K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Rehabiliteringsteams og Rehabliteringsskema

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Rehabiliteringsteams og Rehabliteringsskema Her kan man stille spørgsmål om rehabiliteringsteams og rehabiliteringsskemaer dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 30-03-2015, 18:57   #1
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 15
Akvamarin er ny på vejen
Ny guide fra DUKH om rehabiliteringsplan og team

Jeg så idag at DUKH i februar har udgivet en lovguide om Rehabiliteringsplan og Rehabiliteringsteam.
http://www.dukh.dk/viden-selvhjaelp/...gsplan-og-team

En ting i den der er ny for mig, er at det faktisk er ens sagsbehandler eller dennes team på Jobcenteret, der træffer beslutning om det videre forløb på baggrund af rehabiliteringsteamets indstilling.
Jeg har altid troet det var en anden instans der traf beslutningen om fleksjob og ressourceforløb, ligesom pensionsteamet/pensionsnævnet træffer beslutning om førtidspension.
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-03-2015, 13:09   #2
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.726
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Ja, kære Akvamarin..

Let er det ikke og er heller ikke meningen at det skal være let.

De sidste par år har jeg også "troet" og ikke "vidst" hvad og hvordan lovgivningen skulle fortolkes i mange henseender.

I dette tilfælde bemærker jeg som du:

"Det er alene sagsbehandleren eller dennes afdeling*, som har kompetence til at træffe en endelig afgørelse i sagen. Såfremt sagsbehandleren ikke er enig i rehabiliteringsteamets indstilling, skal sagen foreligges teamet igen til revurdering, inden sagsbehandleren træffer den endelige afgørelse. Sagsbehandleren kan godt træffe en anden afgørelse end den, som rehabiliteringsteamet har indstillet til."

* "Hvem og hvordan en afgørelse træffes afhænger af den enkelte kommunes organisering. Som oftest vil det ikke være den enkelte sagsbehandler, men et afdelingsteam eller lignende, der træffer den endelige afgørelse."

Hvis jeg var ung og stod i den situation før mødet med Rehabiliteringsteamt, ville jeg stille følgende spørgsmål:

Den praktiserende læge er en primær spiller i min sociale sag. Denne er indgangen til alle tiltag og indgangen til sundhedssystemet.

Den praktiserende læge skal informeres af alle i det videre forløb.

Med din tilladelse.

Jeg skal kende navnet på min koordinerende sagsbehandler.

Jeg vil viden om denne er uddannet socialrådgiver.

Jeg vil kontrollere og sikre mig at den "koordinerende sagsbehandler" har den fulde viden om min diagnose.

(Her har vi set og hørt rystende beretninger om total mangel af viden om en given diagnose, som har været rystende!)

Jeg vil have svar på om "Sundhedskoordinatoren" er læge.

Jeg vil vide præcis, hvem i kommunen som træffer den endegyldige afgørelse.

Er det sagsbehandleren?

Er det et bagvedliggende kommunalt pensionsnævn?

Er det Jobkonsulenter i Jobcenteret der træffer den endegyldige afgørelse?

Hvis ikke ens "Koordinerende sagsbehandler" under forberedelsen af ens sag og under møderne ved forberedelse af den "Forberedende del" af Rehabiliteringsplanen klart har indikeret eksempelvis at der arbejdes hen imod en førtidspension iht § 18, hvad så?

Hvis ikke hovedpersonen skal have den fulde viden om alt, i sin alvorlige sociale sag, hvem skulle så?

"Rehabiliteringsteamets opgave er at drøfte din sag sammen med dig."

Her oplever vi desværre at beslutningen, indstillingen kun bliver overbragt hurtigt og så ud af klappen og vente eller må rykke for en skriftlig indstilling.

"Din kommune har pligt til at rådgive dig om dine muligheder, rettigheder og pligter."

Ja, det er korrekt!

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 01-04-2015, 15:58   #3
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
phhmw

Kan se, der er informationer, du kan ønske dig, men som du ikke har krav på.

Man agerer med en kommune og ikke med enkeltpersoner.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 17:49.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension