K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 09-02-2017, 11:52   #1
Marina123
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-03 2016
Lokation: Kastrup
Indlæg: 61
Styrke: 9
Marina123 er ny på vejen
Spørgsmål fra rehabiliteringsteamet.

Efter 2 1/2 år i ressourceforløb har min SB nu færdiggjort papirerne i min sag, og jeg skal til møde med teamet sidst på måneden.
Målet er førtidspension.
Hvilke spørgsmål kan jeg forvente at få?
Ved godt i ikke kan svare mig præcist, men hvad blev i evt. spurgt om, og er afgørelsen mon allerede truffet på forhånd?
Jeg er begyndt at mærke nervøsiteten.
Marina123 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-02-2017, 12:10   #2
vasen
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-05 2014
Indlæg: 1.105
Blog Indlæg: 1
Styrke: 11
vasen er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Marina123 Se meddelelser
Efter 2 1/2 år i ressourceforløb har min SB nu færdiggjort papirerne i min sag, og jeg skal til møde med teamet sidst på måneden.
Målet er førtidspension.
Hvilke spørgsmål kan jeg forvente at få?
Ved godt i ikke kan svare mig præcist, men hvad blev i evt. spurgt om, og er afgørelsen mon allerede truffet på forhånd?
Jeg er begyndt at mærke nervøsiteten.
Det er lukket land, men forbered dig på, at de ikke spørger dig om noget som helst, da de oftest har vurderet din sag før du træder over dørtærsklen.

Omvendt er du heldig, at de spørger til din egen mening, så svar så ærligt og præcist som muligt.
Hvis de finder nålen i høstakken, så tilbagevis det med så gode argumenter som muligt.
Som jeg har læst her og andetsteds er der meget forskel fra kommune til kommune og fra deltagere til deltagere.
I København er der flere aktører, og de personer en møder kan være helt andre for en anden.
Tag for guds skyld en partsrepræsentant med, og optag mødet.
vasen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-02-2017, 12:30   #3
Marina123
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-03 2016
Lokation: Kastrup
Indlæg: 61
Styrke: 9
Marina123 er ny på vejen
Jeg har læst lidt om partsrepræsentant, og det koster vist penge. Det har jeg desværre ikke økonomisk overskud til.
Jeg er heller ikke i fagforening, men jeg har måske mulighed for at have bisidder med.
Ja, jeg vil optage mødet.
Det vil nok være det med at argumentere og tilbagevise, der vil være det sværeste for mig.
Marina123 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-02-2017, 12:37   #4
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
En bisidder kan jo også være et familiemedlem eller en god ven

Hvis man ikke har adgang til en "prof" bisidder, så er det bedre at have en anden med, end ingen.

Mange har oplevet at kommunen opførte sig bedre når der var bisidder med. Også selvom bisidder ikke var fra en fagforening
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-02-2017, 12:53   #5
vasen
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-05 2014
Indlæg: 1.105
Blog Indlæg: 1
Styrke: 11
vasen er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Marina123 Se meddelelser
Jeg har læst lidt om partsrepræsentant, og det koster vist penge. Det har jeg desværre ikke økonomisk overskud til.
Jeg er heller ikke i fagforening, men jeg har måske mulighed for at have bisidder med.
Ja, jeg vil optage mødet.
Det vil nok være det med at argumentere og tilbagevise, der vil være det sværeste for mig.
Nej der tager du heldigvis fejl.

Enhver kan være partsrepræsentant.

Det kræver din og partsrepræsentantens underskrift, hvor i begge giver tilladelse til, at partrepræsentanten får fuld indsigt i din sag.
I praksis betyder det, at alt hvad kommunen sender til dig også sendes til P. rep
Jeg fik gratis hjælp af en patientforening, og jeg var ikke engang medlem.

Hvis du ikke kan finde en forening, som kan træde til kan du evt. melde dig ind i en forening og betale for et medlemsskab, hvis den du finder kun træder til hvis man er medlem.
Hvis du i din familie eller dine venner har en person som du har tillid til, så gør brug af denne.

Det ville jo være absurd, hvis man ikke kan bruge hvem som helst, når kommunerne ikke selv kræver autorisation.
Der kræves ikke en bestemt uddannelse, men for din egen skyld, så forsøg at finde en som har lidt styr på lovgivningen.

Sidst redigeret af vasen; 09-02-2017 kl. 12:57.
vasen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-02-2017, 13:06   #6
job
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2014
Indlæg: 209
Styrke: 10
job er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Marina123 Se meddelelser
Efter 2 1/2 år i ressourceforløb har min SB nu færdiggjort papirerne i min sag, og jeg skal til møde med teamet sidst på måneden.
Målet er førtidspension.
Hvilke spørgsmål kan jeg forvente at få?
Ved godt i ikke kan svare mig præcist, men hvad blev i evt. spurgt om, og er afgørelsen mon allerede truffet på forhånd?
Jeg er begyndt at mærke nervøsiteten.
Jeg var til møde med rehabiliteringsteamet for snart 2 år siden og blev egentlig ikke spurgt om noget.

Mødelederen spurgte dog, efter en mindre præsentationsrunde, om jeg havde noget at sige, hvortil jeg svarede at jeg gennem en lang årrække, på trods af skader og sygdomme, havde prøvet alt for at bibeholde en tilknytning til arbejdsmarkedet og at jeg nu var kommet dertil hvor en førtidspension var den eneste og bedste løsning for mig.

Det var teamet sådan set enig med mig i og mødelederen sagde så at de ville indstille mig til førtidspension. Jeg fik i øvrigt ros for min udfyldelse af det forberedende skema, som jeg stort set havde udfyldt uden hjælp fra min sagsbehandler. Jeg havde i skemaet svaret GRUNDIGT på de forskellige spørgsmål og sørget for at lukke alle huller som kunne pege i en anden retning end førtidspension og ikke mindst at henvise til lægelige oplysninger når dette var muligt.

Mit bedste råd til dig vil være, at du skal forberede dig godt og grundigt. Hvis muligt skal du ligesom mig lukke alle huller ved udfyldelse af det forberedende skema, da det efter min mening vil minimere antal spørgsmål til mødet.

Jeg blev under hele mit 2-årige sygdomsforløb rådgivet og guidet af socialrådgiver som blev stillet til rådighed af mit forsikringsselskab.
job er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-02-2017, 13:10   #7
vasen
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-05 2014
Indlæg: 1.105
Blog Indlæg: 1
Styrke: 11
vasen er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Marina123 Se meddelelser
Jeg har læst lidt om partsrepræsentant, og det koster vist penge. Det har jeg desværre ikke økonomisk overskud til.
Jeg er heller ikke i fagforening, men jeg har måske mulighed for at have bisidder med.
Ja, jeg vil optage mødet.
Det vil nok være det med at argumentere og tilbagevise, der vil være det sværeste for mig.
Lige en tilføjelse vedr. partsrepræsentant.
desværre forhindrer min hjerne mig i, at linke til hjemmesider m.m. har førsøgt utallige gange, men det vil ikke sidde fat i min dumme hjerne.

Men jeg har netop googlet og fandt nemt DUKH side, og her står det sort på hvidt.
Der er altid nogle undtagleser, men som hovedregel er det som jeg beskrev.

Og selvfølgelig kan man hyre en som skal have penge, f.eks advokater eller private socialrådgivere.

Sidst redigeret af vasen; 09-02-2017 kl. 13:13.
vasen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-02-2017, 16:13   #8
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Jeg har været med som bisidder nogle gange, og efter en præsentationsrunde har de spurgt ind til nogle punkter for at få dem helt afklaret. Det er bare at svare så godt man kan, da det gælder om at de netop forstår alt det man har været igennem som fremgår at de papirer de har fået tilsendt.

Hvis der er noget du ikke selv synes fremgår godt nok i ressourceprofilen, kan du også selv forklare nærmere.

Min oplevelse var at det foregik i en god tone alt sammen.

Som bisidder har man taleret hvis de ønsker at spørge om noget og det er ok med den der er til mødet.

En bisidder kan være familie, ven/veninde eller fra en patientforening osv.
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-02-2017, 17:46   #9
Marina123
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-03 2016
Lokation: Kastrup
Indlæg: 61
Styrke: 9
Marina123 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af MistyMiss Se meddelelser
En bisidder kan jo også være et familiemedlem eller en god ven

Hvis man ikke har adgang til en "prof" bisidder, så er det bedre at have en anden med, end ingen.

Mange har oplevet at kommunen opførte sig bedre når der var bisidder med. Også selvom bisidder ikke var fra en fagforening
Ja, jeg må tage min datter med, hun har i det mindste hukommelsen

Citat:
Oprindeligt indsendt af job Se meddelelser
Jeg var til møde med rehabiliteringsteamet for snart 2 år siden og blev egentlig ikke spurgt om noget.

Mødelederen spurgte dog, efter en mindre præsentationsrunde, om jeg havde noget at sige, hvortil jeg svarede at jeg gennem en lang årrække, på trods af skader og sygdomme, havde prøvet alt for at bibeholde en tilknytning til arbejdsmarkedet og at jeg nu var kommet dertil hvor en førtidspension var den eneste og bedste løsning for mig.

Det var teamet sådan set enig med mig i og mødelederen sagde så at de ville indstille mig til førtidspension. Jeg fik i øvrigt ros for min udfyldelse af det forberedende skema, som jeg stort set havde udfyldt uden hjælp fra min sagsbehandler. Jeg havde i skemaet svaret GRUNDIGT på de forskellige spørgsmål og sørget for at lukke alle huller som kunne pege i en anden retning end førtidspension og ikke mindst at henvise til lægelige oplysninger når dette var muligt.

Mit bedste råd til dig vil være, at du skal forberede dig godt og grundigt. Hvis muligt skal du ligesom mig lukke alle huller ved udfyldelse af det forberedende skema, da det efter min mening vil minimere antal spørgsmål til mødet.

Jeg blev under hele mit 2-årige sygdomsforløb rådgivet og guidet af socialrådgiver som blev stillet til rådighed af mit forsikringsselskab.
Tak for det gode råd, håber også jeg styrer udenom for mange spørgsmål.
Det er min SB der har lavet langt det meste af mit skema, jeg har naturligvis haft det til gennemlæsning nogle gange. Så skemaet er forlængst ordnet. Men ja, jeg må tage mig tid til god forberedelse.
Jeg læser, at mødet godt kan være med nogle mindre behagelige spørgsmål, også selvom teamet har besluttet sig for at indstille til FP.

Citat:
Oprindeligt indsendt af vasen Se meddelelser
Lige en tilføjelse vedr. partsrepræsentant.
desværre forhindrer min hjerne mig i, at linke til hjemmesider m.m. har førsøgt utallige gange, men det vil ikke sidde fat i min dumme hjerne.

Men jeg har netop googlet og fandt nemt DUKH side, og her står det sort på hvidt.
Der er altid nogle undtagleser, men som hovedregel er det som jeg beskrev.

Og selvfølgelig kan man hyre en som skal have penge, f.eks advokater eller private socialrådgivere.
Jeg har endnu ikke lært at sætte links ind, så er vi to
Det må jeg ligge få set på.

Citat:
Oprindeligt indsendt af Pip Se meddelelser
Jeg har været med som bisidder nogle gange, og efter en præsentationsrunde har de spurgt ind til nogle punkter for at få dem helt afklaret. Det er bare at svare så godt man kan, da det gælder om at de netop forstår alt det man har været igennem som fremgår at de papirer de har fået tilsendt.

Hvis der er noget du ikke selv synes fremgår godt nok i ressourceprofilen, kan du også selv forklare nærmere.

Min oplevelse var at det foregik i en god tone alt sammen.

Som bisidder har man taleret hvis de ønsker at spørge om noget og det er ok med den der er til mødet.

En bisidder kan være familie, ven/veninde eller fra en patientforening osv.
Øj øj, sådan håber jeg det går.
Nogen gange skal jeg måske ikke læse så meget. Synes det fremgår, at nogen har en rigtig grim oplevelse, selvom de indstilles.
Men forberedelse må være vejen frem.

Jeg tager min datter med, hun ved på nærmeste hold hvordan det står til med mig.
Marina123 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-02-2017, 18:19   #10
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Marina123 Se meddelelser
Øj øj, sådan håber jeg det går.
Nogen gange skal jeg måske ikke læse så meget. Synes det fremgår, at nogen har en rigtig grim oplevelse, selvom de indstilles.
Men forberedelse må være vejen frem.

Jeg tager min datter med, hun ved på nærmeste hold hvordan det står til med mig.
Kan sige at jeg også havde lignende oplevelse
De præsenterede sig selv, en af dem var ordfører (så det ikke blev for rodet). Så tog de en kort runde hvor de stillede opfølgende spørgsmål. Roste mig for at have et realistisk sygdomsbillede. (altså at jeg var god til at sætte ord på mine problematikker den slags )
Jeg havde en ven med som bisidder, men det var mest for at have en med jeg var tryg ved. Jeg kender loven bedre end han gør :P
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 01:22.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension