K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 21-11-2006, 10:58   #1
mortiltre
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 21-11 2006
Indlæg: 3
Styrke: 0
mortiltre er ny på vejen
Behandlingsfrist?

Jeg søgte i april måned min kommune om førtidspension, efter 15 lange år på kontanthjælp. Jeg snakkede med min sagsbehandler forleden dag som sagde at det ihvertfald ikke ville blive i år der ville komme en afgørelse. Og det kan jeg næsten ikke overskue, hvorfor pokker skal det tage så lang tid? Jeg har de sidste 15 år været syg, jeg har været igennem flere udd, flexjob og arbejdsprøvning og der er intet der har fungeret da jeg er for syg!

Jeg håber der er nogen der kan hjælpe da jeg ikke selv kan finde noget om emnet.

Mange hilsner mortiltre
mortiltre er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-11-2006, 14:47   #2
Guffi
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-09 2006
Indlæg: 52
Styrke: 18
Guffi er ny på vejen
RE: Hej mortiltre

Jeg gik næsten helt i sort da jeg læste dit indslag. Jeg fatter ikke at din sag endnu ikke er afgjort. 15 år er godt nok lang tid at vente. Jeg kan desværrer ikke hjælpe dig men håber/tror der er andre her på siden kan.
Mvh. Guffi
Guffi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-11-2006, 00:36   #3
losuma - Slettet Medlem
Banned
 
Tilmeldingsdato: 05-11 2006
Indlæg: 52
Styrke: 0
losuma - Slettet Medlem er ny på vejen
RE: Behandlingsfrist?

Din sagsbehandler har ganske ret i at der ikke kommer afgørrelse i år.

Når du sender en ansøgning til kommunen, skal de svare dig inden for 14 dage efter modtagelse af dit brev, det eneste de skal i det svar er sådan set at oplyse at de har modtaget din ansøgning og kigger på sagen, skriver de ike mere end det:

Skal du senest 3 måneder fra du har modtaget brevet høre fra kommunen igen, inden med en afgørrelse på din forespørgsel, eller hvor de forlænger deres frist til at træffe en afgørelse. Skriver de ikke tid på er det igen de 3 måneder der er gælende.
Er det det sidste kommunen vælger (altså at forlænge deres frist uden at fastsætte en dato for hvornår der ligger en afgørrelse) Vil jeg råde dig til at skrive til dem, hvor du beder dem komme med en dato for hvornår der foreligger en afgørelse (det brev sklal de igen svare på inden for 14 dage efter modtagelse)

Faktisk er det sådan at du har ret/krav til/på at høre fra kommunen mindst hver 3 måned, med mindre der ligger en aftale om andet, inden at i har aftalt at det ikke er nødvendigt (fx fordi klienten er på kursus, tager en uddanelse eller ligende) Eller med mindre kommunen har skrevet noget andet.

Fx kan de skrive at de har brug for 5 måneder til at se på din sag, så træder de 3 måneders kontakt ud af kraft til de 5 måneder er gået.

At høre fra kommunen er også at modtage de der opfølgningsskemaer. En hver form for skrivteligt der fra er det samme som at du har hørt fra dem, også selv om at det intet har med din ansøgning at gøre.

Sylter de din sag i mere end 6 måneder, vil jeg tilråde dig at skrive til borgerrepensentanten i kommunen, og hentyde til at de måske ikke helt følger gælende lov i forhold til at de skal tage sagerne så hurtigt som muligt (din bør være godt belyst så det skal der ikke bruges tid på, derfor bør din også være en forholdsvis hurtig sag) Eller skrive til borgemæsteren, alt efter om du bor i en lille eller en stor kommune.
Du kan spørge i receptionen på kommunekontoret hvem der er borgerrepensentant, er dre ikke en sådan skriver du naturligvis til borgemesteren

Dog skal du vide at du sagtens ville kunne resikere en ny arbejdsprøvning, alt efter hvilken § du har søgt efter, og hvad dine tidligere prøvninger har været stilet efter.

Har du ikke søgt ud fra § 17 (her har jeg garenteret brug for at andre træder til med mere korekte oplysninger, for jeg er ikke inde i §§ i den lov) ud fra det foranliggende (hedder det sådan?) kommunen har liggende på dig.

Og ja det er meget meget underligt at kommunen har ladet dig på på en kontanthjælp så længe, uden at se på om reva, flex eller FP ville være mere regtigt. Men på den anden side, kommunen har sikkert sparet en hel masse moneter i nuet gennem din sag... i længen førj for en udgift du har været, men dem om det.

Så svaret er at du ikke kan eller må forvente at der ligger en afgørrelse før om tidligst 3 måneder. Alt før det... så er du heldig.

De 3 måneder har i øvrigt noget at gøre med hvordan kommunerne afholder deres møder.

Dog er der det positiv i det for dig at det er nemere at få tilkendt FP først på året end sidst på året (i det hele taget at få tilkendt ydelser) og du bliver blandt de første der kommer til.
losuma - Slettet Medlem er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-11-2006, 02:22   #4
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
RE: Behandlingsfrist?

Jeg vil bare lige tilføje at har du i april søgt om førtidspension og slet ikke hørt noget, har du mulighed for at anke sagen.

Du skal anke sagen som et afslag (du skal kommentere det med at det er et formodet afslag pga den lange tid uden nyt fra kommunen)

MVH
Hejdien
  Besvar med citat
Gammel 23-11-2006, 10:15   #5
mortiltre
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 21-11 2006
Indlæg: 3
Styrke: 0
mortiltre er ny på vejen
RE: Behandlingsfrist?

Hej Hejdien

Mange tak for dit svar. Jeg vil sige at jeg ikke kun har været på kontanthjælp i de 15 år. Jeg har været under revalidering og var i 2 1/2 år under udd som anlægsgartner men måtte stoppe fordi jeg blev meget syg. Efterfølgende blev jeg uddannet blomsterbinder men kunne ikke arbejde pga sygdom. Jeg har været i div arbejdsprøvninger og flex men jeg er altså bare så syg at det ikke kan lade sig gøre. Rapporten fra min læge siger jeg ikke er egnet til mere arbejdsprøvning eller til arbejde, det samme siger rapporten fra psykologen og fra reumatologen. Så jeg ved ikke hvordan jeg er stillet! Psykisk er jeg så stresset over situationen at jeg har svært ved at sove og får allerigiske reaktioner...dette er også beskrevet i psykolog rapporten. Men er dette noget der vil blive taget hensyn til?

Mange hilsner mortiltre
mortiltre er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
behandlingsfrist overskredet Haltefanden Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 24 12-04-2013 21:56




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 15:20.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension