K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 22-07-2013, 11:06   #1
pinocchio
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 03-11 2011
Indlæg: 21
Styrke: 13
pinocchio er ny på vejen
Mellemste til ny pension

Hej alle. Jeg har lidt svært ved at vurdere, om det ville være en god idé at gå over på den nye pensionsordning (2013). Jeg får mellemste førtidspension og får desuden lidt fra et pensionsselskab ved siden af. Jeg får dækket merudgifter og det er jeg klar over, at den ydelse kan jeg ikke bibeholde, hvis jeg bliver på den gamle pensionsordning. Jeg vil næppe kunne få højeste førtidspension. Jeg har en fysisk sygdom, men den er rimelig stabil for mit vedkommende. Er der noget, jeg skal være opmærksom på ved at skifte? Jeg er i syv sind og har gået og spekuleret og spekuleret. Min mand synes, jeg skal skifte, ellers vil jeg ikke kunne beholde merudgifter, men hvad på sigt, hvis jeg bliver dårligere? Osv. osv. Jeg håber, nogen af jer kan hjælpe med et lille spark til den ene eller anden side? Positive ting eller noget jeg skal passe på ved et eventuelt skift?
pinocchio er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-07-2013, 11:12   #2
Nøgne tær
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-07 2013
Indlæg: 1.878
Styrke: 12
Nøgne tær er rigtig godt på vej
Merudgifter ifølge §100 har INTET med indtægtsforhold at gøre.
Nøgne tær er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-07-2013, 11:28   #3
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Så vidt jeg ved, så er din "gamle" pension mere sikker en den nye.

Forstået på den måde, at en pension efter den gamle ordning, som du er på, den kan ikke tages op til genovervejelse, medmindre, at du bliver raske eller får det bedre.

En pension efter de nye regler er, så vidt jeg er orienteret, ikke lige så sikker, og når vi ser hvor travlt politikkerne har med, at skære i alting, så tror jeg man skal gå med både seler og livrem, hvis man har dem.

Der er sikkert andre, som kan forklare det bedre end jeg, men min pointe er, at det ikke kun handler om økonomi.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-07-2013, 12:12   #4
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Man kan få udbetaling Danmark til at lave en beregning ud fra ens nuværende forhold....

Der vil du formentlig kunne se om det kan svare sig økonomisk...

Så er der den anden ting....med sikkerheden....

Din gamle førtidspension er helt sikker....den kan du ikke bare frakendes fordi du feks forsøge dig med et job i ny og næ....

Dem på den nye pension er ikke så heldig stillet at de har en garantiordning som på den gamle....så de nye kan frakendes deres pension forholdvis nemt...hvis de feks kan blive selvforsørgende i evt et fleksjob....på et par timer pr uge...

Så du skal huske at tænke både det økonomiske....men i den grad også sikkerheden der ligger i den gamle førtidspension...

Men kontakt udbetaling Danmark så de kan lave den beregning for dig...om det kan svare sig økonomisk eller ej...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-07-2013, 12:31   #5
pinocchio
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 03-11 2011
Indlæg: 21
Styrke: 13
pinocchio er ny på vejen
økonomisk at skifte fra den gamle til den nye ordning, men det er mere usikkerheden, som I alle også er inde på. Hvad sker der, hvis jeg skifter? Bliver jeg så indkaldt til møde hos kommunen? Skal jeg så pludselig have et job på 5 timer om ugen? Bliver merudgifter taget fra mig? Osv. Jeg ville rigtig gerne kunne arbejde, men som mange af jer, har jeg ikke overskuddet længere. De år, jeg har været i flexjob eller været på ledighedsydelse, har været forfærdelige, fordi der hele tiden skulle holdes øje. Det har ligget i baghovedet hele tiden, så det har været en stor lettelse at komme på førtidspension. Jeg kan sagtens se det fornuftige i at blive på den gamle ordning sådan sikkerhedsmæssigt, men økonomisk har jeg svært ved at se, at det kan lade sig gøre. Jeg ville allerhelst blive på den gamle ordning, også på sigt, for jeg ved ikke, om jeg bliver dårligere, og så er muligheden der for at søge højeste (men der skal man altså have ubetydelig resterhvervsevne i behold, og det vil nok være tvivlsomt, at jeg kommer helt derud). Er der nogen af jer derude, der har skiftet fra den gamle til den nye ordning, så vil jeg rigtig gerne høre fra jer eller andre gode råd? Tak til jer, der allerede har svaret

Citat:
Oprindeligt indsendt af Nøgne tær Se meddelelser
Merudgifter ifølge §100 har INTET med indtægtsforhold at gøre.
Merudgifter kan desværre ikke dækkes ved gamle pensionsordning. Det er kun på den nye ordning, de kan dækkes, og hvis du f.eks. er i fleksjob, på ledighedsydelse eller er i ordinært arbejde.
pinocchio er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-07-2013, 12:45   #6
tumnus
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 07-03 2007
Indlæg: 696
Styrke: 18
tumnus er ny på vejen
Hvis ikke økonomien spiller ind, ville jeg helt sikkert blive på den gamle.

Man kan frygte at de pludselig ser arbejdsevne ved os, der er på den nye - ved ikke hvad de kan finde på.

Hvis du skifter til den nye, kan du ikke skifte tilbage igen.

Tumnus
tumnus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-07-2013, 12:53   #7
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Hvis du er en af dem der modtager tillæg, så kan tillægene tages med over når man bliver folkepensionist. De tillæg bortfalder helt, hvis man kommer på ny ordning.

Jeg har selv søgt om at gå fra ny ordning til gammel ordning, men fik afslag, da man kun kan gå fra gammel til ny.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-07-2013, 12:55   #8
pinocchio
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 03-11 2011
Indlæg: 21
Styrke: 13
pinocchio er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af tumnus Se meddelelser
Hvis ikke økonomien spiller ind, ville jeg helt sikkert blive på den gamle.

Man kan frygte at de pludselig ser arbejdsevne ved os, der er på den nye - ved ikke hvad de kan finde på.

Hvis du skifter til den nye, kan du ikke skifte tilbage igen.

Tumnus

Hej Tumnus
Ja, det er nok det, jeg frygter mest. Jeg har det fantastisk psykisk, efter jeg er kommet på pension, hvor underligt det end lyder. Det har været en stor lettelse, at kommunen ikke kigger mig over skulderen. Mit problem er nok det økonomiske. Min mand og jeg har børn - og det koster. Bare lidt ekstra i lønningsposen ville være skønt. Min mand tjener dog for meget til, at jeg kan få tilskud af nogen art. Jeg er på absolut laveste sats på mellemste førtidspension. Min mand og jeg har bestemt ikke tænkt os at gå fra hinanden, men der kan ske så meget andet, og det er også noget, jeg tænker på, hvad nu hvis... Vh. Pinocchio

Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
Hvis du er en af dem der modtager tillæg, så kan tillægene tages med over når man bliver folkepensionist. De tillæg bortfalder helt, hvis man kommer på ny ordning.

Jeg har selv søgt om at gå fra ny ordning til gammel ordning, men fik afslag, da man kun kan gå fra gammel til ny.
Hej Helenekr
Jeg får ingen tillæg, men det vil ikke være utænkeligt i fremtiden, men jeg får merudgifter, og dem kan jeg ikke beholde, hvis jeg bliver på den gamle ordning, så der vil være betydelig nedgang i indtægt.
Jeg forstår ikke helt, at du har søgt at komme over på den gamle ordning, når du står som førtidspensionist fra 2009? Er du overgået til den nye ordning i dette år? Vh. Pinocchio
pinocchio er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-07-2013, 13:40   #9
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Jeg blev førtidspensionist i 2009 og er derfor på de nye regler. Men jeg vil hellere på de gamle regler, netop fordi man er totalt fredet og ingen (læs: politikerne) kan ikke pille ved den gamle ordning. Der er mere frihed på den gamle ordning, folk må arbejde hvis de kan og behøver aldrig være nervøse for, om deres pension bliver taget fra dem.....

Nu har Venstre fx sagt flere gange, at folk der har fået pension efter 2003 reglerne, burde revurderes på ny......den slags giver mig nervøse trækning og tankespind, for jeg magter ikke flere tiltag. Også her går pensionisterne fra gammel ordning fri.

Så jeg er bare typen, der ville føle mig mere sikker på den game ordning og derfor søgte om jeg kunne komme over på dén i stedet, meeen det kunne jeg så ikke desværre.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-07-2013, 13:46   #10
pinocchio
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 03-11 2011
Indlæg: 21
Styrke: 13
pinocchio er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
Jeg blev førtidspensionist i 2009 og er derfor på de nye regler. Men jeg vil hellere på de gamle regler, netop fordi man er totalt fredet og ingen (læs: politikerne) kan ikke pille ved den gamle ordning. Der er mere frihed på den gamle ordning, folk må arbejde hvis de kan og behøver aldrig være nervøse for, om deres pension bliver taget fra dem.....

Nu har Venstre fx sagt flere gange, at folk der har fået pension efter 2003 reglerne, burde revurderes på ny......den slags giver mig nervøse trækning og tankespind, for jeg magter ikke flere tiltag. Også her går pensionisterne fra gammel ordning fri.

Så jeg er bare typen, der ville føle mig mere sikker på den game ordning og derfor søgte om jeg kunne komme over på dén i stedet, meeen det kunne jeg så ikke desværre.
Med den nye ordning mener jeg den hér fra 2013. Jeg har fået invaliditetsydelse, men jeg var i fleksjob, så derfor kunne jeg konvertere direkte til mellemste førtidspension. Den kan ikke røres, med mindre jeg går over til den nye pensionsordning fra 2013.
Men hvilken pension er du på, den fra 2003 eller den fra 2013?
pinocchio er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Hvor meget stiger den mellemste førtidspension næste år? Kiksen Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 1 22-11-2011 11:42
normal, mellemste, højeste fp? tije Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 7 29-01-2010 20:09
At gå fra den mellemste til den højeste pension Sdrj Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 3 15-10-2009 10:34
mellemste, højeste...osv Mattata Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 1 28-11-2008 03:01
Mellemste til Højeste førtidspension caps Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 2 16-09-2007 02:33




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 22:02.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension