K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 08-02-2017, 13:21   #1
Gisa
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 11-09 2016
Indlæg: 2
Styrke: 0
Gisa er ny på vejen
Risiko for sygedagpengestop

Jeg har brug for nogle der kender sygedagpengereglerne bedre end mig.
Jeg har fået en arbejdsskade (kronisk kontakt eksem på hænder der så ifølge min hudlæge har trigget indefra kommende eksem på mine fødder - skal lige siges jeg ALDRIG har haft hudproblemer før).
Arbejdsskadestyrelse har anderkendt det som en arbejdsskade og givet mengradserstatning MEN fratrukket 1/5 del grundet eksem på fødder. Erhvervevnetab vil de tage op igen i juni måned da jeg stadig var sygemeldt på fuld løn på det tidspunkt de skulle træffe afgørelsen.

Jeg har været i virksomhedspraktik på min arbejdsplads med kæmpe skånehensyn tre dage om ugen af hver 2 timer men min hud på fingre blev ved med at blive fortykket og revnede (virkeligt smertefuldt) så jobcenteret afbrud praktikken efter 7 uger. Jeg blev så opsagt fra min arbejdsplads da der ikke fandtes et job med så omfangsrige skånehensyn som passede til min sygdom.

Jeg startede i ny praktik 2. januar i år som pædagogmedhjælper i en børnehaveklasse hvor jeg gik rundt og hjalp de elever der havde det lidt sværere end andre (mandag, onsdag og fredag hver gang 4 timer). På 3. dagen må jeg gøre brug af krykke da min en fod går helt amok med eksem. Om mandagen må jeg sygemelde mig da begge mine fødder er så smertefulde at jeg dårligt kan gå.

Onsdag er humper jeg til egen læge der sygemelder mig på ubestemt tid og torsdag er jeg hos hudlægen der sætter mig i behandling med Prednisolon tabletter.

Efter at have mailet ovennævnte læge/hudlæge besøg til min sagsbehandler i Jobcenteret har hun så skrevet:

"Det du skriver betyder at det nu er lidt sværere at kunne forlænge din sygedagpengesag, da vi nu har et uklart billede af tidsrammen for hvornår du er klar til en evt. afklaring".

Det skal siges at mine sygedagpenge udløb den 31. januar (26 uger) men sagsbehandleren sagde at de vil fortsætte indtil afgørelse om evt forlængelse er truffet.

Kan det være rigtigt at fordi den virksomhedspraktik jeg skulle prøve gør mig mere syg at jeg så ikke kan fortsætte med sygedagpenge???

Håber I kan hjælpe
Gisa er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-02-2017, 14:27   #2
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.735
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Velkommen til....

Kære Gisa.

Bliv her på din tråd fremover, så vi andre ikke mister vigtige oplysninger.

Læs og følg disse råd til nye på k10:

http://www.k10.dk/showthread.php?t=28928

Hvis ikke du har, skal du omgående søge om aktindsigt ved alle du har været i forbindelse med. Læger, speciallæger, klinikker, Arbejdsskadestyrelsen og kommunen. Ved kommunen herunder "Journallisten"

Hvis senere din sag havner ved Ankestyrelsen søger du også aktindsigt her.

Du skal vide alt om, hvad andre skriver om dig. Naturligvis!

Alt imellem dig og kommunen foregår skriftligt

Du nævner:

"Arbejdsskadestyrelse har anderkendt det som en arbejdsskade og givet mengradserstatning MEN fratrukket 1/5 del grundet eksem på fødder. Erhvervevnetab vil de tage op igen i juni måned da jeg stadig var sygemeldt på fuld løn på det tidspunkt de skulle træffe afgørelsen."

Jeg forstår det som Arbejdsskadestyrelsen har anderkendt dit eksem på hænderne, som primær arbejdsskade. Sagen ved AST er IKKE afsluttet og derved aktiv og kørende som en arbejdsskade.

Hvor de frasiger sig din eksem på fødderne?? !!!

Kommunen taler om usikkerhed om de fremtidige sygedagpengestop, som ikke er besluttet endnu.

Mit råd:

Du søger aktindsigt og tager omgående kontakt til din hudlæge og sætter denne ind i problematikken. Spørger ind til om hudlægen mener at eksem på hænder og fødder hænger sammen. JA eller NEJ!

Hvis det bliver et JA, hænder og fødder hænger sammen med samme årsag: en arbejdsrelateret arbejdsskade.

Så skal det naturligvis skrives ind i din journal. Punktum!

Sygedagpengestop:

http://www.k10.dk/index.php?pageid=sygedagpengestop. (skal kunnes)

Forlængelsesmuligheder:

"6) der er rejst sag om ret til erstatning efter lov om arbejdsskadesikring eller lov om sikring mod følger af arbejdsskade eller"

Skriv allerede en mail nu, til din sagsbehandlere og spørg ind til stk.6 om at du har en anderkendt arbejdsskade kørende ved Arbejdsskadestyrelsen.

Anke/klage:

Hvis du modtager en skriftlig afgørelse, fra kommunen eller AST klager du altid inden 28 dage ellers mister du din ankemulighed.

Køb 2 mapper, adskil din sag med kommunen og din sag ved AST.

De har intet med hinanden at gøre. Hold pinlig orden da der kommer mange dokumenter, at holde styr på.

Hvis ikke du har, skal du tage kontakt til din fagforening og bede om hjælp til din arbejdsskade.

Hilsen Peter

Bilag

Journallisten

https://www.k10.dk/showthread.php?t=30401

Anmeldelse af hud eksem
http://www.videncenterforallergi.dk/...-arbejdsskade/

Sidst redigeret af phhmw; 08-02-2017 kl. 14:32.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 08-02-2017, 16:31   #3
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Bemærk at når du beder om at få journaliseringslisten med i din aktindsigt....så kan det være at du får at vide at de ikke bruger en sådan....

Den kaldes i nogle kommuner for en aktliste...

Så når du beder om den kan du evt skrive jeg vil gerne søge aktindsigt og jeg vil gerne have journaliseringslisten eller aktlisten med så jeg kan danne mig et overblik i de dokumenter der ligger i mig sag..

Jeg kender adskillige der har fået at vide at de ikke kender til journaliseringslisten...og dermed skal borgeren så spørge ind efter aktlisten...

Så du kan evt spare lidt tid ved at kalde dem ved begge navne...journaliseringslisten/aktlisten

I den liste...der står alt der er indført i din sag af dokumenter...emails osv osv...en slags oversigt...så det er nemmere for dig at se om der mangler papirer i din aktindsigt...hvilket der tit gør...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-02-2017, 17:59   #4
Fleksjobber
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-10 2014
Lokation: Sjælland
Indlæg: 232
Styrke: 10
Fleksjobber er ny på vejen
sygedagpengestop

Som jeg har forstået det,

Så er sygedagpenge til personer, der kan arbejde på det ordinære arbejdsmarked men som i en periode, (hvor slutdato er kendt) har brug for en sygemelding.

Jeg har selv en anerkendt Arbejdsskadestyrelsen p.g.a. håndeksem

Jeg var i et vikariat, da det brød ud, så der blev ikke gjort noget fra arbejdsgiver side i forhold til omplacering m.m.

Jeg blev tilbudt revalidering fra kommunens side men det takkede jeg nej til, da jeg havde et job på hånden, som ikke ville trigge mit håndeksem

Det er dog en del år siden, det var i 2008.

Jeg blev vurderet til en mengrad på 8 % og ingen erhvervsevnetab.

Siden fik jeg gigt og er nu tilkendt fleksjob og er i job.
Fleksjobber er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-02-2017, 19:43   #5
Gisa
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 11-09 2016
Indlæg: 2
Styrke: 0
Gisa er ny på vejen
Hej Peter, webmaster og flekjobber.

Tusind tak for jeres svar.

Jeg skal nok blive her på tråden.

Skal lige siges at pt. får min arbejdsgiver sygedagpengene men 28. februar udløber min opsigelse og dermed sidste gang jeg modtager fuld løn.

Jeg vil straks søge aktindsigt/journaliseringsliste ved kommune, speciallæge og min egen læge.

Jeg har i 33 år arbejdet som kontorassistent men pludselig begyndte jeg at få MEGET tør hud på fingrene som hen ad vejen blev fortykkede og revnede og det er ikke holdt op.

Min eksem på hænder skyldes udefrakommende påvirkning og det er IKKE allergi (er blevet testet for alt hos hudlægen). Stort set alt hvad jeg rører ved kan sætte yderligere gang i udbruddene (fortykket hud, revner og blødninger)

Hudlægen har set mengradsafgørelse og synes ikke jeg skulle anke den.

Arbejdsmarkedets Erhvervssikring (AES) skriver i afgørelsen at da eksemen på fødder er indefrakommende så er den ikke forårsaget af mit arbejde. Jeg spurgte min fagforening som kører sagen for mig om ikke vi skulle anke for jeg mente det var urimeligt at få fradrag for fodeksem som startede to måneder efter at hudlæge konstaterede at det skulle anmeldes som en arbejdsskade og når jeg samtidig ALDRIG har haft hudproblem, men hun anbefalede at lade være for jeg kunne risikere at miste det de havde tilkendt mig.

Min fodeksem er/kan være så voldsom at kommune har bevilget mig kørestol, krykker og badestol - der fandtes ingen hjælpemidler der kunne aflaste min hænder.

AES skriver i erhvervsevne afgørelsen at jeg ikke har ret til erstatning for tab af erhvervsevne fordi jeg på det tidspunkt stadig fik løn, men at de ser på min sag igen i juni 2017 da jeg så har været sygemeldt i et år og de forventer min erhvervsmæssige situation er yderligere afklaret.

Min sagsbehandler i jobcenteret siger, at når min mengrad er afgjort så kan min arbejdsskade ikke ligge til grund for forlængelse af sygedagpenge.

Jeg lavede mapper til mine sager da den startede så det er der styr på

Hilsen
Gisa
Gisa er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 00:58.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension