K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 06-03-2013, 22:17   #1
Karina-F
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 02-02 2012
Indlæg: 8
Styrke: 0
Karina-F er ny på vejen
Må kommunen sylte en §17-sag i 4 md.?

Hej med jer,

Jeg søger gode råd vedr. Københavns kommune, og vil forhøre mig om I herinde ved hvordan det er mest hensigtsmæssigt at handle når en sag om førtidspension efter § 17 på det foreliggende grundlag er søgt den 7. november 2012, men er blevet syltet totalt.

Min veninde, som jeg har hjulpet gennem en længere periode i hendes sag, fik et brev i december hvor der stod hendes sag ikke kunne blive behandlet indenfor de normale 3 måneder pga. mange ansøgninger fra andre borgere.

Jeg undrer mig om dette er en lovlig undskyldning, når der er tale om lovbestemt sagsbehandlingstid på 3 md.?

Derudover fremgår det af brevet, at hun vil blive indkaldt til et møde først i det nye år, for opdatering af ressourceprofilen.

Hun har intet hørt fra dem siden, er end ikke indkaldt til et møde, de ignorerer hende fuldstændigt som hidtil.

Det er i morgen en måned over lovbestemt sagsbehandlingstid, og når hun endnu ikke har været til et møde, kan jeg forudse der vil gå endog meget lang tid med sagen....


Er der mon noget man kan gøre, udover at hun nu har fået en advokat til at skrive til dem?

Det fremgår også af hendes sag, at den har været for en lægekonsulent, men der foreligger intet skriftligt notat fra lægekonsulenten.
Jeg udbad mig lægekonsulentnotatet, men fik det svar at de havde bare snakket med ham, og så har en sagsbehandler refereret hvad en unavngiven lægekonsulent skulle have udtalt?

Jeg mener det er en krænkelse af hendes retsikkerhed, har jeg mon ret i det?

Jeg tænker lidt, at hun i modsat fald kunne påstå en læge har sagt dit og dat uden at hun vil ud med navnet på lægen og uden hun kan dokumentere en læge har sagt hvad hun påstår.

I grunden kan sagsbehandler jo bare anføre, at en lægekonsulent har udtalt sig i sagen, og så digte hvad der lige passer ind, det mener jeg ikke kan være lovligt?

Er der evt. nogen andre end Jobcenteret hendes advokat bør henvende sig til når en §17 sag bliver syltet?

Håber ikke det er for mange spørgsmål på en gang, men vi er gået lidt i stå her.

Jeg har måtte erkende en advokat må overtage, da kommunen heller ikke vil lytte til mig, måske fordi jeg ikke er jurist og kan trække dem i retten osv. men der er jo også ting jeg ikke ved, hvorfor jeg håber nogen herinde kan besvare mine spørgsmål her.

På forhånd mange tak.
Karina-F er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-03-2013, 22:36   #2
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
§ 21. Kommunalbestyrelsen skal træffe afgørelse senest 3 måneder efter tidspunktet for sagens overgang til behandling efter reglerne om førtidspension, jf. § 17, stk. 1, 3. pkt., og § 18. Dette tidspunkt skal fremgå af sagen og meddeles den pågældende. Hvis fristen i særlige tilfælde ikke kan overholdes, skal pågældende have en redegørelse for, hvad der er årsag til den forlængede sagsbehandlingstid, og besked om, hvornår sagen forventes afgjort.

I kan jo spørge kommunen om, hvornår I kan forvente en afgørelse.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-03-2013, 23:10   #3
Julcas
Elsker at være her på K10
 
Julcass avatar
 
Tilmeldingsdato: 24-01 2012
Lokation: Kirkebakkeboligby
Indlæg: 91
Styrke: 13
Julcas er ny på vejen
Det gør mig rigtig ondt for din veninde.

Kommer også fra Kbh og står selv i samme situation, søgte en § 17 på foreliggende, som overgik til behandling d. 26 nov. 2012 - blev indkaldt til samtale 19.12.12 i Sygedagpenge hos en sød, men total uforberedt sagsbehandler (åbenbart kutyme ifølge hende) og siden er der ikke sket noget som helst - dvs. modtog i starten af feb. besked fra Pensionsteamet om, at de ikke kunne afgøre min sag inden for de 3 måneder, da de manglede arbejdsevnevurdering fra JC og at de forventer at min sag er afgjort inden 30.06.13...

Vi har nu klaget til Socialforvaltningen over sagsbehandlingen.

Så først og fremmest skal I have fået besked om, hvornår kommunen forventer at kunne have en afgørelse klar, har I fået dette, så skal I klage.

Dernæst ville jeg klage til Socialforvaltningen over manglende/dårlig sagsbehandling
Julcas er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-03-2013, 15:20   #4
Carmen
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 29-07 2010
Lokation: København
Indlæg: 2.214
Styrke: 16
Carmen er ny på vejen
Gå til Borgerrådgiveren i Vester Voldgade!

Om ikke andet, så kan man pludselig godt få en hurtigere sagsbehandling, som "ligner lovgivningen" lidt mere... har kendskab til en afgørelse, hvor pensionsteam betingede sig noget i retning af 9 måneder til afgørelse - grundet stor sagsmængde - af en § 17 på foreliggende.
Carmen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-03-2013, 15:25   #5
søsser98
Ved at flytte ind på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-02 2012
Lokation: jylland
Indlæg: 542
Styrke: 13
søsser98 er ny på vejen
Tror de har mange ansøgninger liggende og der er ingen konsekvenser ved at de udskyder sagsbehandlingstiden jeg er også selv gået ind i 4 mdr nu og har ej heller modtaget skriftlig meddelelse om hvornår de så forventer sagen afgjort selv om jeg har skrevet til dem så er der o respons pt men det kommer nok i næste uge for det er bedre for os vi ved hvornår vi så kan forvente en afgørelse frem for bare at gå i uvidenhed
søsser98 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-03-2013, 15:29   #6
Carmen
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 29-07 2010
Lokation: København
Indlæg: 2.214
Styrke: 16
Carmen er ny på vejen
Pensionsteam i Københavns Kommune behandler IKKE ansøgninger i indkomne rækkefølge!

Med ny lovgivning 1/1-2013 skal ansøgningen over RehabTeam (læs om denne på K10's Forside).

Sidst redigeret af Carmen; 07-03-2013 kl. 15:42.
Carmen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-03-2013, 16:06   #7
søsser98
Ved at flytte ind på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-02 2012
Lokation: jylland
Indlæg: 542
Styrke: 13
søsser98 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Carmen Se meddelelser
Pensionsteam i Københavns Kommune behandler IKKE ansøgninger i indkomne rækkefølge!

Med ny lovgivning 1/1-2013 skal ansøgningen over RehabTeam (læs om denne på K10's Forside).


det skal § 17 på det foreliggende grundlag søgt før udgang af 2012 da ikke det er kun nye ansøgere
søsser98 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-03-2013, 17:30   #8
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Tænker at hvis pensionsnævnet venter på ressourceprofilen, er det den I skal rykke for..

Få fat i sagsbehandleren og bank lidt i bordet og hør hvornår den kan forventes til høring...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-03-2013, 18:38   #9
Carmen
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 29-07 2010
Lokation: København
Indlæg: 2.214
Styrke: 16
Carmen er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af søsser98 Se meddelelser
det skal § 17 på det foreliggende grundlag søgt før udgang af 2012 da ikke det er kun nye ansøgere
Arbejdsopgaverne/fordelingen i visitationsteam og pensionsteam, som en § 17 på foreliggende gik igennem her i byen, før 1/1-13, er nu integreret i RehabTeam, hvis jeg har forstået alt det læste om emnet ret - derfor tilføjelsen.
Carmen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-03-2013, 20:16   #10
Karina-F
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 02-02 2012
Indlæg: 8
Styrke: 0
Karina-F er ny på vejen
Mange tusind tak for jeres svar.

Jeg sendte en mail på hendes vegne, om forventet sagsbehandlingstid, men svaret var ikke angivelse en forventet sagsbehandlingstid, men blot brevet hvoraf det fremgår, at Jobcenteret ikke kan overholde de 3 md. grundet mange sager, at sagen vil blive behandlet efter de gamle regler, og at hun ville blive indkaldt til møde først i det nye år for opdatering af ressourceprofil.
Indkaldelsen til dette møde er endnu ikke kommet.

Hos Borgerrådgiverne kbh. har hun allerede vundet to sager over Jobcenteret, men de retter ikke ind efter Borgerrådgiverens kritik, de er ligeglade.

Imidlertid har hun nu netop fortalt mig at hendes advokat nu har fået skrevet til Jobcenteret, og det håber vi så gør en stor forskel.

Og igen mange tak for jeres hjælpsomhed.
Det er dejligt med forstående mennesker når man er vant til at bistå i sager hvor man altid bliver mødt med meget ubehagelige skrivelser.

Jeg har meget svært ved at forstå, at kommunerne kan handle så ulovligt og uansvarligt uden det får nogen som helst konsekvenser for dem.

Jeg hørte forleden ordet "demokratur" om Danmark, det er vist meget sigende om en stat hvor loven åbenbart kun gæder for borgerne, ikke for systemet.
Karina-F er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Hjælp! -Kommunen påtænker stop af sygedagpengeudbetalingen, idet kommunen ikke længer Marianzen Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 40 13-06-2012 12:50
Er de ude på at sylte min sag ?? Rix Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 23 18-01-2012 10:15
Lån hos kommunen? Michael6400 Alt det andet 16 08-05-2010 00:15
kan kommunen det ??? bullermus Dit og Dat 6 14-11-2008 09:51
Holbæk Kommune kan også "sylte" buster Det er da strengt ! 0 25-09-2008 21:13




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 18:57.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension