K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Ressourceforløb

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Ressourceforløb Her kan man lægge alt der har med ressourceforløb at gøre dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 27-03-2014, 10:15   #1
ZikZak
Hjemmevant på K10
 
ZikZaks avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-06 2013
Indlæg: 225
Blog Indlæg: 3
Styrke: 11
ZikZak er ny på vejen
Ressourceforløb som afklaring til fleks?

Hej.
Jeg er lidt forvirret omkring det med ressourceforløb, og håber I kan kaste lidt lys over sagen.

Hvad er afgørende for om man skal tildeles ressourceforløb eller fleksjob?

Bliver ressourceforløb anvendt til at styrke arbejdsevne for personer som allerede kan varetage et fleksjob eller er det kun for personer hvor arbejdsevne p.t. er ikke-eksisterende?

Jeg er nu i 2. virksomhedspraktik for at afprøve min arbejdsevne. Det er min opfattelse at min arbejdsevne ligger på 16 timer om ugen.

Men jeg er nervøs for om kommunen kan tildele mig et ressourceforløb i forsøg på at øge arbejdsevnen yderligt, istedet for at tildele mig et fleksjob.
Jeg har virkelig brug for at blive "afsluttet" fra kommunens side, og komme tilbage på arbejdsmarkedet i den grad jeg nu engang kan - i et fleksjob.
ZikZak er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-03-2014, 10:18   #2
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Det kommer helt an på om din restarbejdsevne kan udvikles eller ej.

Hvis din tilstand er stationær, skal kommunen begrunde, og pege på realistiske udviklingsmuligheder.

Du skal dog, ved begge muligheder for et rehab team, som laver en anbefaling.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-03-2014, 11:41   #3
ZikZak
Hjemmevant på K10
 
ZikZaks avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-06 2013
Indlæg: 225
Blog Indlæg: 3
Styrke: 11
ZikZak er ny på vejen
Hej Popiae

Tak for dit svar.

Men udvider kommunerne ikke dermed målgruppen for ressourceforløb til også, at omfatte borgerer, som ikke umiddelbart er i risiko for at ende på førtidspension, men som faktisk er klar til at arbejde under fleksordningen?

På beskæftigelsesministeriets hjemmeside står at ressourceforløb er til personer som i høj grad er i risiko for at ende på førtidspension:

Hvad er målet med ressourceforløb?
Ressourceforløb skal sikre, at personer, som er i risiko for at komme på førtidspension, får udviklet arbejdsevnen. Målet er, at forløbet på sigt kan hjælpe den enkelte i arbejde eller i gang med en uddannelse.

Hvem skal have ressourceforløb?
Ressourceforløb er målrettet personer, der har komplekse problemer ud over ledighed, og som i høj grad risikerer at komme på førtidspension, hvis de ikke får en særlig indsats.


Må kommunerne godt, sådan på egen hånd, udvide målgruppen?
ZikZak er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-03-2014, 12:01   #4
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Det mener jeg jo ikke.

Målgruppen er alle der har nedsat arbejdsevne, i et omfang hvor de IKKE umiddelbart kan blive selvforsørgende.

Nogle kan udvikles til at øge arbejdsevne, nogle kan ikke. her er det vigtig at skelne, ud fra dels lægeligt, dels andre tiltag.

Fleksordningen kan nu tildeles helt ned til 2 timer, MEN KUN hvis der er udviklingsmuligheder.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-03-2014, 12:39   #5
ZikZak
Hjemmevant på K10
 
ZikZaks avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-06 2013
Indlæg: 225
Blog Indlæg: 3
Styrke: 11
ZikZak er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af popiae Se meddelelser
Det mener jeg jo ikke.

Målgruppen er alle der har nedsat arbejdsevne, i et omfang hvor de IKKE umiddelbart kan blive selvforsørgende.

Nogle kan udvikles til at øge arbejdsevne, nogle kan ikke. her er det vigtig at skelne, ud fra dels lægeligt, dels andre tiltag.

Fleksordningen kan nu tildeles helt ned til 2 timer, MEN KUN hvis der er udviklingsmuligheder.

VH Popiae

Hej igen.

Den definition af målgruppen som du beskriver ("alle med nedsat arbejdsevne/ikke selvforsørgende"), har du en eller anden kilde på den?
Det samme gælder udsagnet om "fleks på 2 timer, kun med udviklingspotentiale" - meget gerne kildehenvisning!

Det er ikke fordi jeg mener du ikke kan have ret. Jeg vil bare gerne se hvordan "systemet" selv beskriver/fortolker reglerne - på skrift

Sidst redigeret af ZikZak; 27-03-2014 kl. 12:42.
ZikZak er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-03-2014, 00:34   #6
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Det er mere omfattende end jeg har kræfter til.

Men du skal læge de forskellige love, som formålene med lovende, altså oplæggende mv.

Ud af dette skal man kunne se de forskellige love i sammenhæng.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-03-2014, 01:45   #7
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Lige ang den med få timer og udviklingsperspektiv kan jeg da henvise til http://www.ft.dk/samling/20111/spoer...90/1142422.pdf

Myndighederne har så ikke rigtigt lyttet til ovenstående for de skriver på deres hjemmeside at fleksjob kan gives ned til en time pr uge

Citat:
Fra 1. januar 2013 har det været muligt med fleksjob på ganske få timer – helt ned til én time om ugen.

Kilde: http://www.fleks.nu/virksomheder
Målgruppen for ressourceforløbs tilbud ja der er vi mange incl beskæftigelsesminister Mette Frederiksen som ikke er enige med Popiae...

Beskæftigelsesminister Mette Frederiksen udtaler sig om reformen om det med at det ikke bliver en tidlig indsats...kun for en lille målgruppe….nemlig dem som man ellers ville give en førtidspension.....hun håber at ordningen evt kan udvides senere hen til at gælde andre grupper..

http://podcast.dr.dk/P1/orientering/...1211271610.mp3 starter fra 1:05:00
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-03-2014, 09:59   #8
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Når der tildeles fleks på få timer, SKAL der være udviklingsmuligheder!

At ressourceforløbende IKKE bruges, som hensigten og lov foreskriver, ændre jo trods alt IKKE på, at lov gælder, og man derfor bør klage, ved det modsatte.

Man bør også klage, hvis der IKKE er udviklingsmuligheder, og man nægtes førtidspension, når arbejdsevne er under ca. 10timer.

PS. vil stadig postulere, at ressourceforløb, skal lægge FORUD for tilkendelse af fleks.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-03-2014, 12:45   #9
sortepigen
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 19-02 2014
Lokation: Guldborgsund
Indlæg: 945
Styrke: 11
sortepigen er rigtig godt på vej
Ressourceforløb som afklaring til fleks?

Her kommer lige et lille syrligt bolsje fra den virkelige verden uden for Borgen(Folketinget).

En ting er hvad der står i loven om at der skal være udviklingsmuligheder for at visitere til fleks i få timer om ugen......et andet er hvad kommunerne gør.

Jeg er visiteret til fleks i 3 x 1 time om ugen, med mange skånebehov, kommunen skriver selv at "Der skønnes ikke at være kompensationsmuligheder eller skånehensyn der vil kunne øge restarbejdsevne". Der er altså rigelig dokumentation på at der ikke er udviklingsmuligheder i min restarbejdsevne.

Jeg fortæller dette for at sige at får du eller andre en lign. afgørelse, så klag over den , det havde jeg desværre ikke overskud til på tidspunktet for afgørelsen, men kan kun kraftigt opfordre andre til at klage, hvis afgørelsen er så åbenlyst langt fra hvad lovgivningen siger.

Held og lykke, jeg håber du snart får en afklaring til fordel for din livskvalitet
Bedste hilsner om en go weekend fra Sortepigen
sortepigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-03-2014, 00:22   #10
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af sortepigen Se meddelelser
Jeg fortæller dette for at sige at får du eller andre en lign. afgørelse, så klag over den , det havde jeg desværre ikke overskud til på tidspunktet for afgørelsen,
Det kan man ikke bebrejde dig, men prøv om du kan samle kræfter til en klage efter næste revurdering, hvis de fastholder dig i fleks.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 06:29.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension