K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 27-10-2012, 15:19   #1
Drezz
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 21-10 2011
Indlæg: 19
Styrke: 13
Drezz er ny på vejen
Tilbagebetaling af sygedagpenge. (HJÆLP)

Øv øv og atter øv.

Jeg har idag motaget et brev fra min sagsbehandler i min kommune. Der står jo en hel masse, men pointen idet hele er, at min sagsbehandler kræver, at jeg betaler mine sygedagpenge tilbage fra d. 19 september og til nu.

Jeg har hele tiden fået af vide at mine sygedagpenge udløber d. 30 nov, men han mener ikke jeg er syg, fordi jeg har været okay frisk til den sidste samtale, og at jeg har deltaget i et smertehåndterings forløb i kommunen, hvor jeg ikke har deltaget aktivt, da jeg kunne side på en stol, måtte ligge på et bord, fra jeg kom til jeg gik hjem.
Jeg kunne ikke deltage aktivt, pga af mine smerter, og der skriver min SB. at jeg bare lå på et bord og kiggede op i loftet, og hvis jeg blev spurgt om noget svaret jeg kort på spørsmålet, og jeg var ikke med i timerne. Jeg måtte gå hjem efter højst en time, da jeg var så fuld af smerter, at jeg ikke kunne holde det ud.
Men det er så det han (min SB) begrunder med, at jeg skal betale mine sygedagpenge tilbage.

Jeg vil selvfølgelig lave en klage over det. Men jeg tror bare desværre ikke at, det vil hjælpe på noget.
Min sagsbehandler har skrevet, at jeg IKKE syg. Der står i brevet, at jeg bare kan søge kontanthjælp.
JEG KAN IKKE FÅ KONTANTHJÆLP. Min mand tjener for meget, og jeg er gift og har eget hus. Så den er helt udelukket.

Der er så bare noget jeg ikke forstår.
Hvorfor har jeg så en del journaler hvor der står hvad jeg fejler, og det det ikke kan blive bedre med mig.
Hvorfor har jeg fået handicap skilt til bil, fordi jeg ikke kan gå særligt langt. Men der skriver han at jeg sagtens kan gå en hel time. Jeg ved så ikke lige hvor han har det fra. Det står overhoved ikke nogen steder.

Nogen af Jer der har en god ide til hvad jeg skal skrive i min klage, og skal det kun være til min SB. eller skal det også være til ankenævnet.
Venlig hilsen Drezz.
Drezz er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-10-2012, 16:24   #2
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
kender ikke så meget til om du skal betale tibage eller ej
det er jeg hæfter mig ved er at din sagsbehandler ikke mener du er syg
og at du laver "skuespil" omsat til dansk i følge deres vurdering.

så du må lige stoppe op en gang og kigge alle dine lægepapir i gennem
for der er godt nok langt i mellem at din sagsbehandler ikke mener du er syg
og så det forløb du har været i gennem. hvor du dårligt kan klare en time.
hvis du ikke kan klare mere må dine lægepapir også være meget tydelige
omkring din funktionsevne. at det er stærkt nedsat og du dårligt kan klare almindelig daglig ting
.
ved ikke hvad du fejler eller kender noget til dine smerter.
men hvis en sagsbehandler kan gå ind og direkte sige du ikke er syg.
så må der alså mangle noget i dine lægepapir og det kunne foreksempel være en større udredning af din funktionsevne.
samt det skal være fra speciallæger som er eksperter på det område du har problemer

det hjælper intet med et par journaler og især ikke hvis disse kommer fra din egen praktiserende læge. han eller hun er kommunen stort set ligeglad med
da en praktiserende læge netop ikke er speciallæge.

husk sygedagpenge kun er for en kort periode
om du kan modtage kontanthjælpe eller ej, det skal kommunen ikke tage hensyn til

Sidst redigeret af MTVRV1; 27-10-2012 kl. 16:28.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-10-2012, 16:27   #3
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Du skal bede om aktindsigt samt bede om at få det tilbagebetalingskrav skriftligt..

Der skal stå en ankefrist, samt hvem du skal anke til i det tilbagebetalingskrav.

Hvis du ikke har fået noget skriftligt, er det måske bare tomme trusler.

Dernæst sørger du for at gå til din læge og taler med ham om det, så du er forberedt hvis der bliver bedt om en lægeerklæring.
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-10-2012, 17:39   #4
tumnus
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 07-03 2007
Indlæg: 696
Styrke: 18
tumnus er ny på vejen
Har heller ikke forstand på om de må det, men synes der er noget med at man skal have lavet/opdateret ressuorceprofil og varsles i god tid, hvis de stopper ens dagpenge
tumnus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-10-2012, 18:57   #5
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Drezz Se meddelelser
Øv øv og atter øv.

Jeg har idag motaget et brev fra min sagsbehandler i min kommune. Der står jo en hel masse, men pointen idet hele er, at min sagsbehandler kræver, at jeg betaler mine sygedagpenge tilbage fra d. 19 september og til nu.

Jeg har hele tiden fået af vide at mine sygedagpenge udløber d. 30 nov, men han mener ikke jeg er syg, fordi jeg har været okay frisk til den sidste samtale, og at jeg har deltaget i et smertehåndterings forløb i kommunen, hvor jeg ikke har deltaget aktivt, da jeg kunne side på en stol, måtte ligge på et bord, fra jeg kom til jeg gik hjem.
Jeg kunne ikke deltage aktivt, pga af mine smerter, og der skriver min SB. at jeg bare lå på et bord og kiggede op i loftet, og hvis jeg blev spurgt om noget svaret jeg kort på spørsmålet, og jeg var ikke med i timerne. Jeg måtte gå hjem efter højst en time, da jeg var så fuld af smerter, at jeg ikke kunne holde det ud.
Men det er så det han (min SB) begrunder med, at jeg skal betale mine sygedagpenge tilbage.

Jeg vil selvfølgelig lave en klage over det. Men jeg tror bare desværre ikke at, det vil hjælpe på noget.
Min sagsbehandler har skrevet, at jeg IKKE syg. Der står i brevet, at jeg bare kan søge kontanthjælp.
JEG KAN IKKE FÅ KONTANTHJÆLP. Min mand tjener for meget, og jeg er gift og har eget hus. Så den er helt udelukket.

Der er så bare noget jeg ikke forstår.
Hvorfor har jeg så en del journaler hvor der står hvad jeg fejler, og det det ikke kan blive bedre med mig.
Hvorfor har jeg fået handicap skilt til bil, fordi jeg ikke kan gå særligt langt. Men der skriver han at jeg sagtens kan gå en hel time. Jeg ved så ikke lige hvor han har det fra. Det står overhoved ikke nogen steder.

Nogen af Jer der har en god ide til hvad jeg skal skrive i min klage, og skal det kun være til min SB. eller skal det også være til ankenævnet.
Venlig hilsen Drezz.
Hej Drezz,

Du har jo også en anden tråd kørende omkring dit sdp. stop, husker den ikke lige her, men kan godt se akut problemet.

Det kan være typisk for en kommune/sagsbehandler at ytre stop af sdp. undervejs, f.eks hvis man ikke har været tilrådig i forbindelse med deres opsøg af kontakt eller lign.

Det du skal gøre er at tage det som en partshøring i evt. stop og besvar reelt i forhold til dig og din sag du har jo ikke noget at skjule. Du må skrive at du såvidt det har været dig muligt har forsøgt at deltage i de afprøvninger/aktiveringer kommunen har forestillet dig. Ligeledes har du mødt til de møder du har været indkaldt til da dette jo er et krav fra kommunens side. Det er jo klart at man gør hvad man kan!!

Du må stille dig uforstående overfor kommunens "postulat". Du skal i dit svar til dem uddybe hvorfor du lå på de bord under afprøvning og hvor du handlede som du gjorde. Forklar dig bedst muligt og bed dem om at kontakte dig for evt. yderligere.

Men hvad f... bilder de sig ind!!!
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.

Sidst redigeret af Enteneller; 27-10-2012 kl. 19:05.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-10-2012, 21:19   #6
Drezz
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 21-10 2011
Indlæg: 19
Styrke: 13
Drezz er ny på vejen
Ja jeg har en anden tråd her, men jeg vidste ikke om jeg skulle køre videre på denne, eller om jeg skulle lave en ny. Jeg valgte at lave en ny.

Jeg har været på Gråsten Gigthospital her i sommeres, og til andre special læger, jeg er syg, men ifølge ham SB. fejler jeg intet.

jeg har fået det på skrift, at han har lukket mine sygedagpenge idag. Så jeg ved ikke lige hvad mere jeg skal have på skrift.
men der er mange ting jeg ikke helt forstår, bla. han skriver at han kan ikke tage sig af, at jeg har lavet en klage til ham d. 10 oktober, da han har lukket for mine dagpenge d. 19 september. Men jeg forstå så bare ikke helt, hvorfor han kan skrive en hel masse om det møde jeg havde med ham, d. 9 oktober, det vil han gerne referager til, men ikke min klage fra d. 10 og d. 19 oktober. fordi han skriver at det ikke er relevant, fordi mine sygedagpenger er udløbet, og jeg skal betale dem tilbage.

Han har så heller ikke sat nogen § i det brev, kun at han skriver jeg ikke er berettigede til at få sygedagpenge mere, og jeg kan bare søge kontanthjælp, (det står der) hvad han godt ved jeg ikke kan.
Der står i brevet at jeg har 4 uger til at klage i.
Drezz er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-10-2012, 22:45   #7
Mølgaard
Hvor skulle jeg ellers være
 
Mølgaards avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-09 2007
Lokation: Almind, Kolding
Indlæg: 161
Blog Indlæg: 103
Styrke: 17
Mølgaard er ny på vejen
Hej drezz

Vi kender hinanden fra syg i Sønderjylland på fb

Jeg tænker lidt om det er den samme sagsbehandler som jeg havde. Han synes hellere ikke jeg var syg, selv om alle læge osv skrev andet.

Den sagsbehandler jeg havde blev fyret...
__________________
Vh Maj-Brit M. Nielsen
Skriver i Blogs

Førtidspensionist d. 1/4-13
Mølgaard er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-10-2012, 22:46   #8
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Drezz Se meddelelser

Han har så heller ikke sat nogen § i det brev, kun at han skriver jeg ikke er berettigede til at få sygedagpenge mere, og jeg kan bare søge kontanthjælp, (det står der) hvad han godt ved jeg ikke kan.
Der står i brevet at jeg har 4 uger til at klage i.
Nu kender jeg slet ikke din sag. Lyder som om det er en afgørelse, du har fået og ikke et partshøringsbrev, nu hvor du skriver der står, at du har 4 uger til at klage....

Fik du slet ikke nogen "forvarsel" i forvejen med f.eks. akter i forbindelse med, om de overvejer stop af sygedagpenge? (det hedder partshøring - og de SKAL aflevere akter, dvs. lægeoplysninger og andet som de lægger til grund for den evt. stop på ydelsen).

Hvis nej, så bør du nævne det i en klage, at du ikke mener at have fået nogen partshøring og derfor ikke ved, hvad de (f.eks. lægedokumentation) har lagt til grund for netop stop af ydelsen. (også selvom han oplyser dig mundtligt, at lægen ikke mener, du fejler noget).

Altså, det kan du bruge til at klage:

1. Klage over manglende partshøring.

2. Klage over manglende henvisning til lov og paragraf, de træffer afgørelse på

3. Argumenter hvorfor du selv mener, at du fortsat skal have sygedagpengene. Evt. vedlægge lægeoplysninger, der fortæller det, at du fejler noget osv...

Hvis du ikke fejler noget, så ja, så får du ikke sygedagpenge forlænget. Som en af de andre har skrevet, er sygedagpenge kun er kortvarig ydelse.
Selvom du mener, du nok ikke får dem forlænget, synes jeg da, det kunne være interessant at klage over de ovenstående - i hvert fald de 2 første punkter - for det er yderst dårlig sagsbehandling... Bare så de kan lære det.

Og aflever ikke klagen til sagsbehandleren! Bare aflevere den i skranken og få en kvittering på, at de har modtaget den.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-10-2012, 23:19   #9
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Drezz Se meddelelser
, bla. han skriver at han kan ikke tage sig af, at jeg har lavet en klage til ham d. 10 oktober, da han har lukket for mine dagpenge d. 19 september. Men jeg forstå så bare ikke helt, hvorfor han kan skrive en hel masse om det møde jeg havde med ham, d. 9 oktober, det vil han gerne referager til, men ikke min klage fra d. 10 og d. 19 oktober.
Har du klaget til din sagsbehandler?

Hvis der er noget vedr. din sagsbehandler som du er utilfreds med skal du, som det mindste, klage til jobcenterchefen, altså til sb's overordnede.

Når/hvis man klager til jobcenterchefen skal det fremgå tydeligt, at det er en klage, da den ellers lander på sb's skrivebord, og den skulle jo gerne "lidt højere op".
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-10-2012, 13:49   #10
Drezz
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 21-10 2011
Indlæg: 19
Styrke: 13
Drezz er ny på vejen
Hey Mølgaard.
Jo vi kender hinanden inde på FB.
Ja jeg ved jo ikke om du har haft den samme som jeg har nu. Men min SB han er jurist og har arbejdet i beskæftigelsankenævnet i syddanmark. Så han går 100% ind i loven i kommunen, og ikke for borgeren.

Han skriver at han ikke vil komentere den klage jeg skrev til ham d. 10 oktober. da den ikke er relevant mere, for mine sygedagpenge er stoppet d. 19 sep. Det står der i brevet.
Jeg har klaget til den øverste chef i kommunen og borgmesteren i min kommune, men der har jeg heller ikke hørt noget fra.

Jeg har modtaget en partshøring, men igen der står intet om at mine sygedagpenge ophøre d. 19 sep.
Jeg har en del lægepapir fra div. special læger. Jeg er syg og jeg fejler en del.
Men min SB skriver at, jeg spiller på min sygedom.

På torsdag tager jeg på biblioteket i min kommune, og få noget gratis advokat hjælp. Jeg kan slet ikke overskue den her situation.
Drezz er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Tilbagebetaling Andersen75 Dit og Dat 2 16-09-2013 17:02
HJÆLP!PFA Erhversevnetab, sygedagpenge og nu kontanthjælp labyranten HJÆLP!! Anja-10 Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 41 26-06-2013 09:05
regler for tilbagebetaling af §34 østerbro Alt det andet 12 08-05-2012 13:23
Tilbagebetaling af fleksydelsesbidrag sannemus Spørgsmål ang fleksjob 6 21-10-2011 21:57
Hvordan er reglerne med tilbagebetaling af sygedagpenge ?? Marolle Alt det andet 10 16-04-2009 08:52




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 18:57.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension