K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 24-01-2017, 22:28   #1
syrenen
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-10 2012
Indlæg: 72
Blog Indlæg: 1
Styrke: 12
syrenen er ny på vejen
Fra kontanthjælp til SU

Når man har psykiatriske diagnoser, der berettiger til højere kontanthjælp for ung på 21 år, hvordan står man så ved studiestart på HF nieveu?
Sagsbehandler mener at den unge blot skal klare sig for SU, der er 3000kr mindre udbetalt, skønt der jo ikke er mulighed for at tage fritidsjob.Men brug for medicin M.M.
Økonomien kan være med til at vælte det hele, er der nogen mulighed for hjælp nu på HF, da det skulle være muligt med handicaptillæg ved en videregående uddannelse efter HF.Jeg håber sådan, at min datter kan fuldføre, det er 4.gang hun forsøger.
Håber nogen har indsigt i lovgivning.
Mvh
Syrenen.
syrenen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-01-2017, 22:39   #2
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Jeg fandt muligvis lige noget:
"§ 2. En person, der modtager hjælp efter §§ 22-25 og 34, kan med kommunens godkendelse deltage i undervisning svarende til folkeskolens 8.-10. klassetrin, i HF-enkeltfagsundervisning under 23 timer om ugen samt i anden undervisning, som ikke er godkendt som støtteberettigende efter lov om statens uddannelsesstøtte, og som ikke er led i en uddannelse, der berettiger til dagpenge på dimittendvilkår, jf. § 54 i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v"

Men det er nok kun hvis kommunen vurderer at man netop ikke kan tage HF'en på nok timer til at kunne få su.

Det citerede er fundet her:
http://www.socialjura.dk/content-sto...-af-1512-2015/

Men ellers nej, som udgangspunkt kan man ikke få kh under uddannelse, da man så har en anden forsørgelsesmulighed.

Hvad med su-lån? Det bør vel kunne hjælpe en del?
Hvis su+su-lån ikke er nok, kan hun evt søge om medicinen efter denne i aktivloven:
"§ 82. Kommunen kan yde hjælp til udgifter til sygebehandling, medicin, tandbehandling eller lignende, der ikke kan dækkes efter anden lovgivning, hvis ansøgeren ikke har økonomisk mulighed for at betale udgifterne. Der kan kun ydes hjælp, hvis behandlingen er nødvendig og helbredsmæssigt velbegrundet. Der kan kun undtagelsesvis ydes hjælp til udgifter til behandling uden for det offentlige behandlingssystem. Dette forudsætter, at der ikke er behandlingsmuligheder inden for det offentlige behandlingssystem, og at behandlingen i hvert enkelt tilfælde er lægeligt velbegrundet."

Det er baseret på en økonomisk vurdering, om hvorvidt man selv har råd til medicinen. Hvis man ikke gør brug af su-lån i forvejen, vil de dog henvise til den mulighed.
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-01-2017, 22:52   #3
syrenen
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-10 2012
Indlæg: 72
Blog Indlæg: 1
Styrke: 12
syrenen er ny på vejen
Tak for svar, hun har netop prøvet tre gange med enkeltfag på kontanthjælp,og er nu presset i fuldtidsstudie på SU, og det hele sejler.
Men de vil sikkert foreslå SU lån.
syrenen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-01-2017, 23:30   #4
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Su-lånet er jo netop også beregnet som et alternativ til at arbejde, som jeg forstår det

Hmm men er det "kun" økonomien der er problemet? Eller er det selve det at være i uddannelse der gør at det sejler?

Og det enkeltfag hf på kh, hvordan gik det? Fik hun gennemført nogen fag?

Sidst redigeret af MistyMiss; 24-01-2017 kl. 23:34.
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-01-2017, 23:42   #5
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Hvad med forrevalidering/revalidering..

https://www.sundhed.dk/borger/patien.../revalidering/

Hvis hun er under 25 er der også støttemuligheder her.. prøv at kontakte UU-vejlederen i kommunen.

https://www.uvm.dk/Uddannelser/Anden...saerlige-behov
__________________
førtidspensionist april 2013...

Sidst redigeret af Pip; 24-01-2017 kl. 23:44.
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-01-2017, 23:52   #6
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Pip Se meddelelser
Hvad med forrevalidering/revalidering..

https://www.sundhed.dk/borger/patien.../revalidering/

Hvis hun er under 25 er der også støttemuligheder her.. prøv at kontakte UU-vejlederen i kommunen.

https://www.uvm.dk/Uddannelser/Anden...saerlige-behov
Ift revalidering, så kræver det dog nok at der er lidt længere planer end kun en HF. HF'en ville nok kunne argumenteres for i forrevalidering, hvis der så tilgengæld er planer om at det skal give adgang til en videregående uddannelse, der kan give realistisk adgang til arbejdsmarkedet.
Og den videregående uddannelse skal kunne gennemføres på normeret tid.
Så det er også nogen tanker og overvejelser der skal gøres ift den retning
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-01-2017, 11:15   #7
syrenen
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-10 2012
Indlæg: 72
Blog Indlæg: 1
Styrke: 12
syrenen er ny på vejen
Tak for svar.
Da hun sidst var på kontanthjælp og prøvede med enkeltfag gik det godt med et fag og dårlig i et andet.Hun har prøvet tre gange på enkeltfag,men droppede ud.Fik dog lov til at gå op til eksamen i et fag.
Nu er hun startet på fuld HF pakke med henblik på at læse videre til pædagogisk assistent eller pædagog om muligt.
Men jeg holder vejret og ser hvordan hver dag går.Hun startede først i denne måned og har allerede haft tre sygedage.
Denne gang håber jeg selvfølgelig, at det lykkes, skønt det er over dobbelt så mange timer,som de andre gange.
Al frustration min datter har går ud over mig verbalt, men jeg forsøge at støtte på alle områder.
syrenen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-01-2017, 12:19   #8
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Måske kunne din store hjælp suppleres med en mentor, der kunne være til yderligere støtte i studiesammenhæng.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-01-2017, 08:15   #9
NPH
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 10-02 2011
Lokation: Sønderjylland
Alder: 71
Indlæg: 280
Styrke: 14
NPH er ny på vejen
Fra kontanthjælp til su

Hel
Hvis du har en psykiatrisk diagnose kan du muligvis få handicap tillæg til din su

Se su styrelsens hjemmeside
http://www.su.dk/su/saerlig-stoette-...andicaptillaeg

Hilsen
NP
NPH er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-01-2017, 09:53   #10
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af NPH Se meddelelser
Hel
Hvis du har en psykiatrisk diagnose kan du muligvis få handicap tillæg til din su

Se su styrelsens hjemmeside
http://www.su.dk/su/saerlig-stoette-...andicaptillaeg

Hilsen
NP
Det er dog kun til videregående uddannelser
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 11:53.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension