K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > At søge førtidspension

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

At søge førtidspension Gode råd og tips til dem der igang med at søge førtidspension

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 24-12-2009, 15:23   #1
Trold
Banned
 
Tilmeldingsdato: 12-03 2007
Lokation: Ringsted
Indlæg: 1.564
Blog Indlæg: 2
Styrke: 0
Trold er ny på vejen
Pension, årsag

Det har tidligere været oppe at vende herinde, at nogle kommuner tilsyneladende hellere vil tildele førtidspension på baggrund af psykiske lidelser end af fysiske årsager.

Men på min "afgørelse om førtidspension" står der ingen steder noget om hvorfor jeg er bevilget denne, kun dette:

"Begrundelsen er, at din arbejdsevne er varigt nedsat, og at nedsættelsen er af et sådant omfang, at du uanset mulighederne for støtte efter den sociale lovgivning, herunder beskæftigelse i fleksjob, ikke vil være i stand til at blive selvforsørgende ved indtægtsgivende arbejde."

Og så må jeg jo gå ud fra, at det er i ressourceprofilen jeg skal kigge efter årsagen.

På denne baggrund mener jeg, at hvis man har fysiske problemer, som i sig selv burde være nok til at få en fp, så burde det ikke være det store problem også at få en psykisk diagnose oveni hatten, når bare de fysiske også er beskrevet i rp'en, da det må være den samlede rp der ligger til grund for pensionen.

Eller er det noget jeg har misforstået eller overset.
Trold er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-12-2009, 23:32   #2
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Nope, det er nemlig også den samlede ressourceprofil der ligger til gund for afgørelsen.
I mit brev om tilkendelse, har de skrevet af lige nøjagtigt efter ressourceprofilen.

De må heller ikke i tilkendelser, fremhæve en lidelse som være mere 'værd' forhold til en anden, og dermed favoritiserer en sygdom og gøre dén det bærende element for tilkendelsen. Dette hænger muligvis sammen med efterfølgende kassetænkning. Så kan man ikke komme og sige ,,jamen i har tilkendt pensionen på bagrund af det og dét'' derfor skal jeg have 'dit og dat'.....

Tilkendelsen er på baggrund af det hele, men ofte ved man godt selv, hvad der vejer mest!

Så også her gælder det, at man ikke kigger på diagnoser, men på arbejdsevne.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-12-2009, 00:21   #3
Trold
Banned
 
Tilmeldingsdato: 12-03 2007
Lokation: Ringsted
Indlæg: 1.564
Blog Indlæg: 2
Styrke: 0
Trold er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
I mit brev om tilkendelse, har de skrevet af lige nøjagtigt efter ressourceprofilen.
Vil det sige, at der på din "afgørelse om førtidspension" står hvad du fejler?
Trold er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-12-2009, 02:26   #4
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Njaaa, de skriver ikke direkte hvad jeg fejler, men uddyber mere hvorfor de ikke mener jeg har en arbejdsevne (næsten 2 A4 sider!).....en form for udviddet konklusion.

Dog står der i ressourceprofilen hvad jeg fejer. Diagnoserne har de sakset fra mine speciallægeerklæringer, min læges statusprofil og lægekonsulentens oversættelse.
Men det bliver ikke nævnt i tilkendelsen.

De skriver kun om mine begrænsninger, og hvad mine lidelser betyder i praksis og i forhold til arbejdsmarked.

Hvis du vil, kan jeg godt skrive det af til dig og sende dig på mail???
Så kan du måske bedre selv danne dig et billede af hvad jeg mener.

Sidst redigeret af Ninja; 25-12-2009 kl. 02:30.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-12-2009, 11:50   #5
Trold
Banned
 
Tilmeldingsdato: 12-03 2007
Lokation: Ringsted
Indlæg: 1.564
Blog Indlæg: 2
Styrke: 0
Trold er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
Hvis du vil, kan jeg godt skrive det af til dig og sende dig på mail???
Så kan du måske bedre selv danne dig et billede af hvad jeg mener.
Det behøver du såmænd ikke, for ud fra det du skriver kan jeg da forstå, at dine sygdomme/lidelser ikke står beskrevet på din "afgørelse om førtidspension".

Som jeg forstår det du skriver, så skal man hen i din rp for at se den konkrete årsag til at du har fået fp, ligesom man skal i min.

Og som jeg skrev i startindlægget betyder det jo, at det må være alt hvad der står i rp'en som danner grundlag for at man er tilkendt fp, og hvis man så har en rp som beskriver massive fysiske problemer og en mindre portion psykiske problemer betyder det jo ikke, at man er tilkendt fp p.g.a. psykiske problemer.

Hmmm, er det til at forstå for andre and mig.
Trold er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-12-2009, 12:19   #6
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Men Ankestyrelsen laver jo statistik over, hvilken diagnose pensionerne er givet på.

Så et eller andet sted, så har det åbenbart betydning, hvilken diagnose der har været den primære - selvfølgelig kombineret med arbejdsevnen.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-12-2009, 12:51   #7
Trold
Banned
 
Tilmeldingsdato: 12-03 2007
Lokation: Ringsted
Indlæg: 1.564
Blog Indlæg: 2
Styrke: 0
Trold er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af zuza Se meddelelser
Men Ankestyrelsen laver jo statistik over, hvilken diagnose pensionerne er givet på.

Så et eller andet sted, så har det åbenbart betydning, hvilken diagnose der har været den primære - selvfølgelig kombineret med arbejdsevnen.

Zuza, som jeg forstår det her, på baggrund af min egen tilkendelse af fp og helenekr's, så står der jo ikke noget om hvad vi fejler på den "afgørelse om førtidspension" som vi har modtaget fra kommunen, og så må det jo være på baggrund af hele rp'en at fp'en er tilkendt.

Så vidt jeg husker er der flere, bl.a. brugere her på k10, som har flere forskellige lidelser, og nogle gange vil en af lidelserne ikke være nok til en fp, men når alle lidelserne lægges sammen ender det i en situation hvor borgeren er berettiget til fp. Hvilken af diagnoserne er mon så med i statistikken.

Jeg mailer med en anden bruger her fra K10, som har flere fysiske problemer bl.a. en massiv dårlig ryg og piskesmæld, nu har hun så været hos en psyk. som har diagnostiseret en depression. Men denne kvinde er meget imod at få fp på baggrund af noget psykisk, for de psykiske problemer der må være har aldrig forhindret hende i at arbejde, men det har de fysiske problemer.

Hvis denne kvinde får tilkendt en fp, og der står det samme i hendes "afgørelse om førtidspension" som der gør på min, så mener jeg ikke at nogen kan påstå at hun er tilkendt fp af psykiske årsager, når bare hun har sørget for at alle de fysiske problemer også er beskrevet i rp'en.

I flere sager vil der nok ikke være så meget diskussion om hvilken lidelse der ligger til grund for en fp, men for nogen som slås med massive fysiske problemer opleves det som et stort problem, at der pludselig fokuseres på noget psykisk.
Og eftersom fp'en tilkendes på baggrund af rp'en, og der ikke findes noget andet skriftligt om årsagen til fp'en, så må borgeren jo til hver en tid kunne påstå, at fp'en er tilkendt på baggrund af den lidelse som fylder mest i rp'en.

Hvor/hvordan får man ellers oplyst hvad der ligger til grund for en tilkendelse af fp?

Trold er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-12-2009, 14:48   #8
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
er her kun lige kort...men vil da lige svare denne

De skal jo lave en masse redegørelser når de skal pensionere en person....og i tilfælde af flere diagnoser så vælger de den der er mest sandsynlig for at arbejdsevnen er nedsat...

Alle disse redegørelser ser "vi" jo ikke....men de er der...

Der skal laves for både hvorfor ens arbejdsevne er nedsat og hvorfor den ikke kan forbedres....

Se selv §19 i lov om social pension for hvad der kræves af kommunen før en pension kan gives...

Det med at de vælger den "værste" af diagnoserne....det har jeg læst i en af ankestyrelsen tendens undersøgelser af førtidspensions området....og jeg kan desværre ikke lige på stående fod huske hvilken...

Håber at det gav lidt svar på spørgsmålet...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-12-2009, 15:23   #9
Trold
Banned
 
Tilmeldingsdato: 12-03 2007
Lokation: Ringsted
Indlæg: 1.564
Blog Indlæg: 2
Styrke: 0
Trold er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Webmaster Se meddelelser

Der skal laves for både hvorfor ens arbejdsevne er nedsat og hvorfor den ikke kan forbedres....

Se selv §19 i lov om social pension for hvad der kræves af kommunen før en pension kan gives...
Så vidt jeg kan se handler § 19 om rp'en og hvad der skal være i den.

I må sg* undskylde hvis jeg er "a real pain" , men jeg vil da påstå, at hvis der på en borgers "afgørelse om førtidspension" ikke står hvilken diagnose der ligger til grund for tilkendelsen, så må borgeren til hver en tid kunne holde på, at det er den samlede rp der ligger til grund, og ikke kun en (lille) del af den.

I modsat fald må man vel som borger have ret til at få oplyst på hvilket grundlag fp'en er tilkendt.
Trold er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-12-2009, 17:19   #10
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Omvendt kan man så sige i min tilkendelse, at den er givet på det psykiske. De begrænsninger den beskriver, rimer feks ikke på ondt i ryggen, da tilkendelsen beskriver mine symptomer, begrænsninger og tildels en vurdering af arbejdsevnen udfra dette, så er der ingen tvivl om diagnoserne er er psykisk karaktér....

Når sagen er afsluttet skal de jo lave en rapport der kort redegør, hvorfor der er tilkendt førtidspension, denne rapport udgør bla en plads i statistikken.
Hvorfor man da også kan læse om tilkendelser givet på det psykiske, fysiske og/eller en kombination af de to.

Måske kan du skrive og spørge sagsbehandleren om hun ved hvad der ligger grund for afgørelsen, og om en diagnose slog hovedet bedre på sømmet end en anden?

Personligt har jeg kun psykiske diagnoser, så det gør jo sagen noooget lettere.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Årsag til migræne måske fundet sun-lady Et godt link! 4 17-10-2012 01:41
Oplyse årsag til sygemelding fra aktivering? annagw Alt det andet 56 03-08-2011 09:36
Clairvoyance for at finde årsag til angst?? Enteneller Alt det andet 53 20-07-2009 02:10
Indstilling: Pension af Psykisk årsag i stedet for den reelle fysiske? @PerChr Alt det andet 30 03-11-2008 16:20
DIAGNOSE - ÅRSAG OG R O D thor01 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 6 22-10-2008 22:59




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 02:36.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension