K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 02-03-2013, 00:16   #11
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
- vil bare indskyde, at skat er ben hårde!!

Så kan du lave en aftale med su, så er det da helt klart at foretrække!!

Skat napper som regel en ordenlig bid.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-03-2013, 09:14   #12
Gizmo
Ved at flytte ind på K10
 
Gizmos avatar
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Indlæg: 508
Blog Indlæg: 3
Styrke: 15
Gizmo er ny på vejen
Jeg havde en stor SU gæld (190.000) og havde i mange år betalt 200 kr. om måneden. Ikke at det fik gælden til at falde overhovedet, men så kunne de i hvert fald se, at der blev betalt. På det tidspunkt var den overgået til SKAT's inddrivelses center, da jeg i en periode ikke kunne afdrage overhovedet, og så bliver det jo misligholdt.

Da jeg fik min ftp søgte jeg om eftergivelse, og efter mange skriverier frem og tilbage gik de til sidst med til, at den blev nedsat til 50.000 kr. (og der kommer ikke ekstra renter på), og så skal jeg betale 700 kr. om måneden. Hun kunne simpelthen ikke gå længere ned.

Havde jeg været enlig var den helt eftergivet pga. manglende rådighedsbeløb, men da jeg er samlevende, så går hans indtægt også ind i det.

Det er selvfølgelig et noget større beløb, men nu ved jeg også, at jeg er gældfri om 5 år, tror jeg, der er tilbage.

Du slipper jo ikke for at betale, uanset om det er til SU eller SKAT. På et tidspunkt vil de have deres penge ind. Spørgsmålet er bare, hvor længe du vil vente.
__________________
* Førtidspensionist pr. 1/12-2010 *
Gizmo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-03-2013, 09:51   #13
Thomas1981
Mit andet hjem K10
 
Thomas1981s avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-12 2011
Lokation: Horsens
Alder: 43
Indlæg: 671
Styrke: 13
Thomas1981 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af nensypigen Se meddelelser
nåå ja men har en kasse kredit på 20.000 jeg brugte på mit indskud til lejligheden...
Nu ved jeg ikke hvad du skylder rundt omkring, altså til private, som familie osv. Og hvor meget de rykker i dig for at få deres penge.
Men hvad der bedst kan betale sig, med hensyn til kassekredit og SU lån, her og nu.

Så længe din aftale med SU holdes ved lige med de 200 kr. hver 2. md. så hold dig til den aftale resten af året. Og betal istedet af på din kassekredit her i 2013.
Så længe man læser, er renten på et SU lån 4%. Den del er overstået.

Men nu hvor du ikke læser, er renten nede på 1% idag.

Mange studerende låner pengene, selv om de ikke skal bruge dem nu. Til at de kan etablere sig for, når de er færdige. Det er ud fra hvad mine mindre søskende, og deres venner gør.

For der findes simpelthen ikke billgere lån i DK.

Renten på SU lån, når man er færdig, er diskontoen (national bankens rente) + 1%.
Diskontoen er idag 0 kr. Så du betaler kun 1% i rente på dit SU lån.


Dvs. med de 200 kr. du betaler hver 2. md. Så betaler du hele renten, og dit SU lån vokser ikke.

Renten på en kassekredit er uendeligt meget højere, et slag på tasken, i hvert fald 10%. Men det er bare et gæt. Det afhænger af vilkårene i ens bank.
Så det kan helt sikkert betale sig at betale den af først.


Nu ved jeg ikke om det frister, at have en kassekredit du kan bruge af igen, når du så har indbetalt til den. Det gør det for mig, så jeg har lukket den jeg havde. Den var på 10.000.
Hvis det gør, så kan det være en ide at lave den om til et lån, med fast afdrag.
Den kan koste noget, men uden mulighed for at bruge pengene igen, så bliver der afdraget som der skal. Og de ryger ikke bare i et sort hul.

Når 2013 så er gået, kan du prøve at søge eftergivelse. Det koster dig kun 1200 kr. for hele 2013 at vente med at tage stilling og løbe risikoen, ved at søge eftergivelse. Din SU gæld bliver ikke større. Og det giver dig jo så tid til at betale af andre steder.

Det er mit råd, og ud fra hvad der kan bedst kan betale sig. Og hvad der giver mindst risiko.

Jeg kan så slet ikke forstå, hvordan et SU lån kan overgå til Skat, med mindre man misvedligholder ens aftale. Som de gør med anden offentlig gæld. F.eks. Restskat, manglende Licens indbetaling, osv.
Da det er Statens Administration der står bag SU låneaftalerne. Men jeg ved ikke noget om hvordan eftergivelses reglerne er.

"Når SU-lånet er udbetalt til dig, bliver det automatisk overført til Statens Administration, der administrerer renter og tilbagebetaling. Derfor skal du altid henvende dig til Statens Administration, hvis du har spørgsmål omkring tilbagebetaling af SU-lån."

Diskontosatsen kan ses her. http://www.nationalbanken.dk/dndk/mi...r!opendocument

"Renten under og efter uddannelse:
Renten på SU-lån er 4 procent om året mens du læser.
Når du er færdig med din uddannelse, forrentes din gæld efter diskontoen plus et tillæg (på højst 1 procent). Tillægget fastsættes hvert år på finansloven."


Mere om SU låns rentesatsen kan ses her.
http://www.su.dk/SULaan/tilbagebetal...r/default.aspx

Info om tilbagebetaling af SU lån kan ses her.
http://www.su.dk/SULaan/tilbagebetal...r/default.aspx

P.S. Brugen af fed skrift er ikke for få det til at lyde som om jeg forsøger at tale ned. Det er fordi jeg har det med at komme til at skrive for meget, så det bliver uoverskueligt. Så det er kun for at plukke det væsentlige ud

Sidst redigeret af Thomas1981; 02-03-2013 kl. 10:21.
Thomas1981 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-03-2013, 10:31   #14
nensypigen
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 28-03 2010
Lokation: *******
Alder: 39
Indlæg: 684
Styrke: 15
nensypigen er ny på vejen
hej thomas

tak for dit lange indlæg. Jeg er helt enig mht 2013 bare at betale de 200 til su i dette år.

det jeg er i tvivl om er efter dette år om det er dumt at søge eftergivelse hvis skat er værre end su? skat vil måske ved et afslag opkræve mere end de 2300 su vil opkræve efter 2013 kunne se de af gentle giant kræver 1800 HVER md hvilket skræmmer mig
nensypigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-03-2013, 10:53   #15
Thomas1981
Mit andet hjem K10
 
Thomas1981s avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-12 2011
Lokation: Horsens
Alder: 43
Indlæg: 671
Styrke: 13
Thomas1981 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af nensypigen Se meddelelser
hej thomas

tak for dit lange indlæg. Jeg er helt enig mht 2013 bare at betale de 200 til su i dette år.

det jeg er i tvivl om er efter dette år om det er dumt at søge eftergivelse hvis skat er værre end su? skat vil måske ved et afslag opkræve mere end de 2300 su vil opkræve efter 2013 kunne se de af gentle giant kræver 1800 HVER md hvilket skræmmer mig
Ups... så forstår jeg. Nogen gange skal tingene lige læses et par gange, inden tastaturet får frit løb

Jeg kan også se, som du også skriver, at eftergivelse bliver søgt hos skat. Men meget mærkeligt at de så overtager administrationen, istedet for bare at sige nej.

Altså jeg kan forstå hvis de kigger på rådighedsbeløb, og siger nej. Men at de siger man skal betale et bestemt beløb, uden overhovedet at ville forhandle. Det ligner Skat meget dårligt.
Men igen, jeg har ingen erfaring, ligesom GG og andre der har søgt om det

Jeg har lige lånt et uddrag, fra en anden tråd på nettet. Hvor spørger også er en der har fået FTP, og har SU-lån.
Hvis du selv har søgt på google, har du nok set den
I eksemplet, er det en der er visiteret til fleksjob der svarer. Og dem der er så heldige at få fleksjob, har jo større indtægt i sigte, end os på FTP.

"Hvor meget skyldte du? Havde du gæld ud over det og var noget af det fra forbrug? Læste mig frem til, at hvis man havde forbrugsgæld ud over sugælden, så kunne man vist ikke få eftergivelse.

jeg havde boligindskudslån, tilbagebetalings pligtig kontanthjælp og su-lån ( ca 45.000), jeg skulle intet oplyse om yderlige gæld, på det tidspunkt skyldte jeg ca 10000 i banken i forbrugslån. Jeg afleverer papirerne, der kom brev om jeg fik eftergiver under de normale betingelser og da jeg i mellemtiden havde betalt et afdrag, fik jeg dem tilbage"

Jeg ved ikke om jeg tolker det rigtigt, men ud fra det, kunne det ligne at det er en fordel ikke at have anden gæld, som man betaler af på. Når man søger?

Jeg ville søge, hvis det var mig. Når kassekreditten var lukket. Men jeg forstår godt du er meget betænkelig.
I bedste fald, så vil du jo soare/tjene 100.000, hvis det går igennem.

Men der er i hvert fald FTP'ere også, der har fået eftergivet

Hele tråden kan læses her.
http://dindebat.dk/penge-privatoekon...dspension.html

Sidst redigeret af Thomas1981; 02-03-2013 kl. 10:58.
Thomas1981 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-03-2013, 11:00   #16
nensypigen
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 28-03 2010
Lokation: *******
Alder: 39
Indlæg: 684
Styrke: 15
nensypigen er ny på vejen
ja spørgsmålet er jo om man tør søge...jeg ville nok få et nej, og hvis de så napper alt fra deres rådighedsbeløb og op så er det dobbelt så meget jeg skal betale om md kontra hvis jeg betaler su de 2300/hver 2 md

for jeg er jo som genltle giant enlig og har et større rådighedsbeløb end skats skrabede fastsatte beløb....åhhhh så irriterende efter mange år på kontanthjælp man stadig skal holdes nede pga et dumt lån man jo tog da man regnede med at få et fedt job og ikke blive syg!!
nensypigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-03-2013, 11:11   #17
Thomas1981
Mit andet hjem K10
 
Thomas1981s avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-12 2011
Lokation: Horsens
Alder: 43
Indlæg: 671
Styrke: 13
Thomas1981 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af nensypigen Se meddelelser
ja spørgsmålet er jo om man tør søge...jeg ville nok få et nej, og hvis de så napper alt fra deres rådighedsbeløb og op så er det dobbelt så meget jeg skal betale om md kontra hvis jeg betaler su de 2300/hver 2 md

for jeg er jo som genltle giant enlig og har et større rådighedsbeløb end skats skrabede fastsatte beløb....åhhhh så irriterende efter mange år på kontanthjælp man stadig skal holdes nede pga et dumt lån man jo tog da man regnede med at få et fedt job og ikke blive syg!!
Det kan jeg godt forstå, nu er det ikke for at komme flere bekymringer oveni, men det kan måske blive dyrt at vente også, kan jeg se.

"Gæld der IKKE eftergives. Kilde: http://www.budgethuset.dk/eftergivel...et-offentlige/

Som hovedregel kan du ikke få eftergivelse af gæld til det offentlige, hvis:
■dine økonomiske forhold er uafklarede
■du har handlet uforsvarligt vedr. din økonomi
■en del af gælden skyldes strafbare eller erstatningspådragende forhold
■du har ikke betalt af på din gæld, selv om du har haft rimelig mulighed for det
■du har handlet med henblik på eftergivelse af gæld
■der er andre omstændigheder, som taler afgørende imod eftergivelse."

Jeg tænker på punkt 4 og 5. Altså at det ville det måske tolkes som om, hvis du venter året ud.

Hvis jeg var dig, så ville jeg skrive til [email protected]
Og skrive et eksempel til dem, dvs. din situation, men uden at udpensle personlige oplysninger om hvem du er. Og høre hvad de siger er sandsynligt. Hvor de forhåbentlig ikke bare svarer, søg for at få svar.

De er nok de eneste der kan komme med noget konkret, i forhold til dine vilkår.

Sidst redigeret af Thomas1981; 02-03-2013 kl. 11:15.
Thomas1981 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-03-2013, 11:13   #18
Gizmo
Ved at flytte ind på K10
 
Gizmos avatar
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Indlæg: 508
Blog Indlæg: 3
Styrke: 15
Gizmo er ny på vejen
Det er SKAT's inddrivelses center, der står for eftergivelse. SU har intet med det at gøre.
__________________
* Førtidspensionist pr. 1/12-2010 *
Gizmo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-03-2013, 11:25   #19
nensypigen
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 28-03 2010
Lokation: *******
Alder: 39
Indlæg: 684
Styrke: 15
nensypigen er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Gizmo Se meddelelser
Jeg havde en stor SU gæld (190.000) og havde i mange år betalt 200 kr. om måneden. Ikke at det fik gælden til at falde overhovedet, men så kunne de i hvert fald se, at der blev betalt. På det tidspunkt var den overgået til SKAT's inddrivelses center, da jeg i en periode ikke kunne afdrage overhovedet, og så bliver det jo misligholdt.

Da jeg fik min ftp søgte jeg om eftergivelse, og efter mange skriverier frem og tilbage gik de til sidst med til, at den blev nedsat til 50.000 kr. (og der kommer ikke ekstra renter på), og så skal jeg betale 700 kr. om måneden. Hun kunne simpelthen ikke gå længere ned.

Havde jeg været enlig var den helt eftergivet pga. manglende rådighedsbeløb, men da jeg er samlevende, så går hans indtægt også ind i det.

Det er selvfølgelig et noget større beløb, men nu ved jeg også, at jeg er gældfri om 5 år, tror jeg, der er tilbage.

Du slipper jo ikke for at betale, uanset om det er til SU eller SKAT. På et tidspunkt vil de have deres penge ind. Spørgsmålet er bare, hvor længe du vil vente.
lyder til du var heldig gizmo... hvordan kunne du få dem så langt ned i afdrag? jeg er ikke en god forhandler så de ville nok ribbe mig fuldstændig
nensypigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-03-2013, 11:32   #20
Gizmo
Ved at flytte ind på K10
 
Gizmos avatar
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Indlæg: 508
Blog Indlæg: 3
Styrke: 15
Gizmo er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af nensypigen Se meddelelser
lyder til du var heldig gizmo... hvordan kunne du få dem så langt ned i afdrag? jeg er ikke en god forhandler så de ville nok ribbe mig fuldstændig
De havde også oprindeligt sat beløbet til det dobbelte. Men jeg ankede den og skrev, at jeg slet ikke kunne finde de beløb i budgettet. De havde så også overset noget med sønnens pasning, der ville stige.
Og så var der en rigtig sød dame fra SKAT, der ringede til mig. Og hun lagde ud med 1000 kr., jeg sagde 500 kr. max., og vi blev så enige om 700.
Hun kunne ikke gå længere ned. Og det svarede så til 6 år, mener jeg, at jeg skal betale i. Og så er gælden væk.
__________________
* Førtidspensionist pr. 1/12-2010 *
Gizmo er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Tilkendt Pension fra 1/12 men hvad får jeg ? Killroy Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 12 12-11-2011 23:55
§17,§18, midlertidig pension?? hvad er det? de4aks Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 1 09-09-2010 22:07
hvad dato får vi pension frupia1 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 3 27-12-2009 08:53
Hvad gør jeg ? flex el. pension puttenu Spørgsmål ang fleksjob 11 19-10-2009 11:55
pension eller hvad ? sparkongefre Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 1 15-03-2007 12:44




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 17:24.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension