i modsat fald kan kommunen give et afslag med henvisning til at du har påtaget dig udgiften inden ansøgningstidspunktet jf. Aktivlovens § 88. Hvis du vælger at søge skal du dokumentere Jeres indtægts - og formueforhold, rimelige faste udgifter samt overslag over udgiften.

Hvorvidt du har forkælet eller ej har jeg som sådan ikke nogen holdning til, men da riget jo i den grad fattes penge, så synes jeg det er rimeligt nok, at kommunerne vælger at bruge pengene til andre sociale opgaver end hjælp til en flytning.


Håber for Jer at I finder en god og egnet bolig.
__________________
Uddannet socialrådgiver - nu fp.
FrkM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-10-2012, 10:52   #9
frup
Mit andet hjem K10
 
frups avatar
 
Tilmeldingsdato: 20-10 2011
Indlæg: 632
Styrke: 13
frup er rigtig godt på vej
@FrkM: nu er det jo ikke bare fordi, vi har fået en fiks ide om at flytte, men fordi jeg er blevet syg/handicappet og derfor ikke længere kan klare at bo i en bolig med trapper. Havde jeg været rask, havde vi jo ikke drømt om at flytte fra huset. Det er kun en handling, vi må foretage alene fordi jeg er blevet syg og derfor en udgift vi ellers ikke ville have haft...
Samtidig er, som alle der er syge ved, pengene jo ret små.
Boede jeg i lejebolig, ville jeg så mon have ret til hjælp til flytning?
frup er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-10-2012, 11:26   #10
MissMurphey
Førtidspensionist
 
MissMurpheys avatar
 
Tilmeldingsdato: 31-03 2008
Lokation: København
Alder: 52
Indlæg: 160
Blog Indlæg: 1
Styrke: 17
MissMurphey er ny på vejen
Vi står lidt i samme problem, vi er nødt til at sælge vores ejerlejlighed pga, min mand har fået en blodprop i hjernen.

Vi bor på 1 sal og skal feks. vaske tøj i kælderen.

Vi har det ikke særlig pænt herhjemme pga. jeg har i årevis lidt af depressioner og angst mm.
Men jeg er så heldig at jeg har fået bevilliget noget hjælp fra socialpsykiatrien.
Ikke til at male og den slags men til at få overblik og blive motiveret til at male mm.

Så på em måde er jeg heldigt stillet. Men min mand kan altså heller ikke hjælpe med nogen ting i dagligdagen overhovedet.

Men det er ikke sjovt når man skal flytte pga. sygdom.
__________________

Førtidspensionist pr. 1/3-2013 !
MissMurphey er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 09:18.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension