K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 14-02-2017, 20:26   #1
Phil
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 14-02 2017
Indlæg: 12
Styrke: 8
Phil er ny på vejen
Paranoid Skizofren, Angst, Depressive symptomer.

Hej alle, jeg er spritny bruger. Jeg har oprettet mig fordi jeg godt kunne have brug for et godt råd, et par nye øjne så at sige.

Jeg er 23 år og er bosat i Vordingborg by hvor jeg bor i en ungdomsbolig.

Jeg er meldt ud af mit HF studie i januar mens jeg var indlagt på en pskykiatrisk afdeling. Nu er jeg udskrevet og skal til et møde imorgen på ungecentret/jobcentret.
Jeg er tilmeldt et 2 årigt forløb hos OPUS som er et opsøgende team for unge under 25 med psykoser.

Min primærbehandler har talt i telefon med den person jeg skal til møde med imorgen. Her bliver de enige om at jeg skal fredes indtil mit OPUS forløb er færdigt (18.Oktober 2018).

Det er her jeg så er interesseret i at vide om det er muligt at søge FP med en aftale om at den skal revurderes efter endt OPUS forløb.

Håber på nogle svar
Phil er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-02-2017, 21:00   #2
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.726
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Velkommen til.........

Kære Phil

Bliv her på din tråd fremover, så vi andre ikke mister vigtige oplysninger i din sag.

Generelt råder vi altid, at aldrig lytte til hvad omgivelserne siger om din sag, men at alt skal foregår skriftligt imellem dig og kommunen.

Men det ser ud til, at du er omgivet af fornuftige mennesker og du har fået tilbudt et OPUS-forløb på 2 år. Det lyder fornuftigt.

OPUS
https://publikationer.regionh.dk/pdf...ed-psykose.pdf

Hvor du bliver tilknyttet professionelle, som ved hvad de har med at gøre.

Jeg er ikke så skrap til de forskellige satser, beløb man modtager i de forskellige kasser man bliver placeret i. Andre kommer nok med deres bud.

Dit forslag og tanker om en midlertidig bevilget førtidspension med revision når du er færdig med OPUS lyder ganske fornuftigt, men......

Men for at få bevilget en førtidspension skal betingelserne opfyldes.

I lovgivningen nævnes det direkte, at unge under 40 år, som udgangspunkt ikke kan få bevilget førtidspension

Diagnoser er kommunen ikke interesseret i men udelukkende din arbejdsevne og dokumentation derfor. Så dit fornuftige forslag ser jeg ikke som en mulighed.

Hvilken sats er du på pt og hvad hedder den?

Hvilke muligheder har du for at forbedre din økonomiske situation de næste 2 år, hvor du er tilknyttet OPUS?

Ande må lige træde til for at hjælpe Phil og mig.

Et andet problem, som kunne forhindre dit fornuftige forslag er, at med dine diagnoser, kan jeg forestille at loven ikke tillader en førtidspension med revision.

( der findes ikke noget der hedder midlertidig førtidspension)

Principafgørelse 119-13 ( som alle skal rette sig efter)
https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=160609

"Det er en betingelse for at sætte revision på en førtidspension, at borgeren lider af en alvorlig sygdom, som har et uforudsigeligt forløb, og hvor der således er mulighed for en bedring af borgerens helbredsmæssige tilstand inden for en kortere årrække.
En alvorlig sygdom med et uforudsigeligt forløb kan f.eks. være en kræftlidelse, der har et usikkert forløb.

Der er ikke tale om en sygdom med et uforudsigeligt forløb i det tilfælde, hvor borgeren lider af f.eks. skizoid personlighedsstruktur eller en varig personlighedsforstyrrelse, og alle behandlingsmuligheder er udtømte, og borgerens nedsatte funktionsniveau er kronisk og af varig karakter.
"

Hvilket vil sige, at hvis du eventuelt en dag skulle få bevilget førtidspension, må den ikke være med revision.

Jeg kunne forestille mig, at ved OPUS er der også tilknyttet en socialrådgiver, som jeg syntes du skal drøfte dette med. Eventuelt vise vedkommende hvad vi foreløbig har rådet dig til.

Hilsen Peter

Sidst redigeret af phhmw; 14-02-2017 kl. 21:15.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 14-02-2017, 21:08   #3
Phil
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 14-02 2017
Indlæg: 12
Styrke: 8
Phil er ny på vejen
Hej Peter, tak for svar.
Jeg har sammen med socialrådgiveren der er tilknyttet den afdeling jeg var på, søgt om hjælp til forsørgelse. Satsen hedder "under 30 år, psykisk syg, udeboende" og er på 11.143 kr.

Min sygdom er meget svingende så jeg tror egentligt mest på at jeg kommer i et ressourceforløb efter endt OPUS forløb, måske før. Der er en chance for at jeg får det godt nok til at jeg med hjælp kan starte på en uddannelse til august.

Ville det være en ide at bede om et dokument på at jeg er "fredet" så at sige.? Jeg skal til møde imorgen.

Sidst redigeret af Phil; 14-02-2017 kl. 21:18.
Phil er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-02-2017, 21:42   #4
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.726
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Jeg er bevidst at din dagligdag kan være yderst svingende..

.. da min ven, har en søn, med samme diagnoser som du, der fik bevilget førtidspension som 23 årig. Indlagt adskillige gange på Vordingborg på rød seddel.

Men nok om det.

Normalt ville jeg råde, at du skal have din fredning på skrift, men er overbevist om, at din sag er tilrettelagt i alle faser, så du ikke bare får udskiftet sagsbehandlere etc med kort varsel.

Begynd du med ro i sjælen på OPUS og så se hvad fremtiden bringer. Har du senere flere spørgsmål vender du bare tilbage.

Bare vær tålmodig med svar, da vi er som du almindelige mennesker som hjælper efter evne. Der skal nok komme svar på dine spørgsmål.

Held og lykke med opstarten på OPUS og lad os vide hvordan det kommer til at gå.

Senere vil jeg råde dig til at søge aktindsigt, hvis du løber ind i problemer, men det kan vi tage til den tid.

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 14-02-2017, 21:52   #5
Phil
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 14-02 2017
Indlæg: 12
Styrke: 8
Phil er ny på vejen
Mange tak for hjælpen, jeg vil gerne opdatere tråden imorgen når jeg har været til møde.
Phil er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-02-2017, 22:42   #6
KageØre
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-12 2015
Indlæg: 1.322
Styrke: 10
KageØre er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Phil Se meddelelser
Det er her jeg så er interesseret i at vide om det er muligt at søge FP med en aftale om at den skal revurderes efter endt OPUS forløb.
Da der er ret gode chancer for at opus helbreder din tilstand, er der ikke nogen chance for førtidspension i din alder.
KageØre er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-02-2017, 23:06   #7
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Jeg tror måske ikke ressourceforløb er relevant.
Det er normalt først når man har prøvet alt muligt andet, og det nærmest er et sidste forsøg på at undgå ftp, eller forbedre ens chancer for at komme på arbejdsmarkedet.

Hvis der er udsigt til at du efter 2 års forløb på OPUS kan starte i uddannelse, tror jeg slet ikke du er i målgruppe for ressourceforløb
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-02-2017, 23:38   #8
Phil
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 14-02 2017
Indlæg: 12
Styrke: 8
Phil er ny på vejen
Er glade for jeres kommentarer, jeg ved egentligt slet ikke hvad jeg kan forvente. Jeg er bare rigtig glad for at få hjælp.
Phil er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-02-2017, 23:41   #9
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Det kan være utroligt ensomt at være i det her system...

Men vi herinde vil gøre hvad vi kan for at guide dig den rigtige vej....vi er ikke bundet af noget system og vi er bare ganske alm mennesker hvoraf de fleste selv er eller har været igennem systemet..
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-02-2017, 20:26   #10
Phil
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 14-02 2017
Indlæg: 12
Styrke: 8
Phil er ny på vejen
Hej igen. Nu har jeg været til møde og aftalen er nu at jeg skal til et møde hver 2. måned for at fortælle hvordan det går. Han forsikrede mig om at jeg ikke bliver presset ud i noget som helst.

Jeg kan godt lide at være på forkant med tingene, så jeg har et par nye spørgsmål.

Kan man få noget hjælp til transport? Jeg skal muligvis studerere i nabobyen og det ville hurtigt løbe op i togbilletter, er der nogen muligheder?
Phil er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 03:38.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension