K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 27-03-2015, 12:55   #1
Ptsdangst
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 27-03 2015
Indlæg: 13
Styrke: 10
Ptsdangst er ny på vejen
Støttekontaktperson

Hej alle!
Jeg er 42 år og har været på konthj. i nogle år. Jeg har haft angst og ptsd i mange år. Mit liv er et helvede efterhånden. Har været i behandling i 2-3 år hos en psykiater. Min sagsbehandler ringede til mig og sagde at jeg kan ikke få en mentor men en støttekontaktperson fra en eller anden social halløj. Er der nogen der ved hvor jeg er på vej hen og hvad der skal ske fremover? Mit eget ønske er at få tildelt førtidspension så jeg kan blive fri for alle de bekymringer og al den stres og pres jeg få i det her system. Jeg vil gerne live uden også at tænke på kommunen oven i købet.
Ptsdangst er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-03-2015, 13:54   #2
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 15
Akvamarin er ny på vejen
Hvis du ikke allerede har gjort det, så søg aktindsigt. I din sag må der stå noget om hvorfor kommunen har valgt at tilbyde dig en støttekontaktperson.

.................................................. ...

Har du fået noget på skrift om at du tildeles en støttekontaktperson efter Servicelovens § 85 ?

Her kan du læse lidt om hvad forskellen er på en mentor og en støttekontaktperson. Jeg har med rød skrift fremhævet formålet med en støttekontatkperson.

Citat:
Snitfladen mellem serviceloven og mentor efter
beskæftigelseslovgivningen

Det er vigtigt at holde fast i, at formålet med mentorordningen
i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats er at
understøtte borgeren i at opnå eller fastholde deltagelse
i tilbud i rettet mod beskæftigelse eller uddannelse.
Til sammenligning er det overordnede formål med
indsatserne efter serviceloven at forbedre mulighederne
for den enkeltes livsudfoldelse, herunder at forbedre den
enkeltes sociale og personlige funktionsevne.
En anden væsentlig forskel på støtte efter Servicelovens
§ 85 og mentorordningen er, at den socialpædagogiske
støtte kun ydes til borgere med betydelig funktionsnedsættelse.
Derudover er der ofte tale om længerevarende
aftaler til borgere, der har behov for støtte efter serviceloven,
mens mentorstøtte efter beskæftigelsesloven
bevilges i max. 6 måneder ad gangen.

fra Håndbog om etablering, opkvalificering og vedligeholdelse af mentorkorps i beskæftigelsesindsatsen side 12-13

Sidst redigeret af Akvamarin; 27-03-2015 kl. 14:14. Årsag: Tilføjet det som står efter ...............
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-03-2015, 14:12   #3
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Du kan jo altid selv søge pension efter § 17.1 eller 17.2
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-03-2015, 14:16   #4
Ptsdangst
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 27-03 2015
Indlæg: 13
Styrke: 10
Ptsdangst er ny på vejen
Akvamarin støttekontaktperson

Hej Akvamarin!
Og tak for hurtig svar. Min sgsbh sagde at for at afklare mit forløb skulle hun få bevilget en mentor til mig men fordi de ikke kunne finde nogen der har erfaring indenfor mine sygdomme fik hun bevilget mig en støttekontaktperson som har erfaring indenfor angst og ptsd. Min tilstand er så skidt at jeg ikke engang kan gå ud af døren.Jeg har hverken overskud til at undersøge noget eller har spurgt kommunen om hvor jeg stå henne med min sag. Jeg ved ikke engang hvad det vil sige at afklare forløbet hos hende. Jeg ved heller ikke hvordan man søger aktindsigt og hvad det skal hjælpe. Kan og vil du fortælle mig om alt det?
Ptsdangst er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-03-2015, 14:19   #5
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 15
Akvamarin er ny på vejen
ja jeg tænker også en ansøgning om førtidspension er noget du skal overveje.

For når de tildeler dig en støttekontaktperson istedet for en mentor, tænker de ikke det vil nytte noget at give dig en beskæftigelsesmæssig indsats.

Citat:
Oprindeligt indsendt af Ptsdangst Se meddelelser
Hej Akvamarin!
Og tak for hurtig svar. Min sgsbh sagde at for at afklare mit forløb skulle hun få bevilget en mentor til mig men fordi de ikke kunne finde nogen der har erfaring indenfor mine sygdomme fik hun bevilget mig en støttekontaktperson som har erfaring indenfor angst og ptsd. Min tilstand er så skidt at jeg ikke engang kan gå ud af døren.Jeg har hverken overskud til at undersøge noget eller har spurgt kommunen om hvor jeg stå henne med min sag. Jeg ved ikke engang hvad det vil sige at afklare forløbet hos hende. Jeg ved heller ikke hvordan man søger aktindsigt og hvad det skal hjælpe. Kan og vil du fortælle mig om alt det?
Vi her på K10 vil hjælpe og støtte dig det vi kan. Men du har sandsynligvis brug for en ,der fysisk kan sidde sammen med dig og undersøger tingene. En som sidder ved siden af dig og sammen med dig læser papirerne i din sag.
Og det er netop det støttekontaktperson kan til forskel fra lang distance hjælp over nettet. Så godt du får sådan en støtteperson.

Super at kommunen har fundet dig en som præcis har erfaring inden for dine sygdomme.
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-03-2015, 15:00   #6
Ptsdangst
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 27-03 2015
Indlæg: 13
Styrke: 10
Ptsdangst er ny på vejen
Jeg tør ikke rigtigt søge selv for der er nogen der sagde til mig at jeg høj sandsyndligt får afslag og hvis jeg gør det så kan jeg aldrig få fp. Jeg ved ikke meget :-)
Ptsdangst er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-03-2015, 15:05   #7
gisne
Har ikke tid til andet end K10
 
gisnes avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2012
Lokation: Horsens Komune
Indlæg: 2.113
Styrke: 15
gisne er ved at flytte ind på K10gisne er ved at flytte ind på K10
Det passer ikke at hvis man søger selv og får afslag, kan man aldrig få FP.
__________________
Er på K10 pga fysisk arbejdsskade i ryg/skulder. Indstillet af rehabiliteringsteam til førtidspension uden ressourceforløb. Tilkendt førtidspension med virkning pr. 1. april 2014.
gisne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-03-2015, 19:32   #8
Mr x
Hjemmevant på K10
 
Mr xs avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-05 2010
Indlæg: 216
Styrke: 14
Mr x er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Ptsdangst Se meddelelser
Hej alle!
Jeg er 42 år og har været på konthj. i nogle år. Jeg har haft angst og ptsd i mange år. Mit liv er et helvede efterhånden. Har været i behandling i 2-3 år hos en psykiater. Min sagsbehandler ringede til mig og sagde at jeg kan ikke få en mentor men en støttekontaktperson fra en eller anden social halløj. Er der nogen der ved hvor jeg er på vej hen og hvad der skal ske fremover? Mit eget ønske er at få tildelt førtidspension så jeg kan blive fri for alle de bekymringer og al den stres og pres jeg få i det her system. Jeg vil gerne live uden også at tænke på kommunen oven i købet.
Jeg syntes det er fint, at din sagsbehandler foreslår, at du kan søge om en SKP (støttekontaktperson) til at hjælpe dig, for sagsbehandleren vil sikkert dig det bedste. (Er overbevidst om at min sagsbehandler, ville mig det bedste)

Jeg har selv haft en SKP person i 3 år, og det har gjort at jeg kunne læsse frustrationer af på hende, fremfor det gik ud over min familie. Det har været en stor hjælp for mig, at jeg kunne snakke med min SKP om mine problemer og være min bisidder når jeg var til udrednings møde omkring min sagsbehandling til Flex/ftp.

Min SKP refererede til, at hun havde kørt flere sager imod kommunen sammen med borgeren og en del sager var vundet til borgerens fordel.

Ser jeg tilbage på tiden med SKP, tror jeg faktisk det har været et trumfkort at have skriftlige udtagelser fra SKP (godkendt ved gennemlæsning først) i min sag/udredning.
For jeg tror der er mere vægt i SKP´s ord overfor kommunen, end i mit eget skrevne udsagn, for så kan sagsbehandler konkludere, at det jeg selv har skrevet i tidens løb, ikke er det pure opspind, når nu jeg har inviteret SKP ind i mit hjem 2-3 gange om måneden og SKP bekræfter mine ord og kommer med egne vurderinger.

De sidste 2 år af de 3 år udredningen stod på, havde jeg sideløbende konsultationer ved psykiater.

Jeg blev indstillet til ftp og den blev bevilget straks for 4 år siden. Både psykiater og SKP ophørte ret kort efter jeg havde fået hjælp til at søge TAE og bevilget.

Dejligt er det at være sluppet af med den økonomiske stress udredningsperioden var, men jeg har stadig ikke lært at håndtere det store tab, "at være uden arbejde" / "sat udenfor døren" i mange menneskers syn og ikke mindst mit eget selvsyn.

FTP er en dans på roser, der er dælme mange torne der gør nas.

Jeg syntes du skal tage kontakt til SKP og spørge til tavshedspligt, så du kan få reduceret din angst og komme videre i dit liv.

Mvh. Mr x
Mr x er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-04-2015, 09:15   #9
Ptsdangst
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 27-03 2015
Indlæg: 13
Styrke: 10
Ptsdangst er ny på vejen
Hej igen. I dag har jeg fået en journaloversigt. ""Min sagsbehandler vurdering: pgl har det meget dårligt og vurderes ikke at kunne deltage beskæftigelsesfremmende tiltag. Pgl ønsker fp men som udgangspunkt ses der ikke at være forsøgt nok ift helbred og beskæftigelse/udvikling til at pgl er i den målgruppe."" Og jeg er visiteret til målgruppen aktivitetsparat. I journalen har jeg læst at psykiateren skriver til kommunen at pgls tilstand ikke forventes at bedres. Så, hvad synes I? Synes I stadig at jeg selv skal søge fp eller vente?
Ptsdangst er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-04-2015, 10:59   #10
Kisser1
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 11-01 2010
Indlæg: 200
Styrke: 15
Kisser1 er ny på vejen
I psyk. udtalelse

skal der stå at det vil være kontraindicerende eller forværrende, hvis man sender dig ud i erhvervsafklarende forløb.
Ellers kan man ikke komme uden om det.

Alle behandlingsmuligheder skal være udtømt.

Som SB skriver, er du ikke afklaret nok i forhold til FT.
Kisser1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 18:36.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension