K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > At søge førtidspension

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

At søge førtidspension Gode råd og tips til dem der igang med at søge førtidspension

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 10-09-2009, 13:00   #11
Supercarla
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2008
Lokation: Hedensted
Indlæg: 172
Styrke: 16
Supercarla er ny på vejen
Hmm kan det være dette jeg har forvækslet?:

Psykiske forstyrrelser forekommer ofte samtidig med ADHD (comorbiditet). De almindeligste diagnoser sammen med ADHD er: sociale adfærdsforstyrrelser, depression og autistiske træk. (kopieret fra adhd.dk)

Men jeg fant faktisk dette på nettet:
ADHD og autisme
Forskning har vist en mulig genetisk og adfærdsmæssig forbindelse mellem ADHD og autisme. Som et resultat heraf, har nogle klinikere foreslået at ADHD medtages i kategorien med autismespektrumforstyrrelser. [1]

Jeg ved det ikke.... Synes bare jeg vidste det -g-
Supercarla er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-09-2009, 14:24   #12
Razmo
Gæst
 
Indlæg: n/a
Citat:
Oprindeligt indsendt af Supercarla Se meddelelser
Jeg bukker mig i støvet og siger undskyld

Synes bare helt bestemt der var et link, der førte dem sammen ude i 7 kartoffelrække

Synes bestemt min psykiater har sagt noget der i den forbindelse ( Han har holdt flere foredrag om ADHD)- Men igen, jeg vil ikke udelukke, at der er sket et koncentrationssvigt;-)
Skal der da ikk eundskyldes for

Man kan jo nemt blande tingene sammen... specielt når de to dysfunktioner har meget ens symptomer.

Et eksempel er evnen til at "tie stille" når den der tales til tydeligvis ikke gider høre mere på en ADHD'er eller Asperger.

Både Aspergeren og ADHD'eren fortsætter tit deres knævren, men af to forskellige årsger:

Aspergeren kan ikke aflæse kropssproget korrekt på den vedkommende taler til... ansigtsudtryk og generelt kropssprog misfortolkes, og Aspergeren skal have at vide med direkte ord, at "Jeg er ikke interesseret i at høre mere"... en "normal" ville kunne aflæse dette ud fra ansigtstudtryk og kropssprog, og behøver ikke have det at vide med ord direkte.

ADHD'eren i samme situation kan godt læse kropssproget og ansigtsudtryk, men impulsiviteten tager simpelthen over, og han/hun taler bare videre og lægger simpelthen ikke mærke til at den vedkommende taler med, ikke er interesseret... de er simpelthen for impulsive, og skal også "rystes til at få fokus på kropssproget" så de ser det.

sådan lidt "kort forklaret" ... derfor er det to vidt forskelige ting der trigger symptomerne, og kan ikke behandles på samme måde heller.

Citat:
Oprindeligt indsendt af Supercarla Se meddelelser
Hmm kan det være dette jeg har forvækslet?:

Psykiske forstyrrelser forekommer ofte samtidig med ADHD (comorbiditet). De almindeligste diagnoser sammen med ADHD er: sociale adfærdsforstyrrelser, depression og autistiske træk. (kopieret fra adhd.dk)

Men jeg fant faktisk dette på nettet:
ADHD og autisme
Forskning har vist en mulig genetisk og adfærdsmæssig forbindelse mellem ADHD og autisme. Som et resultat heraf, har nogle klinikere foreslået at ADHD medtages i kategorien med autismespektrumforstyrrelser. [1]

Jeg ved det ikke.... Synes bare jeg vidste det -g-
Giver ret i, at det kan forvirre... men da jeg kan se at de bruger ordet "foreslået", så er det altså ikke noget der er vedtaget... jeg synes også det er lidt underligt, at man vil blande de to ting sammen, blot pga. at symptomerne kan ligne hinanden, hvis årsagen til symptomerne er forskellige.

Det er korrekt at ADHD'ere også har en slags "boble" ligesom Autister, som man kalder "hyperfokus", som minder meget om f.eks. Aspergeres stærke fokus på et snævert emne, men derfor behøver de underlæggende årsager jo ikke at være ens.

Hvor Aspergere tit er helt opslugt,, og umulige at komme i kontakt med og ikke kan foretage sig andet end lige præcis det de har interesse for, der har ADHD'ere tit den anderledes "egenskab" at de meget let afledes fra det de laver... man kan sige, at ADHD'ere har deres "bobbel" ligesom Aspergere, men Aspergerens er næsten uigennemtrængelig, hvor der skal ingenting til at briste ADHD'erens og gøre dem hidsige og forvirrede.

Mon ikke snarere at det hele skyldes, at som jeg før skrev, er alle disse neurologiske dysfunktioner et resultat af en kompleks hjerne, og at de tit overlapper som ringe i vandet? ... der er også mange lighedstræk med f.eks. Tourette Syndrom... og alle tre dysfunktioner kommer tit med "lidt af de andre" træk også.

Tror det er svært sådan at kategorisere... man siger jo om både ADHD'ere og Aspergere, at der ikke er to der er ens, hvilket bare er et tegn på, at hjerne dysfunktioner er ét kæmpe spectrum med mange forgreninger. Så på den måde kan man vel godt sige, at alle kan være lidt af hvert i forskellige grader osv. og derved kalde en ADHD'er "autistisk"... jeg vil snarere kalde en sådan person for "dysfunktionel, med træk fra ADHD og Autist".

Måske fremtiden bliver, at man helt dropper dise hovedbetegnelser, og bare kalder folk "neurologisk dysfunktionel", og så ellers "vælger og vrager" i symptomerne og finder frem til de af dem man har.

Sidst redigeret af Webmaster; 10-09-2009 kl. 15:33. Årsag: 2 indlæg lige efter hinanden lagt sammen til et
  Besvar med citat
Gammel 11-09-2009, 08:53   #13
Supercarla
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2008
Lokation: Hedensted
Indlæg: 172
Styrke: 16
Supercarla er ny på vejen
Hej igen:-)
Ja det var ikke for at kloge mig- også derfor jeg satte spørgsmålstegn-s- Men vil give dig ret i det sidste

Måske fremtiden bliver, at man helt dropper dise hovedbetegnelser, og bare kalder folk "neurologisk dysfunktionel", og så ellers "vælger og vrager" i symptomerne og finder frem til de af dem man har.


Det ville være meget bedre for den enkelte- men tror desværre, at man ville komme i klemme mange steder... Systemet har ofte brug for en 'kasse' til mennesker:-)
Supercarla er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-09-2009, 09:46   #14
Razmo
Gæst
 
Indlæg: n/a
Citat:
Oprindeligt indsendt af Supercarla Se meddelelser
Hej igen:-)
Ja det var ikke for at kloge mig- også derfor jeg satte spørgsmålstegn-s- Men vil give dig ret i det sidste

Måske fremtiden bliver, at man helt dropper dise hovedbetegnelser, og bare kalder folk "neurologisk dysfunktionel", og så ellers "vælger og vrager" i symptomerne og finder frem til de af dem man har.


Det ville være meget bedre for den enkelte- men tror desværre, at man ville komme i klemme mange steder... Systemet har ofte brug for en 'kasse' til mennesker:-)
Ja det har de... og mange gange er det for det værre
  Besvar med citat
Gammel 28-11-2009, 20:44   #15
Mbp
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 07-09 2009
Indlæg: 3
Styrke: 0
Mbp er ny på vejen
ADHD, asberger eller bare dum.. Er ligeglad, et eller andet er der galt og folk fatter det ikke. Vil hellere miste begge ben og sidde i kørestol så folk forstår man er handicappet.

Men seneste nyt..

Efter 3 mdr ventetid kom jeg endelig til at snakke med en sagsbehandler.
Det tyder slet ikke godt.. Vil bare prøve flexjob eller på førtidspension. Orker ikke noget mere!

Så efter at have snakket med hende, siger hun at når man er under 25 er der uddannelsespådrag. Og hvis jeg dropper ud af uddannelse 2 gange skal jeg betale min kontanthjælp tilbage. Hun lavede dog en sygeordning på mig så jeg slap for den. Eller sådan noget i den stil. Og det var indtil nytår. Så jeg er sikret kontanthjælp indtil da.

Før hun kunne gøre mere, skulle jeg snakke med en UU vejleder. Han havde tre muligheder til mig.
Den ene, var en 3 årig "uddannelse" for ordblinde og folk der var bogligt udfordret, hvilket jeg langt fra er - og som ikke gav noget faglig bevis = kan man ikke bruge til en skid. Det krævede også man mødte op, kom til tiden og ville. Hvilket jeg ikke kan, derfor skrev han i papirene at han ikke anbefalede at jeg kom derind.

Mulighed 2 var en eller anden mærkelig skole noget, han ikke rigigt kunne forklare så meget om. Der skulle jeg ringe til en eller anden trunte.. Som om jeg får det gjort..
Det var en skole for udviklingshæmmede!! og andre der virkelig ligger i en heeelt anden liga end jeg selv.

Mulighed 3, at jeg siger nej, eller at jeg vil tænke over tilbud nr2 - hvilket jeg så har gjort. Så nu skal jeg snakke med sagsbehandleren igen den 15 dec.

De fatter tilsyneladende bare ikke at jeg er droppet ud af 2 grundskole uddannelser, har arbejdet 5 forskellige steder, både deltid, fuldtid, skiftehold og nat. Jeg har gennemført mekaniker og automatiktekniker grunduddannelserne, og problemet er ikke uddannelse og alt den hjælp de kan tilbyde mig mht til det. Problemet ligger når jeg kommer ud i det virkelige liv. Jeg er elendig til social opførsel, og generelt til at være blandt mennesker. Jeg KAN ikke holde et arbejde. Før eller siden dukker jeg ikke op. Før eller siden bliver jeg hjemme. Og så kan nok så mange af de dersens "mentors" osv stå og banke på. Så får de bare en stol i nakken til sidst..

Det hele var meget overvældende og virkede ekstremt uprofessionelt, kæresten er med som bisidder og kunne slet ikke holde til det. Godt med lommetørklæder.

Min første tur i systemet. Kæft en mølle. Er overbevist om det ikke ender behageligt, og tror de søde dage er ovre for mig..
Mbp er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-11-2009, 00:58   #16
frklarsen
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 24-10 2008
Lokation: Greve
Alder: 55
Indlæg: 215
Styrke: 16
frklarsen er ny på vejen
Mbp, nu ved jeg ikke om du bor i københavn eller nærheden ?
Har du hørt om Hki der ligger på nørrebro ?
Det er en speciel skole agtig netop for folk med forskellige form for handicaps, og gevinsten er at der er socialrådgivere,psykologer der er 100 % på elevernes side. Man kan ikke få en afgangseksamen derinde, eller uddannelse men man i samråd med lærere og socialrådgivere får lavet en status for fremtiden , uanset om det hedder pension eller udd.
Hvis du ikke bor nævnte steder kan du kigge på siden alligevel for måske er der så en henvisning til et sted der ligner.. Prøv lige at tjekke det ud
__________________
Hellere komme galt afsted end slet ikke at komme afsted
frklarsen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-11-2009, 13:50   #17
Mbp
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 07-09 2009
Indlæg: 3
Styrke: 0
Mbp er ny på vejen
Ved ikke hvad jeg kan bruge sådan noget til.. Kan jo godt få en uddannelse, hvis jeg kunne holde en læreplads eller et arbejde....
Og niks, bor i sdr. jylland
Mbp er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
jer med ADHD / ADD KatrineB Alt det andet 2 13-09-2012 14:03
ADHD og hva så ? Erfurt Spørgsmål ang fleksjob 3 15-11-2011 16:14
ADHD KatrineB Dit og Dat 5 31-08-2010 11:23
ADHD Enteneller Alt det andet 5 13-03-2009 23:46




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 04:10.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension