K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Alt det andet > Dit og Dat

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Dit og Dat Her kan du skrive det du bare gerne vil ud med dog ikke politiske emner.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 09-08-2013, 02:18   #11
SBAM
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 25-07 2010
Indlæg: 46
Styrke: 14
SBAM er ny på vejen
Så må jeg have det forklaret så jeg også kan forstå...

Hvilken forvaltning i kommunen snakkes der om, hvis ikke det drejer sig om aktindsigt på trods af forvaltninger? For kommunen generelt består af flere forvaltninger.

Og jo, helt rigtig bør de videresende til den rette afdeling i kommunen. Men det kræver jo at de ved hvilken afdeling, den skal sendes videre til.. Jeg synes det er fair at man ikke bare kan bede om en generel aktindsigt fra hele kommunen på tværs af forvaltninger.

Om det så gør mig blå, rød, lilla eller grøn.
SBAM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-08-2013, 07:00   #12
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.726
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
I må ikke glemme....

Kære Abraxus

..... at aktindsigt ikke er en tilfældig rettighed, men en aktindsigt, hvor borgeren SKAL modtage aktindsigten inden 10 kalenderdage.

https://www.retsinformation.dk/Forms...id=105127#Kap4

http://www.k10.dk/index.php?pageid=aktindsigt

At det er på 10 kalenderdage er ikke en tilfældighed, men nøje overvejet af Folketinget. Det er en lovbunden frist, der juridisk set er ekstrem vigtig.

Så vigtig, at en ankefrist på 4 uger = 28 dage kan udsættes hvis ikke man har modtaget sin aktindsigt inden de 10 kalenderdage.

Du skal naturligvis bare præciserer at du ønsker aktindsigt i din sag, som omhandler XXXXX. Så har kommunen pligt til at sende dig alt, hvad loven tillader, uanset hvilken forvaltninger de er spredt ud over. Du kunne jo have flere ansøgninger ved kommunen, så hjælp til med at præciserer præcist, hvad du ønsker aktindsigt i.

Følg lgkh62 råd, se hvordan han kører sin sag, se hans profil og studer, hvordan sagen køres professionelt, nøjagtig som vi gamle ønsker alle nybegyndere skal gøre. Flot arbejde!

Hilsen Peter

Sidst redigeret af phhmw; 09-08-2013 kl. 07:11.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 09-08-2013, 07:24   #13
lgkh62
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 08-02 2013
Lokation: Midtjylland
Indlæg: 602
Styrke: 12
lgkh62 er rigtig godt på vej
Følg lgkh62 råd, se hvordan han kører sin sag, se hans profil og studer, hvordan sagen køres professionelt, nøjagtig som vi gamle ønsker alle nybegyndere skal gøre. Flot arbejde!

Hilsen Peter [/QUOTE]

Kære Peter
Jeg er en "gammel kvinde"
Hilsen lgkh62
lgkh62 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-08-2013, 07:46   #14
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.726
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Ja, der kan du se..

Kære Lgkh62

..... hvor vi går rundt og tror vi ved at alt.

Men uanset hvad du er, kunne man ønske at alle "nybegyndere" ville skæve til din måde at kører din sag på. Så ville mange problemer løses for disse "nybegyndere".

Fortsat god dag.

Bedste hilsner
Peter, en gammel mand
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 09-08-2013, 09:34   #15
Nøgne tær
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-07 2013
Indlæg: 1.878
Styrke: 12
Nøgne tær er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af SBAM Se meddelelser
Så må jeg have det forklaret så jeg også kan forstå...

Hvilken forvaltning i kommunen snakkes der om, hvis ikke det drejer sig om aktindsigt på trods af forvaltninger? For kommunen generelt består af flere forvaltninger.

Og jo, helt rigtig bør de videresende til den rette afdeling i kommunen. Men det kræver jo at de ved hvilken afdeling, den skal sendes videre til.. Jeg synes det er fair at man ikke bare kan bede om en generel aktindsigt fra hele kommunen på tværs af forvaltninger.

Om det så gør mig blå, rød, lilla eller grøn.
Kommunen kan jo overordnet se hvilke forvaltninger der er registreret noget i.

Og skulle man være i tvivl kan man altid holde den ansvarlige borgmester op på manglen.
Husk at folkevalgte hæfter personligt for hvad der sker i kommunen, mitg et tilfælde som dette, for hvad der ikke sker i kommunen.
Nøgne tær er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-08-2013, 15:03   #16
Abraxus
Administrator
 
Tilmeldingsdato: 03-06 2012
Indlæg: 915
Styrke: 30
Abraxus er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af SBAM Se meddelelser
Det er ikke muligt fordi kommunen er delt op i forvaltninger - og de må ikke snakke sammen om dig undbyrdes om dine personlige oplysinger uden dit samtykke.

Når du taler med jobcenteret kan de derfor ikke "bare" åbne naboforvaltningens system og se had der står om dig.

Derfor synes jeg også det er rimeligt nok at det er dig, der skal bede om akterne fra de forskellige forvaltninger. Selvom det andet ville være et fint service niveau.

Har du af en eller anden grund ikke overskud til at søge aktindsigt mere end 1 sted, kan du trække lidt på dit netværk og uddelegere opgaven?
Hvordan ved jeg lige hvor jeg har sager henne? Det er jo netop for at få et overblive hvad kommunen (alle afdelinger) rent faktisk skriver om mig.

Citat:
Oprindeligt indsendt af SBAM Se meddelelser
Jeg synes det er fair at man ikke bare kan bede om en generel aktindsigt fra hele kommunen på tværs af forvaltninger.
Jeg har vel ret til at vide hvad de skriver/har skrevet bag min ryg. At kommunen har et ineffektivt journal system skal da ikke komme borgeren til last.

Sidst redigeret af Abraxus; 09-08-2013 kl. 15:13.
Abraxus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-08-2013, 15:13   #17
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af SBAM Se meddelelser

Og jo, helt rigtig bør de videresende til den rette afdeling i kommunen. Men det kræver jo at de ved hvilken afdeling, den skal sendes videre til.. Jeg synes det er fair at man ikke bare kan bede om en generel aktindsigt fra hele kommunen på tværs af forvaltninger.

Om det så gør mig blå, rød, lilla eller grøn.
Nemlig... SBAM.

Abraxus: du må vel vide, hvad du selv vil have aktindsigt i. Hvis en medarbejder kun får en generel aktindsigt hvor der står "søger aktindsigt", vil tiden kun trække længere ud, da de er nødt til at få fat i dig på en eller anden måde og høre dig ad, hvad du ønsker aktindsigt i.... Det er lige meget, om hvilken forvaltning, det drejer sig om... F.eks. bare at aflevere det i borgerservicecenter er tilstrækkeligt.

Jeg har i mit tidligere indlæg her i tråden oplyst, at det vil være en god ting lige at oplyse, hvilken sag, man gerne vil have aktindsigt i... Skrevet som et godt råd. Som sagt arbejder forvaltningerne forskelligt og arbejder ikke nødvendigt i de samme systemer, så de kan ikke altid se, hvilke sager, der er tilknyttet til én bestemt borger.... Og jeg ved godt, de godt kan videresende aktindsigten videre til en anden forvaltning, hvis den skal behandles der.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-08-2013, 15:21   #18
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Er det bare mig....eller hvad....er det ikke ALT som Abraxus vil have aktindsigt i...

Når man vil have at vide ALT hvad kommunen har på en...ja så menes der vel ALT...eller har jeg misforstået noget...

Hvis jeg har forstået det rigtigt....så er der vel ikke så meget man kan misforstå når de modtager en aktindsigt hvor der bliver bedt om ALT....
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-08-2013, 15:37   #19
Pyt
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 09-12 2006
Indlæg: 267
Styrke: 18
Pyt er ny på vejen
Jøsses -

Det er jo helt fint med rådgivning og egne meninger her på K10 - Men ind imellem bliver det godt nok til en smule " flue kne***ri" over noget så forholdsvist simpel som en akt indsigt..


Som Webmaster rigtig nok skriver
Citat:

Hvis jeg har forstået det rigtigt....så er der vel ikke så meget man kan misforstå når de modtager en aktindsigt hvor der bliver bedt om ALT....
I den nye formular til aktindsigt her på siden - bedes der om alt :

Citat:
Jeg ønsker indsigt i alle tilgængelige aktstykker; herunder notater, mødereferater og aktens
journalliste. Med hensyn til notater henviser jeg til lovens krav om notatpligt, jf. bl.a. §6 i Lov om
offentlighed i forvaltningen.

Jeg ønsker oplyst, i hvilke forvaltningsafsnit min sag har været behandlet til dato, samt
oplysning om sagsnummeret i hvert enkelt af disse, jf. §7 i Forvaltningsloven.
Såfremt det anses for værende legitimt at undtage aktstykker i sagen fra aktindsigt, beder jeg om, at
nedenstående imødegås.
osv osv ...

Så er den jo ikke længere end det -

Så send nu den begæring om akt indsigt og så se, om du ikke får alt det du har anmodet om...

Hvis det ikke er tilfældet, er det ny problemstilling som vi så kan se på til den tid...


Som de siger på Tv - " Sæt i gang"

og god weekend..
Pyt er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-08-2013, 15:48   #20
SBAM
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 25-07 2010
Indlæg: 46
Styrke: 14
SBAM er ny på vejen
Webmaster
Jo, men Abraxus har formentlig ikke en sag kørende i teknisk forvaltning, hvorfor det vil være spild af ressourcer, hvis de skal bruge tid på aktindsigter fra de øvrige forvaltninger.

Derfor synes jeg, at det er meget rimeligt at man præciserer om det drejer sig om aktindsigt i en børnefamiliesag, sygedagpengesag eller en sag om hvorvidt man må lave en tilbygning til sit hus.

Abraxus
Hvad mener du med alle afdelinger.
Jeg vil mene at du ganske enkelt bare kan bede om aktindsigt i henholdsvis kontanthjælpssag, sygedagpengesag og enkeltydelsessag fx og så er det op til dem at finde de oplysninger til dig.

Men hvis du beder om aktindsigt i en sygedagpengesag og de ikke kan finde ud af at sende sådan en samlet, lyder det helt forkert. Og er bestemt ikke i orden.
SBAM er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Aktinsigt, hvad er det? + Sagsbehandler? 1980 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 5 31-08-2012 21:39
Aktinsigt = læk af personfølsomme oplysninger Pinny Kommunernes Tavshedspligt 16 12-11-2011 23:12
Aktinsigt. hwm Alt det andet 2 16-10-2009 12:41
Formular til begæring om løbende aktinsigt? Gerbilwoman Alt det andet 12 21-04-2009 23:02
Hvad har man krav på at få udleveret ifbm aktinsigt Benjamin Alt det andet 18 06-11-2008 23:20




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 04:05.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension