K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 10-01-2008, 17:48   #11
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Kære Heleneskr

Først vil jeg sige, at du skriver utrolig godt - meget godt formuleret....

Du skrev, at du bor i København. Det gør jeg også....

Nu ved jeg ikke, hvor du har indsendt din ansøgning, men eftersom jeg selv arbejder indenfor Københavns Kommune, oplever vi, at en ansøgning er placeret et forkert sted, og derfor skal de hurtigst muligt sendes videre til det rigtige sted. Det er medarbejdernes pligt at gøre det, så det kan blive en god sagsbehandling.

Hvis du ikke har modtaget et kvitteringsbrev, hvor der står, at de har modtaget din ansøgning og skriver en frist for hvor længe, de skal behandle din ansøgning, så synes jeg, hvis du har mod på det, skrive et brev eller ringe til der, hvor du har afleveret den og høre, om den er blevet modtaget. Du kan også få en anden til at ringe for dig.

Håber det bedste for dig....
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-01-2008, 03:16   #12
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
....Jeg ved ikke rigtigt hvad der sker, men jeg ringede til min sagsbahandler i dag, nu siger han at HAN har sagen?? Før lå den jo på et andet bord. Han har lovet mig i dag, at han personligt vil følge den tildørs, og at jeg snart vil få brev omhandlende pensionen. Så nu indsamler han vel matriale og vurderer om der er noget der evt mangler i sagen. Han var lidt kort for hovedet da han åbenbart sad i møde med en klient, men jeg fik da hans ord på at jeg ikke er blevet syltet. Håber han er en mand der holder ord, man bliver jo en smule mistroisk efter 20 år på kontanthjælp, og kan aldrig vide sig sikker på noget før end man har brevet i hånden, sort på hvidt. Så nu venter jeg på brevet - og han lovede også at jeg fra nu af IKKE får flere nye sagsbehandlere. Håbet efter brevet er, at man så også forstår brevet - synes ofte de sender tvetydige bemærkninger der gør én forvirret på et højere plan, og oftest kommer brevet en Lørdag hvor man ikke kan få fat på en 'oversætter'....og Mandag er de til møde og har først telefontid Tirsdag efter kl 13. SUUUK. Sådan en sag kan lynhurtigt udvikle sig til et nervepirrende mareridt der bare ingen ende vil tage....

Nå, men jeg må jo være optimistisk, nu har jeg ventet i 38 år på et mirakel, så klare jeg vel også kommunens luner et par måneder mere.

Dejligt i kan forstå hvad jeg skriver. Det kan være svært at få sat ord på harme og frustrationer, samt generel forvirring.

I har hjulpet mig rigtig meget, jeg har noget der ligner en plan nu. Tak skal i have.

Hermed er ikke sagt at jeg ikke har brug for flere råd og støtte:-)

Er der Feks nogen der kan uddybe mere hvad §17 og §18 konkret betyder?
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-01-2008, 03:28   #13
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Ole Olsen Se meddelelser
Hmm de skal egentlig udrede dig inden 3 mdr, - men det gør de ikke de vil kikke på de lægelige dokumenter der ligger i sagen og derfter sende dig til en arbejdsafprøvning - så de kan få lavet en arbejdsevnevuderingsjournal - som skal ligge til grund for din pensionsansøgning om førtidspension - som jeg kan sige dig du ikke får - du skal være " bundet " til en kørestol hvis du skal have et lille bitte håb om pension - ellers er der resterhvervsarbejds evne tilbage i dig - og så skal du arbejde det siger Claus Hjort Frederiksen som e e den nuværende arbejdsminister.

Hilsen Ole Olsen
Ej så galt går det vel ikke, selvom intet længere forbavser
Jeg kan ikke arbejdsprøves, reglerne er heldigvis fleksible når man lider af psykisk sygdom der forhindre een i at gå udenfor døren. Jeg har også fået lovning på at jeg ikke kan arbejdsprøves - de kan jo udfra sagen se at jeg ALDRIG har kunne deltage i nogle former for aktiviteter udenfor hjemmet, så det er jeg ikke bange for. Der står i min sag at det er nyttesløst at forsøge og at et evt forsøg KUN kan forværre min tilstand.
Og heldigvis er der mange her på K10 der har fået tilkendt pension selvom de ikke just er bundet til en kørestol, så jeg er optimistisk lidt endnu.

Og Claus Hjort Frederiksen er en bøf (læs ikke en steg!), men en bøf!
I min verden er han udenfor pædagogisk rækkevidde, han er ignorant, bedre vidende, tør, og mangler i dén grad empati og indigt i menneskers psyke og generelle sygdomsbilleder. Han er med andre ord tarvelig!
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-01-2008, 09:52   #14
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Ole Olsen Se meddelelser
Hmm de skal egentlig udrede dig inden 3 mdr, - men det gør de ikke de vil kikke på de lægelige dokumenter der ligger i sagen og derfter sende dig til en arbejdsafprøvning - så de kan få lavet en arbejdsevnevuderingsjournal - som skal ligge til grund for din pensionsansøgning om førtidspension - som jeg kan sige dig du ikke får - du skal være " bundet " til en kørestol hvis du skal have et lille bitte håb om pension - ellers er der resterhvervsarbejds evne tilbage i dig - og så skal du arbejde det siger Claus Hjort Frederiksen som e e den nuværende arbejdsminister.

Hilsen Ole Olsen
Jeg sidder her og undre mig over hvor du har disse oplysninger fra....
Det passer ikke at man skal være bundet til nogen kørestol...for at få en førtidspension....
Vi er mange der har fået en pension...og det uden at vi sidder i kørestol....jeg selv inklusiv...
Det er dog rigtigt at der skal meget til for at få en pension...

@helenekr
Her kan du se hvad der står i §17 og §18

Citat:

§ 17. Kommunalbestyrelsen skal behandle en henvendelse om førtidspension i forhold til alle de muligheder, der findes for at yde hjælp efter den sociale lovgivning, jf. § 5 i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område. Personer, som ønsker, at kommunalbestyrelsen alene tager stilling til spørgsmålet om førtidspension, kan dog anmode herom. I sådanne tilfælde træffer kommunalbestyrelsen afgørelse om, at sagen på det foreliggende dokumentationsgrundlag overgår til behandling efter reglerne om førtidspension.

Stk. 2. Kommunalbestyrelsen kan påbegynde en sag eller træffe afgørelse om tilkendelse af førtidspension til en person, der ikke selv har rettet henvendelse herom.

§ 18. Kommunalbestyrelsen træffer afgørelse om, at sagen overgår til behandling efter reglerne om førtidspension, når det er dokumenteret eller det på grund af særlige forhold er helt åbenbart, at pågældendes arbejdsevne ikke kan forbedres ved aktiverings-, revaliderings- og behandlingsmæssige samt andre foranstaltninger.
Det betyder kort og godt....

Hvis du søger pension efter §17.....så vil de afgøre sagen på de papirer de har liggende på dig...og det de ved om dig...
De henter altså ikke nye lægepapirer osv ind på dig....og de vil heller ikke arbejdsprøve dig....

Hvis der bliver søgt efter §18....så er det som regel kommunen selv der indstiller dig til pension....fordi de kan se at der ikke er andet man kan gøre...

Det vil sige...at hvis man selv vil søge efter §17....så skal man være meget sikker på at de har alle de papirer osv de skal bruge for at kunne afgøre sagen....da det ellers bare vil blive et afslag..

Fra den dato hvor man får at vide at ens sag er overgået til behandling af pension.....der har de 3 måneder til at afgøre sagen...
Hvis de overskrider fristen....så skal de skrive det til dig....plus fortælle dig hvornår de forventer at sagen bliver afgjort...

Det er ikke 3 måneder fra den dato hvor du har ansøgt om pension....

Håber du kan bruge det til noget...
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-01-2008, 12:33   #15
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Jo, det synes jeg faktisk jeg kan bruge til en hel del - og tak for 'oversættelsen'.

Det ENESTE jeg ikke helt forstår er, at jeg åbenbart søger pension BÅDE efter §17 og §18! Det var nogle papir en sagsbehandler gav mig, og som jeg så kunne skrive under. Hvilket jeg gjorde - og afleverede.

Er det så normalt at man søger FP efter både §17 og §18???

Og ja, Ole Olsens indlæg gav mig en slem forskrækkelse og for et kort øjeblik blev jeg nærmest deprimeret, men jeg er på banen igen fuld af optimisme.
Men okay, det var måske også skrevet med et glimt i øjet, eller også var det et surt opstød opstået pga bitter erfaring?!
Men det er nu rarest når man møder skulderklap og optimisme, ingen grund til at sparke til een der allerede ligger ned....
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-01-2008, 15:06   #16
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Hej Helenekr

Kan godt forstå, at når begge paragraffer står på samme ansøgning kan gøre én forvirret.

Vi får også ansøgninger på mit arbejde, hvor der f.eks. står §112,§114 osv. på en ansøgning, men i det hele taget handler dette om hjælpemidler. Vi finder selv ud af, hvor det hører under. I dit tilfælde søger du om førtidspension, og sagsbehandleren skal så finde ud af, om det skal arbejdes efter §17 eller §18.

Det skal nok gå...
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-01-2008, 20:17   #17
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Oookay, jamen så ser jeg det så bare som at gå med livrem og seler! Så er man lige som bedre garderet mod pludselig at stå med røven i vandskorpen.

Det er en hel videnskab med dét pensionssøgning.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-01-2008, 12:18   #18
helle4
Skal snart betale husleje på K10
 
helle4s avatar
 
Tilmeldingsdato: 15-08 2006
Indlæg: 735
Styrke: 19
helle4 er ved at flytte ind på K10helle4 er ved at flytte ind på K10
Thumbs up Velkommen skat

Hej Helene, velkommen på k10, dejligt at, se dig rykke".

Der vil altid være nogle indlæg, som kan gøre en`lidt "nervus" men heldigvis, er der masser herinde, der ved at , det ikke behøver gå så galt. Der er faktisk mange, der får en ordentlig sagsbehandling, især når paragrafferne lige pludselig bliver smækket på bordet.

Så velkommen igen igen, håber du snart får ro i dit sind, og kan koncentrere dig om dig og dine.
Knus fra Helle
helle4 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-01-2008, 14:36   #19
anetta
Hvor skulle jeg ellers være
 
anettas avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-03 2007
Lokation: Lolland
Indlæg: 127
Styrke: 18
anetta er ny på vejen
hej alle...sidder lige og læser,ang. de berømte 5 match grupper,som ingen kan finde ud af..jeg selv er i matchgruppe 4..og skal hele tiden,have udarbejdet en arbejdsmarkedsprofil...når ellers jeg bliver indkaldt...samt at jeg så,at man under en § 17...selv kunne søge pension,hvis man måske ikke magtede et flexjob...jeg troede ikke...at man selv måtte dette....men at det var ens sagsbehandler,som skulle indstille en..har også set,at alle vil have gang i de og sammenspiste lægekonsulenter,ja,det ville ikke skade at tage nogle af arbejdpsykologerne med også,de er også under al kritik...jeg har indgivet en klage over min,arbejdsspykolog... er der nogle som har et svar...hejsa fra anetta...
anetta er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-01-2008, 15:16   #20
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
anetta svar he he ....

Ja jeg prøver (regner med at det er §17 du vil have svar på )

Hvis du søger efter en § 17 skal du blot skrive op til din sagsbehandler at du ønsker at søge en førtidspension efter en § 17 som er foreliggende grundlag (det vil sige at du skal være sikker på at alle dine papir er i din sag )


det vil mange gange være en god ide inden du søger hvis du lige søger aktindsigt og finder ud af hvilke papir de ligger inde med, du kan finde en aktindsigt erklæring her http://www.k10.dk/

Mange gange giver det et signale til sagsbehandlere når man søger aktindsigt at nu skal der til at ske noget, derudover er det meget vigtigt at du selv er viden om hvad der ligger i din sag inden du søger en evt § 17.


Og ja arbejdspsykologer (formoder det er en konsulent kommunen bruger ) kan såmænd også godt komme med under lægekonsulenter oppe i fokusemner , du kan evt skrive konkrete eksempler i den tråd der er startet der, hvor du kan beskrive hvor det er arbejdspsykologen kommer i kambolage med lovgivningen på det område ....

Håber jeg fik svaret, ellers må du lige prøve igen hvis jeg har misforstået dig


MVH

Hejdien
  Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Søgt førtidspension i 15 år. mullamulla3 At søge førtidspension 10 20-04-2013 18:40
Har d.d søgt §17 hopper Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 4 24-09-2010 23:14
Jeg har jo søgt FP Maj-Britt Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 25 24-02-2009 18:50
Hjælp har søgt §17 maj Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 15 01-02-2008 16:27
Har du søgt aktindsigt ? Hejdien Dit og Dat 8 22-10-2006 16:15




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 04:51.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension