K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > At søge førtidspension

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

At søge førtidspension Gode råd og tips til dem der igang med at søge førtidspension

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 18-02-2014, 13:23   #1
Enas
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 18-02 2014
Indlæg: 1
Styrke: 0
Enas er ny på vejen
Question Sygdomsforløb og førtidspension.

Hejsa,

Jeg har brug for jeres hjælp og erfaringer, håber i kan hjælpe eller guide mig lidt.
Undskylder på forhånd for "wall of tekst"

Om min situation:

For omkring 5 år siden, begyndte jeg at få solvsomme smerter i min flanke og havde ofte blodig urin, gik selvfølgelig til min læge straks, og her begyndte mit langvarige og fortsatte sygdomsforløb, sygedagene blev flere og flere, og blev kastet fra sygehus til sygehus, og en masse eksperter rundt i landet, endte så i fredericia, hos en professor i Urologi, som så fortalte mig at det var arvelig kronisk nyresten jeg havde, og hertil skal det siges at min morfar led rigtig meget af samme problematik, jeg spurgte selvfølgelig om der var noget jeg kunne gøre selv? Kost, motion? Hertil sagde han at det med kosten er en skrøne, det har intet med dannelsen af de nyresten at gøre, min situation bliver værre og værre, og jeg mister jo selvfølgelig mit elskede arbejde igennem 9 år det samme sted, en virksomhed hvor jeg havde ufaglært kæmpet mig op fra bunden, og havde fået en lederstilling og en rigtig go løn.

Jeg bliver som sagt kastet rundt fra sygehus til sygehus, og de kæmper virkelig en brag kamp for at komme det til livs, men intet hjælper, de kan fjerne stenene men det kommer hurtigt tilbage, har nærmest ikke tal på hvor mange operationer jeg har været igennem, sagde endda ja til at få skåret et stykke af min urinvej af og "hæftet" sammen igen, fordi de fandt en forsnævring, det har ikke hjulpet på min stendannelse, men somme tider kan jeg selv tisse stenene ud nu, uden operation hvilket jo er godt, men jeg har ugentligt smerter, og det resulterer oveni at jeg ret tit for forstyrret min søvnrytme og er vågen i 24 timer+ pga de smerter, det resulterer jo selvfølgelig i at jeg skal kæmpe en lang og hård kamp hver uge for at få rettet op på min døgnrytme igen, så jeg kan stå op til normal tid.

Alt det her blev for meget for mig, jeg begyndte at udvikle alvorlig social angst, fik mentor på, og har været kastet rundt fra sagsbehandler til sagsbehandler, og efter 2 år kunne jeg selvfølgelig ikke få sygedagpenge mere, og endte på kontanthjælp, min egen læge siger at han ikke kan sende mig til flere eksperter nu, og det her er en situation jeg må lære at leve med,
det hele blev mere og mere sort, og for ½ år siden endte jeg ud i et selvmordsforsøg, jeg var heldig, meget heldig sagde de på sygehuset, jeg ved godt nu at det var den forkerte beslutning, og er rigtig glad for at jeg er her endnu :-) Og har både psykolog, læge og mentor med ind over.

Min psykolog nævner så her sidste gang jeg var hos hende, har du overvejet førtidspension? og jo har da tænkt tanken et par gange, men hele tiden udskudt det, nok fordi jeg savner mit arbejde rigtig meget.

Nu er det så gået op for mig hvor urealistisk det nok er at vende tilbage til arbejdsmarkedet, så her er det jeg har brug for råd og vejledning af jer, hvad gør jeg? en sagsbehandler sagde på kommunen engang, at fleksjob nok også var urealistisk, da jeg har for mange sygedage om ugen til at nogen arbejdsgiver ville sige ja til et fleksjob.

Hvad gør jeg? jeg har lige fået ny sagsbehandler (igen) får jeg nok hver 3. måned, også er det forfra med at sætte dem ind i min situation.
Enas er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-02-2014, 13:36   #2
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Bed om agtindsigt, så du kan se, hvad der ligger i den sag og får kendskab til, hvor du skal starte fra ved evt. ny sb.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-02-2014, 17:18   #3
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Det der er afgørende i en sag...det er ikke alle diagnoser....det er din arbejdsevne...og det er ud fra arbejdsevnen at man får en pension eller fleksjob osv...

Så hvis de ikke har undersøgt din arbejdsevne ja så er det det de skal....

Aktindsigt er en rigtig god ting....for der vil du kunne finde ud af hvad de har liggende på dig...eller om der mangler noget...

For at kunne få en pension....ja der skal man ikke have nogen arbejdsevne plus at ens sygdom skal være stationær og uden behandlings muligheder...

Hvis du mener at alt dette er på plads og du er på kontanthjælp....ja så vil du kunne bede dem tage stilling til om du er berettiget til en pension....

Dette kan du gøre ved at søge en førtidspension efter lov om social pension §17 stk 2 på det foreliggende grundlag...

Det er vigtigt at du får "på det foreliggende grundlag" med i din ansøgning....da din sag ellers kan trække ud over meget lang tid...

De skal så sende sagen igennem rehabiliteringteamet og når de indstiller....positivt eller negativt...ja så overgår din sag til behandling efter reglerne om førtidspension og de har derfra kun 3 måneder til at afgøre sagen om du er berettiget eller ej...

Huks som altid at når man aflevere ting...herunder ansøgninger....ja så skal man have kvittering på at man har afleveret det...så man selv kan dokumentere at man har søgt....og at ansøgningen ikke bare bliver væk på kommunen..
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 03:13.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension