K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 29-10-2012, 11:58   #11
frup
Mit andet hjem K10
 
frups avatar
 
Tilmeldingsdato: 20-10 2011
Indlæg: 632
Styrke: 13
frup er rigtig godt på vej
Jeg kan heller ingen ting overhovedet - min mand står simpelthen for alt herhjemme: rengøring, madlavning, børnehentning, indkøb osv. osv...
Vi har tre etager og derudover en masse trapper op til selve huset. Jeg bruger rollator og stok, men på dårlige dage, kan jeg hverken komme ud eller rundt i huset. Det er frusterende og rigtig trist, eftersom det her hus altid har været vores drømmehus og vores børns barndomshjem.
Jeg burde have givet slip på det forlængst, men er først parat nu, og blev lidt rystet over at se, hvor dyrt det er dels at sælge og dels at flytte... Nå, men forhåbentlig går det alt sammen...
frup er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-10-2012, 12:31   #12
FrkM
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 17-04 2012
Lokation: Region Syddanmark
Indlæg: 160
Styrke: 13
FrkM er ny på vejen
Frup:

Jeg er klar over, at det ikke er en fiks ide, og jeg kan forestille mig, hvor svært det må være at give slip på drømmehuset.

Min mening med indlægget var ikke at træde på dig, men et forsøg på dels at skitsere lovgivningen og dels at give en tilkendelse af hvordan jeg tror kommunen vil vurdere. Når en ansøgning behandles efter Aktivlovens § 81 så anlægges der en "stram" linie.

Og ja, pengene er små som sygemeldt! Og der er mange udgifter ifm. hussalg.

Det er uden betydning om det er en leje- eller ejebolig.

Jeg håber for Jer, at I finder en god løsning.
__________________
Uddannet socialrådgiver - nu fp.
FrkM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-10-2012, 13:14   #13
frup
Mit andet hjem K10
 
frups avatar
 
Tilmeldingsdato: 20-10 2011
Indlæg: 632
Styrke: 13
frup er rigtig godt på vej
Det er helt ok FrkM :-) - når man i forvejen er lidt sårbar, skal der vist ikke så meget til før man misforstår...
Tak for gode ønsker :-)
frup er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-10-2012, 13:42   #14
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Man kan søge om hjælp til at flytte i en anden bolig, hvis det vil forbedre ens helbred eller gøre en mere i stand til at klare sig selv..

Men så vil de nok gå ind og vurdere hvad det så skal være.

Måske vil de give hjælp hvis du flytter til en plejebolig/handikapbolig.. eller en uden trapper hvis det vil forbedre din livskvalitet.

Men de vil nok gå ind og se på det i forhold til fremtiden, og vurdere at det bedste er at flytte i en lejlighed i stueplan, uden fortove eller indkørsler der skal sneryddes.. og uden en have der skal passes.

Og spørgsmålet er om det er der du er nået til.. eller I vælger at I hellere vil have hus stadigvæk, selvom det betyder ekstra arbejde for din mand.
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-10-2012, 13:45   #15
Multe
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-11 2009
Lokation: Århus
Indlæg: 1.634
Styrke: 16
Multe er ny på vejen
Vi, der kender og benytter K10 er alle forkælede


.
__________________
Hva' man har, det har man... -resten ka' de vise som respekt!
Multe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-10-2012, 17:06   #16
Ukken
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 22-01 2009
Indlæg: 177
Styrke: 16
Ukken er ny på vejen
har du haft ergo ude og kigge på om huset kan ændres så du bedre kan være der ? mener man kan søge om de nødvendige omforandringer.

Ellers vil jeg stærkt opfordre jer til et lån i friværdi til at male - det er håbløst at sælge hvis ikke det er "indbydende " tiderne er barske der - vi har selv et ønske om et skift men kan slet ikke hive pengene hjem - så istedet får vi grunden omlagt så den er til at holde ( haven er gammel med tonsvis af bede ) - min mand er i udlandet og arbejde og jeg døjer med at holde det.
Ukken er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-10-2012, 20:28   #17
frup
Mit andet hjem K10
 
frups avatar
 
Tilmeldingsdato: 20-10 2011
Indlæg: 632
Styrke: 13
frup er rigtig godt på vej
Ergoterapeut foreslog selv, at det vist var på tide, at jeg flyttede i noget uden trapper.

Heldigvis fremstår vores hus ret velholdt og pænt, så ikke nødvendigt at male eller lign. for at gøre det salgbart - problemet er mere det at skulle male og hvad der eller skal gøres i det hus, vi så ender med at få. Ejendomsmægler skal have tæt på 100.000(!) for at sælge huset - de penge skal jo så trækkes fra det vi reelt kan købe for og jeg regner derfor ikke med at kunne få noget, der er lige så velholdt som det vi har nu... Derudover koster selve flytningen jo også en del, og det var det, jeg håbede på, jeg kunne søge hjælp til, eftersom det er en udgift, jeg alene har fordi jeg er blevet syg
frup er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-10-2012, 21:06   #18
FrkM
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 17-04 2012
Lokation: Region Syddanmark
Indlæg: 160
Styrke: 13
FrkM er ny på vejen
Hej Frup,

Jeg kan lige komme med lidt supplerende oplysninger, for det viser sig, at der rent faktisk er andre muligheder end at søge efter Aktivlovens meget stramme kriterier. Beklager jeg ikke tænke på det i min første besvarelse.

Du kan søge om hjælp efter Serviceloven.

Efter Servicelovens § 116 stk. 1 skal kommunen yde hjælp til indretning af din bolig, hvis indretningen eller ændringerne er nødvendige for at gøre boligen bedre egnet som opholdssted for dig. Der kan være tale om særlig indretning af badeværelser, fjernelse af dørtrin, installering af kørestolsramper m.v. I ganske særlige tilfælde kan der undtagelsesvis ydes hjælp til dækning af udgifterne til fremskaffelse af en anden bolig.

Hvis indretning af din bolig ikke er tilstrækkeligt til at gøre boligen egnet som opholdssted for dig, kan kommunen efter Servicelovens § 116 stk. 4 i ganske særlige tilfælde yde hjælp til dækning af udgifter til anskaffelse af en anden bolig. Det er her en betingelse, at der ikke kan anvises anden bolig, som dækker dine behov.

Du skal søge om boligindretning i kommunen. Når kommunen skal tage stilling til en ansøgning om boligindretning, skal den foretage en samlet vurdering af dine behov, af din funktionsnedsættelse, af hvordan du klarer din dagligdag samt af hvordan du ønsker at indrette din tilværelse. Du kan bede kommunens ergoterapeut om at aflægge besøg i hjemmet hos dig.

Hjælp til boligændring søges i kommunen og ydes uafhængig af økonomiske forhold. Der ydes ikke hjælp til at ændre boligen tilbage igen i forbindelse med flytning eller dødsfald.

Så inden I sætter huset til salg skulle I måske undersøge om I kunne få hjælp til indretning?
__________________
Uddannet socialrådgiver - nu fp.
FrkM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-10-2012, 21:11   #19
frup
Mit andet hjem K10
 
frups avatar
 
Tilmeldingsdato: 20-10 2011
Indlæg: 632
Styrke: 13
frup er rigtig godt på vej
Tak FrkM det var meget brugbart! Ergoterapeuten kommer hjem til mig igen senere på ugen i forbindelse med flere hjælpemidler så tror jeg vil tage en snak med hende der
frup er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 00:20.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension