K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 08-01-2012, 01:28   #41
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Hexi Se meddelelser
Der er skrevet en masse ævl i den her tråd...her er det rent praktiske svar du beder om...uden ævl...

Hvis du kan få ophold i USA så kan du tage din pension med når du flytter, hvis du opfylder nogen enkle regler du kan få oplyst på borgerservice...

Der behøver ikke være lavet specielle aftaler for at tage pensionen med til udlandet... men hvis der er en aftale går de ud på sygesikring og at skatten af pensionen skal betales i DK, hvis der ingen aftale er får du måske hele pensionen med og skal betale skatten i bolandet hvis du flytter dertil... (vi snakker om ny pension 2003 regler )
Hvad mener du med at man ikke behøver lave aftaler for at tage pensionen med til udlandet??

Reglerne blev skærpet i Juli 2010 og man har meddelelspligt hvis man tager uden for EU mere end 2 mdr af gangen. Herunder til USA.

Er du folke- eller førtidspensionist, skal du give besked, hvis du rejser til et land uden for EU, EØS og Schweiz i mere end to måneder. De nye regler gælder fra den 1. juli.

Pensionister med bopæl i Danmark
Er du førtidspensionist eller folkepensionist skal du give kommunen en række oplysninger, hvis du til daglig har fast bopæl i Danmark og rejser til lande uden for EU, EØS og Schweiz i mere end to måneder.

Samtidig får kommunerne mulighed for at tjekke dine bankkonti og indhente oplysninger uden først at skulle bede om tilladelse, hvis de tager din pensionssag ud til stikprøvekontrol.

http://www.penst.dk/Om-Pensionsstyre...0for%20EU.aspx
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-01-2012, 01:50   #42
Hexi
Lever på K10
 
Hexis avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-06 2007
Lokation: Bor i Bulgarien
Indlæg: 1.821
Styrke: 19
Hexi er ved at flytte ind på K10Hexi er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Ninja Se meddelelser
Hvad mener du med at man ikke behøver lave aftaler for at tage pensionen med til udlandet??

Reglerne blev skærpet i Juli 2010 og man har meddelelspligt hvis man tager uden for EU mere end 2 mdr af gangen. Herunder til USA.

Er du folke- eller førtidspensionist, skal du give besked, hvis du rejser til et land uden for EU, EØS og Schweiz i mere end to måneder. De nye regler gælder fra den 1. juli.

Pensionister med bopæl i Danmark
Er du førtidspensionist eller folkepensionist skal du give kommunen en række oplysninger, hvis du til daglig har fast bopæl i Danmark og rejser til lande uden for EU, EØS og Schweiz i mere end to måneder.

Samtidig får kommunerne mulighed for at tjekke dine bankkonti og indhente oplysninger uden først at skulle bede om tilladelse, hvis de tager din pensionssag ud til stikprøvekontrol.

http://www.penst.dk/Om-Pensionsstyre...0for%20EU.aspx
Nu snakker vi vel om at der blev spurgt om at man kan tage sin pension med hvis man flytter til udlandet for en længere periode...

De stramninger du nævner har ikke dyt med det at gøre...altså at flytte
sin adresse til udlandet...det er kun hvis du har bopæl i DK og opholder dig ude af EU... sådan er det bare...

I det øjeblik du flytter til udlandet har kommunen ikke en skid med din sag at gøre mere...og kan derfor ikke gå ind på nogen bankkonto eller tage din sag ud til stikprøvekontrol...for du overgår til pensionsstyrelsen når du er flyttet... og der skal du bare udfylde et skema på om du er samlevende eller enlig og en leveattest, plus din nye adresse hvis du er flyttet...sådan er det bare..

Man behøver ikke lave aftaler med kommunen for at tage sin pension med...man henvender sig på borgerservice og ansøger om at få sin pension med... jeg kan ikke lige huske nøjagtigt hvad det er for enkle regler der skal være i orden...men er noget med at have levet et antal år i DK (undersøg det selv) og hvis de ting er i orden så kan de ikke afslå det...selvom det er uden for EU eller der ingen aftale er om social sikring i det pågældende land...

Reglerne er helt klare...og behøver ikke 5 siders ævl for at kunne besvares...
__________________
Bor nu i Bulgarien... Et paradis for danske fattigrøve...
Hexi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-01-2012, 01:56   #43
Karo
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 02-08 2010
Indlæg: 2.227
Styrke: 16
Karo er rigtig godt på vej
Hier er faktisk en fin opsumering af om at tage sin pension/førtidspension med til udlandet:

https://www.borger.dk/Emner/pension-...udlandet.aspx?

http://www.penst.dk/Pension/Dansk-pe...-udlandet.aspx
Karo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-01-2012, 02:03   #44
Hexi
Lever på K10
 
Hexis avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-06 2007
Lokation: Bor i Bulgarien
Indlæg: 1.821
Styrke: 19
Hexi er ved at flytte ind på K10Hexi er ved at flytte ind på K10
Ja der står det hele jo på skrift...så enkelt var det egentligt at besvare spørgsmålet
__________________
Bor nu i Bulgarien... Et paradis for danske fattigrøve...
Hexi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-01-2012, 02:37   #45
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Det er jo nøjagtigt det samme jeg har skrevet.....LOL

Men man behøver altså ikke flytte permanent til USA for at studere! De fleste kører med 6-8 mdr ophold af gangen, eller et almen amerikansk skoleår som er mindre end 10 mdr.

Og man skal søge om opholdet i USA, ikke i Danmark + man skal have en ordenlig slat penge stående i banken for at blive godkendt i USA hvis man ikke har et job man rejser over til. De VIL have bevis på, at man kan klare sig selv og er selvforsørgende, og her er førtidspensionen kun halv vejen.

Og man skal jo også lige der over og se stedet, måske finde et sted at bo og lægge nogle mere konkrete planer, inden man kan beslutte om man skal/kan flytte permanent, eller om man bare skal være der 1 års tid. Og der kommer meddelelspligten jo så ind.

USA har enormt strikse regler og det er enormt svært at flytte dertil med mindre man har en fed bankbog. Det er IKKE et land man bare kan rejse til og sige'' her vil jeg bo'' og så slå sig ned. Det er derfor de har så massive problemer med illegal indvandring, for det er de færreste der kan imødekomme kravene om permanent opholdstilladelse.

Så mon ikke trådstarter blot vil bo der for en periode, og ikke lige frem flytte derover????

Jeg mener de højest tillader 2 år, så fremt man kan dokumeneterer at man studerer i hele perioden, men de regler kan være lavet om siden jeg selv var der...til længere eller kortere måske.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-01-2012, 02:40   #46
Karo
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 02-08 2010
Indlæg: 2.227
Styrke: 16
Karo er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Hexi Se meddelelser
Ja der står det hele jo på skrift...så enkelt var det egentligt at besvare spørgsmålet
Det hier er tja...
"Sagsbehandlingstid
Vi behandler din ansøgning hurtigst muligt. Sagsbehandlingstiden er ca. 3 måneder, men der kan gå kortere eller længere tid.

Efter min mening så er det så kommunelt så muligt. Hvad folk skal så leve af i alt den tid?

Jeg tænker på alt det sløseri med behandlings tider. Det kan faktisk være risikabelt at rejse ud med forventning om, at alt falder på plads, uden vrøvl, hvis det er kum FP man har at leve af.

Sidst redigeret af Karo; 08-01-2012 kl. 02:51.
Karo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-01-2012, 02:54   #47
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Og HUSK, at man SKAL have VISUM for at komme ind som studerende OG at man skal til et større interview på den amerikanske ambassade..

Der er to slags visum, 1 hvor du kan rejse ind 30 dage FØR studiet og kan blive 30 dage EFTER. Og et hvor du kan komme ind 30 dage FØR og blive højest 60 dage EFTER.

Det her link er faktisk fint, for problemet er som bekendt Danmark, men USA som er eeeenormt strikse.
Men der er mange fine hints og ellers kontakt ambassaden. (OG glem alt om at flytte derover for det kan ikke lade sig gøre, med mindre du gifter dig med en amerikaner (RIG!) eller vinder et greencard).

http://www.au.dk/uddannelse/is/info/pa/visum/usa/
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-01-2012, 02:54   #48
Hexi
Lever på K10
 
Hexis avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-06 2007
Lokation: Bor i Bulgarien
Indlæg: 1.821
Styrke: 19
Hexi er ved at flytte ind på K10Hexi er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Ninja Se meddelelser
Så mon ikke trådstarter blot vil bo der for en periode, og ikke lige frem flytte derover????
Det ved vi jo ikke noget om da trådstarteren ikke her skrevet det...

Reglerne er at opholder man sig i et andet land mere end 6 mdr om året, det første år kan strækkes til 12 mdr... derudover skal man melde flytning til sin adresse i udlandet...

Så er det mere end 6 mdr kan man melde flytning til udlandet hvis man vil...

og hvis man ikke skal melde flytning og bare tager derover for en kortere periode kan jeg slet ikke se der skulle være nogen problemer...selvfølgelig får man udbetalt sin FTP selvom man opholder sig i USA...

det står også i linket
Citat:
Hvis du kun skal være i udlandet i kortere tid, har opholdet ingen betydning for din pension, og det vil fortsat være kommunen, der udbetaler den.
__________________
Bor nu i Bulgarien... Et paradis for danske fattigrøve...
Hexi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-01-2012, 03:01   #49
Hexi
Lever på K10
 
Hexis avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-06 2007
Lokation: Bor i Bulgarien
Indlæg: 1.821
Styrke: 19
Hexi er ved at flytte ind på K10Hexi er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Karo Se meddelelser
Jeg tænker på alt det sløseri med behandlings tider. Det kan faktisk være risikabelt at rejse ud med forventning om, at alt falder på plads, uden vrøvl, hvis det er kum FP man har at leve af.
Hvis du har fået tilkendt pension så kan jeg ikke lige se problemet...
De stopper jo ikke pensionen i sagsbehandlingstiden...

Da jeg rejste ud tog det kun 3 dage for at få svaret...og alt gik helt glat da sagen blev sendt til pensionsstyrelsen...

Sååå lad os nu ikke gøre de kommunale systemer værre end de er...det her virker faktisk
__________________
Bor nu i Bulgarien... Et paradis for danske fattigrøve...
Hexi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-01-2012, 03:12   #50
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Hexi Se meddelelser
Det ved vi jo ikke noget om da trådstarteren ikke her skrevet det...

Reglerne er at opholder man sig i et andet land mere end 6 mdr om året, det første år kan strækkes til 12 mdr... derudover skal man melde flytning til sin adresse i udlandet...

Så er det mere end 6 mdr kan man melde flytning til udlandet hvis man vil...

og hvis man ikke skal melde flytning og bare tager derover for en kortere periode kan jeg slet ikke se der skulle være nogen problemer...selvfølgelig får man udbetalt sin FTP selvom man opholder sig i USA...

det står også i linket
jamen alt det skrev jeg jo allerede på første side i debatten

''Du må tage til USA 3 mdr, hvis du vil være der længere, skal du fortælle det på kommunen.
Der plejer ikke at være problemer med et længere USA ophold af fx 1 års varighed. Med mulighed for forlængelse.

Den eneste forudsætning er at du får lavet dig et Visa(dankort), så du kan hæve pensionen i en hvilken som helst bank i USA.''

Vi er jo enige hele vejen igennem

Jeg prøver mere at forklare den amerikanske del af det, for det er dér trådstarter vil løbe panden mod en mur. USA er ikke som et smut til Spanien. Man skal altså RET MEGET igennem for at blive godkendt som studerende, It's NOT a walk in the park!
Og her kan jeg rent faktisk hjælpe trådstarter med det meste omkring amerikansk lovgivning.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 01:07.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension