K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 20-07-2013, 18:47   #1
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Kriterier for ressourceforløb 2013.

Hejsa,

Er det nogen, der kender "svaret" på overskriften? Altså hvornår man har "krav" på eller hvordan og hvornår kommunen vurdere, at man bør komme i afklaring i form af et ressourceforløb og således afklares mod fleks eller pension?

Hvorledes vurderes dette nu efter det nye 2013 regler? Ved godt at der er lavet nogle skrivelser om hvordan et RF forløber, men er der lavet noget om kriterierne herfor i forhold til for spd. og kh. modtagere?
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-07-2013, 18:53   #2
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
De eneste kriterier der er, er at man skal være i risikogruppen for at få førtidspension.

Hvad er målet med ressourceforløb?
Ressourceforløb skal sikre, at personer, som er i risiko for at komme på førtidspension, får udviklet arbejdsevnen. Målet er, at forløbet på sigt kan hjælpe den enkelte i arbejde eller i gang med en uddannelse.

Hvem skal have ressourceforløb?
Ressourceforløb er målrettet personer, der har komplekse problemer ud over ledighed, og som i høj grad risikerer at komme på førtidspension, hvis de ikke får en særlig indsats.

Personer under 40 år, der allerede er på førtidspension, men som har et ønske om at komme tilbage på arbejdsmarkedet, kan også få et ressourceforløb.

http://bm.dk/da/Beskaeftigelsesomraa...ceforloeb.aspx
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-07-2013, 20:02   #3
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
mit bud er at dem som fik pension før, er dem som kommer på et ressourceforløb
alle andre muligheder skal være afprøves først og så er spørgsmålet hvornår er de det
et ressourceforløb og sammen med kontanthjælp er noget dyre for en kommune
så man kan udmærket tænke at kommunen absolut vil afprøve alt, da man så kan holde folk på kontanthjælp i noget længere tid.

så det betyder også at der faktisk heller ikke er noget som hedder man ikke kan
arbejdsprøves. for dem som ikke kan er også dem som stadig før tildelt en FP
uden ressourceforløb
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-07-2013, 20:22   #4
Nøgne tær
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-07 2013
Indlæg: 1.878
Styrke: 12
Nøgne tær er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af MTVRV1 Se meddelelser
alle andre muligheder skal være afprøves først og så er spørgsmålet hvornår er de det
Jeg vurderer at alle andre muligheder først er prøvet, når dem der skal planlægge ressourceforløbet ikke kan komme i tanke om en eneste aktivitet, som kan forbedre arbejdsevnen.

Pension er når alle forslag til indehold i et ressourceforløb kan krydses af som "er prøvet", ikke nok at kunne sige at det ikke er afprøvet fordi man formoder at ... forværring.
Man skal simpelthen give syn for sagen for at slippe igennem nåleøjet... hårdt arbejde, selv for en syg.
Nøgne tær er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-07-2013, 20:27   #5
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
De finder jo først grænserne om nogle år når systemet er afprøvet. Jeg mener dog og vil ønske at når man med sig vel ved at det ikke rækkere længere, så også spørger til at komme i et ressourceforløb!! Og gerne før ligeså, det koster jo ikke at spørge, men f... hvor er det diffust "det her".
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.

Sidst redigeret af Enteneller; 20-07-2013 kl. 20:31.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-07-2013, 20:36   #6
Nøgne tær
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-07 2013
Indlæg: 1.878
Styrke: 12
Nøgne tær er rigtig godt på vej
Jeg undrer mig over hvem der i det hele taget kan komme i et ressourceforløb ?

Jeg er fra jobcenteret blevet varslet om at man ikke vil indstille mig til pension, med en estimeret arbejdsevne på op til 1½ time/uge, med store sundhedsmæssige og sociale konsekvenser til følge.

De påstår også at jeg med den "høj" arbejdsevne end ikke har så få ressourcer, at jeg kan komme i ressourceforløb.

Man kan jo sagtens tænke at disse forløb blot er varm luft.
Nøgne tær er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-07-2013, 20:53   #7
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
De forløb ER varm luft (for flertallet i hvert fald), de napper kun dem hvor speciallæger, læger mf, for længst har dokumenteret (indirekte) at den rette hylde vil være førtidspension, og at der ikke er mere at komme efter, og hvor kommunerne også må melde pas fordi de heller ikke har flere knapper at trykke på, og hvor fleks knappen også er trykket i bund. Og nu er ressourceforløbet så opfundet, som er absolut sidste knap i lovgivningen, inden FY-ordet, førtidspension!, kan blive en realitet....

Sidst redigeret af Ninja; 20-07-2013 kl. 20:55.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-07-2013, 22:39   #8
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Mette Frederiksen har selv indrømmet det i et P1 orienterings program...man kan finde det ved en søgning under kategorien politik og samfund her på siden..

Disse ressourceforløb vil kun blive givet til folk som ellers ville have fået en førtidspension....

Det giver vel egentlig også sig selv når ALT skal være afprøvet før man kan komme i sådan et ressourceforløb...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-07-2013, 23:19   #9
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Ja, og skulle man have haft førtidspension, så er det jo fordi arbejdsevnen er noget lig 0, og behandlingsmulighederne er udtømte. Dokumenteret af speciallæger mf.
Så det er jo interessant, at man så kan trylle et forløb frem, der pludselig skal forbedre arbejdsevnen, da et ressourceforløb netop SKAL have et fremadrettet perspektiv....hvor de selv samme læger IKKE længere må skrive negative erklæringer der fastholder patienterne i et bestemt sygdomsbillede.

Der er da noget galt!!!

Eller rettere - det er smart fundet på!!!
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-07-2013, 11:03   #10
lynge60
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 18-07 2012
Indlæg: 80
Styrke: 12
lynge60 er ny på vejen
Ja i har ret, jeg er selv lige blevet indstillet til et resurceforløb, har været i 2 arbejdsprøvninger med slut på 7 timer om ugen. Havde søgt pension men de mener at jeg kan træne mig selv op til at få et fleksjob. skal nu sendes til fysioterapeut og psykolog og mit forløb er sat til 1 år. Jeg er pt. ledig fleksjobber. Så nu må jeg se hvad der sker, og i har ret de trækker tiden, nu hvor det nye ang resurceforløb er blevet til. Jeg er 53 år og har fibromylegi, samt tennis og golfalbuer, samt meget slid nederst i ryggen.
lynge60 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Ressourceforløb sussie63 Spørgsmål ang fleksjob 4 12-06-2013 08:49
Ang. kriterier for førtidspension Betina1953 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 11 20-08-2010 13:01
Kriterier for flexjob? Lars. Spørgsmål ang fleksjob 8 17-07-2010 13:34
Kommunens tilskud til fleksjob - kriterier? hope123 Spørgsmål ang fleksjob 3 13-05-2010 01:41
kriterier for berettigelse til fleksjob ??? natascha Spørgsmål ang fleksjob 1 02-11-2009 23:54




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 16:07.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension