K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > Nyttigt at vide for Førtidspensionister

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Nyttigt at vide for Førtidspensionister Er du faldet over nogle oplysninger, eller bare generelt har et godt råd ang ftp så er det her stedet

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 12-11-2013, 13:21   #31
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.675
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Progressiv diagnose, hold- eller individuel optræning vederlagsfri?

http://scleroseforeningen.dk/nyhed/o...ri-fysioterapi

Tag denne skrivelse med til din fysioterapeut, hvis du vil drøfte det tilbud, du får

Scleroseforeningen vil allerførst anbefale dig at tage denne skrivelse med til Fysioterapeuten, så I får et fælles udgangspunkt for det, du evt. vil spørge om.

Hvad handler den nye aftale om?

Den indgåede overenskomstaftale om ny udgiftsramme for vederlagsfri fysioterapi gælder først og fremmest for ”den udvidede ordning” for de borgere med progressive lidelser (herunder sclerose), der blev indført i august 2008. For dem der får vederlagsfri fysioterapi efter denne ”udvidede ordning”, skal der samlet på landsplan fra 2014 være flere der får behandling på hold, og færre der skal have individuel behandling.

Således er udgiftsrammen sat ud fra, at der fra 2014 skal være max. 40 %, som får individuel behandling og i 2015 skal det kun være15 %, der får individuel behandling i denne ordning.

Hvad gælder efter retningslinjerne fortsat om hold- og individuel behandling?

Da udvidelsen af ordningen blev besluttet tilbage i 2008, blev det allerede fastsat i retningslinjerne, at udgangspunktet for vederlagsfri Fysioterapi for denne gruppe, er holdtræning, men Scleroseforeningen fik igennem, at nogle med sclerose, allerede på dette tidlige tidspunkt i forløbet kan have brug for individuel behandling.

Dette synspunkt blev tilgodeset ved, at der i vejledningen, som altså fortsat gælder, er åbnet op for en undtagelsesregel, hvorefter den første ”behandling”/samtale og kortlægning af behandlingsbehovet altid er individuel, og at fysioterapeuten kan skrive en begrundet redegørelse, hvis pågældende mener, at der efter et behandlingsmæssigt skøn er belæg for individuel behandling.

Hilsen Peter

Ingen debat , kun indsamling af viden
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 10-12-2013, 21:07   #32
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.675
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Denne fagpolitiske debat er interessant..

http://www.k10.dk/showpost.php?p=291693&postcount=27

Hilsen Peter

Venligst ingen debat, kun vidensamling
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 11-12-2013, 12:38   #33
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.675
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Større kiropraktortilskud til diskusprolapspatienter

Gigtforeningen informerer:

http://www.gigtforeningen.dk/nyheder?newsid=18791

"Som noget nyt kan danske kiropraktorer nu tilbyde et struktureret behandlingsforløb til patienter med diskusprolaps – og med et større offentligt tilskud end hidtil.

Det er resultatet af en ny overenskomstaftale mellem regionerne og Dansk Kiropraktor Forening, som træder i kraft i det nye år.

Det nye strukturerede prolapsforløb består af fire konsultationer over to måneder med undersøgelse, diagnostik, rådgivning, smertehåndtering, øvelsesvejledning, opfølgning og tilbagemelding til egen læge. Hvis der er behov, kan der blive aftalt flere konsultationer eller kiropraktoren kan anbefale et supplerende træningsforløb.

I den nye aftale får kiropraktorerne også ret til at henvise til CT- og MR-skanninger og til akutmodtagelserne på sygehusene, hvis der er behov for det.

Øget tilskud

Som noget nyt vil patienter med diskusprolaps fremover kunne få 33 pct. i tilskud fra det offentlige til kiropraktorkonsultation. Tilskuddet til diskusprolapsbehandling hos kiropraktor har hidtil været ca. 20 procent. Dansk Kiropraktor Forening har beregnet, at det fremover gennemsnitligt vil koste patienten 325 kr. pr. konsultation.
"

Min personlige mening?

Hvis jeg havde en MR-scannet bekræftet diskusprolaps, uanset hvor, ville jeg ikke anbefale at gå til behandling hos en kiropraktor.

Jeg udtaler mig, ud fra at diskusprolapsen er positivt bekræftet og stille spørgsmålet hvad præcis en kiropraktor vil gøre ved den eller disse diskusprolapser?

De ca 15 gange jeg har konsulteret en kiropraktor, med og uden bekræftelse på diskusprolapser, har jeg været heldig at være hos ansvarlige kiropraktorer, der afviste mig, da mine smerter var for store og skævheden for stor.

Det positive i de nye regler er at en kiropraktor egenhændigt kan henvise til yderligere MR-scanning og CT-scanning samt henvise til hospitalernes akutmodtagelse, hvis det bedømmes at noget er galt, udover den/de kendte diskusprolapser.

Jeg udtaler mig ud fra at det drejer sig om patienter der har en bekræftet diskusprolaps ved første besøg.

For man begyder vel ikke at manipulerer en ryg, hvor man kun har mistanke, om en diskusprolaps? Uden sikker viden om det er en tumor, fremadglidning eller andet alvorligt?

Bemærk venligst at jeg ikke udtaler mig, som læge eller sundhedsperson, ejheller ikke negativt om kiropraktisk behandling i al almindelighed, men udelukkende om bekræftede eller indicier på diskusprolaps i ryggen og intet andet samt med 34 års erfaring som kronisk smertepatient med adskillige diskusprolapser, bekræftet og forsøgt opereret, uden den store succes.

Hilsen Peter

Venligst ingen debat

Sidst redigeret af phhmw; 11-12-2013 kl. 13:45.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 14-12-2013, 22:15   #34
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.675
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
http://gigtforeningen.dk/medlemsblad...%C3%A5+din+ryg

For at underbygge udsagn i ovenstående indlæg:

"Himlen var grå, da Asger Baunsbak-Jensen tog til kiropraktor en sommerdag i 1987. Han havde længe haft smerter i nakken, og nu ville han have løsnet dem op. Dagen udviklede sig dog katastrofalt. Kiropraktorens behandling fik nogle nerver til at sætte sig i klemme, og en måned senere blev han tvunget til at gå på pension. 55 år gammel."

Var der foretaget forudgående røngten eller MR-scanning? Ikke alle kiropraktor har røngten i deres klinik.

Samtaler imod svære rygsmerter? Nej, tak, jeg fravælger.

Hilsen Peter

Ingen debat i denne tråd, tak.

Sidst redigeret af phhmw; 14-12-2013 kl. 22:18.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 20-12-2013, 18:08   #35
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.675
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Gå til fysioterapeut i udlandet

http://scleroseforeningen.dk/nyhed/g...eut-i-udlandet

"Kunne du godt tænke dig at kombinere en udlandsrejse med træning og fysioterapi? Det er der mulighed for, hvis du modtager vederlagsfri fysioterapi. Så kan du nemlig få dækket dine behandlingsudgifter i udlandet af det offentlige."

Sundhedsstyrelsens regler.
http://sundhedsstyrelsen.dk/da/sundh...ing-i-udlandet

Hilsen Peter

Venligst ingen debat i denne tråd.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 30-12-2013, 18:28   #36
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.675
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Syge får en diagnose på 17 dage hos Falck

Hvilket jo er godt, især hvis det drejer sig om en formodet diskusprolaps.

Men mon det gælder for alle danske statsborgere, kontanthjælpsmodtagere, arbejdsløse, sygemeldte?

Eller gælder det kun de indviede, som har en sundhedsforsikring eller en kendt sportsudøver, der ofte bliver kørt direkte på operationsbordet, uden forsinkelse.

http://www.falck.dk/healthcare/konta...hurtigdiagnose

... hvilket jo er godt, hvis du har en sundhedsforsikring.

Det kræver en lægehenvisning fra den praktiserende læge, så er den gid barberet:

http://www.falck.dk/healthcare/Docum...henvisning.pdf

Sundhedsstyrelsen har udsendt retningslinier som tilsyneladende kun gælder en bestem gruppe af befolkningen.

http://www.sum.dk/Aktuelt/Nyheder/Su...injer_ryg.ashx

De læger der så medvirker til hurtige diagnoser og eventuelt operation, kan naturligvis ikke være 2 steder på een gang, og er ikke til stede på de offentlige hospitaler, da de ofte har "kunder" i de private klinikker.

Har vi mon delt befolkningen op i et "A" hold og et "B" hold?

Men nu er det oplyst at Falck Healthcare, kan give en diagnose på 17 dage.

Hilsen Peter

Ingen debat på denne tråd. Tak.

Sidst redigeret af phhmw; 30-12-2013 kl. 18:32.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 31-12-2013, 02:37   #37
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
"Men nu er det oplyst at Falck Healthcare, kan give en diagnose på 17 dage." ciatat.

Kun for 75%!

De sidste 25%, er IKKE udredt efter 17dage!

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-12-2013, 10:36   #38
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.675
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Respekter venligst ingen debat i denne tråd.

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 01-01-2014, 19:33   #39
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.675
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Diskusprolaps og forandringer i ryggen

http://www.gigtforeningen.dk/ondt+i+...inger+i+ryggen

Viden gør stærk.

Hilsen Peter

Venligst ingen debat i denne tråd.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 02-01-2014, 11:09   #40
migselv
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 19-02 2008
Indlæg: 131
Styrke: 17
migselv er ny på vejen
[QUOTE=phhmw;293490]Men mon det gælder for alle danske statsborgere, kontanthjælpsmodtagere, arbejdsløse, sygemeldte?

Eller gælder det kun de indviede, som har en sundhedsforsikring eller en kendt sportsudøver, der ofte bliver kørt direkte på operationsbordet, uden forsinkelse./QUOTE]


Ja, det gælder ALLE som i forvejen har - og betaler til "Falck kørsel". De kan få udvidet deres abonnement med "Falck Hurtig hjælp" (Mod merbetaling selvfølgelig - se link)

http://webshop.falck.dk/privat/hurtighjaelp

Blot til venlig info, da jeg kan se du har misforstået konceptet.
migselv er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 23:46.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension