K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Ressourceforløb

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Ressourceforløb Her kan man lægge alt der har med ressourceforløb at gøre dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 24-01-2017, 17:44   #11
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Noid:
Ressourceforløb er ofte noget man først gør brug af, når revalidering har vist sig at ikke være muligt.

Jeg ved at mange kommuner sender en i praktik først, for at se om man reelt set ville kunne klare et arbejde i det fag efterfølgende, og i det hele taget revalideringen.

Jeg tror at du som udgangspunkt skal tolke revalidering som en slags "omskoling" som kommunen investerer i, hvis der er udsigt til at revalidering forbedrer ens udsigter på arbejdsmarkedet.

I min kommune krævede de f.eks. at man skulle kunne klare en praktik på 30 timer om ugen, for at de kunne vide at man kunne klare uddannelsens timetal, og at man kunne ende med at blive selvforsørgende. (De påstod så dog at man ikke kunne få fleksjob efter revalidering, og den del ved jeg dog ikke er sand).

Praktik på 30 timer om ugen, tænker jeg dog giver logisk mening hvis revalideringen er ift en uddannelse, for man skal som sagt kunne klare uddannelsen på normeret tid. Hvis det undervejs viser sig at man har brug for lidt længere tid, kan kommunen tage stilling til om revalideringsperioden skal forlænges.

"§ 47. Kommunen tilrettelægger revalideringen i samarbejde med revalidenden således, at tilbudet er tilpasset den enkeltes forudsætninger og behov og under hensyn til egne ønsker til fremtidig beskæftigelse. Revalideringen tilrettelægges, således at beskæftigelsesmålet for »Min Plan«, jf. § 50, så vidt muligt rettes mod områder, hvor der er gode eller rigtig gode beskæftigelsesmuligheder. Ved revalidering i form af virksomhedspraktik eller ansættelse med løntilskud efter kapitel 11 eller 12 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats tilrettelægges revalideringen i samarbejde med både revalidenden og virksomheden, og revalideringen sigter mod en efterfølgende varig ansættelse på normale løn- og arbejdsvilkår i virksomheden eller en virksomhed med tilsvarende funktioner. "

Som du kan se her, skal revalideringen fokuseres i en så at sige realistisk retning.
Hvis ens drømmeuddannelse er som landmand, men der er elendige jobmuligheder på det område, skal man nok ikke forvente at få revalidering til den uddannelse.
Jeg tror det er en god idé hvis du argumenterer for hvad HF'en skal bruges til. For en HF i sig selv retter jo ikke mod et bestemt område. Så tænk grundigt over hvad du vil med den HF

Jeg fandt lige dette i §46
"Stk. 2. Kommunen giver tilbud om revalidering, når erhvervsrettede aktiviteter efter denne eller anden lovgivning, herunder lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, ikke er tilstrækkelige til, at den pågældende kan klare sig selv. Rehabiliteringsplanens forberedende del, jf. § 30 a, stk. 3, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats skal anvendes ved vurderingen af, om en persons arbejdsevne er så begrænset, at den pågældende skal tilbydes revalidering. Beslutningen om revalidering skal ikke forelægges for rehabiliteringsteamet. "

Den forberedende del er:
"Stk. 3. Den forberedende del skal indeholde

1) personens uddannelses- og beskæftigelsesmål,

2) en beskrivelse af den enkelte persons beskæftigelsesmæssige, sociale og helbredsmæssige ressourcer og udfordringer, herunder dokumentation for den forudgående indsats på disse områder, og

3) den praktiserende læges vurdering af personens helbredsmæssige situation i forhold til at kunne arbejde, som sker på baggrund af en konsultation. "

Punkt nr 2 her, der skal sagsbehandleren jo kunne beskrive det. Igen noget hvor en arbejdsprøvning kan være relevant for at kunne dokumentere.

Jeg beklager hvis mit svar blev lidt forvirrende. Håber du kan finde hoved og hale i det
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-01-2017, 13:35   #12
Noid
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 15-12 2014
Indlæg: 11
Styrke: 10
Noid er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af sourceful Se meddelelser
For mit vedkommende udtrykte jeg bare ønske om det overfor min sagsbehandler som var med på ideen. Derefter var jeg igennem en forrevalidering, dels fordi der var noget tid til det studie jeg ønskede igen startede op og derudover ville de gerne lige have jeg beviste, at det var realistisk at sigte mod fuld beskæftigelse, derfor var jeg i praktik i en børneinstitution 30 timer om ugen i 4 måneder.

Inden der havde den psykiater jeg gik hos bare skrevet i en statusattest, hvad jeg godt kunne tænkte mig at der skulle ske i fremtiden og at hun anså det for realistisk med den rette støtte.

Jeg havde så en studenterhue i bagagen, så jeg tror det er vigtigt du gør dig nogen overvejelser om hvad HFén skal føre til, så der kommer et jobperspektiv i den anden ende. Eventuelt gå efter en samlet så plan, da en revalidering kan have en varighed af 5 år. Du kan så eventuelt kigge på hvilke bacheloruddannelser der kunne føre til et job, du mener du kan bestride og argumenter med, hvorfor det kan få dig ind på arbejdsmarked.

Du skal ikke lave en ressourceprofil, det er kommunens job :-), men sagsbehandleren laver den nok i samarbejde med dig, gjorde min ihvertfald med mig.
Mange tak for svar
Min forrige sagsbehandler forslog selv revalidering og jeg har fremlagt hvad HF skulle give adgang til, men nu har jeg fået ny sagsbehandler som har givet afslag på det inden jeg har søgt om det.

Der hvor jeg syntres lovgivningen bliver nørklet er når der skrives at det gives til folk med begrænsing i arbejdsevnen, men samtidig skal man kunne arbejde ca.30 timer, hvad stopper dem fra at sige så er det flexjob og ikke revalidering.

For mit vekommende er problemet at det jeg har arbejdet med har givet stress og depression og sygemeldt deraf af 2 omgange, og da jeg der ikke rigtig er mulighed for at opkvalificere inden for det, kan jeg kun se en totalt omskoling.
Noid er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-01-2017, 13:50   #13
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Noid Se meddelelser
Mange tak for svar
Min forrige sagsbehandler forslog selv revalidering og jeg har fremlagt hvad HF skulle give adgang til, men nu har jeg fået ny sagsbehandler som har givet afslag på det inden jeg har søgt om det.

Der hvor jeg syntres lovgivningen bliver nørklet er når der skrives at det gives til folk med begrænsing i arbejdsevnen, men samtidig skal man kunne arbejde ca.30 timer, hvad stopper dem fra at sige så er det flexjob og ikke revalidering.

For mit vekommende er problemet at det jeg har arbejdet med har givet stress og depression og sygemeldt deraf af 2 omgange, og da jeg der ikke rigtig er mulighed for at opkvalificere inden for det, kan jeg kun se en totalt omskoling.
Og revalidering er netop som udgangspunkt til omskoling

Jeg kender f.eks. en der nok havde været optimal til revalidering:
Vedkommende var uddannet tømrer. I en arbejdsulykke smadrede han sit knæ. Han kan godt gå, men IKKE arbejde som tømrer. Han uddannede sig derfor til skolelærer, et arbejde han godt kan klare på trods af knæet.

Det er netop når man pga begrænsningen i arbejdsevnen ikke kan fortsætte i sit arbejde. Men ved omskoling kan man godt

Så som tømrer ville han ikke kunne klare 30+ timer om ugen. Men i et arbejde hvor han ikke belastede sit knæ på samme måde (f.eks. skolelærer) kunne han godt
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 12:41.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension