K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 21-07-2013, 16:27   #1
OTC
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 15-04 2013
Indlæg: 2
Blog Indlæg: 1
Styrke: 0
OTC er ny på vejen
Kan arv og gave modregnes i førtidspension ?

Min ægtefælle mistede sin far i år, og hendes mor, som nu sidder i uskiftet bo, ønsker at give en gave på mere end den afgiftsfri grænse, og hun indbetaler således selv gaveafgiften på 15%og vi anmelder gaven til SKAT efter gældende regler. Min ægtefælles bror, som modtager førtidspension, får naturligvis en tilsvarende gave, som ligeledes indberettes til SKAT og hvor der også indbetales 15% i gaveafgift. Mit spørgsmål er nu: Kan min ægtefælles bror risikere, at gaven modregnes i førtidspensionen ? Jeg mener selv nej, men nogle selvudnævnte eksperter påstår dog, at en arv eller gave vil blive modregnet i førtidspension, eller at man kan blive mødt med krav om tilbagebetaling af modtaget førtidspension, når kommunen får besked om, at der er udbetalt en gave eller en arv. Hvad er rigtigt og forkert, jeg håber ikke, at de selvudnævnte eksperter har ret.
OTC er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-07-2013, 18:01   #2
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
En pension påvirkes kun af indtægter. En arv betragtes ikke som en indtægt, men som en formue. Din pension vil derfor ikke blive påvirkes af selve arven, men en eventuel renteindtægt af pengene vil blive betragtet som indtægt, og det kan naturligvis få en betydning.
Ovenstående er klip fra SR.bistand.
Dette gælder for selve pensionen. Arvebeløb over ca 700.000 kan påvirke evt. boligstøtte, men så har man jo også selv lidt penge at gøre godt med. Der kan være evt andre tilskud, der påvirkes - tilskud som er afhængige af den personlige tillægsprocent. Men igen. Kan også være rart selv at have råd.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-07-2013, 13:09   #3
OTC
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 15-04 2013
Indlæg: 2
Blog Indlæg: 1
Styrke: 0
OTC er ny på vejen
Arv, gave og førtidspension

Kære Stampe,

tak for dit svar
OTC er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-07-2013, 13:33   #4
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Ja, så du/i kan roligt nyde formuen - hvor er det bare dejligt!!

Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
modregnes den udbetalte efterløn i min førtidspension sbang Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 5 03-04-2012 12:37
Modregnes en fripolice i beregning af førtidspension? LinneaG Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 1 07-07-2010 09:57
Hvad modregnes i førtidspension? Cornelius Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 2 12-09-2009 16:40
En værdifuld gave Juliane Dit og Dat 5 21-12-2006 14:23




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 07:10.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension