K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 30-06-2010, 01:32   #1
Trine77
På vej til at lære K10
 
Trine77s avatar
 
Tilmeldingsdato: 24-04 2010
Lokation: Århus
Alder: 46
Indlæg: 2
Styrke: 0
Trine77 er ny på vejen
Question (Reel) adgang til 6 ugers selvvalgt kursus...?

Hej

Jeg har ganske simplet opgivet at søge mere rundt i udbudet af 6-ugers kurser for personer der er visiteret til fleksjob... Er der reelt nogle kurser, som er kompetencegivende, hvis man har en kandidatuddannelse, men ikke er i stand til at følge undervisning på fuld tid...? (Der er vel en grund til, at man er visiteret til fleks ).

Jeg bor i Århus, og er i den situation, at jeg reelt stadig er sygemeldt, selvom jeg blev visiteret til fleksjob pr. 1.april 2010. Jeg blev visiteret fordi mine sygedagpenge ikke længere kunne forlænges, og det ydermere er åbenlyst, selv efter revalideringstiltag, at jeg ikke kommer til at oppebære fuldtidsarbejde.

Jeg mangler stadig timemæssig afklaring, har været til en samtale med min fleks-sagsbehandler (i mandags), hvor jeg fik udstukket nogle overordnede papirer, som henviser til lovgrundlaget for, hvilke udbydere af 6-ugers kurser jeg kan "frit" vælge imellem... men når jeg ser på udbudte forløb, så tilbyder universiteterne fx kun semester-lange eller flerårige forløb. Kigger jeg på professions-BA niveau, så er alt på fuld tid...

Er det muligt at starte op på et ects-point givende modul (fx på master eller kandidatniveau), hvis man fx selv finansierer resten udover de 6 uger? Blot en tanke - ikke at jeg har finansieringen på plads. Uanset hvordan man vender og drejer den, så kan det vel anfægtes, at sideløbende studie ville kompromittere min "ståen til rådighed for arbejdsmarkedet"...!? Hvis jeg skæver til relevante undervisningstilbud på professions-BA-niveau - fx VIA university's udbud, så er alle moduler på 37 timer/uge i 6 uger. Da jeg tænker, at hverken den ene eller anden løsning er mulig, så er det der i virkeligheden er på spil, vel at "tilbud om opkvalificerende kursus", indenfor "forskning, sundhed og udvikling" ikke reelt er en mulighed, hvis man ikke kan lægge 37-timer og desuden gerne ville opkvalificere sig akademisk...!? Eller er det mig der tåger rundt i min søgen - uden at kunne finde nålen i høstakken?

Mine (job- og) undervisningsrelevante områder ville være: organisationsteori, formidling og kommunikation, gruppedynamikker eller -processer, ledelsesstrategier, medarbejderudvikling, vejledning mv.

Da mit møde med min flekssagsbehandler i mandags var første og sidste, idet hun går på ferie og så barsel, når ugen er omme - så det er den tid jeg har til at finde et relevant tilbud...! Herefter havner i hænderne på en nyuddannet socialrådgiver, kommer til at vente 3 måneder igen med at starte op - og dette fra bunden igen... først med at søge at forklare ny rådgiver status og behov - sidenhen div. instanser igen igen.
Da jeg afviste den direkte vej via jobkonsulent, med mulighed for vekslende mentorer, som ikke tilgodeser mig i mit handicap, og ydermere ikke mente det ville være reelt afklarende, at jeg kom 6 uger på AMU-center og "omplante blomster" - med et argument, at denne aktivitet ikke reelt ville afklare min udtrætninggrad ift. at skulle sidde med akademisk tænkning, var hendes anbefaling til mig, at jeg kunne forlænge min ledigheds tid med et 6 ugers kursus - for så næsten have nået mine "6 måneder uden job", og ville derfra kunne vælge en privat udbyder... Med andre ord: jeg kan ikke komme på noget der kan tilgodese dine behov, men hvis du trækker den i nogle måneder, kan du vælge en privatudbyder - så kan de måske løse dine problemer... Men det bliver næste hurtle

Jeg ønsker egentlig blot at finde et relevant kursus, og komme igang, selvom jeg stadig kører på lavt blus - er ikke færdigbehandlet - men det forkommer mig at være praktisk umuligt... og må for så vidt gælde for fleksjobbere (den generelle fællesnævner må da i det mindste være et velbegrundet behov for nedsat tid)!? Ser jeg på denne baggrund reelt frem til 3 måneders ekstra pillen mig i navlen, indtil jeg kan blive flyttet til jobkonsulenter i det "private", hvis mit kriterium er, at 6 ugers kursusrelateret "arbejde" reelt skal opkvalificere mig?

Den temmeligt frustrerede...
Trine77 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-06-2010, 09:23   #2
Psychocowboy
Elsker at være her på K10
 
Psychocowboys avatar
 
Tilmeldingsdato: 05-05 2009
Indlæg: 72
Styrke: 15
Psychocowboy er ny på vejen
Samme problem her.
De kurser jeg synes ser interessante ud kan jeg ikke gennemføre, da de er på fuld tid. Og de kurser jeg har kunne finde der er på kort tid, vil jeg ikke kunne bruge til noget, da de er for overfladiske.
__________________
Psychocowboy
Førtidspensionssøgende

"Nobody realizes that some people expend tremendous energy merely to be normal." ~ Albert Camus
Psychocowboy er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-06-2010, 10:38   #3
Multe
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-11 2009
Lokation: Århus
Indlæg: 1.634
Styrke: 16
Multe er ny på vejen
Hej Trine77

Kender flere der har rost denne mulighed for personlig udvikling og en forbedret tilgang til at kunne undervise/formidle:

http://www.vpc-aarhus.dk/media/3886/...202010%20h.pdf

Det er; ,,,voksenpædagogisk grundkursus med flexmuligheder,,, jeg tænker på!

Held og lykke

.
__________________
Hva' man har, det har man... -resten ka' de vise som respekt!

Sidst redigeret af Multe; 30-06-2010 kl. 14:46. Årsag: Fjernet et komma...
Multe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-06-2010, 13:06   #4
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Hej

I denne lov er der nævnt, hvilke 6 ugers selvvalgt kurser, man kan tage (går ud fra, at den også gælder fleksjobbere):

https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=125741

Jeg har kigget lidt rundt på nettet for at prøve og se, om der var noget som mindede om det, du gerne vil læse videre på.

Her er noget som Ledelse i praksis og Kommunikation i praksis og projektstyring.

Link dertil: http://www.netau.dk/content/view/372/150/

Det foregår over fjernundervisning, så du kan arbejde ud fra dit eget tempo. Her gives f.eks. 10 ECTS point for en semester. Den eneste fremmøde er til selve eksamen. Se mere om, hvordan fjernundervisning foregår: http://www.netau.dk/content/view/125/114/

Det kursus som Multe nævner har jeg taget engang, en lignende, som hed videregående voksenpædagogik. Det var ret spændende. Det tog 4 uger på AOF.

Måske kunne du også kontakte en studievejleder på f.eks. handelsskole eller universitetet og høre, hvad de har, som passer til dit behov.

Håber du finder en løsning.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-05-2011, 16:02   #5
august76
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 02-11 2010
Indlæg: 3
Styrke: 0
august76 er ny på vejen
Hej Trine
Tak for dit indlæg. Kunne tænke mig at høre hvor du er nu. Det er min debut på dette forum. Er netop visiteret. Jeg har indtryk af at du også er cand.mag. og savner et forum for magistre/akademikere i "fleksjob". Jeg er mere vred end lettet, fordi fleksjobber ikke har reel mulighed for kompetenceudvikling. Jeg føler min uddannelse er spildt der ikke er nogen der tager nyuddannede handicappede akademikere ind i varmen. Statistikken siger at det er seniorer der er i fleksjob og har en god livskvalitet. De unge - og måske i sær nyuddannede - lades i stikken. Jeg synes det er SKÆVt. Vi har jo ikke lige adgang til arbejdsmarkedet når der ikke øremærkes fleksjob i det offentlige. Nå men føler lige nu mest af alt at jeg er blevet parkeret på lav ydelse uden reelle karriemuligheder og fokus på¨de evner og resurser som man trods alt også har. Er du kommet videre og fandt du relevant opvalificering?
http://www.altinget.dk/licens/artike...d-paa-fleksjob
august76 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-05-2011, 16:37   #6
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af august76 Se meddelelser
Hej Trine
Tak for dit indlæg. Kunne tænke mig at høre hvor du er nu. Det er min debut på dette forum. Er netop visiteret. Jeg har indtryk af at du også er cand.mag. og savner et forum for magistre/akademikere i "fleksjob". Jeg er mere vred end lettet, fordi fleksjobber ikke har reel mulighed for kompetenceudvikling. Jeg føler min uddannelse er spildt der ikke er nogen der tager nyuddannede handicappede akademikere ind i varmen. Statistikken siger at det er seniorer der er i fleksjob og har en god livskvalitet. De unge - og måske i sær nyuddannede - lades i stikken. Jeg synes det er SKÆVt. Vi har jo ikke lige adgang til arbejdsmarkedet når der ikke øremærkes fleksjob i det offentlige. Nå men føler lige nu mest af alt at jeg er blevet parkeret på lav ydelse uden reelle karriemuligheder og fokus på¨de evner og resurser som man trods alt også har. Er du kommet videre og fandt du relevant opvalificering?
http://www.altinget.dk/licens/artike...d-paa-fleksjob
Hvorfor være "vred"?? Du burde have mulighed for kompetenceudvikling. Jeg selv er en af de unge og er i fleksjob og har fået opkvalificering via arbejdspladsen! Det er jeg mega glad for. Nogle af mine kollegaer har f.eks. ikke engang fået den korte uddannelse, som jeg har fået, mens jeg har arbejdet der. Hvis man er ansat i en virksomhed, er der mange steder, der tilbyder interne kurser/eksterne kurser osv... Man har lige så meget ret til det som sine kollegaer.

Har du tjekket hos din fagforening, hvilke kurser de har. Det kan være, de kan foreslå et område, som passer til dig, eller noget der ligner/kan bruges.

Selvom du måske er ledig fleksjobber nu, så tænk på, at de ledige på dagpenge heller ikke har ret til mere end 6 ugers selvvalgt uddannelse. Jeg har en veninde som selv er højt uddannet. Hun måtte kun vælge en med højst 6 ugers uddannelse/kursus.

Man må også være mere positiv indstillet, når man vil søge job. Vær kreativ, når du skal søge job.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
6 ugers selvvalgt uddannelse §ABC Spørgsmål ang fleksjob 22 19-05-2012 18:22
Det er simpelthen for sløvt!! 6 ugers selvvalgt kursus RuBn86 Din historie 2 30-12-2011 08:32
ledighedsydelse og 6 ugers selvvalgt kursus Hannepanne Spørgsmål ang fleksjob 2 02-04-2009 02:56
6 ugers selvvalgt uddannelse.. gh72 Spørgsmål ang fleksjob 7 01-08-2006 23:35




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 13:23.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension