K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 05-04-2010, 16:03   #61
Tusnelda
Udmeldt af K10
 
Tilmeldingsdato: 10-12 2007
Indlæg: 33
Styrke: 17
Tusnelda er ny på vejen
Selvfølgelig kan man da klare sig uden bil. Vi er nok mange, der aldrig har haft råd til denne luksus, men livet igennem har måttet gå eller cykle os til rette. Bruge kollektiv transport. Har grædt vores modige tårer, når cyklen blev stjålet og jublet, når der blev råd til en ny. En bil er og bliver en luksus, der er forbeholdt dem, der har råd. Det har man ikke på overførselsindkomst.

Og nej, det er bare IKKE i orden at ekspedere syge mennesker over på kontanthjælp. Jeg var selv en af dem, og selv om jeg ikke var fyrsteligt lønnet eller "ejede" noget som helst, var virkeligheden, at da jeg mistede mit job på grund af sygdom - ja så manglede der sgu hver måned 65 kroner for, at jeg kunne klare mine faste udgifter!!

Jeg måtte hutle mig igennem otte år på den måde, fordi kommunen ikke ville anerkende, at jeg var syg. Jeg skylder otte års licens på den konto, for pengene var der jo bare ikke. Jeg bed negle hver nat af frygt for, at huset skulle brænde - indboforsikring var der heller ikke råd til.

I dag får jeg pension, afdrager 6% om måneden på licensen. Har råd til mad hver dag. Men det var ikke OK at standse mine sygedagpenge, bare fordi jeg ikke blev rask på kommando. Jeg ankede hele vejen igennem - selv om jeg reelt ikke havde kræfterne. Sagen var ikke af principiel betydning. Gå ud og hæng dig, Fru Møller.

Jeg fryser sgu på ryggen, når jeg hører en sagsbehandler sige, at det er fint at sende sagesløse syge på kontanthjælp. Føj for *******. Rent ud sagt!
Tusnelda er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-04-2010, 16:20   #62
Maj-Britt
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 09-12 2006
Lokation: Tåstrup
Alder: 66
Indlæg: 1.040
Styrke: 19
Maj-Britt er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Tusnelda Se meddelelser
Selvfølgelig kan man da klare sig uden bil. Vi er nok mange, der aldrig har haft råd til denne luksus, men livet igennem har måttet gå eller cykle os til rette. Bruge kollektiv transport. Har grædt vores modige tårer, når cyklen blev stjålet og jublet, når der blev råd til en ny. En bil er og bliver en luksus, der er forbeholdt dem, der har råd. Det har man ikke på overførselsindkomst.

Og nej, det er bare IKKE i orden at ekspedere syge mennesker over på kontanthjælp. Jeg var selv en af dem, og selv om jeg ikke var fyrsteligt lønnet eller "ejede" noget som helst, var virkeligheden, at da jeg mistede mit job på grund af sygdom - ja så manglede der sgu hver måned 65 kroner for, at jeg kunne klare mine faste udgifter!!

Jeg måtte hutle mig igennem otte år på den måde, fordi kommunen ikke ville anerkende, at jeg var syg. Jeg skylder otte års licens på den konto, for pengene var der jo bare ikke. Jeg bed negle hver nat af frygt for, at huset skulle brænde - indboforsikring var der heller ikke råd til.

I dag får jeg pension, afdrager 6% om måneden på licensen. Har råd til mad hver dag. Men det var ikke OK at standse mine sygedagpenge, bare fordi jeg ikke blev rask på kommando. Jeg ankede hele vejen igennem - selv om jeg reelt ikke havde kræfterne. Sagen var ikke af principiel betydning. Gå ud og hæng dig, Fru Møller.

Jeg fryser sgu på ryggen, når jeg hører en sagsbehandler sige, at det er fint at sende sagesløse syge på kontanthjælp. Føj for *******. Rent ud sagt!
Over 55.000 siger NEJ til licens;

http://www.facebook.com/?ref=logo#!/...d=288615379362

Ikke at jeg skal opfordre til at afmelde licens eller noget andet, men nu der lige skrives om den, så kom jeg i tanke om det link.

Og med det link vil jeg holde en god lang pause her inde fra, inden jeg kommer til at skrive noget, jeg vil fortryde en skønne dag.

Jeg fryser nemlig også på ryggen.

Undskyldningen kan være at årstallet måske er 85, og der kan man jo klare hele verden
Maj-Britt er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-04-2010, 17:43   #63
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Andersine:

Har igår tjekket nye sygedagpengelov. Der gives 50% i refusion, ved alm sygedagpenge.
Det er muligt at der så gives yderligere ved aktivering 10timer ugentlig. Det gik jeg ikke ind i.

Fordi det jo netop ikke er alle, og netop samme gruppe der kommer i klemme i systemet.
Altså de der ikke kan noget som helst. Har selv været der, men er iøvrigt heller aldrig haft krav om aktivering, kun været i arbejdsprøvning 3 gange.

Vedr. bil. er vi en del der er afhængig af en sådan, også en dyr en af slagsen.
Igen er der selvsagt problemer med hjælp til dette, hvis kommunen lader sag overgå til kontanthjælp, som målrettes det ordinære arbejde.

Ergo kan der IKKE hendtes hjælp i socialloven, herunder til medicin, træning mv.

Og med ejerbolig kan man sagtens få lån til termin mod tilbagebetaling §34, men der er stadig et loft, der begrænser dette.

Vedr. §7a: den eneste grund til at man godt kan henvise syge til kontanthjælp og afklaring under denne, er vildledning og misbrug af lovgivningen.

Det er nemlig ULOVLIGT at indsætte syge med begrænsninger i arbejdsevnen under §2 stk3.

A-kassen var ved at dø af grin da jeg prøvede dette efter fratagelse af sygedagpenge, jo for det krævede jo selvsagt at jeg enten kunne eller var blevet rask!
VH Popiae

Sidst redigeret af popiae; 05-04-2010 kl. 18:00.
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-04-2010, 20:32   #64
Andersine85
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-04 2010
Indlæg: 1.200
Blog Indlæg: 36
Styrke: 16
Andersine85 er ny på vejen
Tungen lige i munden!

Nå, vil se om jeg får det hele med nu, ellers må i jo sige til

Curls: Jeg er ikke inde i de præcise regler for fleksjob/ledighedsydelse, så kan ikke hjælpe med en paragraf. Men overordnet skal folk der er visiteret til fleksjob behandles på samme måde som almindelige ledige (selvfølgelig med de ting der nu hører med af skåbehensyn til et fleksjob). Det betyder, at man selv skal være aktivt jobsøgende, og også, at man kan blive sendt i aktivering. Jeg ved godt det kan virke overvældende, men det er jo ment som en hjælp til at få foden indenfor i en virksomhed, så man forhåbentligt har et job bagefter. Man er jo visiteret til fleksjob, fordi man forventes at kunne varetage det, og altså derfor også klare en aktivering.
Og den refusion jeg nævner hænger kun sammen med sygedagpenge, ikke ledighedsydelse, ved ikke hvordan refusionsreglerne er der.

Buster og Odenseaneren: Jamen personligt er jeg helt enig, især ift. de besparelser som der har været på den offentlige trafik de sidste år. Det var kun et forsøg på at forklarer, hvorfor kommunen ser det som de gør.

phhmw: Altså, jeg mener helt bestemt, at dit regnestykke kun gælder, hvis man bliver forlænget efter § 27.1.3 - og at det kun er behandling efter indtrædelsen af forlængelsen der gælder.
Ifm. den famøse sygehusstrejke, så henvendte kommunernes landsforening sig faktisk til regeringen, for om ikke andet at få en midlertidig forlængelsesmulighed, til dem der kom i klemme og derved nåede varighed, på grund af de uhyrlige lange ventetider der kom ud af det. Men de fik et blankt nej.
Og ift. hvem der skal regne på det, så er det moi herself der skal det... En virkelig "jubii" regel for os kan jeg godt hilse og sige! - Selvom det selvfølgelig ikke er så slemt, nu hvor man har 2 år at løbe på!

Popiae: Jeg vil virkelig gerne have et link til hvor du finder det med refusionsreglerne, for det er altså 35/65 %...

Nå håber jeg kom omkring alle
Andersine85 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-04-2010, 20:47   #65
AnnetteH
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 11-05 2007
Lokation: Fyn
Alder: 57
Indlæg: 220
Blog Indlæg: 4
Styrke: 18
AnnetteH er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Ingrid Se meddelelser
Har du overvejet enten at søge § 100 eller søge en handicapbil?

Begge ordninger kan muligvis hjælpe dig, når du ikke kan køre i offentlige transportmuligheder. Det er værd at undersøge på.
Ingrid / Andersine

Ja jeg har talt med kommunen om transport/bil og her er intet at hente, jeg kan jo gå mere end 50 m.....

At jeg ikke kan bære en pose med indkøb hjem fra den lokale "dyre" daglig brugs, det er så bare synd for mig.

Det kunne være rart hvis Andersine har et forslag til mig. Hvad har jeg af muligheder

Jeg er ftp efter de nye regler, har kun gæld og har ikke anden indtægt, erstatning eller ligende. Har 2 hjemmeboende børn som selvfølgeligt også gerne vil dyrke deres fritids interesse.

Lige pt. klare jeg mig ved at kende en venlig sjæl som låner mig sin bil engang imellem.
__________________
Smil til verden, trods alt
AnnetteH er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-04-2010, 21:11   #66
Andersine85
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-04 2010
Indlæg: 1.200
Blog Indlæg: 36
Styrke: 16
Andersine85 er ny på vejen
AnetteH:
Har du disideret SØGT om en bil? For hvis ikke så gør det!
Vil godt advarer om at det er en kamp (jeg har haft en borger, hvor ansøgningen tog 1½ år! Men så fik hun da også bilen)
For at de kan give afslag/godkende, kræver det gangtest, udvidet test ved egen læge, ændring af kørekortet ved politiet mv. Samt selvfølgelig lægelige oplysninger, og her kan jeg anbefale dig at spare lidt tid, ved at give den afdeling tilladelse til at bruge lægepapirerne fra din pensionssag.

Har du søgt og fået afslag, så søg igen om et halvt/helt års tid, og ank så hvis du får et nej.

Ellers er du ude i private ordninger som delebil, fælles leasing mv. Eller gode venner.
Andersine85 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-04-2010, 21:58   #67
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Andersine.
Seneste sygedagpengelov, med vejledning finder du på arbejdsdirktoratets hjemmeside.
Der er som sagt også vejledning til.

Jeg mangler svar på den ulovlige praksis vedr indsættelse på kontanthjælp, kontra fratagelse af sygedagpenge.
Helhedsvurdering? En samlet fra kommune?

Vil bare høre om det overhovedet er til overvejelse som sagsbehandler, eller man kun går efter besparelser?

Skal lige nævne at jeg selv kun har haft dygtige sagsbehandlere, og det derfor ikke er sagsbehandlere som sådan jeg er efter.
VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-04-2010, 22:09   #68
Andersine85
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-04 2010
Indlæg: 1.200
Blog Indlæg: 36
Styrke: 16
Andersine85 er ny på vejen
Okay, det er jo ret træls for jer der bruger den hjemmeside, for den lov er da bare overhovedet ikke opdateret!
Se f.eks. § 13, ift. antallet og hyppigheden af samtaler - der er det altså nu hhv. hver tredje måned, hver 4 uge og hver tredje måned...
Jeg prøver lige at finde et link til en ordentlig, opdateret sygedagpengelov!

Og ift. § 7a, helhedsvurdering, så er det altså ikke umiddelbart ulovligt, at folk ender på kontanthjælp, der har været en del afgørelser om beskæftigelsesankenævnet om det...
Så kan ikke sige så meget andet.

Og kan kun tale for mig selv og mine nærmeste kollegaer, men vi lægger os altså i selen for at forhindre, at folk ryger af sygedagpengene, hvis vi på nogen måde kan få loven til at passe!

Ah, socialjura kommer til hjælp igen, her er der et link, til en ordentlig opdateret sygedagpengelov!

http://www.socialjura.dk/index.php?i...ash=5a39c4835e

Sidst redigeret af Andersine85; 05-04-2010 kl. 22:14.
Andersine85 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-04-2010, 22:17   #69
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Til Popiae og Andersine85.... Man skal altid bruge retsinformation.dk Det er HER lovene findes....
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-04-2010, 22:17   #70
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Jeg ved fra bla arbejdsdirktoratet, det står også i lovgivningen, at det er ulovligt, men at der bliver set igennem fingre med det, da den syge elleres står uden indkomst.

Problemet er bare, at man smider syge af sygedagpengene, selvom det ikke er direkte ulovligt, dog mister kommunen refusion, med begrundelse at det er ulovligt. Hvor står det?

samtidig sætter man folk på kontanthjælp under §2 stk 3, til ordinært arbejde(før eller siden) Det er direkte ulovligt, fordi det dels er nævnt i loven om "NyChance" dels i LAB.

Som udgangspunkt er syge der har fået lavet ressourceprofil(til nedsat arbejdsevne) ikke hjemme i kontanthjælpssystemet, før afklaring til revalidering/eller fleks.

Indkaldelse under Kap 7, er ligeså ulovligt, samt de sedler om oplysningspligt, fordi de er henvendt til ordinært arbejde.

Jeg skriver et indlæg senere, som er mere forklarende i ny tråd.
VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Lidt til dem der vil vide lidt mere om merudgifter Pyt Den nyttige viden vi alle har 5 13-08-2014 11:28
Principafgørelse: overordnet formål og tidsanvendelsesområde af § 27, stk. 1, 2 gunvor Den nyttige viden vi alle har 1 24-07-2011 08:48
Sygedagpenge ..så lidt??? Leduce Alt det andet 15 20-04-2010 23:37
Sådan! Risa Politik og Samfund 7 24-10-2008 23:39




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 09:47.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension