K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Skal kommuner ikke overholde loven?

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Skal kommuner ikke overholde loven? En af vores bruger phhmw føre en sej og lang kamp for at få gjort noget ved at kommunerne ikke overholder Retssikkerhedsloven § 3 stk.2. Følg hans kamp her kom evt med spørgsmål til phhmw

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 14-01-2009, 17:27   #41
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Razmo... kommunen kan GODT få refusion, selvom man IKKE er i aktivering.

Kommunen skal blot dokumentere, at der er "aktivitet" i sagen. Denne aktivitet kan være "afventer speciallægeundersøgelse".

Og der behøver ikke være kontakt med borgeren.

Refusionen afhænger af, HVAD sagsbehandleren skriver i journalen.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-01-2009, 17:44   #42
Kimse
Hvor skulle jeg ellers være
 
Kimses avatar
 
Tilmeldingsdato: 16-10 2007
Lokation: Mors
Indlæg: 154
Blog Indlæg: 5
Styrke: 17
Kimse er rigtig godt på vej
I starten skulle matchgrupper kun være et internt arbejdsværktøj i forvaltningen.

Men så kom SM R-3-07 og fik lavet lidt om på det.

Claus Hjort Frederiksen i et svar til Arbejdsmarkedsudvalget.
Kontanthjælpsmodtagere skal ikke have mulighed for at klage over hvilken matchgruppe deres sagsbehandler anbringer dem i.

Meningen med grupper
Er man placeret i gruppe 1-4, faldt man automatisk ind under (ny)450-timers-reglen. Reglen betyder, at en arbejdsløs er forpligtet til at levere 450 timers arbejde over en periode på to år. Gør man ikke det og er man gift med en anden kontanthjælpsmodtager, mister man sin hjælp, og står uden et socialt sikkerhedsnet.

Det er muligt at klage over en tabte ydelse, hvor kommunen så skal går ind i sagen.
Her bliver der kun set på, om man har overholdt 450-timers-reglen, efter match planen skulle der ikke blive vurderet på, om en ledig eller syg nu også var havnet i den rette matchgruppe.
Kimse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-01-2009, 18:29   #43
Razmo
Gæst
 
Indlæg: n/a
Citat:
Oprindeligt indsendt af zuza Se meddelelser
Razmo... kommunen kan GODT få refusion, selvom man IKKE er i aktivering.

Kommunen skal blot dokumentere, at der er "aktivitet" i sagen. Denne aktivitet kan være "afventer speciallægeundersøgelse".

Og der behøver ikke være kontakt med borgeren.

Refusionen afhænger af, HVAD sagsbehandleren skriver i journalen.

Fra da jeg begyndte min sag (for alvor) i december 2007, var det med den kommentar fra daværende sagsbehandler (en mand... den eneste rådgiver jeg har haft der fik noget fra hånden), at jeg skulle til Match 4, fordi han ikke fandt at jeg burde stå til rådighed... det var da man ikke skulle aktiveres i Match 4 og 5 for at få refusion, men at refusionen til gengæld kom af rettidige sygeopfølgninger.

I juli måned... præcis som Hjort lavede om i refusionerne blev jeg stillet overfor "nye lovkrav" om aktivering ifølge min sagsbehandler (nu en dame). Hjort havde ændret reglerne fra rettidige opfølgninger, til aktivering af Match 4 og 5.

Det er rigtigt nok, at de ikke BEHØVER at aktivere og at de kan bruge andre ting til at hjemhive refusionen som du beskriver det, men de har muligheden for det via aktivering... og de gør det... det er jeg selv et bevis på, og jeg havde været i aktivering, havde det ikke været fordi jeg klagede via §11 og helbredsforværing.

Det handler igen om menneskesyn fra rådgivernes og deres afdelingschefers side af. Derfor kan det godt være at jeg lyder lidt sort/hvid, men faktum er, at man godt kan komme ud for, at blive aktiveret for at de kan få deres skide refusion.. det er ikke allesammen der tænker så langt som til at nøjes med at lade dig være "aktiv" på den måde du beskriver det Pia.

Det handler igen om rådgiverens fordomme, holdninger og menneskesyn... Den sædvanlige "gummi-lovgivning" spækket med alle de "vurderinger" som sagsbehandlerne både BØR have mulighed for (dem der tænker menneskeligt), men samtidigt også burde FJERNES (dem der tænker umenneskeligt).

Sidst redigeret af Razmo; 14-01-2009 kl. 18:33.
  Besvar med citat
Gammel 14-01-2009, 18:57   #44
duedal
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-01 2009
Lokation: aalborg
Indlæg: 75
Blog Indlæg: 1
Styrke: 16
duedal er ny på vejen
hej jeg har været det hele igenem,er for syg til en arb.prøvning da der er for mange skåne hensyn.men ikke syg nok til en fp.Skal man i en arb. prøvning når der står fra min læge at der er indlysende meningsløst at iværksætte en prøvning?
duedal er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-01-2009, 19:19   #45
Razmo
Gæst
 
Indlæg: n/a
Citat:
Oprindeligt indsendt af duedal Se meddelelser
hej jeg har været det hele igenem,er for syg til en arb.prøvning da der er for mange skåne hensyn.men ikke syg nok til en fp.Skal man i en arb. prøvning når der står fra min læge at der er indlysende meningsløst at iværksætte en prøvning?
Tjaa... det afhænger af "øjnene der ser"... altså kommune, rådgiver og deres praksis. Jeg har tre papirer fra læge, psykolog og psykiater der alle skriver det er stationært, ingen behandlingsmuligheder og urealistisk at jeg kan indplaceres på arbejdsmarkedet...

Men det forhindrer ikke MIN rådgiver i at mene der skal arb. prøvning til...
  Besvar med citat
Gammel 27-03-2013, 00:36   #46
Jamie36
Glad for at være medlem
 
Jamie36s avatar
 
Tilmeldingsdato: 27-01 2013
Lokation: København
Indlæg: 83
Blog Indlæg: 26
Styrke: 12
Jamie36 er ny på vejen
Jeg er i Match 2, fortalte det til min speciallæge idag, og han sagde at det var forkert, jeg skal i Match 3, jeg sagde også til ham at jobcenteret er fuldstændige ligeglad, hvad man siger, de gør som det passer dem.
Jamie36 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-03-2013, 11:44   #47
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Tråden er ret gammel ( men stadig aktuel).

Nu arbejder man jo på at fjerne matchgrupperne helt, så alle kommer i samme båd - eller synkende skude, alt efter hvordan man tolker det.....
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-03-2013, 15:41   #48
Jamie36
Glad for at være medlem
 
Jamie36s avatar
 
Tilmeldingsdato: 27-01 2013
Lokation: København
Indlæg: 83
Blog Indlæg: 26
Styrke: 12
Jamie36 er ny på vejen
Det er ikke ligefrem positivt at de vælger at se sådan på det, det er åbenbart deres politik at slå ned på dem der i forvejen ligger ned.
Jamie36 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-04-2013, 17:40   #49
Jamie36
Glad for at være medlem
 
Jamie36s avatar
 
Tilmeldingsdato: 27-01 2013
Lokation: København
Indlæg: 83
Blog Indlæg: 26
Styrke: 12
Jamie36 er ny på vejen
Ved du hvad man gør, hvis man er placeret i den forkerte Matchgrp? jeg er vurderet til grp 2, men speciallægen som jeg går ved siger at den er forkert, og at jeg skal være i grp 3. Jeg skal søge om kontanthjælp og er bange for at de vil sende mig aktivering da jeg jo er vurderet udfra grp 2. Skal jeg bede om en skriftlig dokumentation fra min speciallæge om at jeg skal "flyttes" til matchgrp 3, eller hvad i ville i gøre, hvis det var jer? er ret desperat

Glemte at sige at jeg er sygemeldt fra egen læge, og det lyder til at speciallægen deler denne mening. Tager 4 slags medicin hver dag bare for at kunne være til, samt jeg har angst for at komme ud.
Jamie36 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-04-2013, 18:54   #50
Carmen
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 29-07 2010
Lokation: København
Indlæg: 2.214
Styrke: 16
Carmen er ny på vejen
JamieØ, be' din speciallæge om at kontraindicere en aktivering (dvs. at du risikerer at tage varig skade af en aktivering og du derfor ikke bør aktiveres).

Det vil din speciallæge nok godt gøre, når han mener, du bør være placeret i match 3.
Han lyder rar og med større viden om matchgrupper end de fleste læger :-)
Carmen er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
match grupper blme Alt det andet 4 06-12-2012 18:17
Kan man ændre Match grupper.... maybeline2you Alt det andet 64 08-02-2011 09:47
match grupper superkok Alt det andet 32 29-10-2010 10:28
flyning til fra match 3 til match 4 Tzari Alt det andet 36 03-09-2009 20:02
8 år match 5 - ægtefælle match 4 fratages kontanthjælp zuza Nyt om loven 7 31-03-2009 19:02




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 14:44.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension