K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 23-03-2011, 09:08   #11
Adi
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2006
Lokation: 7430 Ikast
Indlæg: 94
Styrke: 19
Adi er ny på vejen
Hejsa

Ja for mig lyder det også helt tosset at man ikke må sove hos venner mere end 3 gange om ugen. Jeg tænker jeg har selv en ven som jeg har sovet meget hos før i tiden. Der var vi godt nok kærester og det var fuldt lovligt idet jeg ikke modtog nogen ydelse men var selvforsørgende. Men nu hvor jeg snart lander på kontanthjælp og måske bliver det derefter til en pension så kunne det da være at jeg stadig har lyst til at overnatte hos min ven når jeg besøger ham og så skal jeg nu til at tælle antal nætter. Det er TOTALT latterligt og igen er det jo bare en straf af syge mennesker.
Jeg mener vi er jo ikke kærester men bare venner og når jeg har det skidt og ikke kan lide at være alene er det et godt alternativ at sove hos min ven fremfor mine forældre som jeg ikke kan med.
Jeg kan da forstå det hvis det var ulovligt hvis vi boede sammen men hvis man snakker 4 nætter om ugen at det så alligevel er for meget. Hvad hvis man sov sammen 4 nætter i ugen i en periode hvor man har det skidt men måske kun den uge og ugen efter kan man sove alene hos sig selv igen.

Nej den lov er tåbelig og ja det må da være i strid med menneskerettighederne. men som alt andet i Danmark så fremmer overdrivelse forståelsen. grotesk
Adi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-03-2011, 09:20   #12
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Godt spørgsmål næse??

Men hvis man nu læser handicapkonventionen, kan der ikke hærske den store tvivl om at det bestemt IKKE er lovligt, i det der ikke må gøres forskel, bare fordi man er syg.

Men afprøvet ved EU tror jeg ikke det er.
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-03-2011, 11:24   #13
Suzy Jensen
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 21-03 2011
Lokation: Haderslev
Indlæg: 39
Styrke: 14
Suzy Jensen er ny på vejen
Enig Næsebjørn! :-)
Min mor ville aldrig kunne få besøg så ihvertfald, som regelt hjælpes man da ad.
Går og laver mad sammen, vasker op sammen, spiser sammen og snakker osv. Det er da meget hyggeligere end at der sidder en i sofaen og en står ude i køkkenet og laver det hele.

Hvis den ene har et arbejde og den anden ikke har så må den med flest penge ikke spæde til engang imellem. Det gør man da tit som venner, eller at den ene lige tager sodavand, grøntsager eller fløde eller hvad det nu kunne være med på vejen fordi man har glemt det eller det bare er en aftale imellem en.
Suzy Jensen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-03-2011, 12:51   #14
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af LUM Se meddelelser
Men hvis man nu læser handicapkonventionen, kan der ikke hærske den store tvivl om at det bestemt IKKE er lovligt, i det der ikke må gøres forskel, bare fordi man er syg.
Det er jo ikke fordi, at man er syg, at kommunen kigger på, om man er samboende med en anden eller ej, men fordi man modtager pension som værende enlig, og fordi man modtager boligsikring, som beregnes på grundlag af husstandsindkomsten.

Jeg er ikke enig i reglerne som de er.

Men der er jo mennesker, som vælger ikke, at flytte sammen, udelukkende p.g.a. den økonomiske fordel, der er ved, at være reelt enlig.

Og det springende punkt er netop, om man er reelt enlig.

Hvis man har en kæreste boende fra fredag til tirsdag, og denne kæreste bidrager til husholdningen og hjælper med praktiske ting i hjemmet, er man så reelt enlig, og dermed har ret til offentlige ydelser, som er forbeholdt mennesker, som er reelt enlige?

Det er dér kommunen går ind og vurderer, for i det fleste tilfælde kommer det netop an på en vurdering i det enkelte tilfælde.

Og Suzy, jeg har før skrevet om det med, om du kan være hos din mor, eller omvendt, det kan du jo godt, for du kan jo ikke indgå ægteskab eller registreret partnerskab med din mor.

Man kan heller ikke indgå ægteskab eller registreret partnerskab med sine søskende.
Så vidt jeg husker kan man ikke indgå ægteskab eller registreret partnerskab med nogen, hvor det vil blive betegnet som blodskam, og dermed må det også omfatte forældres søskende, og selvfølgelig bedsteforældre.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-03-2011, 15:50   #15
næsebjørn
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 13-10 2010
Indlæg: 258
Styrke: 14
næsebjørn er ny på vejen
Så længe alle har hver deres bolig så er man vel enlig. Man ville nok ikke have en ekstra husleje på 3000kr + for at få 1000 i bolig sikring eller hvad man nu modtager af ydelser. De fleste folk i dag har ikke fælles økonomi. Hvorfor skal syge mennesker fastholdes i det. Jeg har aldrig haft en kæreste der gad betale for mig og min bolig osv før jeg blev syg. Hvor finder man en der gider en syg som man tilmed skal forsøge for at se mere end 3 gange om ugen. Det er simpelthen grotesk.

Tvært imod har man jo ofte som syg perioder hvor man har brug for meget selskab og perioder hvor man kun har energi til at være alene. Og derfor vil man gerne beholde sit eget sted.
næsebjørn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-03-2011, 17:35   #16
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af næsebjørn Se meddelelser
Så længe alle har hver deres bolig så er man vel enlig. Man ville nok ikke have en ekstra husleje på 3000kr + for at få 1000 i bolig sikring eller hvad man nu modtager af ydelser. De fleste folk i dag har ikke fælles økonomi. Hvorfor skal syge mennesker fastholdes i det. Jeg har aldrig haft en kæreste der gad betale for mig og min bolig osv før jeg blev syg. Hvor finder man en der gider en syg som man tilmed skal forsøge for at se mere end 3 gange om ugen. Det er simpelthen grotesk.

Tvært imod har man jo ofte som syg perioder hvor man har brug for meget selskab og perioder hvor man kun har energi til at være alene. Og derfor vil man gerne beholde sit eget sted.
Det kan sagtens handle om en hel del mere end 1.000 kr.

Hvis 2 førtidspensionister bliver kærester, men stadig bor hver for sig og er reelt enlige, så får de begge 2 førtidspension som værende reelt enlige, og de får sandsynligvis begge 2 boligsikring, som sagtens kan være på min. 2000 kr. (for hver af dem).

Hvis de så flytter sammen, så får de ikke længere fp som værende reelt enlige, men som samboende. Jeg husker ikke differencen, men jeg vil gætte på, at den er min. 2.000 kr.
D.v.s., at hver af dem, på den konto, mister ca. 2.000 kr. hver måned.

Derudover, så er de som samboende, altså med 2 indtægter, ikke berettiget til ret meget i boligsikring, måske slet ingenting.

D.v.s., de mister hver ca. 2.000 kr. (er ikke sikker på beløbet, men jeg mener det er deromkring) = 4.000 kr. pr. måned.

Plus, at de ikke længere er berettiget til ret meget boligsikring.

Det med boligsikringen er jo reelt nok, men det betyder jo, at der ikke er nogen besparelse ved, at flytte sammen.

Hvis 2 personer, der ikke får boligsikring flytter sammen, så sparer de hver især en halv husleje, men det før de 2 pensionister altså ikke.

D.v.s., at de 2 pensionister, der flytter sammen, betaler stadig hver især lige meget i husleje, som da de boede hver for sig, men de mister en del af deres pension, fordi de ikke længere er reelt enlige.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-03-2011, 18:34   #17
næsebjørn
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 13-10 2010
Indlæg: 258
Styrke: 14
næsebjørn er ny på vejen
Ja men synes stadig det er forkert at der er regler om at ses. Jeg kan forstå hvis det er nogen der er sammen 24/7 og måske kun har et værelse til den ene for at høste ekstra gevinst. Men når begge har deres egen "rigtige" bolig kan det ikke være rimeligt man kun må ses 3 gange i ugen. Og som ts med så mange km i mellem er det da et værre besvær. Jeg kunne rigtig godt tænke mig at se de regler afprøvet ved en domstol! Ved ikke om kommunerne reelt straffer folk for at have fået hjælp med opvasken eller sove sammen 5 nætter men bare det at man skal gå og tælle og være bange er på ingen måde rimeligt eller værdigt.
næsebjørn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-03-2011, 19:21   #18
Suzy Jensen
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 21-03 2011
Lokation: Haderslev
Indlæg: 39
Styrke: 14
Suzy Jensen er ny på vejen
Vovse: Nu var det jeg skrev til sidst også en joke!
Jeg forstod det fint første gang ;-)

Fuldstændig enig Næsebjørn....
Jeg gør så som der passer mig for jeg har ikke fået det af vide hverken på jobcenteret, på kommunen eller på nogen af de papirere jeg fik da jeg kom på kontanthjælp i 09.
Men nu har der ikke været nogen kæreste eller noget længe så det er ikke relevant pt. Men jeg nægter at gå og være bange og skulle tælle og være bange for at kæresten eller vennen kommer til at løfte en lillefinger i mit hjem. Så længe jeg ikke på skrift har fået de regler med paragraffer osv.
Suzy Jensen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-03-2011, 21:50   #19
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Suzy Jensen Se meddelelser
Jeg gør så som der passer mig for jeg har ikke fået det af vide hverken på jobcenteret, på kommunen eller på nogen af de papirere jeg fik da jeg kom på kontanthjælp i 09.
Din kh er ikke påvirket af om du lever sammen med en anden.

Men hvis du får boligsikring vil jeg tro, at du et eller andet sted er blevet oplyst om, at du har pligt til, at underrette kommunen hvis der sker ændringer i dine forhold.

Og hvis du lader en kæreste (eller en anden) flytte ind i din lejlighed, så er det en ændring i dine forhold.

Og husk nu, jeg har ikke skrevet, at jeg er enig i reglerne.

Men fakta er jo, at nogle mennesker lade sig skille af økonomiske årsager, fordi, at min. en af parterne så kan få nogle sociale ydelser.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-03-2011, 22:32   #20
Suzy Jensen
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 21-03 2011
Lokation: Haderslev
Indlæg: 39
Styrke: 14
Suzy Jensen er ny på vejen
Vovse: Det mener jeg da den bliver hvis min kæreste også ihvertfald hvis man bor sammen Men det nu ikke aktuelt og varer nok længe... Der kommer ikke rigtig nye mennesker ind i mit liv pt pga min PTSD.

Jeg får pt ikke boligsikring men det kommer jeg til når jeg flytter.
Men en evt kæreste skal heller ikke flytte ind bare sådan ihvertfald. Kender godt de regler men anede ikke det med FTP/KH og venner/veninder på besøg.

Nej tvivler på nogen der er i systemet er glade for reglerne :-)
Suzy Jensen er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Erklæring om oplysningspligt - hvor ofte? Kanogvil! Alt det andet 13 08-04-2011 09:54
opfølgningsplan, hvor ofte? ladybird Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 6 30-01-2011 20:15
indkaldelse hvor ofte? V_Brask Alt det andet 10 15-08-2010 08:52
hvor ofte kan man søge Fussen Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 19 06-08-2008 22:45
Hvad er fleksjob - Ofte stillede spørgsmål Hejdien Er det overhovdet til at få fleksjob? 0 10-10-2005 06:53




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 07:43.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension