K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 18-08-2014, 12:32   #1
Purple
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 05-05 2014
Indlæg: 31
Styrke: 11
Purple er ny på vejen
Hvor meget "skal der til" for at få fleksjob?

Hejsa!

Jeg har min tråd herinde til spørgsmål omkring de ting der vedrører min egen sag, som jeg nok snart kommer til at skulle køre, desværre.

Det er dog sådan, at jeg snakkede med min læge i dag, som fortalte mig, at det var stort set umuligt at få fleks - specielt med min alder.

Ikke at han ikke mener jeg bør få den, men mere at jeg virkelig skal være forberedt på, at det bliver meget meget svært - måske umuligt.

Men.. så er det jeg tænker...

Hvor meget skal der til for at få fleksjob?

Er der nogen herinde der har lyst til at fortælle deres historie kort, - hvad der gør de enten har fået afslag - eller har fået det tilkendt?

Jeg har 2 speciallæger der mener jeg bør få det, så det er ikke bare fordi jeg selv mener, at "det bør jeg få" - jeg har nogle læger der mener det samme..

Håber på lidt input fra jer, som desværre lige som jeg, også er i systemet, og måske har været det gennem længere tid, og derfor har fået et personligt kendskab til det på godt og ondt..
Purple er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-08-2014, 12:40   #2
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Det er hvad kommunen mener om lige præcis din arbejdsevne, der tæller.
Dine speciallæger har forhåbentlig deres kompetencer andre steder.
Men absolut positivt at høre andres historier.
Læs om de generelle betingelser om fleksjob på fx borger.dk
https://www.borger.dk/Sider/Fleksjob.aspx

Der ligger også et større skriv på DUKH.dk plus på diverse andre sites.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-08-2014, 13:09   #3
Lund30
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-04 2013
Indlæg: 44
Styrke: 12
Lund30 er ny på vejen
Der gik 13 år før jeg blev godkendt til fleksjob, jeg er 36 år nu. I den periode var jeg i diverse arbejdsprøvninger jeg blev sendt til forskellige speciallæger,psykiater og psykologer. Det var nogle lange hård år både fysisk og psykisk der skete først noget da jeg kom på smerteklinikken efter der gik det stærkt.

Jeg har nu været godkendt til fleksjob i 10 mdr, men har stadig ikke fundet noget arbejde så nu er jeg lige startet en 2 mdr praktik op uden der er en chance for at få job der bagefter, så jeg er ikke lige blevet lykkeligere af at få fleksjob

Men held og lykke til dig
Lund30 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-08-2014, 13:12   #4
sortepigen
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 19-02 2014
Lokation: Guldborgsund
Indlæg: 945
Styrke: 11
sortepigen er rigtig godt på vej
Hej
jeg havde været syg i ca. 3 år før jeg fik tilkendt fleks med en arbejdsevne på 1 time 3 gange om ugen. med massive skånebehov.

kommunen var ligeglade med hvad læger sagde, de har bevilget fleks pga. min arbejdsevne, som blev afklaret vha. .arbejdsprøvning, i mit tilfælde 1 på 3 mdr.

det handler altså om din arbejdsevne, og om din sygdom er erklæret stationær, og uden flere behandlingsmuligheder, før fleks kan komme på tale.
det er kommunen som afklarer din arbejdsevne. læger kan ikke afklare arbejdsevne og ikke udtale sig om arbejdsevne, altså kan de ikke sige til dig at de tror fleks er aktuelt for dig. kommunen ignorerer disse lægelige udtalelser.
det er udelukkende kommunen som bestemmer hvilke sociale ydelser vi har ret til .

dette er skrevet med baggrund i egne erfaringer, håber det var brugbart.
held og lykke med din sag.
vh sortepigen
sortepigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-08-2014, 14:13   #5
gisne
Har ikke tid til andet end K10
 
gisnes avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2012
Lokation: Horsens Komune
Indlæg: 2.113
Styrke: 15
gisne er ved at flytte ind på K10gisne er ved at flytte ind på K10
Jeg blev bevilliget fleks efter ca. 6 mdr, fra første gang jeg havde kontakt med jobcenteret. Havde en enkelt arbejdsprøvning på den arbejdsplads jeg allerede var ansat på
__________________
Er på K10 pga fysisk arbejdsskade i ryg/skulder. Indstillet af rehabiliteringsteam til førtidspension uden ressourceforløb. Tilkendt førtidspension med virkning pr. 1. april 2014.
gisne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-08-2014, 14:17   #6
Purple
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 05-05 2014
Indlæg: 31
Styrke: 11
Purple er ny på vejen
Det er rigtig godt at høre lidt fra jer alle, - bare så man får lidt fornemmelse af hvad det er jeg kan/bør forvente mig.

Er der nogle af jer der vil fortælle, hvad det er der har gjort, at i har fået fleks?
Purple er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-08-2014, 15:18   #7
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
mange går i flere år uden job, har været på kursus med en der aldrig havde været i job ledig i syv år.

alle de job jeg har haft har jeg fået ved uopfodret ansøninger
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-08-2014, 14:06   #8
iamforever
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 14-03 2010
Indlæg: 116
Styrke: 15
iamforever er ny på vejen
Smile

Hej Purple

I henhold til kapitel 13 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats skal du opfylder disse 2 betingelser § 69 stk. 1 og § 70 stk.1 som siger:

1. En person med varige og væsentlige begrænsninger i arbejdsevnen.

2. En person som ikke kan opnå eller fastholde beskæftigelse på normale vilkår på arbejdsmarkedet.


Disse betingelser har givet både borgere, kommuner og socialrådgiver kraftige hovedpiner igennem årene da der ingen steder står præcis hvad varige og væsentlige begrænsninger i arbejdsevnen er for en størrelse.

Men efter en ny EU dom og højesterets dom er der kommet en del mere klarhed i hvert ifald i mine øjne på disse 2 betingelser.

I henhold til handicapkonventionen som Danmark har tiltrådt både i FN og EU så skal ordet/begrebet handicap forstås på denne måde at:
det omfatter en tilstand, der er forårsaget af en lægeligt diagnosticeret helbredelig eller uhelbredelig sygdom, når denne sygdom medfører en begrænsning som følge af bl.a. fysiske, mentale eller psykiske skader, som i samspil med forskellige barrierer kan hindre den berørte person i fuldt og effektivt at deltage i arbejdslivet på lige fod med andre arbejdstagere, og denne begrænsning er af lang varighed. Karakteren af de foranstaltninger, som arbejdsgiveren skal træffe, er ikke afgørende for, om en persons helbredstilstand skal anses for omfattet af dette begreb.

Det vil sige at hvis du bare har 1 lægelige diagnosticeret sygedom som har hindret dig i fuldt og effektivt at deltage i arbejdslivet på lige fod med andre arbejdstagere, og denne begrænsning er af lang varighed er nok til at du høre indenunder begrebet handicap.

Og da en handicappet ikke mere fuldt og effektivt kan deltage i arbejdslivet på lige fod med andre arbejdstagere, og denne begrænsning er af lang varighed så er det det samme som de 2 betingelser i kapitel 13 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats:

1. En person med varige og væsentlige begrænsninger i arbejdsevnen.
(lægeligt diagnosticeret helbredelig eller uhelbredelig sygdom, når denne sygdom medfører en begrænsning som gør at du ikke mere fuldt og effektivt kan deltage i arbejdslivet på lige fod med andre arbejdstagere)

2. En person som ikke kan opnå eller fastholde beskæftigelse på normale vilkår på arbejdsmarkedet.
(ikke mere fuldt og effektivt kan deltage i arbejdslivet på lige fod med andre arbejdstagere)


Det vil være i strid med handicapkonventionen, beskæftigelsesdirektivet og forskelsbehandlingsloven at nægte en person der opfylder handicapbegrebet retten til at forsørge sig selv under fleksjobs reglerne, når netop disse dikter at Danmark skal sikker sig at en handicappet har samme mulighed og vilkår for beskæftigelse som en ikke handicappet har.

Konsekvensen af disse 2 domme er at alle som lige nu er fleksjobs bevilliget høre inden under begrebet handicap.

Hvis du på grund af sygedom ikke vil kunne magte at blive fleksjobs bevilliget så skal der udstedes en førtidspension til dig det er slået fast ved en rets dom.

Mvh
Iamforever

Sidst redigeret af iamforever; 21-08-2014 kl. 17:53. Årsag: Tilføjelse
iamforever er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-08-2014, 15:15   #9
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
jeg misforstod dit spørgsmål, jeg fik fleks fordi mine rynkel billeder viste mange skader både i ryg og skulder.

det gav en hurtig praktik og da de efter 3 mdr, sagde de gerne ansætte mig, hvis der kom en hurtig blev et fleksjob, fik jeg det uden vider.

Men mine læge papir var i orden, pga. det var en arbejdes skade.

men det ligger 9 år tilbage og jeg er sikker på det er blevet meget sværer, min mand har været i systemet i 3 år, han har fået en nerve sygedom, der gør, at han har betændelse i sine muskler, han har været i 3 arbejdes prøvninger og på reva, de mener, at hans arbejdes evne er på under 2 timer ugeligt, alligevel sidder han stadig fast i systemet på kh

Han bliver sat til, at prøve alt muligt i håb om det giver større arbejdes evne, varmts vand svømning, gymastik, smerteklinik, fys og nu skal han til at prøve noget skåne gymastik, fordi en kommunal læge, tror det måske kan hjælpe efter et år eller 2, vi lever af min løn.
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 06:01.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension