K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 22-06-2010, 16:15   #1
Millou
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 20-04 2010
Indlæg: 9
Styrke: 0
Millou er ny på vejen
Revalidering - ventetid på afgørelse?

Jeg har lige nogle spørgsmål ang. revalidering, da det ikke er til at blive helt klog på.

Hvor lang tid er det normalt at vente på en afgørelse? Min mand har snakket med sagsbehandleren om at starte uddannelse fra 1. sept - sagsbehandleren synes det var en god plan men skulle lige undersøge det nærmere, da hun er ny i jobbet.

Nu, efter lidt mere end 1 måned, har hun ikke fundet ud af noget endnu, stadig med begrundelsen at hun er ny i jobbet!

Det skal lige siges, at emnet blev taget op allerede i januar, foreslået af den tidligere sagsbehandler. Herefter blev der henvist til Reva, som dog hurtigt afsluttede sagen, da de mente det var en fejlhenvisning, og deres anbefaling var uddannelsestilbud fremfor arbejdsprøvning/aktivering. Herefter var han hos en ny sagsbehandler, som ville arbejde på sagen og her har sagen så hængt lige siden. Der er ikke indleveret nogen decideret ansøgning, da hun ville indkalde igen når hun havde fundet ud af noget. Nu har jeg kontaktet hende idag, hvor jeg endnu engang fik forklaringen "jeg ved det ikke, for jeg er simpelthen for ny i det her job".

Er der nogen der sidder med et godt forslag til, hvad man kan gøre? Min mand vil enormt gerne starte på den uddannelse og efter 7 mdrs. venten er det vildt at der ikke kan besluttes noget. Uddannelsen starter 1. sept, så der er jo lige pludselig ikke længe til. Hvor længe tager sådan noget normalt? Hvis der altså er noget der er normalt i det her system
Millou er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-06-2010, 17:40   #2
Andersine85
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-04 2010
Indlæg: 1.200
Blog Indlæg: 36
Styrke: 16
Andersine85 er ny på vejen
Tja, hvis lægepapirerne er der, og han evt. har været i en arbejdsprøvning, så burde det ikke tage længere end det ville tage at lave en ressourceprofil og en jobplan!

Måske skulle i, så pænt som muligt, spørge hende den nye sagsbehandler, om hun ikke kunne trække på nogen af hendes erfarne kollegaer, da der jo ligesom er en deadline om ikke så længe!
__________________
Er uddannet socialrådgiver, har arbejdet 3 år med sygedagpenge, men er lige skiftet til kontanthjælp match 2 og 3 og er altså, derfor, på den anden side at skrivebordet end de fleste herinde

Min lille hverdagsblog: http://www.k10.dk/blog.php?u=4874
Andersine85 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-06-2010, 18:34   #3
Bassemanden
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-05 2010
Indlæg: 200
Styrke: 14
Bassemanden er ny på vejen
Jeg ventede 4 måneder på svar uden der skete noget, selv om jeg havde rykket for svar pr mail, telefonisk og ved møder, til sidst klagede jeg til chefen, grundet mangel på sagsbehandling af min sag!! så startede studiet, og 2 måneder efter fik jeg svar om at jeg var godkendt!!! flot og jo de kendte grænsen for hvornår studiet startede, kun 25% bliver optaget og jeg var sikrede plads, og kunne da ikke få plads det næste år.. det var bestemt ikke ok fra kommunens side, og jeg kunne self. klage men hvad skulle det hjælpe!! det ville jeg jo ikke bare kunne starte på studiet af.. nu jeg førtidspentionist. hvad sker der!!
Bassemanden er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-06-2010, 18:41   #4
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.787
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Se, læs og forstå Retssikkerhedsloven....

Kære Millou (og Andersine85.)

Her er et tydeligt eksempel på hvor vi ikke bruger den viden vi har. Sorry, men sandt.

Hvis I går ind på en kommune der vedkender sig Retssikkerhedslovens §3 stk.2 eksempelvis denne http://www.horsenskom.dk/OmKommunen/...010%20pdf.ashx og går til side 11. Så har POLITIKERNE fastsat til sagsbehandlerne at de som udgangspunkt SKAL komme med en AFGØRELSE inden 3 mdr.

Hvis IKKE det kan lade sig gøre skal DU have SKRIFTLIG besked om HVORFOR og HVORNÅR du så kan forvente en afgørelse.

Ellers læs denne mangeårige tråd: http://www.k10.dk/showthread.php?p=35616#post35616.

Mit råd til dig Millou: søg og find din egen kommunes frist til REVALIDERING og gør din sagsbehandler opmærksom på hvis ikke du kan finde den.

Her kan i også læse at 60% af 98 kommuner IKKE har vedtaget disse VIGTIGE retssikkerhedsmæssige sagsbehandlingsfrister. HVORFOR mon?

Fordi de selvfølgelig ikke ønsker det, trods at Folketinget har besluttet det.

Mange hilsner
Peter

PS Kære Andersine85.....hvad siger du ellers til ovenstående? Hvilke erfaringer har du med §3 stk.2?
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 22-06-2010, 19:03   #5
Cille
Slettet bruger
 
Tilmeldingsdato: 15-07 2009
Alder: 43
Indlæg: 16
Styrke: 15
Cille er ny på vejen
Pyha, hvor lang tid der må gå, har andre tydeligvis meget bedre styr på end jeg

Jeg vil blot fortælle at da jeg i sin tid (for 2½ år siden) søgte om revalidering i form af økonomisk større under uddannelsesforløb, sendte de mig i virksomhedspraktik for at blive sikre på at faget nu var det noget for mig og noget jeg kunne klare.
Jeg holdt et år i praktikken før filmen knækkede - og da var der stadig ikke kommet en afgørelse...

Men min kommune har så heller ikke engang på de 2½ år formået at lave en ressourceprofil, så jeg har lært at ting tager tid.
Nu ville jeg meget gerne søge førtidspension på foreliggende grundlag; problemet er bare at der intet grundlag er
Men det er jo en helt anden og noget længere historie.
Cille er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-06-2010, 20:37   #6
Millou
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 20-04 2010
Indlæg: 9
Styrke: 0
Millou er ny på vejen
Tusind tak for alle jeres svar! Tja ressourceprofil er der aldrig lavet, selvom han har været sygemeldt siden oktober. Men det er ikke unormalt kan jeg se.. Han har ikke været i arbejdsprøvning, da Revahuset evaluerede at det ikke var hensigtsmæssigt. Den besked gav de videre til Jobcenteret, med anbefaling om uddannelsestilbud.

Phhmw: Tak - det var meget brugbart mht. retssikkerhedsloven. Har netop googlet mig frem til at de 3 måneder også gælder her.

Regner man mon så fra den dag, vi var til møde ang. revalidering. For der er jo ikke udfyldt en decideret ansøgning, det hele foregik til mødet. Så det eneste skriftlige "bevis" jeg har er en indkaldelse, hvori det er nævnt at det er på vores egen opfordring (vi bad selv om et møde)

Andersine: Ja, jeg undrer mig også over, at hun ikke inddrager en mere erfaren kollega, det ville jeg da selv gøre, hvis jeg var i et nyt job og ikke rigtigt kunne overskue tingene.

Jeg synes virkeligt at det er så sørgeligt, at man ikke kan komme videre med sit liv, fordi ens sager bare ender i bunken på et skrivebord. Det er så trist - og desværre tilfældet for mange herinde. Jeg er netop også bange for at afgørelsen kommer for sent, og man så spilder endnu et år (eller flere) pga. langsom sagsbehandling.

Nå - vi må se hvad der sker. Hun ville forsøge at få tid til at kigge på det en af dagene. Ellers må jeg vist have fat i hendes chef. Hvad hedder sådan én i øvrigt, sådan et sted??

Millou
Millou er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-06-2010, 21:28   #7
Andersine85
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-04 2010
Indlæg: 1.200
Blog Indlæg: 36
Styrke: 16
Andersine85 er ny på vejen
phhmw: Tja kender den, men har ikke haft brug for den endnu, for afgørelserne bliver truffet indenfor det tidsrum, hvis det er muligt at træffe afgørelsen, og ellers fortæller jeg løbende folk hvad der sker, og det plejer at være nok - for der er selvfølgelig en grund til at man venter, f.eks. på et lægepapir eller lign. Hvis folk forlanger et svar med det samme, så får de selvfølgelig det, men så er det jo desværre ikke altid til deres fordel.
Et sted hvor vi bruger det aktivt, er når der søges om pension, hvor folk får at vide at der er tre måneder til afgørelsen, og går der mere, så får de et brev om, hvornår den så falder...
__________________
Er uddannet socialrådgiver, har arbejdet 3 år med sygedagpenge, men er lige skiftet til kontanthjælp match 2 og 3 og er altså, derfor, på den anden side at skrivebordet end de fleste herinde

Min lille hverdagsblog: http://www.k10.dk/blog.php?u=4874
Andersine85 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-06-2010, 22:48   #8
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.787
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Du må ikke tage det....

fortrydeligt op Andersine85 men du blander tingende sammen.

Ifølge lovgivningen SKAL en ansøgning til førtidspension, når den er FÆRDIGBEHANDLET og vidersendt pensionsnævnet, afsluttes inden 3 mdr.

Her har sagsbehandleren eller pensionsnævnet IKKE mulighed for at udsætte den, ejheller pensionsnævnet. 3 mdr = afgørelse.

Så har du de andre sociale sager iht RSL §3 stk.2, hvor kommunalbestyrelsen SKAL fastsætte sagsbehandlingsfrister inden for hvert socialt område hvor det udmunder i en AFGØRELSE og en klagemulighed. Disse SKAL offentliggøres.

Hvis ikke sagsbehandleren UNDTAGELSESVIS kan nå den frist SKAL borgeren have SKRIFTLIG besked om hvorfor og hvornår sagen så kan afgøres.

De offentliggjorte sagsbehandlingsfrister er ikke nødvendigvis de samme fra kommune til kommune og kan rettes af POLITIKERNE, således at borgeren til enhver tid kan se serviceniveauet i kommunen.

Også kaldet RETSSIKKERHED.

Hvis ikke du er enig i dette vil jeg da gerne hører din argumentation.

Mange hilsner
Peter

Millou.....titlen på chefen kan være forskelligt.......du nævner januar måned.....så er det fra januar.....hvor din ansøgning til revalidering har været taget op første gang........her skal og har kommunen været vidende om at du havde brug for hjælp....så din sagsbehandlingsfrist er overskredet med 3 mdr. At sagsbehandleren er ny er ikke undskyldning for at din retssikkerheds skal trampes ned. Det var jo derfor Folketinget vedtog lovgivningen den 1.juni 1998 for at styrke de svages retssikkerhed.

Yderliger har tidligere velfærdsminister Karen Jespersen fået en lovSKÆRPELSE igennem Folketinget med virkning fra den 1.april 2010 for at få kommunerne til at overholde loven, men...........læs her så forstår i hvilken respekt kommunerne har for Folketinget: http://www.k10.dk/index.php?pageid=svarfrister_kommuner

Sidst redigeret af phhmw; 22-06-2010 kl. 23:08.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 23-06-2010, 09:54   #9
Millou
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 20-04 2010
Indlæg: 9
Styrke: 0
Millou er ny på vejen
Phhmw: Gælder det som en ansøgning, når der bare blev snakket om det. Sagsbehandleren foreslog det selv i januar som en mulighed (vi har det kun på skrift i en journal). Skal man ikke udfylde en decideret formular - eller er det nok bare at snakke om det med sagsbehandleren (e)? Vi har et brev fra 16. marts med overskriften "Afklaring af revalidenter" så det kan vi måske bruge som officielt "bevis". Ihvertfald er loven så ikke overholdt uanset hvad.

Sidst redigeret af Millou; 23-06-2010 kl. 10:14. Årsag: tilføjelse
Millou er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-06-2010, 13:22   #10
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.787
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Hej igen Millou.

Ja, i princippet og efter min mening er din ansøgning begyndt i januar, men ..... nævn for din sagsbehandler din kommunale sagsbehandlingsfriste, i dette tilfælde 3 mdr som du nævner. Hvis der så bliver kigget måbende på dig søger du skriftligt om revalidering med en afgørelse iht til dine kommunal-politikeres krav.

DU skal kende reglerne DU skal være aktiv, DU skal fremlægge lov§erne.

Held og lykke.

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
uendelig ventetid på afgørelse muren65 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 3 22-08-2012 18:18
Ventetid Stueplanten Dit og Dat 14 14-03-2012 11:55
Revalidering - ventetid på praktikplads britta86 Alt det andet 3 22-03-2011 20:50
Ventetid på afgørelse af pension rose Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 66 17-05-2010 17:21
Ventetid og atter ventetid Claudine Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 4 16-04-2010 12:13




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 01:47.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension