K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 18-02-2012, 12:48   #1
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Eksemplets magt i artikel fra Information forud for FP-reformen?

Ovenævnte avis bragte i går en artikel med et konkret eks. på Henrik Hytteballe, der sagde nej tak til FP i 40'erne, som sikkert bidrager til debatten omkr. den kommende FP og fleksjobreform.

Artiklen tager udgangspkt. i Henrik Hytteballes personlige beretning og stillingtagen til FP for mennesker under 40 år.

Han kom i 2001 ud for en ulykke på ferie, og takkede nej til FP efter at have gået syg i 1 ½ år. I dag eft. at have taget en treårig konservatorieuddannelse arbejder han nu 20 timer om ugen med musik og malerier, hvorfor han nu søger fleksjob, da det er øk. trange kår.

Artiklen er som sådan nuanceret, idet den ikke har et ensidigt budskab om hvad der er rigtigt for den enkelte. ligesom H. Hylleballe italesætter det perosnlige tab, man som FP kan komme ud for, når man ikke længere magter at være en del af arbejdsmarkedet.

Men sådanne artikler kan i deres åbne form nemt bruges såvel pro som contra for den kommende FP/fleksjobreform afhængig af såvel politisk ståsted som de briller man nu læser artiklen med.

Er der så noget i vejen med denne form for artikler, hvor man får en mere nuanceret billede af det at være syg stående overfor en FP?

Nej, det er der sådan set ikke. Problemet for mig, bliver først centralt, når personer med politisk interesse bruger eksemplets magt til ensidigt at plædere for pro el. contra m. denne personlige historie, som eks., der kan anvise fælles løsning for alle under 40 år, ikke mindst med floskler som:

Citat:
tabt på gulvet
Citat:
bare parkeres et eller andet sted
Disse udtalelser fra H. Hytteballe selv vinder om hans egen forståelse af hans identitet som evt. FP i den diskurs, som netop har præget Danmark meget i de 10 år siden hans ulykke skete.

Men tilbage mangler artiklen netop personlige vinkel en afklaring om, hvorfor H. Hytteballe ikke dengang blev tilbudt og modtog en fleksjobbevilling fra kommunen, når han nu helst ville bevare en tilknynting til arbejdsmarkedet?


Kan det tænkes at han ikke blev tilbudt fleksjobmuligheden? Kan det tænkes at han ikke kunne få hjælp en udd. på konservatorieudd. forud for en fleksjobbeviling? Og rummer den nye FP- og fleskjobreform muligheder for netop dette?

Personligt tror jeg ikke at kommunerne med deres økonomiske trængte kår evner at løfte sådanne opgaver uanset de intendere udviklingsforløb i den nye reform. Og det gør jeg ikke af den simple grund, at kommunerne er styret af økonomi frem for løsninger for den enkelte, der kan bringe dem tilbage helt el. delvis til et arbejdsliv, der tager hensyn til deres handicap. K10 er netop, desværre eks. på hvordan man alt for ofte vælger at "læse" og "tolke" den nuværende lovgivning med øk. briller på.

Artiklen bidrager også med gode afsnit bl.a. flg.:

Citat:
fælles for de førtidspensionister, han kender, er en følelse af nederlag:

»De har ikke den selvagtelse, de havde før. Og det er virkelig trist, for der er en rigtig god grund til, at de har fået den førtidspension. Men det gør noget ved en mentalt.«
Citat:
»Der er store økonomiske og især menneskelige udgifter ved det nuværende system.
Citat:
Færdes blandt egne
I forrige uge meddelte Claus Hjort Frederiksen (V), at ydelsen til personer i de fremtidige udviklingsforløb skal være lavere end kontanthjælp. Det giver Henrik Hytteballe ikke meget for:

»Jeg tror aldrig, Claus Hjort Frederiksen har været i en situation, hvor han har haft brug for samfundets hjælp. Han har ikke følt på egen krop, hvad man må slås med, når man er på bunden, for det er jeg på mange måder, socialt og økonomisk. Politikerne færdes blandt deres egne, blandt folk med høje pensioner. De er alt for langt væk. Verden ser helt anderledes ud fra deres perspektiv.«
Selvfølgelig valgt med mine subjektive briller på. Og mit kursiv.

Selvom denne artikel ikke bærer præg af undersøgende journalistik beskrevet fra en personlig vinkel, så er den lægeværdig.

Link: http://www.information.dk/293824
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake

Sidst redigeret af gunvor; 18-02-2012 kl. 12:58.
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-02-2012, 15:22   #2
Carmen
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 29-07 2010
Lokation: København
Indlæg: 2.214
Styrke: 16
Carmen er ny på vejen
Mange tak for artiklen, Gunvor :-)

Absolut læseværdig, og ikke mindre den efterfølgende debat.
Carmen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-02-2012, 09:45   #3
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
God artikel med mange vinkler.

Dog efterlader sidste linje et indtryk af at man selv/eller BARE kan få en førtidspension, uanset hvad.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-02-2012, 10:20   #4
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
Fint for Henrik
Men den nye reform, gør at der skal være langt færre på fleks
Så kære Henrik burde se efter et deltids arbejde eller fuldtid
Så var det god historie

Men selvom Henrik havde fået en fp, så kan man jo bare vælge og sige den fra
Så varig er noget man selv bestemmer

Det giver et helt forkert billede af en på Fp
Hans sag ligner mere en som ligger til fleks og har hele tiden været det
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-02-2012, 10:32   #5
Risa
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2007
Indlæg: 1.216
Styrke: 19
Risa er rigtig godt på vej
Jeg studsede også længe over den artikel. Hvor ville de hen med den...? Men der er jo sjovt som diverse artikler, der underbygger behov for reformer er dukket op over de seneste måneder. Og ja, der gives et totalt forkert billed af ftp. Men det er nok en del af spinnet, øh, spillet, at ufuldstændinge oplysninger er med til at skabe bred politisk og vælger opbakning til (hårde?) reformer...

Risa er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Embedsmænds magt, kommunale som satslige phhmw Politik og Samfund 2 07-09-2013 13:32
Kommunens magt.. stolpesten Alt det andet 5 22-05-2012 07:57
Godt hun ikke har magt som hun har agt.... Trunten Politik og Samfund 14 13-09-2011 11:44
Principafgørelse: manglende RP forud for afgørelse en retlig mangel gunvor Den nyttige viden vi alle har 14 22-07-2011 10:48
2008 = al magt til arbejdsgiverne Stella Politik og Samfund 4 03-05-2008 12:13




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 06:33.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension