K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 25-09-2009, 10:11   #1
Roadrunner
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 18-08 2008
Indlæg: 4
Styrke: 0
Roadrunner er ny på vejen
Må kommunen modregne erstatning i Kontanthjælpen !?

Hej,

Har fgl. spørgsmål,

Jeg modtager i dag kontanthjælp (kommunen er dog ved at gøre min sag klar til at søge førtidspension) men spørgsmålet er om kommunen må modregne en invaliditetssum på 100.000kr som jeg har fået udbetalt fra Industrienspension, Kommunen er af den opfattelse at det er formue.

Troede at en erhvervsevne erstatning ikke skulle modregnes i kontanthjælpen da den erstatning jo skulle kompenser for den nedgang der er lønmæssigt i fremtiden, der står i betingelserne, at Industriens Pension udbetaler 100.000kr hvis de vurder at erhvervsevnen er nedsat med mindst 50% de har vurderet at jeg har mistet 2/3 af min erhvervsevne hvilket også betyder at jeg får en løbende udbetaling som er på 5000kr månedligt.

Ved ikke om kommunen er i sin gode ret til at modregne de 100.000kr?
håber nogen kan hjælpe med svaret.
Roadrunner er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-09-2009, 10:20   #2
Risa
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2007
Indlæg: 1.216
Styrke: 19
Risa er rigtig godt på vej
Måske følgende kan hjælpe dig lidt:

Bekendtgørelse af lov om aktiv socialpolitik, §14, stk.3:
https://www.retsinformation.dk/Forms...id=113596#Kap4

Derudover mener jeg, betingelsen er, at erstatningen skal stå på en særskildt konto.

Risa er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-09-2009, 11:09   #3
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Jeg kopiere lige det ind som Risa henviser til

Bekendtgørelse af lov om aktiv socialpolitik

Citat:
Formue

§ 14. Kommunen kan ikke yde hjælp, hvis ansøgeren og ægtefællen har formue, som kan dække det økonomiske behov. Kommunen ser dog bort fra beløb på op til 10.000 kr., for ægtefæller 20.000 kr.

Stk. 2. Der ses desuden bort fra den del af en formue, der er nødvendig for at kunne bevare eller opnå en nødvendig boligstandard, eller som bør bevares af hensyn til ansøgerens og familiens erhvervs- eller uddannelsesmuligheder.

Stk. 3. Der skal tillige ses bort fra erstatning for tab af erhvervsevne, der udbetales som følge af personskade efter

1) lov om erstatning fra staten til ofre for forbrydelser,

2) lov om erstatningsansvar eller

3) lov om arbejdsskadesikring.

Stk. 4. Beskæftigelsesministeren fastsætter nærmere regler om, i hvilke andre tilfælde der skal ses bort fra erstatning for tab af erhvervsevne, der udbetales som følge af personskade.

Stk. 5. Kommunen ser endvidere bort fra formue, som skyldes beløb, der er udbetalt som godtgørelse for varigt mén og ikke-økonomisk skade samt ydelser fra godkendte sociale fonde, stiftelser, foreninger m.v., der er fritaget for beskatning hos modtageren, jf. ligningslovens § 7, nr. 22.
Kilde: https://www.retsinformation.dk/Forms...id=113596#Kap4

Så det kan du henvise til oppe på kommunen
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-09-2009, 11:30   #4
bmdc
Ved at flytte ind på K10
 
Tilmeldingsdato: 18-12 2007
Indlæg: 533
Styrke: 17
bmdc er ny på vejen
Jeg blev i 2007 tilkendt en invalidesum fra PenSam Liv.

Et engangsbeløb. 125.000,00
De skriver på dette tidspunkt at beløbet er skattefrit men renterne skal med på selvangivelsen.

Beløbet har ikke haft indflydelse på min førtidspension. Jeg ved så ikke om der her er forskel på om man er kontanthjælps modtager eller fptèr

bmdc
bmdc er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-09-2009, 12:47   #5
buster
Jeg bor her på K10
 
busters avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2008
Lokation: Sorø
Indlæg: 4.447
Blog Indlæg: 18
Styrke: 22
buster er ved at flytte ind på K10buster er ved at flytte ind på K10
NIX -din udbetalte engangssum må de bestemt ikke indregne som formue MEN -husk, dette beløb skal stå på en SEPERAT KONTO så du dermed kan bevise at det er en erstatningssum(iflg lovgivningen)

Har du beløbet at stå på din alm lønkonto ja, så er det rigtigt nok at så kan de sige at det er en "formue" altså, beløbet indgår i den daglige "bedrift" = indtægt

Summa summarum -du skal kunne bevise/dokumentere at det er en sådan erstatning(håber du har gemt papirerne fra denganng du fik erstatningen fx)

Men henhold dig til de oplysninger som web har lagt ind, det ER nemlig lovgivningen på området

Nå ja, og kan du bevise dette ja, så er der intet til hinder for at du spiser hele beløbet op i bolsjer uden at kommunen kan blande sig i det -hvis du føler for det

-men den løbende erstatning du får, ja, den bliver regnet som alm indtægt altså den ryger m på skattebilletten.

Noget helt andet er at jeg simpelthen ikke FATTER diverse forsikringsselskaber mm -at de ikke tydeligt gør opmærksom på hvordan man kan/skal forholde sig når man får en sådan erstatning.
Jeg vil tillade mig at kalde det dårlig rådgivning!
Blot et lille "pip"
__________________
At blive lykkelig består ikke i at eje meget, men at elske meget og håbe



http://www.onlineunderskrift.dk/unde...al-afskaffes./
buster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-09-2009, 13:44   #6
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Jeg undrer mig over noget helt andet.

Hvordan du kan være på kontanthjælp, når du får sådan en vurdering af din arbejdsevne.

Du burde vist være på fleksordningen.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-09-2009, 13:52   #7
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
Har også en sag hos et et forsikrings selskab og skal have et engangs beløb og en løbende udbetaling til jeg er 65 år.
har søgt FP og venter svar.
men hvor længe har du været på kontanthjælp, Det forstår jeg heller ikke. Men igen smøl fra kommunen. går den så går den jo.

du kan se her hvis du kommer på FP, hvornår du bliver modregnet i din pension
https://www.borger.dk/Emner/Pension/...yordning.aspx?

Sidst redigeret af MTVRV1; 25-09-2009 kl. 13:58.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-09-2009, 17:32   #8
Huldra
Har ikke tid til andet end K10
 
Huldras avatar
 
Tilmeldingsdato: 05-03 2008
Alder: 58
Indlæg: 2.134
Blog Indlæg: 17
Styrke: 19
Huldra er ny på vejen
jeg er da også sygemeldt på kontanthjælp og modtager midlertidlig erhvervsevnetab på 25% hver måned.. kommunen mener jo at jeg er rask nok til at arbejde på ordinære vilkår, hvis altså bare jeg sørger for skånehensyn som ingen tunge løft, mange pauser, selektivarbejdsplacering, en §§ 56 evt. osv..
jeg har også en mengrad på 10%..
jeg oplevede også at blive ringet op omkring det beløb jeg fik hver måned, trods det at jeg havde oplyst om det da jeg søgte kontanthjælp. men de opgav at trække det fra min kontanthjælp..
Huldra er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-09-2009, 21:45   #9
sushjer 1
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-09 2009
Lokation: Nordfyn
Indlæg: 730
Styrke: 15
sushjer 1 er ny på vejen
Man kan godt være på kontant hjælp og så være visiteret til Flexjob, inden man får et flexjob, får man så kontanthjælp
sushjer 1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-09-2009, 23:21   #10
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Ja er du på kontanthjælp inden du visitere til fleksjob så bliver du på kontanthjælp..

Du skal så huske at hvis og så frem du er gift og derfor ikke kan få kontanthjælp så er du som flekser berettiget til en § 74i som er ca 9000 kr om mdr (lidt mere kan ikke huske det nøjagtige beløb)
  Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Kan kommunen afslå samlevers enkeltydelsesansøgning pga. min erstatning? Jupiter Alt det andet 12 04-05-2012 09:17
Erstatning når kommunen klokker i det! NPH Alt det andet 2 13-08-2011 08:33
modregne sanne mor Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 10 03-01-2011 10:44
Kommunen stjal min erstatning! buster Alt det andet 3 26-03-2010 19:08
Kan de modregne? Rikke H Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 5 29-01-2008 10:47




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 23:13.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension