K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 29-03-2015, 16:02   #1
Essie
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2015
Indlæg: 1
Styrke: 0
Essie er ny på vejen
Ny her inde og flexjob 24 år.

Hej!

Sagen er den at jeg gerne vil søge om flexjob i min kommune.
Skal starte op hos psykolog her på tirsdag. Forhåbentligt får jeg min udredning "hurtigt" og bagefter tænker jeg søge flexjob (efter de 12 gange hos psykolog) skal nok gå der 12 gange mere efter det...

Jeg vil gerne være anonym, så vil ikke skrive for meget omkring mig selv. Men kan sige jeg nok fejler hen imod borderline, ptsd, angst, adhd, deppression. (fik afvide hos en psykiatriker) dog ville psykiatriker ikke "tage mig ind" når jeg ikke var villig til at tage medicin (skåret meget ud i pap).

Så derfor jeg skal til psykolog nu og ligesom få tingene på papir. Jeg er bange og rædselsslagen for at skulle igennem en lang kamp med kommunen. Står meget alene i mit liv og vil ikke kommunen skal tromle mig ned. Har utallige afbrudte udd. forsøg og mit liv som barn var så slemt jeg tror de fleste have begået selvmord for at slippe være i det, grunden til at jeg ikke gjorde var mine søskende. Der er så mange ting at jeg kunne skrive 20 bøger... Og ligemeget hvor positiv og ihærdigt jeg prøver så kan jeg ikke socialt/m. mine problemer komme igennem en uddannelse. Jeg har heller aldrig rigtigt arbejdet. Så tænker flexjob...Men kender intet til dette...

Hvilke papirer skal man have med?
Hvor langt tid kan søgning om flexjob tage?
Er der særlige regler når man kun er 24 år?

Fortæl gerne alt jeg skal vide når jeg skal igennem søgning om flexjob.
Er på bar bund og har ikke rigtigt nogen til at hjælpe mig.

Vil gerne være forberedt, når jeg fået på papir "hvad jeg fejler"...

p.s skriv gerne privat hvis jeg skal komme med mere private oplysninger. Da jeg helst ikke vil dele hele mit liv her på.

Tak fra hjertet for alle svar
Essie er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-03-2015, 16:17   #2
gisne
Har ikke tid til andet end K10
 
gisnes avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2012
Lokation: Horsens Komune
Indlæg: 2.113
Styrke: 15
gisne er ved at flytte ind på K10gisne er ved at flytte ind på K10
Tror du ska, starte med at læse denne: https://ast.dk/nyheder/nyheder/nyhed...-ankestyrelsen

Ikke for at tage modet fra dig, men så du ikke bliver overrasket hvis jobcenteret siger til dig at man ikke selv kan søge fleksjob.

Du behøver ikke i første omgang have noget med, men har du lægepapirer kan det spare tid at du har dem med, frem for at de selv skal i dhente dem.

Er du arbejdsprøvet?

Ellers skal du forvente at du bliver sendt ud i arbejdsprøvning for at jobcenteret kan se hvor stor/ lille din arbejdsevne er.

Jeg fik hurtig fleks, fra jeg ikke længere kunne pase mit arbejde til jeg blev bevilliget fleks fik der ca. 8 mdr, men ar hørt om nogle hvor det tager flere år.

Er du i kontakt med jobcenteret, eller skal du først til det nu?

Der er også denne at læse: http://www.fleks.nu/værd-vide-om-fleksjobordningen-0
__________________
Er på K10 pga fysisk arbejdsskade i ryg/skulder. Indstillet af rehabiliteringsteam til førtidspension uden ressourceforløb. Tilkendt førtidspension med virkning pr. 1. april 2014.
gisne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-03-2015, 17:37   #3
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
for at komme i fleks, skal alle muligheder for at få det bedere og derved større arbejdes evne være afprøvet, når psykologen siger medecin og du siger nej, er du stødt på 1 forhendring.
din alder, gør det heller ikke letter.

og sidst og ikke mindst, fleksjob får men fordi ens arbejdes evne er nedsat med mindst 50% ikke fordi ens dianoser er der

der er du slet ikke kommet til endnu, du skal først i arbejdes prøvning, mindst en, får din arbejdes evne er afprøvet

som du kan læse, er der langt igen
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-03-2015, 09:36   #4
iamforever
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 14-03 2010
Indlæg: 116
Styrke: 15
iamforever er ny på vejen
Din arbejdseven skal ikke være nedsat med mindst 50% før du kan bevilliges fleksjob, det står ikke skrevet nogen steder at du skal opfylde sådan en kriterie .

Du skal opfylde disse 2 punkter i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats:

Kapitel 13

Fleksjob m.v.
Visitation
§ 69. Jobcenteret sørger for, at personer under folkepensionsalderen, jf. § 1 a i lov om social pension, med varige og væsentlige begrænsninger i arbejdsevnen, jf. § 2, nr. 7, har mulighed for
1) ansættelse hos private eller offentlige arbejdsgivere i fleksjob efter § 70 eller
2) støtte til at fastholde beskæftigelsen i egen virksomhed efter § 70 g.

§ 70. Jobcenteret giver tilbud om fleksjob til personer, som ikke modtager førtidspension efter lov om social pension eller lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v., og som ikke kan opnå eller fastholde beskæftigelse på normale vilkår på arbejdsmarkedet.


Med hensyn til medicin så har du fuld lov til at sige nej men du kan også bede om en anden vurdering om den medicin beslutning psykiateren tog.

Fleksjob kan du sagtens få selv om du kun er 24 år, alderen er ingen hindring
iamforever er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-03-2015, 10:10   #5
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Held og lykke.
Håber ikke, du bliver opgivet og parkeret.
Måske der vil blive tænkt i uddannelsesplaner tilpasset dig.

gisne og jjsonn har gode og realistiske indspark.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-03-2015, 10:35   #6
iamforever
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 14-03 2010
Indlæg: 116
Styrke: 15
iamforever er ny på vejen
Essie >> Du kan også anmode din sagsbehandler om et ressourceforløb ikke vil være god ide og få forslaget forlagt kommunens rehabiliteringsteam, læs her : http://bm.dk/da/Beskaeftigelsesomraa...ceforloeb.aspx

I sådan et forløb kan du også blive arbejdsevneprøvet og når det er afklaret så har rehabiliteringsteamet større mulighed for at indstille dig til fleksjobs bevilling.

Som sagt, du skal ikke være nevøs for om din alder er i vejen for fleksjobs bevilling eller om det at du har sagt nej til en type medicin er en hindring for fleksjobs bevilling, det er op til dig selv om du føler medicinen er for stor en risiko for dig at indtage.

Der skal stå tydeligt i en afgørelse hvad der ligger til grund for en eventuel afvisning på fleksjobs bevilling, og hvis det er at du ikke er nok helbredsmæssigt udredt så skal der stå det og så skal kommunen beskrive hvad der mangler at blive belyst/udredt
iamforever er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-03-2015, 11:24   #7
Bodrum
Lever på K10
 
Bodrums avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2012
Lokation: Aarhus
Indlæg: 1.457
Styrke: 13
Bodrum er ny på vejen
Du kan søge fleksjob, ressourceforløb og få et afslag som kan påklages til Ankestyrelsen.
Du kan ikke kræve, at sagen forelægges rehab teamet. Men du kan stadig søge forskellige ydelser, som før reformen.


Du skal være afklaret for at kunne få fleksjob.
SÅ har du ikke været i arbejdsprøvning f.eks - så bliver det ikke nemt at få fleksjob.
Bodrum er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-03-2015, 14:17   #8
iamforever
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 14-03 2010
Indlæg: 116
Styrke: 15
iamforever er ny på vejen
Essie >>> Hvis du selv ønsker at søge fleksjobs bevilling kan du blot skrive en kort anmodning til kommunen om at der ønskes påbegyndt en sag om fleksjobs bevilling

Førtidspension kan ansøges på det foreliggende i henhold til pensionslovens § 17. En lignende bestemmelse findes ikke for revalidering eller fleksjob, men skal til trods herfor stadig behandles ved konkret ansøgning. Revalideringsansøgninger bliver som udgangspunkt altid behandlet, hvilket også bør gør sig gældende for fleksjob.

Et nej til at indstille, kan sidestilles med et afslag, og bør derfor følges op med en afgørelse og klagevejledning. Dette vil under alle omstændigheder være god forvaltningsskik og holde sig indenfor reglerne i forvaltningsloven


Læs her http://www.dukh.dk/viden-selvhjaelp/...guide-fleksjob

Der står på side 4:

Vær særlig opmærksom på
Alle har ret til at søge om visitation til fleksjob og få en skriftlig afgørelse.

Sagsbehandlingstiden
Der er ikke i lovgivningen en bestemmelse om, hvor længe kommunen må være om at afklare, om du kan visiteres til fleksjob.

Men af Retssikkerhedslovens bestemmelser fremgår det, at kommunen skal behandle ansøgninger så hurtigt som muligt og angive en forventet sagsbehandlingstid. Det er forskelligt fra sag til sag, hvad der skal til for at belyse arbejdsevnen, og derfor vil sagsbehandlingstiden variere.

Afgørelse ud fra de oplysninger, der er i sagen
Hvis du synes, at sagsbehandlingstiden trækker ud, og du mener, at din sag er veldokumenteret med lægeudtalelser og arbejdsprøvninger, så har du mulighed for at bede om en afgørelse på baggrund af de oplysninger, som allerede er i sagen.


Du kan afprøve om der er nok dokumentation i din sag hvis du ønsker dette.
iamforever er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-03-2015, 18:34   #9
pif
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 31-10 2010
Indlæg: 283
Styrke: 14
pif er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Essie Se meddelelser
Forhåbentligt får jeg min udredning "hurtigt" og bagefter tænker jeg søge flexjob (efter de 12 gange hos psykolog) skal nok gå der 12 gange mere efter det...
Som sådan er der ikke nogen "afklaring" i forhold til arbejdsmarkedet, i at få en udredning... efter en udredning følger en behandling, og med de diagnoser du oplyser, er det ikke noget man lige får overstået på kort tid.
Citat:
...kan sige jeg nok fejler hen imod borderline, ptsd, angst, adhd, deppression.
Citat:
...dog ville psykiatriker ikke "tage mig ind" når jeg ikke var villig til at tage medicin (skåret meget ud i pap).
Det handler om at det psykiatere er uddannet til er at give medicinsk behandling, og hvis man ikke ønsker det, så er det jo lidt som at gå til slagteren for at købe kage.
Citat:
Så derfor jeg skal til psykolog nu og ligesom få tingene på papir.
Citat:
Har utallige afbrudte udd. forsøg... Og ligemeget hvor positiv og ihærdigt jeg prøver så kan jeg ikke socialt/m. mine problemer komme igennem en uddannelse. Jeg har heller aldrig rigtigt arbejdet. Så tænker flexjob...Men kender intet til dette...
Man vil nok i første omgang forsøge at hjælpe dig til at komme igennem uddannelse, grundet din unge alder... der er flere hjælpeforanstaltninger end man selv lige regner med... fleksjob er nok ikke lige rundt om hjørnet, før man har afklaret, eventuelt igennem flere ressourceforløb (arbejdstræning og arbejdsevneafklaring) og grundet din alder kan det komme op på 3x5år (ikke for at gøre dig nervøs, men det er virkeligheden)
Citat:
Er der særlige regler når man kun er 24 år?
Hvis man kan tale om særlige regler fordi man er 24 år, er det at man skal regne med længere tid inden kommunen "opgiver" en i forhold til at stabilisere arbejdsevnen.
Citat:
Fortæl gerne alt jeg skal vide når jeg skal igennem søgning om flexjob.
Du skal forberede dig på en opslidende process.
Citat:
Vil gerne være forberedt, når jeg fået på papir "hvad jeg fejler"...
Hvad du fejler er i kommunens øjne fuldstændig underordnet, de vil i princippet kun vide hvor meget du kan, og om der kan gøres mere lægeligt for at du kan komme til at arbejde mere.

Citat:
Førtidspension kan ansøges på det foreliggende i henhold til pensionslovens § 17. En lignende bestemmelse findes ikke for revalidering eller fleksjob, men skal til trods herfor stadig behandles ved konkret ansøgning. Revalideringsansøgninger bliver som udgangspunkt altid behandlet, hvilket også bør gør sig gældende for fleksjob.

Et nej til at indstille, kan sidestilles med et afslag, og bør derfor følges op med en afgørelse og klagevejledning. Dette vil under alle omstændigheder være god forvaltningsskik og holde sig indenfor reglerne i forvaltningsloven
Rehabiliteringsteamet kan ikke afvige at indstille til pensionsnævnet, hvis man søger pension efter §17... men de kan vælge at indstille til afslag...
Således kommer pensionssager ALTID for pensionsnævnet ved pensionsansøgning efter §17

MEN i denne sag er vi på ingen måde i nærheden af noget der minder om pension !!!
Og derfor er det ikke noget der kan anbefales at søge.
pif er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-03-2015, 19:15   #10
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Essie >> Du kan også anmode din sagsbehandler om et ressourceforløb ikke vil være god ide og få forslaget forlagt kommunens rehabiliteringsteam, læs her : http://bm.dk/da/Beskaeftigelsesomraa...ceforloeb.aspx

Man kan ikke selv "kræve" sin sag forelagt rehabiliteringsnævnet.
Kun i tillfælde, hvor man selv søger en fp §17.2 kan det ske.

Kend spillereglerne inden du spiller - så kommer du længst..
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 16:12.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension