K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 23-02-2011, 17:30   #1
Håber
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 12-06 2010
Indlæg: 451
Styrke: 14
Håber er ny på vejen
Et råd eller to tak....

Jeg har flere tråde her på k10, men laver en opsummering her, så alt er samlet.

Jeg blev sygemeldt i januar 2010 med stress og depession og begyndte at gå til psykolog hvor jeg har gået siden.

Har været aktiveret 2 gange hvor jeg blev sygemeldt fra den sidste grundet tiltagende stresssymptomer pga manglende langsigtet plan omkring min sygedagpengesag fra kommunens side. (jeg bad flere gange om en langsigtet plan men ingen ville tage noget ansvar for det - blev sendt frem og tilbage mellem sb og jobkonsulenten der hver især placerede ansvaret hos den anden)

Min psykolog laver i sommers på opfordring fra kommunen en psykologisk vurdering hvori han kommer frem til, at der er nogen uhensigtsmæssige psykologiske handlemønstre samt meget let stressbar.

Der bliver i efteråret for første gang taget kontakt til min læge hvor kommunen indhenter en specifik helbredserklæring. Lægen anbefaler i den forbindelse, at kommunen indhenter status hos psykolog uden at kommunen dog gør det.

Jeg går fra november - januar uden at høre fra kommunen ud over et brev om varighedsbegrænsningen hvori det står, at mine sygedagpenge ophører d. 28/2 2011 medmindre de kan forlænges og at jeg senest d. 28/2 2011 vil få besked om, hvorvidt de kan forlænges eller ej.

Efter møde med sb midt i januar bestiller denne en status fra min psykolog. Psykologen bliver af sb udbedt en diagnose: arbejdsudløst PTSD.

Både psykologen og lægen er enige om, at jeg er fuldt uarbejdsdygtig, aldrig kommer tilbage til tidligere erhverv, at alt ufaglært er banlyst og at revalidering af flere grunde er det eneste rigtige hvorefter jeg forventes at være fuldt arbejdsdygtig på det ordinære arbejdsmarked.

I mandags skriver jeg til min sb og spørger hende, hvorfor jeg ikke havde hørt noget om forlængelsen da jeg vidste, at jeg skulle være orienteret senest d.14/2 hvorefter hun sender en skrivelse om, at vurderingsgrundlaget for at træffe afgørelse om forlængelse ikke er tilstrækkeligt og at de udsætter afgørelsen i 4 uger og at de aktuelt mangler helbredsmæssige oplysninger fra kommunens lægekonsulent og at sdp derfor stoppes d. 28/2 2011

Jeg bliver rådet til at søge kontanthjælp og at kontakte sb såfremt jeg har oplysninger jeg vil knytte til beslutningen om udsættelse
af afgørelsen, er jeg velkommen til at rette henvendelse til sb jf. retssikkerhedsloven § 4.


Så nu er mit spørgsmål hvad det betyder?

Umiddelbart ligner det en afgørelse når de henviser til kontanthjælp og skriver, at sygedagpengene stopper pr. 28/2 med mulighed for at blive genoptaget med tilbagevirkende kraft.

Samtidig undrer jeg mig over, at de henviser til kontanthjælp når jeg andetsteds på k10 kan læse, at en privat socialrådgiver har rådet en anden til IKKE at søge kontanthjælp før den endelige afgørelse på sdp stop?

Jeg undrer mig også over, hvad det er for helbredsmæssige oplysninger lægekonsulenten skal komme med? Troede kun han skulle oversætte lægefaglige termer mv.


Hvad kan jeg ifht retssikkerhedsloven § 4 komme med af oplysninger ifht beslutningen ud over det himmelråbende stupide i, at deres langsommelige og mangelfulde behandling af min sag kommer til at gå ud over mig, med dårligere helbred til følge?

Jeg overvejer en formel klage over sagsbehandlingen, men er det en god ide og hvad skal der i givet fald stå i en sådan klage? Skal jeg opsummere sagens gang med alle de huller der er eller hvordan griber man sådan noget an?

Sidst redigeret af Håber; 23-02-2011 kl. 22:27.
Håber er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-02-2011, 22:02   #2
undertegnede
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 07-02 2011
Indlæg: 136
Styrke: 14
undertegnede er ny på vejen
Mit råd til dig er at vente med at foretage dig yderligere indtil kommunen har truffet endelig afgørelse om § 27 - du har intet at vinde ved at sende en klage ind p.t.

Kommunen har mulighed for at "adskille" afgørelserne efter henholdsvis § 24 og § 27 når de vurderer, at de har brug for et bedre oplysningsgrundlag for at træffe afgørelse om forlængelse - hvilket er det de har gjort i dette tilfælde.

Mht. kontanthjælp, så søg fra den første dag efter den generelle varighed. Det har INGEN betydning for kommunens efterfølgende vurdering om forlængelsesgrundene i dagpengelovens § 27.
undertegnede er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-02-2011, 00:35   #3
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Har du fagforening bør du få hjælp af dem?

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-03-2011, 20:45   #4
Håber
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 12-06 2010
Indlæg: 451
Styrke: 14
Håber er ny på vejen
Tak for jeres svar. Jeg har ikke noget hjælp at hente hos fagforeningen.

Jeg har i dag fået at vide, at lægekonsulenten nu er kommet med sin udtalelse. I korte træk er lægekonsulenten bare uenig i, hvad læge og psykolog har skrevet. Ikke sådan at der var noget i nogen af udtalelserne der kunne misforstås eller at lægekonsulenten har forvredet udtalelserne - bare uenig.

Lægekonsulenten mener, at med mild depression og stress (DET er han så åbenbart enig i...bare ikke i resten af det) så burde jeg være rask nu og når jeg ikke er det, så må jeg være helbredsmæssig uafklaret og derfor må min læge straks sætte en afklaring og medicinsk behandling i gang. Lægekonsulenten er direkte uenig i psykologens diagnose om ptsd og vurderer ikke, at jeg har har været udsat for noget der kan udløse det....godt så!

Hvor frit må lægekonsulenten digte? Skal der ikke være en eller anden sammenhæng mellem det lægekonsulenten siger og det der rent faktisk står i papierne?

Sidst redigeret af Håber; 03-03-2011 kl. 20:51.
Håber er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-03-2011, 21:53   #5
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
Lægekonsulenten er direkte uenig i psykologens diagnose om ptsd og vurderer ikke, at jeg har har været udsat for noget der kan udløse det....godt så!

har den ikke været fordi en psykiater og har du ikke været i behandling for det
en psykolog må ikke stille diagnoser, nok en stor grund til Lægekonsulenten undsiger det
men ja for at få ptsd skal rman have været udsat for en stor belastning
men det har du vil dokumentation på
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-03-2011, 22:06   #6
Håber
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 12-06 2010
Indlæg: 451
Styrke: 14
Håber er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af MTVRV1 Se meddelelser
Lægekonsulenten er direkte uenig i psykologens diagnose om ptsd og vurderer ikke, at jeg har har været udsat for noget der kan udløse det....godt så!

har den ikke været fordi en psykiater og har du ikke været i behandling for det
en psykolog må ikke stille diagnoser, nok en stor grund til Lægekonsulenten undsiger det
men ja for at få ptsd skal rman have været udsat for en stor belastning
men det har du vil dokumentation på
Nej jeg har ikke været ved psykiater. Psykologen er direkte blevet bedt om en diagnose af sb, så derfor er psykologen kommet med den. Psykologen undrede sig selv over det med diagnose-ønsket fra sb.

Mht dokumentation - nu er det jo ikke mig der siger ptsd men psykologen, så jeg går da stærkt ud fra, at min psykolog ud fra vores mange mange samtaler i løbet af det sidste år, har lavet en faglig velfunderet diagnose baseret på de ting vi har talt om.
Håber er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-03-2011, 22:23   #7
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
Men så burde den Psykolog have skrevet til din sagsbehandler at vedkommende ikke må stille en diagonse uden en psykiater har godkendt det
det er jo dig der stå med problemt i den sidste ende
så have bedt min egen læge om at komme en til psykiater af to grunde
en endelig bekræftelse af du har ptsd
samt en udtagelse af en læge( psykiater)
efterfølgende kan Lægekonsulenten ikke undsige det på nogen måde
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-03-2011, 22:35   #8
Håber
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 12-06 2010
Indlæg: 451
Styrke: 14
Håber er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af MTVRV1 Se meddelelser
Men så burde den Psykolog have skrevet til din sagsbehandler at vedkommende ikke må stille en diagonse uden en psykiater har godkendt det
det er jo dig der stå med problemt i den sidste ende
så have bedt min egen læge om at komme en til psykiater af to grunde
en endelig bekræftelse af du har ptsd
samt en udtagelse af en læge( psykiater)
efterfølgende kan Lægekonsulenten ikke undsige det på nogen måde

Men det gjorde psykologen så ikke - hvorfor beder sb om en diagnose hvis de ikke vil bruge den til noget alligevel? Det virker da ret selvmodsigende at bede om noget som man allerede på forhånd ved, man ikke kan/vil bruge!

Det er ret nyt med diagnosen, så derfor er der ikke sket mere med henblik på evt at komme til psykiater.

Mht at lægekonsulenten ikke kan undsige det på nogen måde, så gør han det jo frisk og frejdigt med min egen læges udtalelser, hvor lægekonsulenten afviser alt det lægen siger, så jeg ved da ikke, hvilken forskel det skulle gøre hvis det var en psykiater?
Håber er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-03-2011, 23:15   #9
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
fordi du vil stå meget stærkere den dag du måske anke et afslag på flex eller pension
der vil en psykiater tælle meget mere hos beskæftigelsesankenævnet

udfra egen erfaring er der to ting som ikke tæller hos en Lægekonsulenten
egen læge og psykolog
min sagsbehandler sagde direkte psykologen ikke kunne bruges, der skal lægge en udtalelse fra en psykiater
fordi en psykiater er udannet læge og kan give medicinsk behandling
der er også flere som er blevet raske igen, selvom de havde ptsd
så du skal have papir på du har ptsd og der ingen behandlingsmuligheder er
før tror jeg ikke du kommer meget videre i din sag, i hvertfald med ptsd
som er en del af dit sygdomsbillede
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-03-2011, 00:23   #10
Håber
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 12-06 2010
Indlæg: 451
Styrke: 14
Håber er ny på vejen
Jeg har fået min ressourcepofil til partshøring og deri står, at der med de dokumenter der foreligger pt, forventes afslag på forlængelsesmuligheder grundet helbredsmæssig uafklaret, men da der samtidig forventes bedring på sigt på baggrund af intensivering af behandling, mener de ikke, at man kan afprøve min reelle arbejdsevne pt.

Mit spørgsmål er så, hvorvidt jeg allerede nu skal argumentere for, hvorfor jeg kan forlænges og efter hvilke punkter eller om det er bedre at vente med det til de kommer med deres begrundelser for, hvorfor jeg ikke kan forlænges efter de enkelte punkter?
Håber er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
flexjob eller fp eller ? bmp24 Spørgsmål ang fleksjob 29 26-08-2011 09:57
Udd. på revalidering eller su eller????? Siv Alt det andet 13 13-01-2011 13:46
Købt eller Solgt?? Skal jeg gine eller gæde? Rikke H Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 5 29-01-2008 02:15
År eller måneder - kommune eller sundhedsvæsen zuza Det er da strengt ! 3 12-01-2008 15:01




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 08:45.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension