K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 03-05-2008, 10:35   #1
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
Thumbs down 2008 = al magt til arbejdsgiverne

Som et resultat af VKO regeringens pseudo liberale politik har arbejdsgiverne nærmest fået enevælden tilbage I DK...og det efter 70 års kamp fra arbejderklassen


Sygdom er ikke en privatsag længere

http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2008/05/02/232010.htm

02. maj 2008

8 ud af 10 danskere mener, at det er i orden at få en opringning fra arbejdspladsen, når man har meldt sig syg. Det skriver Jyllands-Posten.

Det viser en ny meningsmåling blandt lønmodtagere foretaget af Capacent Epinion for Dansk Erhverv, interesseorganisationen for danske handels- og servicevirksomheder.

Holdningsskred

Ifølge både Dansk Erhverv og fagforbundet HK er der på kort tid sket et markant holdningsskred i danskernes opfattelse af sygefravær.

Hvor langt hovedparten af lønmodtagerne tidligere har anset sygefravær som en privat sag, der ikke kom arbejdsgiverne ved, accepterer langt de fleste nu, at arbejdspladsen blander sig og måske finder en måde, man kan arbejde hjemmefra i sygesengen.


Ifølge underdirektør i Dansk Erhverv, Charlotte Vester, er det ændrede arbejdsformer, der har gjort op med et mangeårigt tabu om sygdom.

På arbejde med feber

- Med moderne arbejdsredskaber som bærbare computere kan en stor del af arbejdsstyrken i dag arbejde stort set overalt. Grænsen mellem arbejde og fritid er blevet mere udflydende end tidligere. Derfor behøver en sygemelding ikke mere at betyde, at alle forbindelser til jobbet afbrydes, til man atter er rask. De muligheder er i stigende grad blevet accepteret af både arbejdsgivere og lønmodtagere, siger Charlotte Vester til Jyllands-Posten.

Dansk Erhverv anbefaler dog virksomhederne ikke direkte at spørge, hvad de ansatte fejler, når de sygemelder sig. Det spørgsmål kan være lig med et brud på loven om persondata.

- Til gengæld er det helt naturligt, at arbejdsgiveren og medarbejderen drøfter, om der er arbejdsopgaver, som medarbejderen kan udføre på trods af sygdommen. Det er jo ikke al sygdom, der gør os 100 pct. uarbejdsdygtige, siger Charlotte Vester.

Hun mener, at alene bevidstheden, om at chefen ringer, kan lægge en alvorligt dæmper hos nogle, der ellers ville være fristet til at tage en pjækkedag eller to.

Nej til uopfordrede opkald

Men hvor arbejdsgiverne finder det helt i orden, at chefen ringer hjem til den syge uopfordret for at stille spørgsmål, kræver HK, at det kun må ske, hvis lønmodtageren forlods har givet sin tilladelse.

Arbejdsmiljøkonsulent i HK, Svend Erik Hermansen, er betænkelig ved chefopringninger til uforberedte syge lønmodtagere.


- I erhvervslivet fokuseres der i stærkt stigende grad på årsagerne til sygefravær, siger han.

- For os er det helt acceptabelt, at chefen ringer og spørger den syge, hvad firmaet kan gøre for, at vedkommende hurtigt bliver rask igen. Men kun hvis man på arbejdspladsen har en skriftlig aftale om det. Ellers bør sådanne opringninger ikke finde sted, siger Svend Erik Hermansen.

Sygefravær koster årligt arbejdsgiverne omkring 22 mia. kr., mens statens udgifter til refusion er på omkring 10 mia. kr.

Regeringen har i en ny handlingsplan bebudet, at sygefraværet skal reduceres med 20 pct. frem til 2015. Planen ventes offentliggjort inden sommerferien.

Sidst redigeret af Stella; 03-05-2008 kl. 10:41.
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-05-2008, 11:02   #2
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Der er vist tale om to helt klare foreskelige motiver om hvorfor man skal ringe til medarbejderne når man er syg , hvis man læser arbejdsgivernes side så hedder det …

Citat:
- Med moderne arbejdsredskaber som bærbare computere kan en stor del af arbejdsstyrken i dag arbejde stort set overalt. Grænsen mellem arbejde og fritid er blevet mere udflydende end tidligere. Derfor behøver en sygemelding ikke mere at betyde, at alle forbindelser til jobbet afbrydes, til man atter er rask. De muligheder er i stigende grad blevet accepteret af både arbejdsgivere og lønmodtagere, siger Charlotte Vester til Jyllands-Posten.

Dansk Erhverv anbefaler dog virksomhederne ikke direkte at spørge, hvad de ansatte fejler, når de sygemelder sig. Det spørgsmål kan være lig med et brud på loven om persondata.

- Til gengæld er det helt naturligt, at arbejdsgiveren og medarbejderen drøfter, om der er arbejdsopgaver, som medarbejderen kan udføre på trods af sygdommen. Det er jo ikke al sygdom, der gør os 100 pct. uarbejdsdygtige, siger Charlotte Vester.

Hun mener, at alene bevidstheden, om at chefen ringer, kan lægge en alvorlig dæmper hos nogle, der ellers ville være fristet til at tage en pjækkedag eller to.

Betyder.. kan du ikke lave noget arbejde hjemme fra sygesengen , så alvorligt kan det jo ikke være …

De husker da også at sige at man ikke direkte skal spørge til hvilke sygdom da det kan være brud på persondataloven, men man kan nu finde ud af meget under en hyggelig samtale ..

Og mon ikke mange alligevel tager en pjækdag er de mon syge ..
Citat:
Fagforeningen siger ..


- For os er det helt acceptabelt, at chefen ringer og spørger den syge, hvad firmaet kan gøre for, at vedkommende hurtigt bliver rask igen. Men kun hvis man på arbejdspladsen har en skriftlig aftale om det. Ellers bør sådanne opringninger ikke finde sted, siger Svend Erik Hermansen.
Når jeg læser udtalelserne fra arbejdsgiver så er det vist ikke hvad arbejdspladsen kan gøre for den syge der er i fokus, snare hvad den syge kan gøre for arbejdspladsen ..

Og jeg gad at se den arbejdsløse der ved en job samtale sagde nej til at chefen må ringe og som ikke vil skrive under på det , hvor stor er deres chancer for at få et job i den virksomhed, så selvfølgelig siger man ja og skriver under ellers er der endnu en hurdle man skal igennem for overhovedet at få et job…

Jeg har været på en af de arbejdspladser hvor chefen ringede og hørte hvad der var galt og tro mig , det var ikke af bekymring for medarbejders helbred, man kunne ikke have en samtale med hende uden samtidig at få at vide uanset hvad man fejlede at ork det havde hun også tit men det forhindrede ikke hende i at komme på arbejdet og mange gange skal sygdom bare arbejdes væk

Og så skal det lige siges at det var et fleksjob

Så mon ikke det store spørgsmål er , kan arbejdsgiverne forvalte sådan noget ??

og hvis fagforeningerne mener at det er godt hvis en arbejdsplads kan ringe for at høre hvad de kan gøre for at den syge kan komme tilbage på arbejdspladsen så har han da ikke læst det særlig godt, for det jeg læser fra arbejdsgiver side er , det stik modsatte hvordan kan man bruge de syges ressourcer selv om de ligger med snot og feber derhjemme ??
  Besvar med citat
Gammel 03-05-2008, 11:10   #3
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
ja ...før i tiden var det en privat sag mellem lægen og den sygemeldte ..og arbejdsgiver havde bare at tie stille...

Det er helt sikkert for mig at det er for at udnytte folk til det yderste også selv om de er syge...

så ja det er :

Når jeg læser udtalelserne fra arbejdsgiver så er det vist ikke hvad arbejdspladsen kan gøre for den syge der er i fokus, snare hvad den syge kan gøre for arbejdspladsen ..
citat.

der er ingen grænser for grådighed og mangel på respekt for mennesker i dette underlige samfund.

Derfor tag ej telefonen hvis chefen ringer og generer dig...
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-05-2008, 11:57   #4
THJ
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 08-04 2008
Alder: 63
Indlæg: 191
Styrke: 17
THJ er ny på vejen
Hvis der i den enkelte virksomhed findes et fast regelsæt fastsat i samarbejdsudvalget så kan jeg ikke se det store problem.

Vi kan jo altid skyde hinanden dårlige motiver i skoene men motiverne kunne også være at hjælpe den syge medarbejder til gradvist at vende tilbage eller bare almindelig medmenneskelig opmærksomhed overfor en værdsat medarbejder.

Jeg tror vi skal passe på med ikke at blive for sarte og altid tro det værste. Det normale på arbejdsmarkedet er da heldigvis at der er et godt forhold mellem ledelse og ansatte men vi fæstner os jo desværre kun ved der hvor tingene går dårligt.

Ville personligt ikke bryde mig om at være ansat et sted hvor jeg kunne ligge sygemeldt og arbejdspladsen var ligeglad.
THJ er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-05-2008, 12:13   #5
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Det behøver ikke at være et problem så længe folk kan sige nej tak.

Men hvor længe kan de det, jeg syntes også det er vigtigt ikke at skyde hindanden ting i skoene , men læser du hvad hver i sær siger , så er det altså to helt forskellige indgangsvinkler de disker op med, og det er de to jeg reagere på for det er dem jeg har at forholde mig til ...

erhvervslivet mener det er en mulighed for mindre pjæk og for at få folk til at arbejde lidt hjemmefra trods sygdom , fagforeningen ser det som en måde at få en medarbejder sluset langsomt tilbage på arbejdsmarkedet...

Da jeg i sin tid blev syg (inden fleks) var det noget der kom bag på alt og alle og den virksomhed hvor jeg var teamleder på det tidspunkt ringede da også til mig undervejs (jeg var gået hjem fordi jeg havde hovedpine og alle regnede med at jeg var tilbage dagen efter)

De ringede og hørte til mig de sendte endda god bedrings kort og blomster, men lederen oplyste efter tre uger at han var blevet bedt om fra ledelsens side at finde ud af om der var nogen tidshorisont og give det videre til dem...

kort efter blev jeg fyret , pga ordrenedgang (hvad jeg vidste der ikke var ,havde jo stadig kollegaer der ) og ingen var mere ked af det end min chef men han kunne kun følge toppens afgørelse eller gå selv ..

Så nej vi skal ikke være sarte og tro det værste men vi skal bestemt heller ikke være naive
  Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Embedsmænds magt, kommunale som satslige phhmw Politik og Samfund 2 07-09-2013 13:32
Kommunens magt.. stolpesten Alt det andet 5 22-05-2012 07:57
Eksemplets magt i artikel fra Information forud for FP-reformen? gunvor Politik og Samfund 4 19-02-2012 10:32
Godt hun ikke har magt som hun har agt.... Trunten Politik og Samfund 14 13-09-2011 11:44
Derfor misbruger politikere deres magt! buster Politik og Samfund 7 08-10-2010 10:36




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 21:34.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension