K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 12-10-2013, 11:15   #1
Contanie
Ikke aktiv pga inaktiv mailadresse
 
Contanies avatar
 
Tilmeldingsdato: 03-09 2012
Indlæg: 55
Styrke: 12
Contanie er ny på vejen
Dilemma/skole

Der er det her indlæg fra i går af en socialrådgiverstuderende, som søger FP'ere til sit projekt.
Der er nogle meget konkrete svar på, hvordan os på pension efter 03 nu er stillet og hvor pensionen kan fratages og der i stedet gives flex ned til 1 eller 2 timer ugentligt.

Jeg ved jo godt alt det her, men det lykkes mig for det meste, at fortrænge det i hverdagen, fordi jeg er meget, meget glad for den skole, som jeg går på.
Tør ikke, at fortælle hvad for en slags... men kun at det er en form for specialskole.
Lige nu går jeg til konkret undervisning 1 gang om ugen.
Møder lidt over 9, drikker kaffe, snakker med de andre og ryger en smøg, før undervisningen.
Den varer 1 1/2 time og så spiser vi sammen.
Bagefter har vi igen 1 times undervisning.
Oven i kan man så komme og lave det man har gang i og lyst til 2 gange om ugen uden lærer og hvor vi også spiser sammen den ene af gangene (og nu k a n det jo gå hen og blive til en hel del timer)

Der er forskellige hold og de er meget små.
Efter sommerferien var vi 7 som begyndte på mit nuværende hold, men siden har vi aldrig været fuldtallige og som regel er vi 2-4 styks hver gang.
Der bliver taget meget hensyn til os og vi kan altid gå ud for at ryge osv.
Vi kan også få hjælp til små praktiske ting, som vi ikke kan eller tør selv... fx at ringe til kommunen eller andre offentlige myndigheder.


Efterårsferien er lige begyndt og ligeså mine katastrofetanker om min færden.
Denne skole er guld værd for mig, for der kan jeg få udløb for nogle af mine interesser og komme ud og deltage socialt.
Dilemmaet er lige nu enormt for mig, for jeg slides mellem at holde helt op med at gå der, så jeg er nogenlunde sikker på, at beholde min FP og derved samtidig miste det største indhold i min hverdag.

Jeg ved godt, at nok ingen kan sige, hvordan kommunerne vil gøre eller hvordan de vil forholde sig til specialskoler.
Tror, at jeg har brug for at komme ud med, hvor trængt jeg er og hvor svært det er at vælge
Contanie er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-10-2013, 16:53   #2
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
hvis kommunen ved du går på denne skole og med program som du beskriver
så skal du bare forsætte
samt jeg kan ikke se at det som du laver, kan omformuleres til arbejdsevne

samt der er også en opholdsteder, hvor man kan komme og lave forskellige ting
her skal man heller ikke frygte noget

der hvor jeg ikke skulle nyde noget, er ved ordinær skolegang som HF og så videre
da det netop peger på arbejdsmarkedet. helt almindelig undervisning i mange timer ad gangen
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-10-2013, 16:54   #3
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Nu må man heller ikke glemme, at nogle førtidspensionister mægtig gerne vil prøve sig selv af, hvorfor jeg som bare vil fortælle, at er du under 40 år, så må du også gerne komme på et ressourceforløb (du beholder pensionen under forløbet!). Men på ressourceforløbet bliver der taget rigtig godt hånd om dig, netop så du får prøvet nogle ting af, UDEN at det koster dig din førtidspension.
Det er bare et tilbud, man kan takke ja, takke nej, prøve det af - eller stoppe det igen undervejs.
Du vil på ressourceforløbet for førtidspensionister, komme på hold med ligesindede og det bliver yderst skånsomt og HELT i dit eget tempo.....
Vil bare nævne muligheden, såfremt du ikke lige har tænkt over det....

Der findes jo nok NOGEN, som kan have god glæde af et sådan forløb, og MÅSKE ville kunne rykke sig mod enten et job med løntilskud specielt for førtidspensionister, eller for nogen, måske et fleksjob....

Jeg søgte jo selv om et ressourceforløb, men fik afslag fordi jeg er over 40 år, og i øvrigt ikke har nogen diagnoser der kan forenes med en bedring af tilstanden, og på sigt mulig arbejdsevne.....ej heller i fleksjob. Så afslaget var måske berettiget hvis jeg tænker nærmere over det. Men jeg blev skuffet alligevel.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-10-2013, 00:09   #4
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Contanie Se meddelelser
, fordi jeg er meget, meget glad for den skole, som jeg går på.
Tør ikke, at fortælle hvad for en slags... men kun at det er en form for specialskole.
Selvom du ikke fortæller hvilken slags skole der er tale om, så synes jeg ikke det lyder som noget, der umiddelbart kan sidestilles med arb.markedet, eller det "almindelige" uddannelsessystem.
Og derfor mener jeg ikke, at du har noget at frygte.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-10-2013, 09:53   #5
Contanie
Ikke aktiv pga inaktiv mailadresse
 
Contanies avatar
 
Tilmeldingsdato: 03-09 2012
Indlæg: 55
Styrke: 12
Contanie er ny på vejen
Tak for jeres beroligende svar

MTVRV1.

Det du skriver, lyder fornuftigt og det er reelt kommunen, som står for denne form for undervisning. En vistnok så kaldt 'skal §'.

helenekr.

Jeg forstår godt din skuffelse, når du nu gerne ville prøve et forløb.
Dog. Jeg er ikke så sikker på, at disse forløb kun er en gave.
Jeg er også over 40 år og fik også tilkendt FP, fordi der ikke er nogen arbejdsevne tilbage og tilstanden kronisk uden yderligere behandlingsmæssige tiltag.
Så lige efter bogen og jeg orker ikke og kan ikke hverken ressourceforløb eller flex.

Vovse

Jeg håber inderligt, at du har ret.

Der står i loven om specialundervisning, at det er kompenserende undervisning, hvor man kan få undervisning og specialpædagogisk støtte.
Netop sådan det foregår på skolen.
Jeg føler 'bare', at nettet strammes med den nye reform.
Hvad der måske fremadrettet vil ske også på dette område, men forhåbentlig er det bare mine katastrofetanker
Contanie er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
I fleksjob - må jeg gå i skole? janden Spørgsmål ang fleksjob 5 02-04-2013 08:31
kørelærer/skole/kort nille60 Alt det andet 4 20-03-2011 01:37
kofoeds Skole paw thomsen Den nyttige viden vi alle har 2 18-03-2009 18:08




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 15:50.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension