K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 20-04-2011, 14:08   #1
ekseleven
Afhængigheds tegn af K10
 
ekselevens avatar
 
Tilmeldingsdato: 27-05 2010
Lokation: København
Indlæg: 378
Styrke: 0
ekseleven er ny på vejen
Angry Jobfirmaet HKI udnytter aktiverede som gratis arbejdskraft.

Jobfirmaet HKI har mange værksteder hvor folk hver dag skal knokle uden de får løn for arbejdet.
Folk får bare deres kontanthjælp eller sygedagpenge eller førtidspension. Men jobfirmaet tjener penge på de ting som bliver fremstillet eller repareret på værkstederne.
Jeg har lavet en oversigt over hvordan HKI-jobfirmaet kan tjene penge på at udnytte mennesker der tvangsaktiveres i jobfirmaets værksteder. En opskrift på hvordan DU kan undgå at støtte jobfirmaet HKI er osse her.

HKI cykelbutik og cykelværksted.
Folk i aktivering udnyttes når de skal reparere cykler der kommer til reparation og samler nye cykler som HKI sælger i deres butik. Jobfirmaet sælger osse brugte cykler i deres butik som ledige i aktivering har gjort klar.
- Køb ikke cykel i deres butik og gå til anden cykelhandler hvis reparation skal laves på din gamle cykel.

HKI malerværksted.
Aktiverede mennesker udnyttes til at lave malerarbejde på jobfirmaets malerværksted og ude i byen.
- Brug ikke malerværkstedet på HKI hvis du skal have malet hjemme hos dig.

HKI kantinen.
I køkkenet arbejder aktiverede gratis med at lave den mad som sælges i jobfirmaets kantine. De skal osse vaske op og gøre rent i kantinen.
- Husk madpakke og noget at drikke hvis kommunen sender dig til jobfirmaet HKI. Så bliver det osse billigere for dig.

HKI skomagerværksted.
Ledige i aktivering skal arbejde med reparation af sko og lædervarer som kunder sender ind på skomagerværkstedet.
- Gå til en anden skomager hvis noget er galt med dine sko.

HKI møbelværksted.
På jobfirmaets møbelværksted bliver møbler repareret og de fremstiller ting af træ.
- Gå til en anden snedker hvis dine møbler skal ordnes og køb aldrig ting fra værkstedet.

HKI kartonagefabrik.
Mennesker på førtidspension udnyttes til at fremstille ting af pap og papir på Ibsens Kartonagefabrik.
- Undlad at købe varer som er fremstillet på jobfirmaets kartonagefabrik.

HKI metalværksted.
Værkstedet fremstiller dele af metal der bestilles af værkstedets kunder.
- Undgå at købe metalvarer som kommer fra jobfirmaets metalværksted.


Det er hvad jeg kunne finde frem om hvordan jobfirmaet HKI tjener penge på at udnytte de mennesker som tvangsaktiveres i jobfirmaet. Men jeg håber at andre der har gået på HKI osse kan fortælle om hvordan de blev udnyttet som gratis arbejdskraft i jobfimaet.

Jeg var elev på HKI i rundt regnet 4 år og kender derfor meget om det sted. Det skrev jeg om på K10 her http://www.k10.dk/showthread.php?t=16962&page=2



Ekseleven
ekseleven er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-04-2011, 15:16   #2
Karo
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 02-08 2010
Indlæg: 2.227
Styrke: 16
Karo er rigtig godt på vej
http://aarsberetning.hki.dk/regnskab/

I 2010 HKI fik i overskud over 9 mln kr. så det er en projekt som vil noget.

Det ser altså ud til, at kontanthjælpen svarer til borgerløn ( mindste løn )
Hvad med forsikringer, A- kasse mulighed osv.?
Det er en klar vej til afskaffelse af arbejdsløsheds forsikringer, som kontanthjælpsmodtager få man ingen mulighed for at komme ind i en A-kasse.
Sådan blive det også med alle disse udviklingsprojekter af 5 års varighed.
Det er gennemtænkt til mindste detalje.
Slaveri, ikke andet.

HKI er ejet af en privat fond, som få støtte fra andre private ejede fonde, bla. A.P. Møllers fond

Sidst redigeret af Karo; 20-04-2011 kl. 15:46.
Karo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-04-2011, 18:47   #3
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af ekseleven Se meddelelser
Jobfirmaet HKI har mange værksteder hvor folk hver dag skal knokle uden de får løn for arbejdet.
Folk får bare deres kontanthjælp eller sygedagpenge eller førtidspension. Men jobfirmaet tjener penge på de ting som bliver fremstillet eller repareret på værkstederne.
Det er vel ikke meningen, at de skal have løn, når de er i aktivering eller arbejdsprøvning hos HKI.

Måske har du haft dårlige oplevelser der, mens andre ikke har det.

Jeg har selv været på et værksted, hvor jeg skulle sidde ved en PCér dagen lang. Men det vil jeg hellere, end bare at sidde hjemme. På den måde fandt de også ud af, hvor meget jeg egentlig kunne klare mig. Meningen med de her værksteder er ofte, at de skal observeres i de funktioner, de er sat til at prøve af som arbejde..... Selvfølgelig er det noget andet med et jobsøgningskurser, hvor de kun nærmest drikker kaffe....

De forskellige værksteder, du nævner er ellers langt bedre end, at man skal lege lege, dyrke meditation og de mærkeligste kurser, som medierne har fundet frem til, som borgerne har været ude i. De her nævnte værksteder som malerarbejde, cykelværksted er ellers nogle interessante arbejdsfunktioner, som mange arbejder med i dag - så ikke nødvendigvis noget kedeligt arbejde.

At de tvangsaktiveres, synes jeg er et forkert ord. Hvis de ikke vil aktiveres i et tilbud, jamen så kan de jo bare sige fra og miste kontanthjælpen. Sådan er det jo. Man har jo også muligheden for at klage over en aktiveringstilbud..... Det er der nogle, der har gjort, og de fik så et andet tilbud, som de i stedet for kan komme ud i. Det er ikke sikkert, du ved sådan noget....

Man bør huske, at mange lande slet ikke har de samme muligheder for at få nogen penge, når man er arbejdsløs....
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-04-2011, 19:57   #4
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Curls det kan godt være, men derfor er det stadig absolut ikke ok at tjene penne på det (jeg mener nu heller ikke at det er lovligt)

Aktivering er for mig fint nok, lige som arbejdsprøvning mm. er, men der er forskel på slave arbejde og på reel aktivering som stiler mod et reelt forsøg på at få folk i job (og afklaret) Der er forskel på om firmaerne gør det bare for at tjene kassen, eller om de gør det for at gøre en samfundsindsats.

Fint de skal tjene lidt, ud over at der er til leje løn strøm osv af udgifter, men 9 mil er IKKE lidt, 9 mil er meget tydeligt netop at man KUN er ude efter en god fortjeneste, så tis være med hvem der udfører arbejdet, det er MEGET tydeligt at der netop er tale om udnyttelse af de svageste i samfundet.

Antaget at bare ca halvdelen af det arbejde laves om til fleks jobs... mange reelt ledige i job, men en meget lavere fortjeneste, så lave det om til fleks (eller ganske alm jobs) niks det får man dem absolut ikke til, for de får meget federe fortjeneste ud af at bruge mennesker som ikke koster dem en krone at have ansat, mennesker som må slås med sin kommune ved siden af "jobbet" mennesker som lever af en KHJ, ja selv mennesker som har værksod at at udføre dette arbejde uden at få så meget som 1 øre for det, heller ikke af overskuddet... disse SLAVER har intet valg hvis de vil videre i systemet, de har bare at arbejde gratis, ellers er det bare ærgeligt så kan de forblive på ægtefældeforsørgelse eller KHJ.

Så nej det squitte okay, heller ikke selv om at du har været glad for at være der, det gør det næsten kun endnu værre, tænkt sig at man i dagens DK syntes slavearbejde er okay *suk* hvor havner vi dog henne?
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-04-2011, 20:11   #5
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af LUM Se meddelelser
Curls det kan godt være, men derfor er det stadig absolut ikke ok at tjene penne på det (jeg mener nu heller ikke at det er lovligt)

Aktivering er for mig fint nok, lige som arbejdsprøvning mm. er, men der er forskel på slave arbejde og på reel aktivering som stiler mod et reelt forsøg på at få folk i job (og afklaret) Der er forskel på om firmaerne gør det bare for at tjene kassen, eller om de gør det for at gøre en samfundsindsats.

Fint de skal tjene lidt, ud over at der er til leje løn strøm osv af udgifter, men 9 mil er IKKE lidt, 9 mil er meget tydeligt netop at man KUN er ude efter en god fortjeneste, så tis være med hvem der udfører arbejdet, det er MEGET tydeligt at der netop er tale om udnyttelse af de svageste i samfundet.

Antaget at bare ca halvdelen af det arbejde laves om til fleks jobs... mange reelt ledige i job, men en meget lavere fortjeneste, så lave det om til fleks (eller ganske alm jobs) niks det får man dem absolut ikke til, for de får meget federe fortjeneste ud af at bruge mennesker som ikke koster dem en krone at have ansat, mennesker som må slås med sin kommune ved siden af "jobbet" mennesker som lever af en KHJ, ja selv mennesker som har værksod at at udføre dette arbejde uden at få så meget som 1 øre for det, heller ikke af overskuddet... disse SLAVER har intet valg hvis de vil videre i systemet, de har bare at arbejde gratis, ellers er det bare ærgeligt så kan de forblive på ægtefældeforsørgelse eller KHJ.

Så nej det squitte okay, heller ikke selv om at du har været glad for at være der, det gør det næsten kun endnu værre, tænkt sig at man i dagens DK syntes slavearbejde er okay *suk* hvor havner vi dog henne?
Hej du, de værksteder der findes som hos HKI er på selve HKI og ikke udenfor virksomheden, og derfor ser jeg det ikke som at man udnytter dem på en grov måde. Det kan da godt være nogen oplever det/har oplevet det.

Jeg har selv følt mig dårligt behandlet og udnyttet, når jeg var i aktivering på arbejdssteder, men ikke på et værksted, hvor de skulle afklare min arbejdsevne. Her havde jeg en anden oplevelse. Her kunne man mere gøre, hvad man ville på en måde, man kunne klare. Det er dog sikkert forskelligt fra sted til sted. Så slavearbejde har det ikke været for mig, når jeg var på et PC-værksted, for det var et fag, jeg interesserede mig for...

Det er iøvrigt skam lovligt at oprette værksteder, hvor de netop skal afklare den sygemeldtes arbejdsevne.

I må lige respektere mennesker, som har været glade for at være på de her værksteder...
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-04-2011, 21:58   #6
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
kontanthjæp eller ej
skal måske selv i nummer to arbejdsprøvning i år
får ingen indtægt overhovedet
men jeg klager nu ikke, for det er del af min afklaring

men almindelig aktivering som aldrig fører til noget som helst
hvis man skriver man har været aktivering flere gange
det tror jeg nu ikke ligefrem skaffer en et job, når det stå på ens CV

det er hele problemet og ikke så meget om man nu får en løn eller ej
kontanthjæp er alså en løn. bare en lav løn
så sige man ikke får noget, det kan jeg ikke rigtig se
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-04-2011, 22:49   #7
c.l.e.o.
Jeg bor her på K10
 
c.l.e.o.s avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-06 2009
Lokation: Jeg har glemt hvor jeg kommer fra og hvor jeg skal hen :)
Indlæg: 3.317
Styrke: 18
c.l.e.o. er ny på vejen
Jeg har altså mødt mange der over og hørt fra flere der har været på HKI at Opholdet har givet en god afklaring,kender en der har arbejder i cykelværkstedet,som varglad for at få lov at lave noget rigtigt arbejde.

Jeg har selv været arbejdsprøvet der og det var da heller ikke så dårligt .

Hvis i tror at dem der er plaseret i HKI laver en arbejds indsats der giver en indtjæning på 9 mil så falder jeg altså ned af min sofa af grin

Næ jeg kan forstille mig komunerne spøter mega godt i kassen til deres indtjæning-mit ophold til arbejdsprøvning kostede omkring 30.000kr husker ikke det helt precise tal.så det er nok der indtjæningen kommer fra.

EXELEVEN må jeg spøre hvorfor har du været der i 4år-har du fået/taget uddannelse der-tænker at du føle dig udnyttet siden du er så vred på dem,selv syntes jeg der er alle tiders med så mange værkstæder at vælge imellem,og for unge uden arbejds erfaring er det et godt sted at få mulighed for at snuse til de forskellige fag.
__________________
Man kan ikke give livet flere dage,men man kan give dagene mere liv .

Der findes altid en tredje udvej,bare man er i stand til at finde den
c.l.e.o. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-04-2011, 13:09   #8
ekseleven
Afhængigheds tegn af K10
 
ekselevens avatar
 
Tilmeldingsdato: 27-05 2010
Lokation: København
Indlæg: 378
Styrke: 0
ekseleven er ny på vejen
Angry Flere eksempler på at jobfirmaet HKI misbruger aktiverede som gratis arbejdskraft.

Jeg fandt flere eksempler på google om hvordan jobfirmaer HKI udnytter folk i aktivering som gratis arbejdskraft. Og jeg giver opskrift på hvordan du undgår at støtte jobfirmaet.

HKI genbrugsbutik
Jobfirmaet HKI og Mødrehjælpen har åbnet en genbrugsbutik for brugt tøj på Valby langgade hvor folk i arbejdsprøvning skal knokle for deres kontanthjælp.
- Køb brugt tøj et andet sted så undgår du at støtte Mødrehjælpen og jobfirmaet HKI der udnytter de svage i samfundet som gratis arbejdskraft.

HKI kørestolværksted
Jobfirmaet HKI har et kørestolværksted der kan reparere kørestole som ikke virker. Folk i aktivering arbejder gratis på jobfirmaets værksted.
- Hvis din kørestol skal til reparatør så ring til andet firma.

HKI serviceafdeling
Jobfirmaet HKI har en serviceafdeling hvor folk i aktivering skal arbejde med at vedligeholde jobfirmaets bygning. De skal flytte tunge møbler fra kontorer og skifte pærer men får kun kontanthjælp eller sygedagpenge for det arbejde de laver.
- Hvis din sags-behandler vil sende dig ud på jobfirmaet HKI så forlang at komme til et andet sted hvor du ikk er gratis arbejdskraft.


Til Karo.
Ja jobfirmaet HKI tjener fedt på at udnytte syge og arbejdsløse mennesker.

Til curls.
Hvorfor skal folk arbejde uden løn ?
Som jeg forstår det har du været på noget pc-kursus og altså ikk et værksted.
Jeg syntes det er ok hvis aktiverede fx prøver at være på et cykelværksted eller kantine. Men kun hvis de skal reparere deres egen cykel og lave mad de selv spiser. Jobfirmaet HKI skal ikk tjene penge på ting de fremstiller.
Hvis du vil arbejde med med pc så syntes jeg du skal tilmelde dig en uddannelse på en skole. Jobfirmaet er jo bare et sted hvor du skal opbevares for en tid.

Til c.l.e.o.
Jeg fik problemer med helbred og ønskede derfor revalidering så jeg kunne få en ny uddannelse.
Kommunen gav bevilling på en erhvervs-uddannelse på HKI. Dengang jeg begyndte hed HKI Håndværksskolen og det var skole for uddannelse. Men der kom ny direktør og HKI bliver lavet om fra skole til jobfirma. Jeg føler mig ikk udnyttet fordi som elev skal man arbejde. Sådan er det alle steder. Og jeg fik udbetalt noget der hedder revaliderings-ydelse som løn da jeg var elev. Det var ikk kontanthjælp eller sygedagpenge.
Jeg skrev om da jeg var elev på K10 her http://www.k10.dk/showthread.php?t=12916


Ekseleven
ekseleven er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-04-2011, 14:40   #9
sushjer 1
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-09 2009
Lokation: Nordfyn
Indlæg: 730
Styrke: 15
sushjer 1 er ny på vejen
Da jeg blev arb. prøvede var det jo nøjagtig det samme på Reva Fyn, som det hed den gang.

De fik lavet arbejde fra Juliana, haveartikler postkasser,
Samt et andet firma som ligger i Odense og laver Bremse artikler til biler, så der er da ikke spor bedre.
sushjer 1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-04-2011, 17:28   #10
c.l.e.o.
Jeg bor her på K10
 
c.l.e.o.s avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-06 2009
Lokation: Jeg har glemt hvor jeg kommer fra og hvor jeg skal hen :)
Indlæg: 3.317
Styrke: 18
c.l.e.o. er ny på vejen
Nej,skal vi nu også bykotte møderhjælpen-ja men så der der flere der kan bykottes,jeg er selv i genbrug for tiden.

For pokker da arbejdsprøvninger og linde slipper man ikke for,og om der er et firma der tager sig betalt af komunen eller det er en privat arbejdsskiver er vel enlig lige fedt-det der "gratis arbejdskraft bægge dele jo.

og så vil jeg nu alligevel,sige det ikke alle der arbejder helt gratis,nogle modtager en ydelse for det jo.så kan man måske kalde det under betalt måske-måske for det jo de få der arbejder 100%

der er jo ingen afprøvning i at smørre sin ejen mad vel,eller lap sin cykel måske to gange om året-afprøvninger er en ting og aktivering er altså noget helt andet.

Har du så fået en uddannelse du kan bruge ?
__________________
Man kan ikke give livet flere dage,men man kan give dagene mere liv .

Der findes altid en tredje udvej,bare man er i stand til at finde den

Sidst redigeret af c.l.e.o.; 26-04-2011 kl. 17:35.
c.l.e.o. er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Misbrug af gratis arbejdskraft... Multe Politik og Samfund 16 20-06-2012 20:57
Tilbyd praktik, gratis arbejdskraft... Prøver igen Er det overhovdet til at få fleksjob? 27 27-10-2011 09:05
Evig" aktivering/gratis arbejdskraft helle4 Spørgsmål ang fleksjob 11 17-10-2009 19:13
Gratis arbejdskraft til virksomhederne zuza Fremtiden for fleksjob og førtidspension 3 14-04-2008 12:14
Gratis arbejdskraft-fleksjobsystemet skuffer. Stella Manglen på Fleksjob 6 13-01-2008 19:49




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 07:39.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension