K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Alt det andet > Hjælpemidler til handicappede

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Hjælpemidler til handicappede Kender du til det at søge hjælpemiddler ?

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 28-06-2011, 16:07   #11
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af L.S. Se meddelelser
Svar der nærmer sig trådens formål - tak.

Vi er bekendt med diverske skemaer, love osv. Da disse som bekendt ofte tilsidesættes i sagsbehandlingen eftersøges netop det i trådstat beskrevne.

Der opfordres IKKE til debat omkring §100, men efterlyses KONKRETE, SPECIFIKKE erfaringer, med præcisering af HVAD man har fået accepteret som en udgift direkte afledt af de psykiske handicaps.



En PB er helt ok, såfrem svaret er for privat. Navn på kommune der har bevilget ønskes også. På forhånd tak.
Du har bare lige et mindre problem der, et problem der hedder:

§100 er en ret ny §§ hvor til der ligger endnu nyere retningslinjer, hvilket gør at der er tale om en § som ikke er særlig gennemprøvet, dvs værgen vi borgere eller kommunerne er helt med på hvad der skal dækkes og hvad der ikke skal, derfor er det kun et eneste sted du kan få svar på dit spørgsmål, altså et svar du kan bruge til noget fornuftigt i forhold til at få dækket og der er på ast.dk

Findes der ikke noget der, tja så er der kun en ting at gøre og det er at køre møllen i gennem med anke og hele pivtøjet.

At jeg fx har fået til bilvask fordi jeg er skingrende sindssyg (hvilket jeg er ) kan ikke hjælpe dig en dyt, med mindre det har været i gennem nævnene, fordi kommunerne vurdere forskelligt, og fordi det er meget individuelt, som så du møder op på din kommune med et bevis på at jeg har fået til det og det, er de stadig i deres gode ret til at sige nej, fordi du ikke er mig.

Hvad du MÅSKE kan få dækket er beskrevet masse vis af steder især DUHK er et godt sted at få svar på det, men ellers er det ALT hvad der koster dig penge som andre ikke har af udgifter.

Og så ellers undskyld at jeg ikke værgen kan eller vil svare dig konkret på hvad jeg har fået til eller ikke fået til for den sags skyld. Men der findes ikke rigtigt noget svar.
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-07-2011, 12:00   #12
L.S.
Lever på K10
 
L.S.s avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-09 2010
Indlæg: 1.553
Styrke: 17
L.S. er fast beboer på K10L.S. er fast beboer på K10L.S. er fast beboer på K10
Info til bisidderhjælp søges

Der opfordres IKKE til debat omkring §100, men efterlyses KONKRETE, SPECIFIKKE erfaringer, med præcisering af HVAD man har fået accepteret som en udgift direkte afledt af de psykiske handicaps.


En PB er helt ok, såfrem svaret er for privat. Navn på kommune der har bevilget ønskes også. På forhånd tak.
L.S. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-07-2011, 12:03   #13
L.S.
Lever på K10
 
L.S.s avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-09 2010
Indlæg: 1.553
Styrke: 17
L.S. er fast beboer på K10L.S. er fast beboer på K10L.S. er fast beboer på K10
præcisering af ønskede info

Citat:
Oprindeligt indsendt af FrkNorden Se meddelelser
PYT...

Som psykisk syg, må jeg så spørge dig hvad du får til i merudgifter... Altså hvilke ting går under ?

Vil du ikke svar her, må du meget gerne sende en pb til mig :-)
Det var netop eksempler på disse ting der er blevet godkendt som merudgifter for en psykisk ramt borger, der efterlyses.
L.S. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-07-2011, 15:55   #14
Pyt
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 09-12 2006
Indlæg: 267
Styrke: 18
Pyt er ny på vejen
Før jeg har lyst til, at oplyse konkrete eksempler fra min egen sag, samt kommune, vil jeg da meget gerne vide, hvad konkret du vil bruge disse oplysninger til og i hvilke sammenhæng ?
Pyt er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-07-2011, 19:32   #15
FrkNorden
Klart Afhængig af K10
 
FrkNordens avatar
 
Tilmeldingsdato: 30-09 2009
Indlæg: 408
Styrke: 15
FrkNorden er ny på vejen
Jeg har bedt om det, da jeg selv har et psykisk handikap og jeg syntes det kunne være rart at vide om/hvad der evt kan søges for "sådan én som mig". Vi har alt andet lige ikke samme behov som fysisk syge. Så at spørge én med fysisk handikap vil ikke gavne mig

Citat:
Oprindeligt indsendt af Pyt Se meddelelser
Før jeg har lyst til, at oplyse konkrete eksempler fra min egen sag, samt kommune, vil jeg da meget gerne vide, hvad konkret du vil bruge disse oplysninger til og i hvilke sammenhæng ?
__________________
Kæmper på som en i h...... - selv de biiiitte små skridt er et skridt nærmere afklaring...

K10 - tak for hjælpen og støtten
FrkNorden er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-07-2011, 09:16   #16
Ozelot
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 28-08 2008
Lokation: Nyborg
Indlæg: 187
Styrke: 16
Ozelot er ny på vejen
Der har været utallige af disse tråde om "hvad kan jeg søge om i § 100" og "hvad har I søgt om i § 100".

Det korte svar er: Du kan søge om ALT!
Det korte tillæg til dette svar er: Men du får ikke dækket ALT...

Der er en ikke facitliste til § 100-udgifterne.

Skriv ned hvad du har af udgifter i din hverdag - evt. tjek bankudskrifter og pbs for at få komplet oversigt. De udgifter der relaterer sig til dit handicap (fysisk eller psykisk), dem søger du om at få dækket.

Du kan ikke skrive noget forkert og det værste der kan ske er, at kommunen enten rådgiver om hvordan du kan få dækket dén udgift på anden vis eller de giver afslag.
Ozelot er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-07-2011, 10:15   #17
L.S.
Lever på K10
 
L.S.s avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-09 2010
Indlæg: 1.553
Styrke: 17
L.S. er fast beboer på K10L.S. er fast beboer på K10L.S. er fast beboer på K10
Læs og forstå

Det er beklageligt, at hensigten med at indsamle oplysninger til gavn for alle læsere på k10, samt andre behovtrængende, misforstås og at unødvendige, bedrevidende indlæg fylder en tråd.

ERFARING er godt at indsamle, viden om at det rent faktisk er lykkes andre at få diverse ting igennem, på trods af den sædvanlige auto-modstand hos systemet, kan give energi og håb til en kamp.

Det er nedladende at tolke, især udfra trådens klart udpenslede formål, at indsamlede informationer automatisk får læseren til at FORVENTE, at blive tildelt samme hjælp.

Viser det sig imidlertid, at INGEN psykisk ramte - især fra de 'blødere' områder, som depressioner, angst, social fobi osv - får noget som helst igennem via §100/§102, er det en VIDEN der, som andre emner her på k10, kan bruges til at øge det politiske pres på Systemet.


SOM ALTID er det at man ØNSKER informationer, ikke det samme som at man KRÆVER dem, og ingen er forpligtede.

Men dette er et åbent forum hvis formål er at HJÆLPE, STØTTE og DELE information, for at spare andre syge og pressede mennesker for at gennemå samme endeløse lidelser, i det omfang det overhovedet er muligt.

Flere af os der har overskud og yder herinde, er også bisiddere i det fysiske liv, og spørger ofte på andres vegne.

Det er derfor også trættende, med de konstante : 'DU har..., 'DU skal..', 'DU er da bare...'

Det er de ovenstående nævnte modstande, der har og får flere til at tage gevaldigt lange pauser i deres bidrag på k10.

Lad os lige hæve niveauet og tilliden til hinanden!

Sidst redigeret af L.S.; 08-07-2011 kl. 10:20.
L.S. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-07-2011, 11:13   #18
Piamus
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 01-02 2011
Lokation: København
Indlæg: 314
Blog Indlæg: 1
Styrke: 14
Piamus er ny på vejen
Hej L.S.

Gigtforeningen har lidt eksempler her.

http://www.gigtforeningen.dk/et+godt...er/merudgifter

Jeg fandt en checkliste fra Rehabiliteringscenter for muskelsvind, måske der står noget der på.

http://www.rcfm.dk/fileadmin/rcfm_fi...aragraf100.pdf


Håber det kan hjælpe lidt.

Piamus
Piamus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-07-2011, 14:02   #19
L.S.
Lever på K10
 
L.S.s avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-09 2010
Indlæg: 1.553
Styrke: 17
L.S. er fast beboer på K10L.S. er fast beboer på K10L.S. er fast beboer på K10
eksempler på ting det KUNNE være nogen har fået dækket

Citat:
Oprindeligt indsendt af Piamus Se meddelelser
Hej L.S.

Gigtforeningen har lidt eksempler her.

http://www.gigtforeningen.dk/et+godt...er/merudgifter

Jeg fandt en checkliste fra Rehabiliteringscenter for muskelsvind, måske der står noget der på.

http://www.rcfm.dk/fileadmin/rcfm_fi...aragraf100.pdf


Håber det kan hjælpe lidt.

Piamus
Tak Pia,
men vi har masser af den tilgængelige information om hvad man I TEORIEN kan søge om, og af og til få dækket - virkeligheden viser sig desværre at være en anden.


Så det er helt konkrete eksempler fra folk der rent faktisk HAR fået et eller andet tilkendt, på de' blødere' psykiske lidelser, vi efterlyser.

For eksempler diverse kosttilskud ( IKKE receptpligtig medicin), penge til at dyrke noget socialt samvær, penge til forskellige kropsterapiformer, motion osv.
(Tiitag der styrker nervesystemet, nedsætter blodtryk/stress, øger jordforbindelse,sociale kompetencer og dæmper selvmodstrang.)
L.S. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-07-2011, 14:27   #20
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Det er helt klart at man som psykisk syg kan have brug for hjælp til rengøring, vaske og ordne tøj, rydde op, støvsuge osv. Står man og har brug for at søge hjælp via §100 må man jo om noget konkretisere dette.

L.S jeg tænker, at har du brug for hjælp via §100 må du jo starte fra en ende af og se hvad det giver dig. Jeg tror dog at kommunen vil vurdere forskelligt i forhold til hjælp til fx. rengøring i forhold til hjælp (penge) til træning i evt. center, desværre, for det har jeg selv megen glæde af, så er glad for at have råd til dette endnu. Ved ikke om din psykiater og psykolog kunne være dig behjælpelig i denne sammenhæng evt. ?
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.

Sidst redigeret af Enteneller; 08-07-2011 kl. 14:34. Årsag: Ændret indlæg :-)
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Merudgifter Road66 Alt det andet 36 06-07-2012 22:32
Merudgifter Zastrow Politik og Samfund 2 28-01-2012 16:26
er du blevet psykisk syg/mere psykisk syg siden du blev sygemeldt Tzari Dit og Dat 15 30-10-2011 20:43
Merudgifter §100 Molly-1 Hjælpemidler til handicappede 8 29-06-2010 10:02
§100 Merudgifter velcro Dit og Dat 15 19-12-2008 15:14




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 16:07.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension