K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Ressourceforløb

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Ressourceforløb Her kan man lægge alt der har med ressourceforløb at gøre dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 22-01-2017, 13:01   #1
Noid
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 15-12 2014
Indlæg: 11
Styrke: 10
Noid er ny på vejen
Revalidering

Hej k10

Jeg søger lidt hjælp til revalidering.

Jeg har fået diagnosen borderline og været i behandling i terapi i 1år og har 1,5år i terapi endnu.

Min tanke er at søge revalidering, da jeg godt kunne tænke mig at tage en HF.
Jeg kun snakket med jobcenter om det, jeg har dog ikke officelt søgt om det, har ikke været i jobafklaring eller lavet en ressourceprofil

Jobcenter har dog givet afslag på det inden jeg har søgt. Kan de det ?

jeg har søgt agtindsigt og afventer at får afslaget tilsendt så jeg kan klage over afgørelsen.

jeg har næsten lige været til møde min min nye sagsbehandler og vi snakkede om at jeg skulle til incita og være i interne praktik.

Det jeg syntes er svært i alt det er her , hvad er det jeg skal opfylde mht. til at komme i betrakting til at få tilkendt revalidering

Håber i kan hjælpe mig
Noid er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-01-2017, 13:09   #2
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Aktivloven:
"§ 46. Revalidering er erhvervsrettede aktiviteter og økonomisk hjælp, der kan bidrage til, at en person med begrænsninger i arbejdsevnen, herunder personer, der er berettiget til ledighedsydelse, fastholdes eller kommer ind på arbejdsmarkedet, således at den pågældendes mulighed for at forsørge sig selv og sin familie forbedres. En person, der er berettiget til sådan hjælp, kaldes en revalidend. Aktiviteter, som revalidenden gennemfører, før det erhvervsmæssige sigte er afklaret, kaldes forrevalidering. Det er aktiviteter med et erhvervsmodnende eller afklarende sigte for revalidenden. "

Jeg tror at hvis der er udsigt til at din situation kan forbedres, er det nok svært at få revalidering. For så er det svært at sige om du har begrænsninger i arbejdsevnen.

Men jeg tror det er en god idé at vente på afgørelsen, og se hvad de giver af begrundelse.
Så kan du klage over det hvis det de skriver er forkert, eller arbejde hen mod at opfylde betingelserne hvis du ikke opfylder dem.

Og praktik giver også god mening. Som udgangspunkt skal man i en revalidering kunne tage uddannelsen på "normeret tid". Derfor vil de nok i en praktik undersøge nærmere, om du vil kunne klare et realistisk timetal, til at kunne tage uddannelsen på normeret tid
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-01-2017, 13:26   #3
gisne
Har ikke tid til andet end K10
 
gisnes avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2012
Lokation: Horsens Komune
Indlæg: 2.113
Styrke: 15
gisne er ved at flytte ind på K10gisne er ved at flytte ind på K10
Er lidt forvirret

Du skriver at du ikke har søgt, men der er giver afslag?

Hvordan? Er det mundtlig i en samtale med din sagsbehandler hvor du har omtalt revalidering?

For så tror jeg ikke du skal forvente en afgørelse på skrift da du jo ikke har søgt?
__________________
Er på K10 pga fysisk arbejdsskade i ryg/skulder. Indstillet af rehabiliteringsteam til førtidspension uden ressourceforløb. Tilkendt førtidspension med virkning pr. 1. april 2014.
gisne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-01-2017, 13:29   #4
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
gisne:
"Når borgeren søger om en bestemt form for hjælp, f.eks. et ressourceforløb, skal kommunen på baggrund af en konkret og individuel vurdering af borgerens samlede situation, herunder borgerens helbredsmæssige-, sociale og arbejdsmæssige forhold vurdere, om og i givet fald hvilken indsats der skal iværksættes.

Kommunen skal træffe afgørelse om retten til hjælp i forhold til alle de muligheder, der findes for at give hjælp efter den sociale lovgivning."
https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=175957

Men ja, kræver nok at man siger "jeg vil gerne søge revalidering", og ikke bare siger "kan vi snakke om hvad revalidering er?"
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-01-2017, 13:39   #5
KageØre
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-12 2015
Indlæg: 1.322
Styrke: 10
KageØre er ny på vejen
Når man mangler 60 procent af et behandlingsforløb, kan man næppe betegne situationen som stationær.
Praktikken kan bruges til at du opretholder en hverdag og en ydeevne, indtil du er færdigbehandlet.
Formodentlig først der kan revalidering blive aktuel.

Har du iøvrigt ikke drøftet disse spørgsmål med socialrådgiveren på den afdeling hvor du behandles?
Ellers bør du gøre det !
KageØre er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-01-2017, 14:08   #6
Noid
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 15-12 2014
Indlæg: 11
Styrke: 10
Noid er ny på vejen
Min tidligere sagsbehandler har selv forslået revalidering og mit sidste møde med hende står der i min plan : Der er på baggrund af ansøger (mig) tænker på en HF vejledt i muligheden om revalidering.

Ydermere står der : ansøger er blevet oplyst om, såfremt ansøger ønsker at ansøge om revalidering vil ansøger afklares i virksomhedspraktik af ca. 8 ugers varighed

Jeg har ikke søgt om revalidering eller været i virksomhedspraktik.
Jeg har fået lovning på at jeg får afslaget på skrift. Når jeg har det har jeg tænke mig at klage over afslaget da jeg jo ikke har søgt eller været afprøvet.

Derfor syntes jeg det er mærkligt at de har givet afslag, inden jeg overhovedt har været søgt eller blevet afprøvet i praktik.

jeg kunne godt tænke mig at høre hvordan sådan et forløb foregår.

hvad skal jeg igennem feks. recourceprofil,praktik afklaring osv. da jeg syntes jeg har svært ved at finde det
Noid er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-01-2017, 14:13   #7
gisne
Har ikke tid til andet end K10
 
gisnes avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2012
Lokation: Horsens Komune
Indlæg: 2.113
Styrke: 15
gisne er ved at flytte ind på K10gisne er ved at flytte ind på K10
Ja, så lyder det mystisk at de giver et afslag.

Du har jo ikke søgt, men er blevet informeret/vejledt om hvad der skal ske ifht afprøvning hvis du vælger at søge

Mystisk, fremgangsmåde fra jobcenterets side
__________________
Er på K10 pga fysisk arbejdsskade i ryg/skulder. Indstillet af rehabiliteringsteam til førtidspension uden ressourceforløb. Tilkendt førtidspension med virkning pr. 1. april 2014.
gisne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-01-2017, 21:13   #8
Noid
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 15-12 2014
Indlæg: 11
Styrke: 10
Noid er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af KageØre Se meddelelser
Når man mangler 60 procent af et behandlingsforløb, kan man næppe betegne situationen som stationær.
Praktikken kan bruges til at du opretholder en hverdag og en ydeevne, indtil du er færdigbehandlet.
Formodentlig først der kan revalidering blive aktuel.

Har du iøvrigt ikke drøftet disse spørgsmål med socialrådgiveren på den afdeling hvor du behandles?
Ellers bør du gøre det !
Hej Kageøre

mit forløb kort er at jeg faktisk har været sygemeldt fra juni 2014 med stress og depression. Dette er 2.gang og først for 1 år siden blev der lavet jeg en visitation og fik diagnosen borderline, som er det jeg går i terapi for nu, så mit sygdoms forløb er re langt
Noid er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-01-2017, 13:22   #9
Noid
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 15-12 2014
Indlæg: 11
Styrke: 10
Noid er ny på vejen
Jeg kunne godt tænke at høre om der er nogle af jer der kan give en beskrivelse af hvordan processen mod revalidering foregår.

Her tænker jeg på indstillingen og skal jeg lave en ressourceprofil og ressourceforløb arbejdsprøvning osv.

Grunden til jeg spørger er at jeg har meget svært ved at finde hoved og hale i det og vil gerne være bare en smule klædt på til min samtale.

Håber i kan hjælpe mig
på forhånd tak
Noid er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-01-2017, 17:40   #10
sourceful
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 16-06 2010
Indlæg: 351
Styrke: 14
sourceful er ny på vejen
For mit vedkommende udtrykte jeg bare ønske om det overfor min sagsbehandler som var med på ideen. Derefter var jeg igennem en forrevalidering, dels fordi der var noget tid til det studie jeg ønskede igen startede op og derudover ville de gerne lige have jeg beviste, at det var realistisk at sigte mod fuld beskæftigelse, derfor var jeg i praktik i en børneinstitution 30 timer om ugen i 4 måneder.

Inden der havde den psykiater jeg gik hos bare skrevet i en statusattest, hvad jeg godt kunne tænkte mig at der skulle ske i fremtiden og at hun anså det for realistisk med den rette støtte.

Jeg havde så en studenterhue i bagagen, så jeg tror det er vigtigt du gør dig nogen overvejelser om hvad HFén skal føre til, så der kommer et jobperspektiv i den anden ende. Eventuelt gå efter en samlet så plan, da en revalidering kan have en varighed af 5 år. Du kan så eventuelt kigge på hvilke bacheloruddannelser der kunne føre til et job, du mener du kan bestride og argumenter med, hvorfor det kan få dig ind på arbejdsmarked.

Du skal ikke lave en ressourceprofil, det er kommunens job :-), men sagsbehandleren laver den nok i samarbejde med dig, gjorde min ihvertfald med mig.

Sidst redigeret af sourceful; 24-01-2017 kl. 17:50.
sourceful er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 13:11.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension