K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 22-12-2011, 11:59   #1
Twingo
Ikke aktiv pga ikke aktiv mailadresse
 
Tilmeldingsdato: 22-12 2011
Indlæg: 6
Styrke: 0
Twingo er ny på vejen
Operation eller ikke operation... det er spørgsmålet.

Hej med jer.

Jeg er fleksjobber og har arbejdet i en del år som dette. Nu har jeg fået en ny skade. (Slidskade)

Pga. den ny skade går jeg sygemeldt. Jeg har været hos en masse læger som ikke vidste hvad de skulle gøre med den nye skade, samt de kunne ikke stille en sikker diagnose.

Nu har jeg så fået en diagnose og har mødt en læge/kirurg som mener at kunne lave mig så god som ny. Dette indebærer en operation, som ifølge lægen skulle være simpel og som regel har et godt resultat.

Det skal lige siges, at den nye skade ikke indebærer smerter i hvile.

Da jeg er tilknyttet en smerteklinik, er det kommet overlægen på klinikken for øre, at jeg evt. skulle have foretaget en operation.
Han fortalte mig, at det virkelig skulle være absolut nødvendigt, såfremt jeg skulle skæres i. Da jeg er smertepatient, med nervesmerter, kunne selv simplet kirurgiske indgreb tilfører yderligere smerte. (Kroniske)

Dette havde han oplevet før med nogle af sine andre patienter.

Da jeg fortalte dette til kirurgen, som ville operere mig, kunne han ikke helt forstå hvorfor det skulle være et problem; "Det er jo bare et lille simpelt indgreb".

Jeg fortalte så overlægen på smerteklinikken om kirurgens svar på det, og overlægen fortalte mig, at det var fordi kirurgen ikke havde forstand på kroniske smertepatienter med nerveskader.

Yderligere var overlægen så venlig, at udfærdige et brev, hvori der står hvilke risici der kan være, ved at udføre selv små kirurgiske indgreb på kroniske smertepatienter med nerveskader, samt dokumentation for det.
Det var noget med centralnervesystemet og noget med at patienter med nerveskader kan reagere ekstremt anderledes end andre ved selv simpel kirurgi.

Nu er jeg sgu' ærlig talt kommet i tvivl om den operation. Jeg har virkelig mange smerter i forvejen og har bestemt ikke lyst til at få yderligere smerter.

Jeg har ikke smerter af den nye skade i hvile, men der skal ikke meget til før de kommer.

Nu kommer jeg så til mig spørgsmål; Må jeg sige nej tak til operationen? Altså kommer kommunen efter mig med bål og brand? Der er jo en øget risiko (ifølge overlægen o.m.a.) for at jeg kan få yderligere smerter... og så i et nyt sted på kroppen. Jeg har lægelig udtalelse i baghånden.

Er det tilladt at takke nej til en operation, når der er øget risiko for at det kan gå galt?

Mange hilsner
Twingo

Sidst redigeret af Twingo; 22-12-2011 kl. 12:08.
Twingo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-12-2011, 12:47   #2
Andersine85
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-04 2010
Indlæg: 1.200
Blog Indlæg: 36
Styrke: 16
Andersine85 er ny på vejen
Tja godt spørgsmål... Der er jo to læger, med hver deres ekspertise, der siger hver deres ting... og hvem skal kommunen så vælge at stole på?
Der er ingen tvivl om, at det kan blive et problem, hvis din arbejdsevne bliver forværret, men jeg har ikke rigtigt et bud på, hvilken vej din kommune vil hælde i det tilfælde, eller hvis det kom så langt som til en klage, hvilken vej BAN så ville hælde...

Indtil videre tror jeg du skal tænke over, hvad du selv synes - hvor mange begrænsninger sætter de nye smerter for dig ift. det daglige liv, vejet op imod et måske værre, måske bedre...
__________________
Er uddannet socialrådgiver, har arbejdet 3 år med sygedagpenge, men er lige skiftet til kontanthjælp match 2 og 3 og er altså, derfor, på den anden side at skrivebordet end de fleste herinde

Min lille hverdagsblog: http://www.k10.dk/blog.php?u=4874
Andersine85 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-12-2011, 14:17   #3
tumnus
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 07-03 2007
Indlæg: 696
Styrke: 18
tumnus er ny på vejen
Jeg ville tænke mig om inden en evt. operation

Jeg blev fejlopereret i foden for 17 år siden og fik skåret nogle nerver over. Har derfor udviklet kroniske neuropatiske smerter i foden - som førte til tilkendelse af fleksjob

Jeg kom til skade med min ryg for 2½ år siden. Har udviklet neuropatiske smerter i ryggen og min smertelæge er helt sikker på at det er blevet så slemt som det er fordi jeg i forvejen havde neuropatiske smerter.

Jeg vil for fremtiden tænke mig om, hvis jeg skal have en ikke nødvendig operation
tumnus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-12-2011, 17:43   #4
puttenu
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-10 2009
Alder: 57
Indlæg: 28
Styrke: 15
puttenu er ny på vejen
Åh det løber mig koldt ned af ryggen, jeg er nemlig i nogenlunde samme situation, og jeg var ikke klar over at det kunne forværer nervesmerter at blive opereret.
Jeg vil ihvertig fald have en mere dybte gående samtale med min kirug, så tak fordi du deler dine bekrymringer med os.
I dit tilfælde, tja det er svært at sige,men hvis du kan undværer indgrebet, så gør det, det er ikke op til kommunen
det er din beslutning,din krop..basta
held og lykke, knus her fra
puttenu
puttenu er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-12-2011, 18:15   #5
Carmen
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 29-07 2010
Lokation: København
Indlæg: 2.214
Styrke: 16
Carmen er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Twingo Se meddelelser
Er det tilladt at takke nej til en operation, når der er øget risiko for at det kan gå galt?
Jeg mener helt bestemt, at svaret er JA!

...har nu ledt i min "K10-mappe" med §-noter, mente jeg havde noteret det, men kan desværre ikke finde det... så håber derfor, at en anden kommer på banen med den korrekte tekst!

Overlægen på smerteklinikken er experten på området, ikke kirurgen, og tilmed et sympatisk menneske, der gør sig den ulejlighed at fælde risici ned på skrift.

Ham ville jeg lytte overordentlig meget til...
Carmen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-12-2011, 18:37   #6
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.735
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Læs følgende tråd igennem....

Kære Twingo

http://www.k10.dk/showthread.php?t=20477

er det ryggen?

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 22-12-2011, 19:49   #7
Carmen
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 29-07 2010
Lokation: København
Indlæg: 2.214
Styrke: 16
Carmen er ny på vejen
Tak, Peter :-)
Carmen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-12-2011, 22:35   #8
Ricky M.
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2011
Indlæg: 1.608
Styrke: 14
Ricky M. er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Twingo Se meddelelser
Hej med jer.

Jeg er fleksjobber og har arbejdet i en del år som dette. Nu har jeg fået en ny skade. (Slidskade)

Pga. den ny skade går jeg sygemeldt. Jeg har været hos en masse læger som ikke vidste hvad de skulle gøre med den nye skade, samt de kunne ikke stille en sikker diagnose.

Nu har jeg så fået en diagnose og har mødt en læge/kirurg som mener at kunne lave mig så god som ny. Dette indebærer en operation, som ifølge lægen skulle være simpel og som regel har et godt resultat.

Det skal lige siges, at den nye skade ikke indebærer smerter i hvile.

Da jeg er tilknyttet en smerteklinik, er det kommet overlægen på klinikken for øre, at jeg evt. skulle have foretaget en operation.
Han fortalte mig, at det virkelig skulle være absolut nødvendigt, såfremt jeg skulle skæres i. Da jeg er smertepatient, med nervesmerter, kunne selv simplet kirurgiske indgreb tilfører yderligere smerte. (Kroniske)

Dette havde han oplevet før med nogle af sine andre patienter.

Da jeg fortalte dette til kirurgen, som ville operere mig, kunne han ikke helt forstå hvorfor det skulle være et problem; "Det er jo bare et lille simpelt indgreb".

Jeg fortalte så overlægen på smerteklinikken om kirurgens svar på det, og overlægen fortalte mig, at det var fordi kirurgen ikke havde forstand på kroniske smertepatienter med nerveskader.

Yderligere var overlægen så venlig, at udfærdige et brev, hvori der står hvilke risici der kan være, ved at udføre selv små kirurgiske indgreb på kroniske smertepatienter med nerveskader, samt dokumentation for det.
Det var noget med centralnervesystemet og noget med at patienter med nerveskader kan reagere ekstremt anderledes end andre ved selv simpel kirurgi.

Nu er jeg sgu' ærlig talt kommet i tvivl om den operation. Jeg har virkelig mange smerter i forvejen og har bestemt ikke lyst til at få yderligere smerter.

Jeg har ikke smerter af den nye skade i hvile, men der skal ikke meget til før de kommer.

Nu kommer jeg så til mig spørgsmål; Må jeg sige nej tak til operationen? Altså kommer kommunen efter mig med bål og brand? Der er jo en øget risiko (ifølge overlægen o.m.a.) for at jeg kan få yderligere smerter... og så i et nyt sted på kroppen. Jeg har lægelig udtalelse i baghånden.

Er det tilladt at takke nej til en operation, når der er øget risiko for at det kan gå galt?

Mange hilsner
Twingo
Du kan sige nej til en operation, hvor der røget risiko for fejl og/eller liv/førlighed.

Jeg tillader mig at indsætte et anonymiseret afsnit jeg skrev i en klage til en kommune i går, netop det med operation skal/skal ikke:

Den operation som er forslået til **** sigter kun på forbedring af livskvaliteten og den indebærer betydelige risikoer for **** førlighed. Dette er tidligere oplyst sagsbehandler per mail omkring d. 22/07-2011.
Jeg skal her også henlede opmærksomheden på ankestyrelsens princip afgørelse nr. P-26-04 der i konklusionen siger: ”… ankestyrelsen lagde endvidere vægt på, at operationer altid er forbundet med en vis risiko, og at selv et velfungerende kunstigt knæled kunne forventes at medføre en del gener og skånehensyn.”

Herunder også princip afgørelse nr.: p-1-03 der klart siger at: ” Kommunen havde således ikke været berettiget til at give afslag på påbegyndelse af sag om førtidspension med henvisning til den nævnte behandling.” – ” Ankestyrelsen havde herved lagt vægt på, at den samlede helbredstilstand medførte, at erhvervsevnen måtte anses for nedsat til det ubetydelige.”

Disse princip afgørelser viser med al tydelighed at der ikke skal foretages en vurdering fra kommunens side i forhold til arbejdsevne, når det klare sigte og det mulige forventede af en operation alene er på livskvalitets forbedrende vilkår, samt at operationer der medfører stor risiko for liv eller førlighed ej heller må indgå i vurderinger på behandlingsmuligheder.


Forresten så endte disse citater, plus resten af klagen med at jeg fik et opkald i morges fra borgeren sagsbehandler, at de da ikke kunne finde på sådan noget, på trods af at de gentagne gange (og det er på skrift) havde "truet" med at et nej kunne betyde luk af sygedagpenge
__________________
Ricky
Privat Socialrådgiver
www.privatraadgiver.com
Husk, jeg fortæller kun hvordan loven tit bliver tolket ude i kommunerne, udfra min erfaring som tidligere myndigheds-sagsbehandler i en stor kommune i DK
Ricky M. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-12-2011, 23:15   #9
Twingo
Ikke aktiv pga ikke aktiv mailadresse
 
Tilmeldingsdato: 22-12 2011
Indlæg: 6
Styrke: 0
Twingo er ny på vejen
Hej igen.

Tusinde tak for jeres hurtige svar.

Det er et væmmeligt dilemma at stå i. Dog er der ikke risiko for mit liv ved denne operation, men som overlægen på smerteklinikken sagde: "Der er en betydelig øget risiko for at udvikle yderligere smerter".

Som sagt, så er mit liv heldigvis ikke i fare ved denne operation, men tanken om at skulle risikere yderligere smerter tiltaler mig bestemt ikke.

Jeg vil også mene at Carmen har ret i, at det er overlægen på smerteklinikken som er eksperten. Kirurgen kigger kun på den ene (nye) skade og vurdere hvad han kan gøre ved den. Han har sikkert ikke sat sig ind i patienter med neuropatiske smerter. Han er jo ikke smertelæge.

Puttenu : Jeg kan godt forstå at det løber dig koldt ned at ryggen. Man har bestemt ikke lyst til at udvikle yderligere smerter, hvis det på nogen måde kan undgåes. Hvis du har lyst eller har brug for det, vil jeg meget gerne sende dig det som overlægen skrev, samt dokumentationen. Den kirurg som du skal tale med, ved sikkert ikke mere om neuropatiske smerter, end "min" kirurg. Sig til hvis jeg kan hjælpe.

Phhmw : Nej det er ikke ryggen som plager mig, men venstre underarm. Den hæver op og musklerne bliver utrolig hårde ved selv små belastninger. Det gør sygeligt ondt, når det sker!

Mit dilemma er jo, at jeg skal vælge om jeg vil bruge venstre arm mindst muligt og derved undgå disse smerter. Eller om jeg vil lade mig operere og risikere at få smerter i armen døgnet rundt.
Twingo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-12-2011, 23:18   #10
Ricky M.
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2011
Indlæg: 1.608
Styrke: 14
Ricky M. er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Twingo Se meddelelser
Hej igen.

Tusinde tak for jeres hurtige svar.

Det er et væmmeligt dilemma at stå i. Dog er der ikke risiko for mit liv ved denne operation, men som overlægen på smerteklinikken sagde: "Der er en betydelig øget risiko for at udvikle yderligere smerter".

Som sagt, så er mit liv heldigvis ikke i fare ved denne operation, men tanken om at skulle risikere yderligere smerter tiltaler mig bestemt ikke.

Jeg vil også mene at Carmen har ret i, at det er overlægen på smerteklinikken som er eksperten. Kirurgen kigger kun på den ene (nye) skade og vurdere hvad han kan gøre ved den. Han har sikkert ikke sat sig ind i patienter med neuropatiske smerter. Han er jo ikke smertelæge.

Puttenu : Jeg kan godt forstå at det løber dig koldt ned at ryggen. Man har bestemt ikke lyst til at udvikle yderligere smerter, hvis det på nogen måde kan undgåes. Hvis du har lyst eller har brug for det, vil jeg meget gerne sende dig det som overlægen skrev, samt dokumentationen. Den kirurg som du skal tale med, ved sikkert ikke mere om neuropatiske smerter, end "min" kirurg. Sig til hvis jeg kan hjælpe.

Phhmw : Nej det er ikke ryggen som plager mig, men venstre underarm. Den hæver op og musklerne bliver utrolig hårde ved selv små belastninger. Det gør sygeligt ondt, når det sker!

Mit dilemma er jo, at jeg skal vælge om jeg vil bruge venstre arm mindst muligt og derved undgå disse smerter. Eller om jeg vil lade mig operere og risikere at få smerter i armen døgnet rundt.
Hvis der er risiko for at du får endnu flere smerter så er det lig med færlighed, i den principafgørelse...
__________________
Ricky
Privat Socialrådgiver
www.privatraadgiver.com
Husk, jeg fortæller kun hvordan loven tit bliver tolket ude i kommunerne, udfra min erfaring som tidligere myndigheds-sagsbehandler i en stor kommune i DK
Ricky M. er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Operation X på tv2 Ricky M. Politik og Samfund 31 01-12-2011 09:04
tilbudsportalen-(operation-X) cyberstorm Et godt link! 1 29-11-2011 13:08
Hjælp til operation efter operation? Camille Hjælpemidler til handicappede 5 18-07-2010 22:25
Operation X - på vandvognen Pyt Det er da strengt ! 9 10-10-2008 18:49
Genoptræning/operation phhmw Den nyttige viden vi alle har 0 23-08-2008 16:31




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 00:34.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension